Studying at the University of Verona

Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.

Type D and Type F activities

This information is intended exclusively for students already enrolled in this course.
If you are a new student interested in enrolling, you can find information about the course of study on the course page:

Laurea magistrale in Biotecnologie per le biorisorse e lo sviluppo ecosostenibile - Enrollment from 2025/2026

Le attività formative di tipologia D sono a scelta dello studente, quelle di tipologia F sono ulteriori conoscenze utili all’inserimento nel mondo del lavoro (tirocini, competenze trasversali, project works, ecc.). In base al Regolamento Didattico del Corso, alcune attività possono essere scelte e inserite autonomamente a libretto, altre devono essere approvate da apposita commissione per verificarne la coerenza con il piano di studio. Le attività formative di tipologia D o F possono essere ricoperte dalle seguenti attività.

1. Insegnamenti impartiti presso l'Università di Verona

Comprendono gli insegnamenti sotto riportati e/o nel Catalogo degli insegnamenti (che può essere filtrato anche per lingua di erogazione tramite la Ricerca avanzata).

Modalità di inserimento a libretto: se l'insegnamento è compreso tra quelli sottoelencati, lo studente può inserirlo autonomamente durante il periodo in cui il piano di studi è aperto; in caso contrario, lo studente deve fare richiesta alla Segreteria, inviando a carriere.scienze@ateneo.univr.it il modulo nel periodo indicato.

2. Attestato o equipollenza linguistica CLA

Oltre a quelle richieste dal piano di studi, per gli immatricolati dall'A.A. 2021/2022 vengono riconosciute:

  • Lingua inglese: vengono riconosciuti 3 CFU per ogni livello di competenza superiore a quello richiesto dal corso di studio (se non già riconosciuto nel ciclo di studi precedente).
  • Altre lingue e italiano per stranieri: vengono riconosciuti 3 CFU per ogni livello di competenza a partire da A2 (se non già riconosciuto nel ciclo di studi precedente).

Tali cfu saranno riconosciuti, fino ad un massimo di 6 cfu complessivi, di tipologia F se il piano didattico lo consente, oppure di tipologia D. Ulteriori crediti a scelta per conoscenze linguistiche potranno essere riconosciuti solo se coerenti con il progetto formativo dello studente e se adeguatamente motivati.

Gli immatricolati fino all'A.A. 2020/2021 devono consultare le informazioni che si trovano qui.

Modalità di inserimento a librettorichiedere l’attestato o l'equipollenza al CLA e inviarlo alla Segreteria Studenti - Carriere per l’inserimento dell’esame in carriera, tramite mail: carriere.scienze@ateneo.univr.it

Attenzione: agli studenti, che hanno conseguito il livello B2 d’inglese nelle loro carriere triennali, si sottolinea la necessità di sostituire il livello B2 d’inglese completo, previsto dal piano didattico, con il livello C1 informatizzato d’inglese oppure di acquisire altra competenza linguistica in una lingua comunitaria almeno di livello B1 completo.

3. Competenze trasversali

Scopri i percorsi formativi promossi dal TALC - Teaching and learning center dell'Ateneo, destinati agli studenti regolarmente iscritti all'anno accademico di erogazione del corso https://talc.univr.it/it/competenze-trasversali

Modalità di inserimento a libretto: non è previsto l'inserimento dell'insegnamento nel piano di studi. Solo in seguito all'ottenimento dell'Open Badge verranno automaticamente convalidati i CFU a libretto. La registrazione dei CFU in carriera non è istantanea, ma ci saranno da attendere dei tempi tecnici.  

4. CONTAMINATION LAB

Il Contamination Lab Verona (CLab Verona) è un percorso esperienziale con moduli dedicati all'innovazione e alla cultura d'impresa che offre la possibilità di lavorare in team con studenti e studentesse di tutti i corsi di studio per risolvere sfide lanciate da aziende ed enti. Il percorso permette di ricevere 6 CFU in ambito D o F. Scopri le sfide: https://www.univr.it/clabverona

ATTENZIONE: Per essere ammessi a sostenere una qualsiasi attività didattica, incluse quelle a scelta, è necessario essere iscritti all'anno di corso in cui essa viene offerta. Si raccomanda, pertanto, ai laureandi delle sessioni di dicembre e aprile di NON svolgere attività extracurriculari del nuovo anno accademico, cui loro non risultano iscritti, essendo tali sessioni di laurea con validità riferita all'anno accademico precedente. Quindi, per attività svolte in un anno accademico cui non si è iscritti, non si potrà dar luogo a riconoscimento di CFU.

5. Periodo di stage/tirocinio

Oltre ai CFU previsti dal piano di studi (verificare attentamente quanto indicato sul Regolamento Didattico): qui informazioni su come attivare lo stage. 

Verificare nel regolamento quali attività possono essere di tipologia D e quali di tipologia F.

Insegnamenti e altre attività che si possono inserire autonomamente a libretto

Academic year:
Semester 2 From 3/6/23 To 6/16/23
years Modules TAF Teacher
1° 2° Python programming language D Carlo Combi (Coordinator)
1° 2° History and Didactics of Geology D Guido Gonzato (Coordinator)

Teaching code

4S00205

Credits

6

Coordinator

Salvatore Fusco

Language

Italian

Scientific Disciplinary Sector (SSD)

BIO/10 - BIOCHEMISTRY

The teaching is organized as follows:

TEORIA

Credits

5

Period

Semester 1

Academic staff

Salvatore Fusco

LABORATORIO

Credits

1

Period

Semester 1

Academic staff

Salvatore Fusco

Learning objectives

This course aims to provide the students with basic and advanced knowledge in the biochemical field for understanding the catalytic potential of enzymes and their use for innovative biotechnological applications, mainly in the industrial field. In particular, some objectives of the course concern the understanding: 1) of the approaches for the production and use of enzymes at industrial scale; 2) the main techniques used for the purification, analysis and storage of enzymes; 3) of the methodologies used to develop robust enzymes for industrial applications and 4) of the chemo-enzymatic industrial processes for the production of value-added chemicals. In addition, the course will also provide examples of industrial applications for the production of therapeutics and molecules with diagnostic interest.

Prerequisites and basic notions

Knowledge of basic concepts of protein biochemistry, acquired during the bachelor degree courses in biotechnology or biology, is desirable. However, some basic concepts will be overviewed at the beginning of the course.

Program

The topics listed below are indicative of the syllabus content and may be subject to changes by the lecturer:

THEORY:
-Introduction to the course and context
-Development of enzymes for industrial applications
-Production, purification and formulation of enzymes at industrial scale
-Principles of thermodynamics and kinetics of chemical reactions
-Principles of enzyme catalysis and kinetics (M-M equation)
-Enzymes in bakery
-Starch-acting enzymes for the production of starch-derived sweeteners
-Brewing with enzymes
-Dairy Enzymes
-Phytases for feed applications
-Enzymes in household and industrial detergents
-Enzymes for the production of biofuels
-Enzymes for the synthesis of complex carbohydrates

LABORATORY:
-Determination of the pH and temperature optima of xylanase by colorimetric assays
-Determination of kinetic parameters and calculation of specific activity (U/mg)
-Measurement of the enzymatic units present in the culture supernatants, by enzymatic assay
-Visualization of enzymatic activities by zymography

Didactic methods

Lessons will be delivered exclusively in person without any recourse to emergency online teaching methods. It will not be provided in other ways except limited to students who, due to Covid, cannot access the University, upon presentation of the relative request on the appropriate form.

The delivery methods relating to this case will be decided by the teacher and may include making the recording available, organizing a lesson in streaming, sending additional material or organizing a meeting in person or remotely.

For teaching experiences in the laboratory, attendance is mandatory.

Learning assessment procedures

The acquired skills will be assessed through an oral examination. The exam consists of three questions regarding topics included in the course syllabus. Exam methods are not differentiated between attending and non-attending students.

Students with disabilities or specific learning disorders (SLD), who intend to request the adaptation of the exam, must follow the instructions given HERE

Evaluation criteria

The final assessment consists of an oral dissertation aimed at ascertaining both that the student has acquired the knowledge defined in the course syllabus as well as the ability to perform the required logical-deductive links. In particular, the completeness of the exposition, the level of integration between the various course topics as well as the scientific appropriateness of the language will be evaluated.

Criteria for the composition of the final grade

Not applicable for this course.

Exam language

Italiano