Studying at the University of Verona

Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.

Type D and Type F activities

This information is intended exclusively for students already enrolled in this course.
If you are a new student interested in enrolling, you can find information about the course of study on the course page:

Laurea magistrale in Biotecnologie per le biorisorse e lo sviluppo ecosostenibile - Enrollment from 2025/2026

Le attività formative di tipologia D sono a scelta dello studente, quelle di tipologia F sono ulteriori conoscenze utili all’inserimento nel mondo del lavoro (tirocini, competenze trasversali, project works, ecc.). In base al Regolamento Didattico del Corso, alcune attività possono essere scelte e inserite autonomamente a libretto, altre devono essere approvate da apposita commissione per verificarne la coerenza con il piano di studio. Le attività formative di tipologia D o F possono essere ricoperte dalle seguenti attività.

1. Insegnamenti impartiti presso l'Università di Verona

Comprendono gli insegnamenti sotto riportati e/o nel Catalogo degli insegnamenti (che può essere filtrato anche per lingua di erogazione tramite la Ricerca avanzata).

Modalità di inserimento a libretto: se l'insegnamento è compreso tra quelli sottoelencati, lo studente può inserirlo autonomamente durante il periodo in cui il piano di studi è aperto; in caso contrario, lo studente deve fare richiesta alla Segreteria, inviando a carriere.scienze@ateneo.univr.it il modulo nel periodo indicato.

2. Attestato o equipollenza linguistica CLA

Oltre a quelle richieste dal piano di studi, per gli immatricolati dall'A.A. 2021/2022 vengono riconosciute:

  • Lingua inglese: vengono riconosciuti 3 CFU per ogni livello di competenza superiore a quello richiesto dal corso di studio (se non già riconosciuto nel ciclo di studi precedente).
  • Altre lingue e italiano per stranieri: vengono riconosciuti 3 CFU per ogni livello di competenza a partire da A2 (se non già riconosciuto nel ciclo di studi precedente).

Tali cfu saranno riconosciuti, fino ad un massimo di 6 cfu complessivi, di tipologia F se il piano didattico lo consente, oppure di tipologia D. Ulteriori crediti a scelta per conoscenze linguistiche potranno essere riconosciuti solo se coerenti con il progetto formativo dello studente e se adeguatamente motivati.

Gli immatricolati fino all'A.A. 2020/2021 devono consultare le informazioni che si trovano qui.

Modalità di inserimento a librettorichiedere l’attestato o l'equipollenza al CLA e inviarlo alla Segreteria Studenti - Carriere per l’inserimento dell’esame in carriera, tramite mail: carriere.scienze@ateneo.univr.it

Attenzione: agli studenti, che hanno conseguito il livello B2 d’inglese nelle loro carriere triennali, si sottolinea la necessità di sostituire il livello B2 d’inglese completo, previsto dal piano didattico, con il livello C1 informatizzato d’inglese oppure di acquisire altra competenza linguistica in una lingua comunitaria almeno di livello B1 completo.

3. Competenze trasversali

Scopri i percorsi formativi promossi dal TALC - Teaching and learning center dell'Ateneo, destinati agli studenti regolarmente iscritti all'anno accademico di erogazione del corso https://talc.univr.it/it/competenze-trasversali

Modalità di inserimento a libretto: non è previsto l'inserimento dell'insegnamento nel piano di studi. Solo in seguito all'ottenimento dell'Open Badge verranno automaticamente convalidati i CFU a libretto. La registrazione dei CFU in carriera non è istantanea, ma ci saranno da attendere dei tempi tecnici.  

4. Periodo di stage/tirocinio

Oltre ai CFU previsti dal piano di studi (verificare attentamente quanto indicato sul Regolamento Didattico): qui informazioni su come attivare lo stage. 

Verificare nel regolamento quali attività possono essere di tipologia D e quali di tipologia F.

Insegnamenti e altre attività che si possono inserire autonomamente a libretto

Academic year:
Secondo semestre From 3/7/22 To 6/10/22
years Modules TAF Teacher
1° 2° History and Didactics of Geology D Guido Gonzato (Coordinator)
List of courses with unassigned period
years Modules TAF Teacher
1° 2° Python programming language D Giulio Mazzi (Coordinator)

Teaching code

4S008287

Credits

6

Coordinator

Adolfo Speghini

Language

Italian

Scientific Disciplinary Sector (SSD)

CHIM/03 - GENERAL AND INORGANIC CHEMISTRY

The teaching is organized as follows:

teoria

Credits

5

Period

Primo semestre

Academic staff

Adolfo Speghini

laboratorio

Credits

1

Period

Primo semestre

Academic staff

Adolfo Speghini

Learning outcomes

The course aims to provide students with the theoretical and experimental tools for the preparation, study, development and application of nanomaterials in the fields of Biotechnology and Green Chemistry, for industrial, agro-food and biomedical applications. Properly activated and functionalized inorganic based nanomaterials with specific properties, such as diagnostics and sensorial, energy conversion and storage, transport of materials or substances, catalytic activity for production processes and transformation of resources, will be considered, in a perspective of sustainability development. The course also includes some laboratory experiences to provide practical manual skills as well as complementary competences to further refine the critical and analytical abilities for an optimal design, preparation, chemico-physical characterization and application of functional inorganic based nanomaterials in the fields of Biotechnology and Green Chemistry

Program

THEORY
Nanomaterials: definition and peculiarities. Typology of nanomaterials (organic, inorganic, organic-inorganic hybrids).
Importance of the surface in nanomaterials. Surface-influenced phenomena. Thermodynamic aspect of nanometric phases. Hierarchical nanostructures.
1D and 2D nanomaterials. Mention to band theory. Semiconductor nanomaterials and Quantum Dots: electronic and spectroscopic properties.
Fluoride based nanomaterials activated with luminescent lanthanide ions. Luminescent Carbon Dots.
Noble metal nanoparticles and their plasmonic properties. Oxide based nanomaterials for photocatalysis. Magnetic nanoparticles. Organic-inorganic nanocomposites.
Multifunctional nanostructures activated by external stimuli for diagnostics, drug delivery and for curative treatments in nanomedicine.
Synthesis of nanoparticles in solution using "green chemistry" methods (coprecipitation, sol-gel, solvothermal, inverse micelles and ionic liquids). Microwave assisted synthesis. Strategies for obtaining different morphologies (nanorods, core@shell), porosity and size.
Surface functionalization of inorganic nanoparticles.
Chemical-physical characterization of nanostructures (structural, morphological, colloidal analysis). Spectroscopic investigation in ultraviolet, visible and infrared on luminescent nanoparticles. Investigation of the vibrational properties of the nanoparticles with infrared spectroscopy.


LABORATORY EXPERIENCES
1) Synthesis of metal nanostructures (Au, Ag) in solution and their spectroscopic characterization in the optical region (UV and visible). Study of the colloidal properties.
2) Preparation of TiO2 and Fe3O4 nanoparticles in solution with a microwave assisted reaction. Study of the colloidal properties. Structural analysis by X-ray diffraction.
3) Preparation of CaF2 and SrF2 nanoparticles functionalized with luminescent lanthanide ions in aqueous solution and their coating with a silica shell using the sol-gel technique. Chemico-physical characterization (structural, morphological, colloidal) of the nanoparticles. Study of their emission properties in the visible upon laser excitation in the near infrared region.

Bibliography

Visualizza la bibliografia con Leganto, strumento che il Sistema Bibliotecario mette a disposizione per recuperare i testi in programma d'esame in modo semplice e innovativo.

Examination Methods

The oral examination will include the exposition of a bibliographic paper on a subject of the Course and questions on the topics of the Course about the theoretical part as well as the examples, exercises and laboratory experiences. Particular attention will be devoted as well to the knowledge of the the concepts, methods, experimental setups and techniques used in laboratory experiences.
For both attending and not attending students the oral examination will cover all the topics discussed in the theoretical part, in the examples and exercises as well as in the laboratory experiences.
Written reports about the the laboratory experiences are required, describing the principles, the used experimental methods and the results obtained during the lab experiences. The reports have to be loaded to the Moodle platform as soon as the lab experiences will be completed.

Students with disabilities or specific learning disorders (SLD), who intend to request the adaptation of the exam, must follow the instructions given HERE