Studying at the University of Verona

Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.

Type D and Type F activities

This information is intended exclusively for students already enrolled in this course.
If you are a new student interested in enrolling, you can find information about the course of study on the course page:

Laurea magistrale in Biotecnologie per le biorisorse e lo sviluppo ecosostenibile - Enrollment from 2025/2026

Le attività formative di tipologia D sono a scelta dello studente, quelle di tipologia F sono ulteriori conoscenze utili all’inserimento nel mondo del lavoro (tirocini, competenze trasversali, project works, ecc.). In base al Regolamento Didattico del Corso, alcune attività possono essere scelte e inserite autonomamente a libretto, altre devono essere approvate da apposita commissione per verificarne la coerenza con il piano di studio. Le attività formative di tipologia D o F possono essere ricoperte dalle seguenti attività.

1. Insegnamenti impartiti presso l'Università di Verona

Comprendono gli insegnamenti sotto riportati e/o nel Catalogo degli insegnamenti (che può essere filtrato anche per lingua di erogazione tramite la Ricerca avanzata).

Modalità di inserimento a libretto: se l'insegnamento è compreso tra quelli sottoelencati, lo studente può inserirlo autonomamente durante il periodo in cui il piano di studi è aperto; in caso contrario, lo studente deve fare richiesta alla Segreteria, inviando a carriere.scienze@ateneo.univr.it il modulo nel periodo indicato.

2. Attestato o equipollenza linguistica CLA

Oltre a quelle richieste dal piano di studi, per gli immatricolati dall'A.A. 2021/2022 vengono riconosciute:

  • Lingua inglese: vengono riconosciuti 3 CFU per ogni livello di competenza superiore a quello richiesto dal corso di studio (se non già riconosciuto nel ciclo di studi precedente).
  • Altre lingue e italiano per stranieri: vengono riconosciuti 3 CFU per ogni livello di competenza a partire da A2 (se non già riconosciuto nel ciclo di studi precedente).

Tali cfu saranno riconosciuti, fino ad un massimo di 6 cfu complessivi, di tipologia F se il piano didattico lo consente, oppure di tipologia D. Ulteriori crediti a scelta per conoscenze linguistiche potranno essere riconosciuti solo se coerenti con il progetto formativo dello studente e se adeguatamente motivati.

Gli immatricolati fino all'A.A. 2020/2021 devono consultare le informazioni che si trovano qui.

Modalità di inserimento a librettorichiedere l’attestato o l'equipollenza al CLA e inviarlo alla Segreteria Studenti - Carriere per l’inserimento dell’esame in carriera, tramite mail: carriere.scienze@ateneo.univr.it

Attenzione: agli studenti, che hanno conseguito il livello B2 d’inglese nelle loro carriere triennali, si sottolinea la necessità di sostituire il livello B2 d’inglese completo, previsto dal piano didattico, con il livello C1 informatizzato d’inglese oppure di acquisire altra competenza linguistica in una lingua comunitaria almeno di livello B1 completo.

3. Competenze trasversali

Scopri i percorsi formativi promossi dal TALC - Teaching and learning center dell'Ateneo, destinati agli studenti regolarmente iscritti all'anno accademico di erogazione del corso https://talc.univr.it/it/competenze-trasversali

Modalità di inserimento a libretto: non è previsto l'inserimento dell'insegnamento nel piano di studi. Solo in seguito all'ottenimento dell'Open Badge verranno automaticamente convalidati i CFU a libretto. La registrazione dei CFU in carriera non è istantanea, ma ci saranno da attendere dei tempi tecnici.  

4. Contamination lab

Il Contamination Lab Verona (CLab Verona) è un percorso esperienziale con moduli dedicati all'innovazione e alla cultura d'impresa che offre la possibilità di lavorare in team con studenti e studentesse di tutti i corsi di studio per risolvere sfide lanciate da aziende ed enti. Il percorso permette di ricevere 6 CFU in ambito D o F. Scopri le sfide: https://www.univr.it/clabverona

ATTENZIONE: Per essere ammessi a sostenere una qualsiasi attività didattica, incluse quelle a scelta, è necessario essere iscritti all'anno di corso in cui essa viene offerta. Si raccomanda, pertanto, ai laureandi delle sessioni di dicembre e aprile di NON svolgere attività extracurriculari del nuovo anno accademico, cui loro non risultano iscritti, essendo tali sessioni di laurea con validità riferita all'anno accademico precedente. Quindi, per attività svolte in un anno accademico cui non si è iscritti, non si potrà dar luogo a riconoscimento di CFU.

Insegnamenti e altre attività che si possono inserire autonomamente a libretto valide per l'a.a. 2024/25

 

Academic year:
Semester 1  From 10/1/24 To 1/31/25
years Modules TAF Teacher
Python programming language [English edition] D Carlo Combi (Coordinator)
Semester 2 From 3/3/25 To 6/13/25
years Modules TAF Teacher
Python programming language [Edizione in italiano] D Carlo Combi (Coordinator)

Teaching code

4S008298

Credits

6

Language

Italian

Scientific Disciplinary Sector (SSD)

AGR/16 - AGRICULTURAL MICROBIOLOGY

Period

Semester 1  dal Oct 1, 2024 al Jan 31, 2025.

Courses Single

Authorized with reserve

Learning objectives

The course aims at providing students with an in-depth knowledge of microbially catalyzed reactions in different environmental contexts in order to understand the potential that microbial populations have in influencing ecological niches with their own metabolism and to be, in turn, conditioned by the physical-chemical and tropho-edaphic parameters of the habitats which they live in. All that above with the objective of transferring competences for the exploitation microbial biocatalysis in actions aimed at clean up of polluted sites, as a consequence of human activities. Furthermore, different processes of phytoremediation for the reclamation of soils and waters polluted with heavy metals and organic compounds will be analysed and plant species suitable for this goal will be described. The role of plant-microorganism interactions as well as the potential of biotechnological applications for the environmental reclamation will be explained.

Prerequisites and basic notions

No specific prerequisites are required

Program

Main sources/causes of environmental pollution by toxic organic compounds of either natural or synthetic origin (xenobiotic compounds) and heavy metals/metalloids. Type of contamination: hot spot/ chronic; environmental conditions: aerobic/ anaerobic.
Bioremediation techniques. Main strategies for bioremediation of soils, sediments, superficial and deep waters: in situ and ex situ (off site/ on site) techniques. Bioremediation of soils and sediments: biostimulation, bioaugmentation, natural attenuation, bioventing, land-farming and transformation in bioreactor
Bioremediation of environmental matrices polluted by organic toxic compounds of either natural or synthetic origin. Analysis of case studies regarding contamination by: i) aliphatic hydrocarbons; ii) aromatic hydrocarbons; iii) PCB; iv) PFAS.
Bioremediation of environmental matrices polluted by heavy metals and metalloids. Analysis of case sudies regarding contamination by: i) arsenic; ii) selenium; iii) cadmium.
Biological techniques for the remediation of co-contaminated soils
Analysis of microbial communities through culture-dependent and culture-independent approach in complex environmental matrices: soil, sediment, water (Prof Lampis).
Use of plants for in situ removal of contaminants. Phyto-remediation: advantages and limitations.
Analysis of metal hyperaccumulator plants.
Different processes of phytoremediation: degradation, stabilization, volatilization, stimulation, extraction of contaminants from soils and waters.
Phytoremediation of inorganic compounds: role of chelators and membrane transporters.
Phytoremediation of organic compounds: role of plant-microorganism interactions for the phytodegradation.
Uptake and transport of organic compounds, their degradation and accumulation in plant cell wall. Transgenic plants for the reclamation of soils contaminated with heavy metals and organic compounds.
Biomonitoring of environmental pollution: assay available, methods and applications (Prof. Furini)

Bibliography

Visualizza la bibliografia con Leganto, strumento che il Sistema Bibliotecario mette a disposizione per recuperare i testi in programma d'esame in modo semplice e innovativo.

Didactic methods

Lectures will be delivered in-person only, without the use of video lectures and online teaching. Those who, due to Covid cannot attend in person (to be demonstrated by presenting the appropriate certificate), will be able to take advantage of the recorded video lectures.

Learning assessment procedures

The exam will include an oral presentation of a scientific article at the end of the course (chosen by the student among a list of articles proposed by the teachers), followed by an oral examination focused on the course program.

Students with disabilities or specific learning disorders (SLD), who intend to request the adaptation of the exam, must follow the instructions given HERE

Evaluation criteria

Completeness of the content;
Competence in the use of specialized lexicon;
grade out of thirty.

Criteria for the composition of the final grade

The final score is given by the averages of the two votes.

Exam language

Italiano