Studying at the University of Verona

Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.

Type D and Type F activities

This information is intended exclusively for students already enrolled in this course.
If you are a new student interested in enrolling, you can find information about the course of study on the course page:

Laurea magistrale in Biotecnologie per le biorisorse e lo sviluppo ecosostenibile - Enrollment from 2025/2026

Le attività formative di tipologia D sono a scelta dello studente, quelle di tipologia F sono ulteriori conoscenze utili all’inserimento nel mondo del lavoro (tirocini, competenze trasversali, project works, ecc.). In base al Regolamento Didattico del Corso, alcune attività possono essere scelte e inserite autonomamente a libretto, altre devono essere approvate da apposita commissione per verificarne la coerenza con il piano di studio. Le attività formative di tipologia D o F possono essere ricoperte dalle seguenti attività.

1. Insegnamenti impartiti presso l'Università di Verona

Comprendono gli insegnamenti sotto riportati e/o nel Catalogo degli insegnamenti (che può essere filtrato anche per lingua di erogazione tramite la Ricerca avanzata).

Modalità di inserimento a libretto: se l'insegnamento è compreso tra quelli sottoelencati, lo studente può inserirlo autonomamente durante il periodo in cui il piano di studi è aperto; in caso contrario, lo studente deve fare richiesta alla Segreteria, inviando a carriere.scienze@ateneo.univr.it il modulo nel periodo indicato.

2. Attestato o equipollenza linguistica CLA

Oltre a quelle richieste dal piano di studi, per gli immatricolati dall'A.A. 2021/2022 vengono riconosciute:

  • Lingua inglese: vengono riconosciuti 3 CFU per ogni livello di competenza superiore a quello richiesto dal corso di studio (se non già riconosciuto nel ciclo di studi precedente).
  • Altre lingue e italiano per stranieri: vengono riconosciuti 3 CFU per ogni livello di competenza a partire da A2 (se non già riconosciuto nel ciclo di studi precedente).

Tali cfu saranno riconosciuti, fino ad un massimo di 6 cfu complessivi, di tipologia F se il piano didattico lo consente, oppure di tipologia D. Ulteriori crediti a scelta per conoscenze linguistiche potranno essere riconosciuti solo se coerenti con il progetto formativo dello studente e se adeguatamente motivati.

Gli immatricolati fino all'A.A. 2020/2021 devono consultare le informazioni che si trovano qui.

Modalità di inserimento a librettorichiedere l’attestato o l'equipollenza al CLA e inviarlo alla Segreteria Studenti - Carriere per l’inserimento dell’esame in carriera, tramite mail: carriere.scienze@ateneo.univr.it

Attenzione: agli studenti, che hanno conseguito il livello B2 d’inglese nelle loro carriere triennali, si sottolinea la necessità di sostituire il livello B2 d’inglese completo, previsto dal piano didattico, con il livello C1 informatizzato d’inglese oppure di acquisire altra competenza linguistica in una lingua comunitaria almeno di livello B1 completo.

3. Competenze trasversali

Scopri i percorsi formativi promossi dal TALC - Teaching and learning center dell'Ateneo, destinati agli studenti regolarmente iscritti all'anno accademico di erogazione del corso https://talc.univr.it/it/competenze-trasversali

Modalità di inserimento a libretto: non è previsto l'inserimento dell'insegnamento nel piano di studi. Solo in seguito all'ottenimento dell'Open Badge verranno automaticamente convalidati i CFU a libretto. La registrazione dei CFU in carriera non è istantanea, ma ci saranno da attendere dei tempi tecnici.  

4. Periodo di stage/tirocinio

Oltre ai CFU previsti dal piano di studi (verificare attentamente quanto indicato sul Regolamento Didattico): qui informazioni su come attivare lo stage. 

Verificare nel regolamento quali attività possono essere di tipologia D e quali di tipologia F.

Insegnamenti e altre attività che si possono inserire autonomamente a libretto

Academic year:
Secondo semestre From 3/7/22 To 6/10/22
years Modules TAF Teacher
1° 2° History and Didactics of Geology D Guido Gonzato (Coordinator)
List of courses with unassigned period
years Modules TAF Teacher
1° 2° Python programming language D Giulio Mazzi (Coordinator)

Teaching code

4S008299

Credits

6

Language

Italian

Scientific Disciplinary Sector (SSD)

AGR/12 - PLANT PATHOLOGY

Period

Primo semestre dal Oct 4, 2021 al Jan 28, 2022.

Learning outcomes

Students will address the problem of pathogen control in plant production, with a view to a greater environmental sustainability, and will acquire specific knowledge regarding the strategies currently used to reduce the environmental impact of pesticides (biological control, integrated pest management). Moreover, deep knowledge will also be provided about the mechanisms governing the interactions between plants and pathogens, as well as their relationships with the ecosystem, as a prerequisite for the development of innovative strategies, based on the interference with microorganism pathogenicity and/or the strengthening of plant resistance and natural defense capabilities.

Program

The course will deal with the following themes:

1. Introduction to Plant Pathology

2. Sustainibility in agriculture

3. Basic concepts of epidemiology

4. Plant disease management (IPM, Integrated Pest Management)

5. Description of the main pathogen agents (fungi, bacteria, phytoplasms, viruses and viroids) with symptom analysis and description:
- phytopathogenic fungi and pseudo-fungi: detailed cycle of Plasmopara viticola, Erysiphe necator, Botrytis cinerea, Puccinia graminis.
- phytopathogenic bacteria: detailed cycle of Erwinia amylovora, Pseudomonas syringae e Agrobacterium tumefaciens.
- phytopathogenic viruses: basic knowledge of the replication process, gene expression, assembly, movement of viral particles in infected plants. Detailed examples: Tobacco Mosaic Virus (TMV), Potato Virus Y (PVY). Viral transmission through vectors. Virus satellite and RNA satellites. The use of viruses as expression vectors.
- phytoplasms: basic knowledge and virulence factors.

6. Molecular mechanisms of pathogenicity and virulence of phytopathogenic microorganisms:
- pathogenicity factors: description, function, regulation
- virulence factors: description, function, regulation

7. Plant-pathogen interaction
-molecular bases of host specificity: non-host resistance and race-specific resistance
-plant-pathogen recognition: the elicitor-receptor model, the guard model, the decoy model

8. Plant resistance against diseases
-structure, function and evolution of resistance genes in plants
-mechanisms of resistance expression and regulation
-the defense responses: morpho-structural mechanisms, antimicrobial compound synthesis, the hypersensitive cell death (HR)
- the systemic resistances: signals and molecular mechanisms governing the systemic acquired resistance (SAR), the induced systemic resistance (ISR) and the systemic response to wounding.
6. Biotechnological applications for the development of new disease control strategies (biological control, resistant plants, inhibition of phytopathogen virulence)

Reference texts
-Plant Pathology, Agrios
-Fondamenti di Patologia Vegetale, edizione 2017, Pàtron Editore
-Biochemistry and Molecular Biology of Plants, Buchanan
-Elementi di virologia vegetale, Piccin
-Plant Pathology and Plant Diseases, CABI

Additional teaching material
-Slides of the course (provided later by the end of the lecture)
-Scientific articles (references cited during the lectures)

Examination Methods

The exam will include two parts:

1. Oral presentation of a scientific article in front of the class. The article is chosen by the students among a list proposed by the teacher or autonomously (approved by the teacher). The articles deal with arguments related to phytopathology themes addressed during the course. Evaluation criteria include the general understanding of the paper, the argument deepening for a proper description of the concept of the presented work (correlated bibliographic research), language skills and capacity to discuss in a critical manner.

2. Written exam with open questions. The aim of this exam is to ascertain that formative objectives described above have been reached. In particular, the following points will be taken into consideration:
-the degree of knowledge on the subject;
-the language skills related to the subject.

The final vote will be attributed considering one third for the article presentation and two thirds for the written exam. Each student will receive a unique final vote including the result of both exam parts.

The exam will be the same for all students, independently of their presence to the course.

Students with disabilities or specific learning disorders (SLD), who intend to request the adaptation of the exam, must follow the instructions given HERE