Studying at the University of Verona
Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.
Type D and Type F activities
This information is intended exclusively for students already enrolled in this course.If you are a new student interested in enrolling, you can find information about the course of study on the course page:
Laurea magistrale in Biotecnologie per le biorisorse e lo sviluppo ecosostenibile - Enrollment from 2025/2026Le attività formative di tipologia D sono a scelta dello studente, quelle di tipologia F sono ulteriori conoscenze utili all’inserimento nel mondo del lavoro (tirocini, competenze trasversali, project works, ecc.). In base al Regolamento Didattico del Corso, alcune attività possono essere scelte e inserite autonomamente a libretto, altre devono essere approvate da apposita commissione per verificarne la coerenza con il piano di studio. Le attività formative di tipologia D o F possono essere ricoperte dalle seguenti attività.
1. Insegnamenti impartiti presso l'Università di Verona
Comprendono gli insegnamenti sotto riportati e/o nel Catalogo degli insegnamenti (che può essere filtrato anche per lingua di erogazione tramite la Ricerca avanzata).
Modalità di inserimento a libretto: se l'insegnamento è compreso tra quelli sottoelencati, lo studente può inserirlo autonomamente durante il periodo in cui il piano di studi è aperto; in caso contrario, lo studente deve fare richiesta alla Segreteria, inviando a carriere.scienze@ateneo.univr.it il modulo nel periodo indicato.
2. Attestato o equipollenza linguistica CLA
Oltre a quelle richieste dal piano di studi, per gli immatricolati dall'A.A. 2021/2022 vengono riconosciute:
- Lingua inglese: vengono riconosciuti 3 CFU per ogni livello di competenza superiore a quello richiesto dal corso di studio (se non già riconosciuto nel ciclo di studi precedente).
- Altre lingue e italiano per stranieri: vengono riconosciuti 3 CFU per ogni livello di competenza a partire da A2 (se non già riconosciuto nel ciclo di studi precedente).
Tali cfu saranno riconosciuti, fino ad un massimo di 6 cfu complessivi, di tipologia F se il piano didattico lo consente, oppure di tipologia D. Ulteriori crediti a scelta per conoscenze linguistiche potranno essere riconosciuti solo se coerenti con il progetto formativo dello studente e se adeguatamente motivati.
Gli immatricolati fino all'A.A. 2020/2021 devono consultare le informazioni che si trovano qui.
Modalità di inserimento a libretto: richiedere l’attestato o l'equipollenza al CLA e inviarlo alla Segreteria Studenti - Carriere per l’inserimento dell’esame in carriera, tramite mail: carriere.scienze@ateneo.univr.it
Attenzione: agli studenti, che hanno conseguito il livello B2 d’inglese nelle loro carriere triennali, si sottolinea la necessità di sostituire il livello B2 d’inglese completo, previsto dal piano didattico, con il livello C1 informatizzato d’inglese oppure di acquisire altra competenza linguistica in una lingua comunitaria almeno di livello B1 completo.
3. Competenze trasversali
Scopri i percorsi formativi promossi dal TALC - Teaching and learning center dell'Ateneo, destinati agli studenti regolarmente iscritti all'anno accademico di erogazione del corso https://talc.univr.it/it/competenze-trasversali
Modalità di inserimento a libretto: non è previsto l'inserimento dell'insegnamento nel piano di studi. Solo in seguito all'ottenimento dell'Open Badge verranno automaticamente convalidati i CFU a libretto. La registrazione dei CFU in carriera non è istantanea, ma ci saranno da attendere dei tempi tecnici.
4. CONTAMINATION LAB
Il Contamination Lab Verona (CLab Verona) è un percorso esperienziale con moduli dedicati all'innovazione e alla cultura d'impresa che offre la possibilità di lavorare in team con studenti e studentesse di tutti i corsi di studio per risolvere sfide lanciate da aziende ed enti. Il percorso permette di ricevere 6 CFU in ambito D o F. Scopri le sfide: https://www.univr.it/clabverona
ATTENZIONE: Per essere ammessi a sostenere una qualsiasi attività didattica, incluse quelle a scelta, è necessario essere iscritti all'anno di corso in cui essa viene offerta. Si raccomanda, pertanto, ai laureandi delle sessioni di dicembre e aprile di NON svolgere attività extracurriculari del nuovo anno accademico, cui loro non risultano iscritti, essendo tali sessioni di laurea con validità riferita all'anno accademico precedente. Quindi, per attività svolte in un anno accademico cui non si è iscritti, non si potrà dar luogo a riconoscimento di CFU.
5. Periodo di stage/tirocinio
Oltre ai CFU previsti dal piano di studi (verificare attentamente quanto indicato sul Regolamento Didattico): qui informazioni su come attivare lo stage.
Verificare nel regolamento quali attività possono essere di tipologia D e quali di tipologia F.
Insegnamenti e altre attività che si possono inserire autonomamente a libretto
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
1° 2° | Python programming language | D |
Carlo Combi
(Coordinator)
|
Sustainable phytopathogen management (2023/2024)
Teaching code
4S008299
Credits
6
Language
Italian
Scientific Disciplinary Sector (SSD)
AGR/12 - PLANT PATHOLOGY
Courses Single
Authorized with reserve
The teaching is organized as follows:
TEORIA
LABORATORIO
Learning objectives
Students will address the problem of pathogen control in plant production, with a view to a greater environmental sustainability, and will acquire specific knowledge regarding the strategies currently used to reduce the environmental impact of pesticides (biological control, integrated pest management). Moreover, deep knowledge will also be provided about the mechanisms governing the interactions between plants and pathogens, as well as their relationships with the ecosystem, as a prerequisite for the development of innovative strategies, based on the interference with microorganism pathogenicity and/or the strengthening of plant resistance and natural defense capabilities.
Prerequisites and basic notions
- basic knowledge in microbiology, plant physiology, plant biology
Program
The course will cover the following topics:
1. Introduction to plant pathology: general concepts
2. Basics of epidemiology
3. Phytopathological diagnostics: direct methods, serological methods, molecular methods, remote sensing
4. Biodiversity and sustainability in agriculture
5. Control methods for plant disease management and control
6. Phytopathogenic bacteria.
-description of infection mechanisms
- cycles of Erwinia amylovora, Pseudomonas syringae, Agrobacterium tumefaciens and Xylella fastidiosa (description of diseases and methods of control)
- Pathogenicity and virulence factors: description, function and regulation
7. Phytoplasmas: main characteristics and virulence factors.
5. Phytopathogenic fungi:
-description of some fungi and related diseases
-mechanisms of infection (adhesion, penetration, colonization).
-pathogenicity and virulence factors: description, function and regulation
6. Plant resistance to diseases: concepts and defense responses (morpho-structural mechanisms, synthesis of antimicrobial substances, hypersensitive cell death (HR), gene silencing)
7. Hormones and systemic resistance: signals and molecular mechanisms governing acquired systemic resistance (SAR) and induced systemic resistance (ISR).
8. Biological control: definition, description of biocontrol agents and selection methods
9. Biotechnological applications for the development of new control strategies: resistant plants and inhibition of phytopathogen virulence
Additional teaching materials.
-Course slides (provided no later than the end of each lecture)
-Scientific articles (references cited during lectures)
Bibliography
Didactic methods
Lectures will be delivered exclusively in presence without any recourse to online emergency teaching modes.
It will not be delivered in any other way except limited to students who, due to Covid, cannot access the University, upon submission of the relevant request on the appropriate form. The modes of delivery related to this casuistry will be decided by the lecturer and may include sending the recording, organizing a streaming lecture, sending additional materials, or organizing an in-person or distance meeting
Learning assessment procedures
The exam consists of a test articulated with:
1. Presentation of a scientific article in front of the other students of the course (15-20min). The article is chosen by students from a list proposed by the teacher or independently (approved by the teacher). The topic of the articles concerns topics of plant pathology addressed during the course.
2. Written exam with four open questions (2 hours). The purpose of the test is to ascertain the achievement of the training objectives described above.
Evaluation criteria
For the presentation of the scientific article, the evaluation criteria are the general understanding of the article, the deepening of the topic for a correct description of the context of the work presented (related bibliographic research), the property of the language used, the ability to discuss critically. The criteria for the evaluation of the written test are the degree of knowledge in general of the subject developed in the course of study, the property of language relating to the subject and reasoning capacity.
Criteria for the composition of the final grade
The final mark expressed out of thirty will be attributed considering one third for the presentation of the article and two thirds for the written test. Each student will receive a single final grade including the outcome of the two tests performed. The exam will be the same for attending and non-attending students.
Exam language
italiano