Studying at the University of Verona
Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.
Academic calendar
The academic calendar shows the deadlines and scheduled events that are relevant to students, teaching and technical-administrative staff of the University. Public holidays and University closures are also indicated. The academic year normally begins on 1 October each year and ends on 30 September of the following year.
Course calendar
The Academic Calendar sets out the degree programme lecture and exam timetables, as well as the relevant university closure dates..
Period | From | To |
---|---|---|
primo semestre (lauree) | Sep 20, 2021 | Jan 14, 2022 |
secondo semestre (lauree) | Feb 21, 2022 | Jun 1, 2022 |
Session | From | To |
---|---|---|
sessione invernale | Jan 17, 2022 | Feb 18, 2022 |
sessione estiva | Jun 6, 2022 | Jul 15, 2022 |
sessione autunnale | Aug 22, 2022 | Sep 16, 2022 |
Session | From | To |
---|---|---|
sessione autunnale (validità a.a. 2020/2021) | Dec 6, 2021 | Dec 10, 2021 |
sessione invernale (validità a.a. 2020/2021) | Apr 6, 2022 | Apr 8, 2022 |
sessione estiva (validità a.a. 2021/2022) | Sep 5, 2022 | Sep 6, 2022 |
Exam calendar
Exam dates and rounds are managed by the relevant Economics Teaching and Student Services Unit.
To view all the exam sessions available, please use the Exam dashboard on ESSE3.
If you forgot your login details or have problems logging in, please contact the relevant IT HelpDesk, or check the login details recovery web page.
Academic staff
Study Plan
The Study Plan includes all modules, teaching and learning activities that each student will need to undertake during their time at the University. Please select your Study Plan based on your enrolment year.
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
1° Year
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
2° Year activated in the A.Y. 2022/2023
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
3° Year activated in the A.Y. 2023/2024
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Legend | Type of training activity (TTA)
TAF (Type of Educational Activity) All courses and activities are classified into different types of educational activities, indicated by a letter.
Type D and Type F activities
Nei piani didattici di ciascun Corso di studio è previsto l’obbligo di conseguire un certo numero di crediti formativi mediante attività a scelta (chiamate anche "di tipologia D e F").
Oltre che in insegnamenti previsti nei piani didattici di altri corsi di studio e in certificazioni linguistiche o informatiche secondo quanto specificato nei regolamenti di ciascun corso, tali attività possono consistere anche in iniziative extracurriculari di contenuto vario, quali ad esempio la partecipazione a un seminario o a un ciclo di seminari, la frequenza di laboratori didattici, lo svolgimento di project work, stage aggiuntivo, eccetera.
Come per ogni altra attività a scelta, è necessario che anche queste non costituiscano un duplicato di conoscenze e competenze già acquisite dallo studente.
Quelle elencate in questa pagina sono le iniziative extracurriculari che sono state approvate dal Consiglio della Scuola di Economia e Management e quindi consentono a chi vi partecipa l'acquisizione dei CFU specificati, alle condizioni riportate nelle pagine di dettaglio di ciascuna iniziativa.
Si ricorda in proposito che:
- tutte queste iniziative richiedono, per l'acquisizione dei relativi CFU, il superamento di una prova di verifica delle competenze acquisite, secondo le indicazioni contenute nella sezione "Modalità d'esame" della singola attività;
- lo studente è tenuto a inserire nel proprio piano degli studi l'attività prescelta e a iscriversi all'appello appositamente creato per la verbalizzazione, la cui data viene stabilita dal docente di riferimento e pubblicata nella sezione "Modalità d'esame" della singola attività.
COMPETENZE TRASVERSALI
Scopri i percorsi formativi promossi dal Teaching and learning centre dell'Ateneo, destinati agli studenti iscritti ai corsi di laurea, volti alla promozione delle competenze trasversali: https://talc.univr.it/it/competenze-trasversali
ATTENZIONE: Per essere ammessi a sostenere una qualsiasi attività didattica, inlcuse quelle a scelta, è necessario essere iscritti all'anno di corso in cui essa viene offerta. Si raccomanda, pertanto, ai laureandi delle sessioni di dicembre e aprile di NON svolgere attività extracurriculari del nuovo anno accademico, cui loro non risultano iscritti, essendo tali sessioni di laurea con validità riferita all'anno accademico precedente. Quindi, per attività svolte in un anno accademico cui non si è iscritti, non si potrà dar luogo a riconoscimento di CFU.
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
1° 2° | Job Club | D |
Paola Signori
(Coordinatore)
|
1° 2° | Sustainable tourism Lab | D |
Paola Signori
(Coordinatore)
|
1° 2° | Marketing plan | D |
Virginia Vannucci
(Coordinatore)
|
1° 2° | Soft skills Coaching Days (Esu 4 job) - 2021/2022 | D |
Paola Signori
(Coordinatore)
|
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
1° 2° | Internationalization and Sustainability. Friends or Enemies? | D |
Angelo Zago
(Coordinatore)
|
1° 2° | Internationalization and Sustainability. Friends or Enemies? | D |
Angelo Zago
(Coordinatore)
|
1° 2° | Internationalization and Sustainability. Friends or Enemies? | D |
Angelo Zago
(Coordinatore)
|
1° 2° | Data Analysis Laboratory with R (Vicenza) | D |
Marco Minozzo
(Coordinatore)
|
1° 2° | Data Visualization Laboratory | D |
Marco Minozzo
(Coordinatore)
|
1° 2° | Python Laboratory | D |
Marco Minozzo
(Coordinatore)
|
1° 2° | Data Science Laboratory with SAP | D |
Marco Minozzo
(Coordinatore)
|
1° 2° | Advanced Excel Laboratory (Vicenza) | D |
Marco Minozzo
(Coordinatore)
|
1° 2° | Excel Laboratory (Vicenza) | D |
Marco Minozzo
(Coordinatore)
|
1° 2° | Programming in Matlab | D |
Marco Minozzo
(Coordinatore)
|
1° 2° | Programming in SAS | D |
Marco Minozzo
(Coordinatore)
|
1° 2° | Samsung Innovation Camp | D |
Marco Minozzo
(Coordinatore)
|
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
1° 2° | What paradigms beyond the pandemic? Individual vs. Society, Private vs. Public | D |
Federico Brunetti
(Coordinatore)
|
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
1° 2° | AN INTRODUCTION TO LATEX TYPESETTING SYSTEM | D |
Alberto Peretti
(Coordinatore)
|
Financial markets and Institutions (2023/2024)
Teaching code
4S00429
Teacher
Coordinatore
Credits
9
Language
Italian
Scientific Disciplinary Sector (SSD)
SECS-P/11 - FINANCIAL MARKETS AND INSTITUTIONS
Period
Primo semestre (lauree) dal Sep 25, 2023 al Jan 19, 2024.
Courses Single
Authorized
Learning objectives
The course provides a fundamental knowledge of Financial intermediation and innovation in financial services. The aim of the course is to provide students with basic but essential understandings and methodologies to in depth examine and interpret the role and the dynamics of the financial system. During the course, the structure of the financial system, the technical features of financial instruments and the regulatory context will be investigated, ensuring specific attention to the evolution of financial systems as well as to the innovation that has characterized both financial services and products recently. Focus will also be on technological innovation (FinTech) and new financing instruments for SMEs. At the end of the course, students shall demonstrate their own understanding of financial aspects of the broader economic system. Furthermore, they shall autonomously assess the dynamics of evolution that characterize financial institutions. Teaching methods consist of lectures and experts’ insights on specific topics, when needed. To develop soft skills, students might be asked to deliver project works to further explore specific topics, which will be presented during the course.
Prerequisites and basic notions
There are no prerequisites.
Program
1. The financial system and the supply of financial services
2. The theories of financial intermediation
3. Risks and their management
4. Intermediation contracts
5. The payment system and services
6. The markets
7. Financial intermediation: activities and institutional structures
8. Fintech: technological innovation applied to financial services
9. The strategy and organization of financial intermediation activities
10. Control over the financial system in the framework of the European Banking Union
11. The regulation, supervision, governance and internal controls
12. Monetary policy and the role of the ECB
Bibliography
Didactic methods
Frontal lessons.
Exercises.
For attending students there is the possibility of carrying out a project in small groups on an innovative financial activity to be agreed with the teacher.
Learning assessment procedures
Written test.
Evaluation criteria
The written test covers each part of the program carried out in the classroom.
Criteria for the composition of the final grade
For non-attending students, the written exam is the only test to pass the exam. Attending students can get additional points with the project.
Exam language
Italiano
Sustainable Development Goals - SDGs
Questa iniziativa contribuisce al perseguimento degli Obiettivi di Sviluppo Sostenibile dell'Agenda 2030 dell'ONU.Maggiori informazioni su www.univr.it/sostenibilita

Career prospects
Module/Programme news
News for students
There you will find information, resources and services useful during your time at the University (Student’s exam record, your study plan on ESSE3, Distance Learning courses, university email account, office forms, administrative procedures, etc.). You can log into MyUnivr with your GIA login details: only in this way will you be able to receive notification of all the notices from your teachers and your secretariat via email and soon also via the Univr app.