Studying at the University of Verona

Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.

Type D and Type F activities

This information is intended exclusively for students already enrolled in this course.
If you are a new student interested in enrolling, you can find information about the course of study on the course page:

Laurea in Economia e innovazione aziendale - Enrollment from 2025/2026

Nei piani didattici di ciascun Corso di studio è previsto l’obbligo di conseguire un certo numero di crediti formativi mediante attività a scelta (chiamate anche "di tipologia D e F").

Oltre che in insegnamenti previsti nei piani didattici di altri corsi di studio e in certificazioni linguistiche o informatiche secondo quanto specificato nei regolamenti di ciascun corso, tali attività possono consistere anche in iniziative extracurriculari di contenuto vario, quali ad esempio la partecipazione a un seminario o a un ciclo di seminari, la frequenza di laboratori didattici, lo svolgimento di project work, stage aggiuntivo, eccetera.

Come per ogni altra attività a scelta, è necessario che anche queste non costituiscano un duplicato di conoscenze e competenze già acquisite dallo studente.

Quelle elencate in questa pagina sono le iniziative extracurriculari che sono state approvate dalla Commissione didattica e quindi consentono a chi vi partecipa l'acquisizione dei CFU specificati, alle condizioni riportate nelle pagine di dettaglio di ciascuna iniziativa.

Si ricorda in proposito che:
- tutte queste iniziative richiedono, per l'acquisizione dei relativi CFU, il superamento di una prova di verifica delle competenze acquisite, secondo le indicazioni contenute nella sezione "Modalità d'esame" della singola attività;
- lo studente è tenuto a inserire nel proprio piano degli studi l'attività prescelta e a iscriversi all'appello appositamente creato per la verbalizzazione, la cui data viene stabilita dal docente di riferimento e pubblicata nella sezione "Modalità d'esame" della singola attività.

COMPETENZE TRASVERSALI

Scopri i percorsi formativi promossi dal Teaching and learning centre dell'Ateneo, destinati agli studenti iscritti ai corsi di laurea, volti alla promozione delle competenze trasversali: https://talc.univr.it/it/competenze-trasversali

CONTAMINATION LAB

Il Contamination Lab Verona (CLab Verona) è un percorso esperienziale con moduli dedicati all'innovazione e alla cultura d'impresa che offre la possibilità di lavorare in team con studenti e studentesse di tutti i corsi di studio per risolvere sfide lanciate da aziende ed enti. Il percorso permette di ricevere 6 CFU in ambito D o F. Scopri le sfide: https://www.univr.it/it/clabverona

----------------------------------------------------------------------

ATTENZIONE: Per essere ammessi a sostenere una qualsiasi attività didattica, incluse quelle a scelta, è necessario essere iscritti all'anno di corso in cui essa viene offerta. Si raccomanda, pertanto, ai laureandi delle sessioni di dicembre e aprile di NON svolgere attività extracurriculari del nuovo anno accademico, cui loro non risultano iscritti, essendo tali sessioni di laurea con validità riferita all'anno accademico precedente. Quindi, per attività svolte in un anno accademico cui non si è iscritti, non si potrà dar luogo a riconoscimento di CFU.

Academic year:
Primo semestre L From 9/23/24 To 1/10/25
years Modules TAF Teacher
1° 2° 3° B-education: Sound ideas D Cristina Florio (Coordinator)
1° 2° 3° B-education: Sound ideas D Cristina Florio (Coordinator)
1° 2° 3° Ciclo tematico di conferenze “Italia nel mondo” - 2024/2025 D Riccardo Stacchezzini (Coordinator)
1° 2° 3° Ethical finance D Giorgio Mion (Coordinator)
1° 2° 3° Generative AI (Artificial Intelligence) for Business Communication D Massimo Melchiori (Coordinator)
Primo semestre LM From 9/30/24 To 12/23/24
years Modules TAF Teacher
1° 2° 3° Methods and tools for literature reviews D Cristina Florio (Coordinator)
Periodo generico From 10/1/24 To 5/31/25
years Modules TAF Teacher
1° 2° 3° Data Analysis Laboratory with R (Vicenza) D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° 3° Data Visualization Laboratory D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° 3° Python Laboratory D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° 3° Data Science Laboratory with SAP D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° 3° Advanced Excel Laboratory (Vicenza) D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° 3° Excel Laboratory (Vicenza) D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° 3° Methods and tools for empirical research in management D Nicola Cobelli (Coordinator)
1° 2° 3° Methods and tools for empirical research in management D Nicola Cobelli (Coordinator)
1° 2° 3° Plan your professional future D Paolo Roffia (Coordinator)
1° 2° 3° Plan your professional future D Paolo Roffia (Coordinator)
1° 2° 3° Marketing plan D Fabio Cassia (Coordinator)
1° 2° 3° Programming in Matlab D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° 3° Programming in SAS D Marco Minozzo (Coordinator)
Secondo semestre LM From 2/17/25 To 5/23/25
years Modules TAF Teacher
1° 2° 3° The business consultant accountant D Riccardo Stacchezzini (Coordinator)
Secondo semestre L From 2/17/25 To 5/30/25
years Modules TAF Teacher
1° 2° 3° Soft skills coaching days D Paola Signori (Coordinator)
List of courses with unassigned period
years Modules TAF Teacher
1° 2° 3° French B1 D Not yet assigned
1° 2° 3° French B2 D Not yet assigned
1° 2° 3° English B2 D Not yet assigned
1° 2° 3° English C1 D Not yet assigned
1° 2° 3° Russian B1 D Not yet assigned
1° 2° 3° Russian B2 D Not yet assigned
1° 2° 3° Spanish B1 D Not yet assigned
1° 2° 3° Spanish B2 D Not yet assigned
1° 2° 3° German B1 D Not yet assigned
1° 2° 3° German B2 D Not yet assigned

Teaching code

4S00124

Credits

9

Also offered in courses:

  • Business management of the course Bachelor's degree in Economics, Firms and International Markets

Language

Italian

Scientific Disciplinary Sector (SSD)

SECS-P/08 - MANAGEMENT

Period

Secondo semestre L dal Feb 17, 2025 al May 30, 2025.

Courses Single

Authorized

Learning objectives

Within a general framework of harmonious relationships between the company and its environment, this course aims at introducing students to the topics of business management and decision-making in order to increase the firm's competitiveness. Specifically, the course offers a broad perspective, on the one hand, to place the company in the wider environmental context and, on the other hand, to provide a framework for subsequent specialised insights. Furthermore, it aims to deliver to students the main concepts of company and management, company functions and decisions criteria and logic, not only in theoretical terms but also in practical ones. Particular attention is paid to the subjects of entrepreneurship, innovation and innovative business models with respect to both national and international markets. On completion of the course, students will have the key concepts needed to understand the firm’s behaviour and functioning and to properly appreciate the role of innovation. Moreover, they will be able to devise relevant strategies both at departmental level and at a company-wide level. The contents of the course are also defined in the light of research on the innovative business experiences in the area and are provided also through non-traditional teaching methods.

Prerequisites and basic notions

Students are advised to take the exam of Business Management after having acquired the knowledge of the teaching of Business Economics.
Being a basic course, the teaching is not recommended for Erasmus students.

Program

Company, entrepreneurship, innovation concepts
Goods, services and new ways of value creation
Traditional firm's goals and new trends
Evolution in the nature of the firm
Vision, mission and values
The Production-Distribution-Consumption chain and the innovation in the business models
The company and its environment
Corporate social responsibility
The entrepreneur and the founding of the company
The factors of production
Creativity, innovation, digitisation
The production department and the choices of integration and decentralisation of production
The organisational structure and human resource management
Innovation and corporate creativity
Corporate decision-making processes: from olympic to ecological rationality
The business plan
The methods of economic convenience
The methods for the analysis of the economic convenience of industrial investments
The problems of cost analysis
Business strategies
The relationship between the company and the marketplace: from historical evolution to future perspectives

Bibliography

Visualizza la bibliografia con Leganto, strumento che il Sistema Bibliotecario mette a disposizione per recuperare i testi in programma d'esame in modo semplice e innovativo.

Didactic methods

The teaching methods consist of both frontal lessons regarding the transmission of the basic notions, key-concepts and fundamental tools and exercises useful for the methodologies on cost-effectiveness calculations.
In addition to this, forms of interactive teaching are foreseen such as films, case studies and group work in the classroom, as well as the participation of scholars, entrepreneurs, managers and experts as privileged witnesses.
The use of some Moodle tools is also envisaged for carrying out distance learning activities.

Learning assessment procedures

The exam is a written test made of 6 open-ended questions, with possible exercises on cost-effectiveness calculations.
The questions will focus on the topics covered in class, on the textbooks and on the materials described in the exam programme.
The oral colloquium (for those who have passed the written test) will be optional or at the discretion of the teacher.
Given the unity of the subject and the importance of acquiring an overall vision, there is no intermediate test for this course.

Students with disabilities or specific learning disorders (SLD), who intend to request the adaptation of the exam, must follow the instructions given HERE

Evaluation criteria

Assessment criteria are: knowledge of the subject and degree of going deep into specific topics; ability to connect them in meaningful ways; language appropriateness; ability to critically reasoning and analyzing.

Criteria for the composition of the final grade

The final assessment is expressed out of 30 and takes into account all the tests taken for the purpose of assessing learning.

Exam language

Italiano

Sustainable Development Goals - SDGs

This initiative contributes to the achievement of the Sustainable Development Goals of the UN Agenda 2030. More information on sustainability