Studying at the University of Verona
Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.
Type D and Type F activities
This information is intended exclusively for students already enrolled in this course.If you are a new student interested in enrolling, you can find information about the course of study on the course page:
Laurea in Economia e innovazione aziendale - Enrollment from 2025/2026Nei piani didattici di ciascun Corso di studio è previsto l’obbligo di conseguire un certo numero di crediti formativi mediante attività a scelta (chiamate anche "di tipologia D e F").
Oltre che in insegnamenti previsti nei piani didattici di altri corsi di studio e in certificazioni linguistiche o informatiche secondo quanto specificato nei regolamenti di ciascun corso, tali attività possono consistere anche in iniziative extracurriculari di contenuto vario, quali ad esempio la partecipazione a un seminario o a un ciclo di seminari, la frequenza di laboratori didattici, lo svolgimento di project work, stage aggiuntivo, eccetera.
Come per ogni altra attività a scelta, è necessario che anche queste non costituiscano un duplicato di conoscenze e competenze già acquisite dallo studente.
Quelle elencate in questa pagina sono le iniziative extracurriculari che sono state approvate dalla Commissione didattica e quindi consentono a chi vi partecipa l'acquisizione dei CFU specificati, alle condizioni riportate nelle pagine di dettaglio di ciascuna iniziativa.
Si ricorda in proposito che:
- tutte queste iniziative richiedono, per l'acquisizione dei relativi CFU, il superamento di una prova di verifica delle competenze acquisite, secondo le indicazioni contenute nella sezione "Modalità d'esame" della singola attività;
- lo studente è tenuto a inserire nel proprio piano degli studi l'attività prescelta e a iscriversi all'appello appositamente creato per la verbalizzazione, la cui data viene stabilita dal docente di riferimento e pubblicata nella sezione "Modalità d'esame" della singola attività.
Scopri i percorsi formativi promossi dal Teaching and learning centre dell'Ateneo, destinati agli studenti iscritti ai corsi di laurea, volti alla promozione delle competenze trasversali: https://talc.univr.it/it/competenze-trasversali
CONTAMINATION LAB
Il Contamination Lab Verona (CLab Verona) è un percorso esperienziale con moduli dedicati all'innovazione e alla cultura d'impresa che offre la possibilità di lavorare in team con studenti e studentesse di tutti i corsi di studio per risolvere sfide lanciate da aziende ed enti. Il percorso permette di ricevere 6 CFU in ambito D o F. Scopri le sfide: https://www.univr.it/it/clabverona
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ATTENZIONE: Per essere ammessi a sostenere una qualsiasi attività didattica, incluse quelle a scelta, è necessario essere iscritti all'anno di corso in cui essa viene offerta. Si raccomanda, pertanto, ai laureandi delle sessioni di dicembre e aprile di NON svolgere attività extracurriculari del nuovo anno accademico, cui loro non risultano iscritti, essendo tali sessioni di laurea con validità riferita all'anno accademico precedente. Quindi, per attività svolte in un anno accademico cui non si è iscritti, non si potrà dar luogo a riconoscimento di CFU.
years | Modules | TAF | Teacher |
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1° 2° 3° | B-education: Sound ideas | D |
Cristina Florio
(Coordinator)
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1° 2° 3° | B-education: Sound ideas | D |
Cristina Florio
(Coordinator)
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1° 2° 3° | Ciclo tematico di conferenze “Italia nel mondo” - 2024/2025 | D |
Riccardo Stacchezzini
(Coordinator)
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1° 2° 3° | Ethical finance | D |
Giorgio Mion
(Coordinator)
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1° 2° 3° | Generative AI (Artificial Intelligence) for Business Communication | D |
Massimo Melchiori
(Coordinator)
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years | Modules | TAF | Teacher |
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1° 2° 3° | Methods and tools for literature reviews | D |
Cristina Florio
(Coordinator)
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years | Modules | TAF | Teacher |
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1° 2° 3° | Data Analysis Laboratory with R (Vicenza) | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
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1° 2° 3° | Data Visualization Laboratory | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
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1° 2° 3° | Python Laboratory | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
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1° 2° 3° | Data Science Laboratory with SAP | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
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1° 2° 3° | Advanced Excel Laboratory (Vicenza) | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
1° 2° 3° | Excel Laboratory (Vicenza) | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
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1° 2° 3° | Methods and tools for empirical research in management | D |
Nicola Cobelli
(Coordinator)
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1° 2° 3° | Methods and tools for empirical research in management | D |
Nicola Cobelli
(Coordinator)
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1° 2° 3° | Plan your professional future | D |
Paolo Roffia
(Coordinator)
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1° 2° 3° | Plan your professional future | D |
Paolo Roffia
(Coordinator)
|
1° 2° 3° | Marketing plan | D |
Fabio Cassia
(Coordinator)
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1° 2° 3° | Programming in Matlab | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
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1° 2° 3° | Programming in SAS | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
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years | Modules | TAF | Teacher |
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1° 2° 3° | The business consultant accountant | D |
Riccardo Stacchezzini
(Coordinator)
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years | Modules | TAF | Teacher |
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1° 2° 3° | Soft skills coaching days | D |
Paola Signori
(Coordinator)
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years | Modules | TAF | Teacher |
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1° 2° 3° | French B1 | D | Not yet assigned |
1° 2° 3° | French B2 | D | Not yet assigned |
1° 2° 3° | English B2 | D | Not yet assigned |
1° 2° 3° | English C1 | D | Not yet assigned |
1° 2° 3° | Russian B1 | D | Not yet assigned |
1° 2° 3° | Russian B2 | D | Not yet assigned |
1° 2° 3° | Spanish B1 | D | Not yet assigned |
1° 2° 3° | Spanish B2 | D | Not yet assigned |
1° 2° 3° | German B1 | D | Not yet assigned |
1° 2° 3° | German B2 | D | Not yet assigned |
Sales Management (2024/2025)
Teaching code
4S008937
Teacher
Coordinator
Credits
6
Language
Italian
Scientific Disciplinary Sector (SSD)
SECS-P/08 - MANAGEMENT
Period
Secondo semestre L dal Feb 17, 2025 al May 30, 2025.
Courses Single
Authorized
Learning objectives
The course aims to provide high-level knowledge in the field of sales management through concrete and innovative tools for managing aspects such as geolocation, digital transformation and multichannel strategies, which today are increasingly important in companies. With this in mind, lectures will focus on sales management, as a business discipline focusing on the practical application of sales techniques and on the management of a company's sales activities. Sales management is a central business function, as the sale of goods and services and the resulting profit drive most businesses. At the end of the course, student will be able to use professional tools aimed at implementing sales strategies, studying the efficiency of the distribution and commercial networks, monitoring sales and appreciation of goods or services on the market. Traditional lectures are integrated with active teaching (group work with classroom presentation, case discussions, speeches by witnesses from institutions and companies, videos in English).
Prerequisites and basic notions
No prerequisites
Program
During the first period of gradual development of sales management, the study of Sales Management was for a long time restricted and linked to the belief that it was an innate skill, linked to a certain "natural predisposition". If the ultimate objective of sales management has remained essentially unchanged over time, i.e. achieving the estimated and budgeted sales volume or value, today's challenges, mainly linked to new innovative and digital tools, including omnichannel, l Artificial intelligence, the evolution of both BtoB and BtoC platforms and marketplaces, require scientific knowledge and skills that certainly cannot be relegated to intuition or presumed natural and individual predisposition. The Sales function is increasingly key both in the generation of liquidity flows and, ultimately, in corporate well-being. The teaching is aimed at students who wish to acquire the skills to fill the role of Sales Manager. It provides the skills to plan and organize a sales network and face the challenges of omnichannel innovation, sustainability and digitalisation. In more detail, the topics covered will be: 1) Introduction to Sales Management 2) The Sales Process 3) Strategic and Sales Planning 4) Revenue and Budget Forecasts 5) Territorial Management 6) Evaluation and Control of Human Resources 7) Management of a Sales Network 8) Sales with a strong innovative content 9) Sales and Sustainability 10) Sales and Innovative Digital Platforms
Bibliography
Didactic methods
In-presence lessons. Witnesses from the business world will be invited to lectures.
Learning assessment procedures
Written exam at the end of the course. There are no midterm tests.
Evaluation criteria
The exam will consist of a test aimed at ascertaining the knowledge of the individual topics. The evaluation criteria are as follows: - Theoretical knowledge of the individual topics - Level of detail and ability to argue the individual topics - Mastery of the language - Ability to connect the topics - Ability to apply the concepts to real cases
Criteria for the composition of the final grade
Grade expressed in thirtieths (18 sufficient grade, 30 cum laude maximum obtainable grade).
Exam language
Italiano