Studying at the University of Verona

Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.

Type D and Type F activities

This information is intended exclusively for students already enrolled in this course.
If you are a new student interested in enrolling, you can find information about the course of study on the course page:

Laurea in Economia e innovazione aziendale - Enrollment from 2025/2026

Nei piani didattici di ciascun Corso di studio è previsto l’obbligo di conseguire un certo numero di crediti formativi mediante attività a scelta (chiamate anche "di tipologia D e F").

Oltre che in insegnamenti previsti nei piani didattici di altri corsi di studio e in certificazioni linguistiche o informatiche secondo quanto specificato nei regolamenti di ciascun corso, tali attività possono consistere anche in iniziative extracurriculari di contenuto vario, quali ad esempio la partecipazione a un seminario o a un ciclo di seminari, la frequenza di laboratori didattici, lo svolgimento di project work, stage aggiuntivo, eccetera.

Come per ogni altra attività a scelta, è necessario che anche queste non costituiscano un duplicato di conoscenze e competenze già acquisite dallo studente.

Quelle elencate in questa pagina sono le iniziative extracurriculari che sono state approvate dalla Commissione didattica e quindi consentono a chi vi partecipa l'acquisizione dei CFU specificati, alle condizioni riportate nelle pagine di dettaglio di ciascuna iniziativa.

Si ricorda in proposito che:
- tutte queste iniziative richiedono, per l'acquisizione dei relativi CFU, il superamento di una prova di verifica delle competenze acquisite, secondo le indicazioni contenute nella sezione "Modalità d'esame" della singola attività;
- lo studente è tenuto a inserire nel proprio piano degli studi l'attività prescelta e a iscriversi all'appello appositamente creato per la verbalizzazione, la cui data viene stabilita dal docente di riferimento e pubblicata nella sezione "Modalità d'esame" della singola attività.
 

COMPETENZE TRASVERSALI

 

Scopri i percorsi formativi promossi dal  Teaching and learning centre dell'Ateneo, destinati agli studenti iscritti ai corsi di laurea, volti alla promozione delle competenze trasversali: https://talc.univr.it/it/competenze-trasversali

 

CONTAMINATION LAB

Il Contamination Lab Verona (CLab Verona) è un percorso esperienziale con moduli dedicati all'innovazione e alla cultura d'impresa che offre la possibilità di lavorare in team con studenti e studentesse di tutti i corsi di studio per risolvere sfide lanciate da aziende ed enti. Il percorso permette di ricevere 6 CFU in ambito D o F. Scopri le sfide: https://www.univr.it/clabverona

 

ATTENZIONE: Per essere ammessi a sostenere una qualsiasi attività didattica, incluse quelle a scelta, è necessario essere iscritti all'anno di corso in cui essa viene offerta. Si raccomanda, pertanto, ai laureandi delle sessioni di dicembre e aprile di NON svolgere attività extracurriculari del nuovo anno accademico, cui loro non risultano iscritti, essendo tali sessioni di laurea con validità riferita all'anno accademico precedente. Quindi, per attività svolte in un anno accademico cui non si è iscritti, non si potrà dar luogo a riconoscimento di CFU.

Academic year:
Primo semestre (lauree) From 9/25/23 To 1/19/24
years Modules TAF Teacher
1° 2° 3° Thematic cycle of conferences on Women's "leadership": data, reflections and experiences D Martina Menon (Coordinator)
1° 2° 3° Il festival del Futuro - 2023/2024 D Paola Signori (Coordinator)
1° 2° 3° Educational laboratory on credit securitization D Michele De Mari (Coordinator)
Periodo generico From 10/1/23 To 5/31/24
years Modules TAF Teacher
1° 2° 3° Data Analysis Laboratory with R (Vicenza) D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° 3° Data Visualization Laboratory D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° 3° Python Laboratory D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° 3° Data Science Laboratory with SAP D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° 3° Advanced Excel Laboratory (Vicenza) D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° 3° Excel Laboratory (Vicenza) D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° 3° Plan your future D Paolo Roffia (Coordinator)
1° 2° 3° Plan your future D Paolo Roffia (Coordinator)
1° 2° 3° Marketing plan D Fabio Cassia (Coordinator)
1° 2° 3° Programming in Matlab D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° 3° Programming in SAS D Marco Minozzo (Coordinator)
Secondo semestre (lauree magistrali) From 2/26/24 To 5/24/24
years Modules TAF Teacher
1° 2° 3° The accountant as a business consultant D Riccardo Stacchezzini (Coordinator)
Secondo semestre (lauree) From 2/26/24 To 5/31/24
years Modules TAF Teacher
1° 2° 3° Soft skills coaching days (Vicenza) - 2023/2024 D Paola Signori (Coordinator)

Teaching code

4S008938

Coordinator

Alberto Roveda

Credits

6

Language

Italian

Scientific Disciplinary Sector (SSD)

ING-IND/35 - BUSINESS AND MANAGEMENT ENGINEERING

Period

Secondo semestre (lauree) dal Feb 26, 2024 al May 31, 2024.

Courses Single

Authorized

Learning objectives

The course provides the basic knowledge necessary to manage projects.
The objectives of the course are as follows: to develop awareness of the importance of Project Management for any type of project, to acquire the basic tools and methodologies to manage projects and to develop concepts for project communication.
With the work-shops offered, the student will have the opportunity to experiment and acquire an active knowledge of the subject, in particular the lessons will alternate exposure of methodological elements and their practical application in teams. Particular importance will be given to the team's work-shops and to the sharing of the results achieved, their applicability and points of improvement, also learning basic behavioral elements such as team building and communication. Some project management software will be integrated into the teaching. At the end of the lessons the student will be able to apply both the methodology proposed by the Project Management Institute, PMI (http://www.pmi.org), and Agile methodologies, especially Scrum, trying to highlight their integration as much as possible.

Prerequisites and basic notions

No requirements.

Program

The information, people and relationships of the initial phase of the Project. The processes of:
- Project start
- planning
- execution
- monitoring and control
- closure.
Project management tools.

Didactic methods

The course includes theory lessons and practical exercises.

Learning assessment procedures

1. Theoretical written test: multiple choice questions.
The written test will be based on the documentation provided by the teachers.
2. Practical test: presentation of a project developed in a team.

Students with disabilities or specific learning disorders (SLD), who intend to request the adaptation of the exam, must follow the instructions given HERE

Evaluation criteria

1. knowledge of the theoretical foundations;
2. presentation of the planning and progress of a project;
3. ability to communicate the project.

Criteria for the composition of the final grade

Written test: max 20/30
Presentation: max 10/30

Exam language

Italiano