Studying at the University of Verona
Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.
Type D and Type F activities
This information is intended exclusively for students already enrolled in this course.If you are a new student interested in enrolling, you can find information about the course of study on the course page:
Laurea in Economia, imprese e mercati internazionali - Enrollment from 2025/2026Nei piani didattici di ciascun Corso di studio è previsto l’obbligo di conseguire un certo numero di crediti formativi mediante attività a scelta (chiamate anche "di tipologia D e F").
Oltre che in insegnamenti previsti nei piani didattici di altri corsi di studio e in certificazioni linguistiche o informatiche secondo quanto specificato nei regolamenti di ciascun corso, tali attività possono consistere anche in iniziative extracurriculari di contenuto vario, quali ad esempio la partecipazione a un seminario o a un ciclo di seminari, la frequenza di laboratori didattici, lo svolgimento di project work, stage aggiuntivo, eccetera.
Come per ogni altra attività a scelta, è necessario che anche queste non costituiscano un duplicato di conoscenze e competenze già acquisite dallo studente.
Quelle elencate in questa pagina sono le iniziative extracurriculari che sono state approvate dalla Commissione didattica e quindi consentono a chi vi partecipa l'acquisizione dei CFU specificati, alle condizioni riportate nelle pagine di dettaglio di ciascuna iniziativa.
Si ricorda in proposito che:
- tutte queste iniziative richiedono, per l'acquisizione dei relativi CFU, il superamento di una prova di verifica delle competenze acquisite, secondo le indicazioni contenute nella sezione "Modalità d'esame" della singola attività;
- lo studente è tenuto a inserire nel proprio piano degli studi l'attività prescelta e a iscriversi all'appello appositamente creato per la verbalizzazione, la cui data viene stabilita dal docente di riferimento e pubblicata nella sezione "Modalità d'esame" della singola attività.
Scopri i percorsi formativi promossi dal Teaching and learning centre dell'Ateneo, destinati agli studenti iscritti ai corsi di laurea, volti alla promozione delle competenze trasversali: https://talc.univr.it/it/competenze-trasversali
CONTAMINATION LAB
Il Contamination Lab Verona (CLab Verona) è un percorso esperienziale con moduli dedicati all'innovazione e alla cultura d'impresa che offre la possibilità di lavorare in team con studenti e studentesse di tutti i corsi di studio per risolvere sfide lanciate da aziende ed enti. Il percorso permette di ricevere 6 CFU in ambito D o F. Scopri le sfide: https://www.univr.it/clabverona
ATTENZIONE: Per essere ammessi a sostenere una qualsiasi attività didattica, incluse quelle a scelta, è necessario essere iscritti all'anno di corso in cui essa viene offerta. Si raccomanda, pertanto, ai laureandi delle sessioni di dicembre e aprile di NON svolgere attività extracurriculari del nuovo anno accademico, cui loro non risultano iscritti, essendo tali sessioni di laurea con validità riferita all'anno accademico precedente. Quindi, per attività svolte in un anno accademico cui non si è iscritti, non si potrà dar luogo a riconoscimento di CFU.
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
1° 2° 3° | Thematic cycle of conferences on Women's "leadership": data, reflections and experiences | D |
Martina Menon
(Coordinator)
|
1° 2° 3° | Educational laboratory on credit securitization | D |
Michele De Mari
(Coordinator)
|
years | Modules | TAF | Teacher | |
---|---|---|---|---|
1° | Programming in Matlab | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
|
1° 2° 3° | Data Analysis Laboratory with R (Vicenza) | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
|
1° 2° 3° | Data Visualization Laboratory | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
|
1° 2° 3° | Python Laboratory | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
|
1° 2° 3° | Data Science Laboratory with SAP | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
|
1° 2° 3° | Advanced Excel Laboratory (Vicenza) | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
|
1° 2° 3° | Excel Laboratory (Vicenza) | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
|
1° 2° 3° | Plan your future | D |
Paolo Roffia
(Coordinator)
|
|
1° 2° 3° | Plan your future | D |
Paolo Roffia
(Coordinator)
|
|
1° 2° 3° | Programming in SAS | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
years | Modules | TAF | Teacher | |
---|---|---|---|---|
1° 2° | Digital experiments in economics - 2023/2024 | D |
Claudio Zoli
(Coordinator)
|
|
1° 2° | Topics in economics and ethics of artificial intelligence- 2023/2024 | D |
Claudio Zoli
(Coordinator)
|
|
1° 2° 3° | The accountant as a business consultant | D |
Riccardo Stacchezzini
(Coordinator)
|
|
1° 2° 3° | Key markets / business approach & business negotiations - 2023/2024 | D |
Angelo Zago
(Coordinator)
|
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
1° 2° 3° | Soft skills coaching days (Vicenza) - 2023/2024 | D |
Paola Signori
(Coordinator)
|
Public law of economic liberties (2023/2024)
Teaching code
4S008943
Teacher
Coordinator
Credits
9
Language
Italian
Scientific Disciplinary Sector (SSD)
IUS/09 - PUBLIC LAW
Period
Secondo semestre (lauree) dal Feb 26, 2024 al May 31, 2024.
Courses Single
Authorized
Learning objectives
The course refers to Italian public law in general, paying particular attention to economic rights and to the economic profiles of the topic, also in light of the influence of the so-called "Economic Constitution" in the face of the phenomenon of globalization, the impact coming from European law and the International economic crisis. Its educational objectives are aimed at providing knowledge of the principles, rules, institutions and basic concepts of this legal discipline. At the end of the classes, the student must demonstrate knowledge of the main legal categories of public law and, in particular, those relating to economic freedoms, to understand and evaluate the normative texts and the judgments relating to the topics analyzed, to be able to apply the knowledge acquired in concrete cases (with particular reference also to events of political and institutional relevance) and to sustain their presentations with an adequate language and proper arguments.
Prerequisites and basic notions
/
Program
The program is divided into two parts: the first part focuses on the institutions of public law to provide students with the essential notions of the subject; the second part - also through seminars - will go to deepen the profiles relating to the economic Constitution and economic freedoms.
1. Introduction: the Law and the State; Forms of State and Government; the EU integration.
2. The sources of law.
3. The forms of direct democracy.
4. The Italian Parliament.
5. The Italian Government.
6. The Italian President of the Republic.
7. The Judicial Power.
8. The Italian Constitutional Court.
9. The Regions and the local Authorities.
10. The fundamental rights and the mandatory duties.
11. The Public Administration.
12. The economic Constitution (the right to work and social rights; freedom of economic initiative; private property)
13. The Economic Constitution in the light of the European process and the health emergency;
14. Public finance and fiscal federalism.
Teaching methods
The teaching methods consist of frontal lectures. In addition, various institutions of public law will be stressed from the theoretical point of view, and a special attention will be paid to the current events and political and institutional reality in which the principles of public law find concrete application.
About the part relating to the Economic Constitution, a cycle of five / six seminars will be held with the participation of external experts (presumably in May, according to the calendar that will be provided in advance).
The contents of the textbooks as well as the classroom lessons adhere to the program. Any teaching materials used during the lectures will be available in the e-learning platform of the course before of the lesson.
Reference materials
Attending students can prepare the exam on the notes taken and the materials provided on the University e-learning platform, also choosing one of the following options:
- drafting of a short report (5-10 pages) based on the cycle of seminars (to be delivered within seven days before the exam date)
or
- study of two articles chosen from the list that will be prepared and made available on the e-learning platform
Not-attending students shall prepare the exam on the following textbooks:
- T. Groppi, A. Simoncini, Introduzione allo studio del diritto pubblico e delle sue fonti, Giappichelli, 2021
- F. Clementi, L. Cuocolo, F. Rosa, G.E. Vigevani, La Costituzione italiana Vol. 1, il Mulino, 2021, only Titolo III, “Rapporti economici” (pp. 247-315).
- prepare on four articles chosen from the list that will be prepared and made available on the e-learning platform
In any case, constant direct consultation of the reference regulatory texts and, in particular, of the Constitution, is recommended for all students.
Bibliography
Didactic methods
The teaching method adopted consists of lectures.
Learning assessment procedures
The report prepared by the attending students will contribute by assigning a score of up to 3 point.
Evaluation criteria
The final exam will be oral which aims to verify in-depth all knowledge acquired, the ability to join the various topics, the capacity to present with appropriate legal language, the aptitude to argue and support their thesis.
Criteria for the composition of the final grade
The final grade is expressed in thirtieths (with a possible score of up to three points for the prepared report)
Exam language
Italiano