Studying at the University of Verona
Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.
Type D and Type F activities
This information is intended exclusively for students already enrolled in this course.If you are a new student interested in enrolling, you can find information about the course of study on the course page:
Laurea in Economia, imprese e mercati internazionali - Enrollment from 2025/2026Nei piani didattici di ciascun Corso di studio è previsto l’obbligo di conseguire un certo numero di crediti formativi mediante attività a scelta (chiamate anche "di tipologia D e F").
Oltre che in insegnamenti previsti nei piani didattici di altri corsi di studio e in certificazioni linguistiche o informatiche secondo quanto specificato nei regolamenti di ciascun corso, tali attività possono consistere anche in iniziative extracurriculari di contenuto vario, quali ad esempio la partecipazione a un seminario o a un ciclo di seminari, la frequenza di laboratori didattici, lo svolgimento di project work, stage aggiuntivo, eccetera.
Come per ogni altra attività a scelta, è necessario che anche queste non costituiscano un duplicato di conoscenze e competenze già acquisite dallo studente.
Quelle elencate in questa pagina sono le iniziative extracurriculari che sono state approvate dalla Commissione didattica e quindi consentono a chi vi partecipa l'acquisizione dei CFU specificati, alle condizioni riportate nelle pagine di dettaglio di ciascuna iniziativa.
Si ricorda in proposito che:
- tutte queste iniziative richiedono, per l'acquisizione dei relativi CFU, il superamento di una prova di verifica delle competenze acquisite, secondo le indicazioni contenute nella sezione "Modalità d'esame" della singola attività;
- lo studente è tenuto a inserire nel proprio piano degli studi l'attività prescelta e a iscriversi all'appello appositamente creato per la verbalizzazione, la cui data viene stabilita dal docente di riferimento e pubblicata nella sezione "Modalità d'esame" della singola attività.
Scopri i percorsi formativi promossi dal Teaching and learning centre dell'Ateneo, destinati agli studenti iscritti ai corsi di laurea, volti alla promozione delle competenze trasversali: https://talc.univr.it/it/competenze-trasversali
CONTAMINATION LAB
Il Contamination Lab Verona (CLab Verona) è un percorso esperienziale con moduli dedicati all'innovazione e alla cultura d'impresa che offre la possibilità di lavorare in team con studenti e studentesse di tutti i corsi di studio per risolvere sfide lanciate da aziende ed enti. Il percorso permette di ricevere 6 CFU in ambito D o F. Scopri le sfide: https://www.univr.it/clabverona
ATTENZIONE: Per essere ammessi a sostenere una qualsiasi attività didattica, incluse quelle a scelta, è necessario essere iscritti all'anno di corso in cui essa viene offerta. Si raccomanda, pertanto, ai laureandi delle sessioni di dicembre e aprile di NON svolgere attività extracurriculari del nuovo anno accademico, cui loro non risultano iscritti, essendo tali sessioni di laurea con validità riferita all'anno accademico precedente. Quindi, per attività svolte in un anno accademico cui non si è iscritti, non si potrà dar luogo a riconoscimento di CFU.
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
1° 2° 3° | Thematic cycle of conferences on Women's "leadership": data, reflections and experiences | D |
Martina Menon
(Coordinator)
|
1° 2° 3° | Educational laboratory on credit securitization | D |
Michele De Mari
(Coordinator)
|
years | Modules | TAF | Teacher | |
---|---|---|---|---|
1° | Programming in Matlab | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
|
1° 2° 3° | Data Analysis Laboratory with R (Vicenza) | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
|
1° 2° 3° | Data Visualization Laboratory | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
|
1° 2° 3° | Python Laboratory | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
|
1° 2° 3° | Data Science Laboratory with SAP | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
|
1° 2° 3° | Advanced Excel Laboratory (Vicenza) | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
|
1° 2° 3° | Excel Laboratory (Vicenza) | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
|
1° 2° 3° | Plan your future | D |
Paolo Roffia
(Coordinator)
|
|
1° 2° 3° | Plan your future | D |
Paolo Roffia
(Coordinator)
|
|
1° 2° 3° | Programming in SAS | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
years | Modules | TAF | Teacher | |
---|---|---|---|---|
1° 2° | Digital experiments in economics - 2023/2024 | D |
Claudio Zoli
(Coordinator)
|
|
1° 2° | Topics in economics and ethics of artificial intelligence- 2023/2024 | D |
Claudio Zoli
(Coordinator)
|
|
1° 2° 3° | The accountant as a business consultant | D |
Riccardo Stacchezzini
(Coordinator)
|
|
1° 2° 3° | Key markets / business approach & business negotiations - 2023/2024 | D |
Angelo Zago
(Coordinator)
|
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
1° 2° 3° | Soft skills coaching days (Vicenza) - 2023/2024 | D |
Paola Signori
(Coordinator)
|
Network economics and digital platforms (2023/2024)
Teaching code
4S008945
Academic staff
Coordinator
Credits
6
Language
Italian
Scientific Disciplinary Sector (SSD)
SECS-P/01 - ECONOMICS
Period
Secondo semestre (lauree) dal Feb 26, 2024 al May 31, 2024.
Courses Single
Authorized
Learning objectives
The aim of the course is to understand what digital platforms are and how they operate and what market equilibria emerge depending on the type of platform and the behavior of the participants. In particular, the student will be able to understand the strategies adopted by the platforms, often very distinct from those followed in more traditional contexts, and how these can influence the behavior of consumers and participating firms. Specific emphasis will be placed on the role of information asymmetries and market mechanisms to reduce them, such as the emergence of reputation and certification, as resolving mechanisms alternative to the regulator.
Prerequisites and basic notions
-
Program
Digital platforms controlled by Alibaba, Amazon, Facebook, Netflix, and Uber have transformed the way we do business and also people’s everyday lives. The course is about market intermediation and the role of digital platforms in favoring the interaction between buyers and sellers. It aims to understand the economic principles governing how these platforms operate. The presentation of case studies provides key concepts such as how platforms manage network effects and which price and non-price strategies platforms choose.
The course investigates other aspects related to digital platforms, such as the interdependences between digital and traditional labor markets, new perspectives on regulation and competition law, discrimination in online markets, gender issues in platform economics, and cross-country differences in the use of platforms.
Bibliography
Didactic methods
The course consists of lectures.
Learning assessment procedures
The exam includes a written examination in which the student is asked to answer open questions and multiple choice questions.
Evaluation criteria
-
Criteria for the composition of the final grade
Students have the option to give a presentation on a topic related to the course, which can involve the analysis of a platform or the presentation of a scientific article. The presentation will be evaluated, and bonus points (ranging from 1 to 4 points) will be added to the final exam grade.
Exam language
Italiano