Studying at the University of Verona

Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.

Type D and Type F activities

This information is intended exclusively for students already enrolled in this course.
If you are a new student interested in enrolling, you can find information about the course of study on the course page:

Laurea in Economia, imprese e mercati internazionali - Enrollment from 2025/2026

Nei piani didattici di ciascun Corso di studio è previsto l’obbligo di conseguire un certo numero di crediti formativi mediante attività a scelta (chiamate anche "di tipologia D e F").

Oltre che in insegnamenti previsti nei piani didattici di altri corsi di studio e in certificazioni linguistiche o informatiche secondo quanto specificato nei regolamenti di ciascun corso, tali attività possono consistere anche in iniziative extracurriculari di contenuto vario, quali ad esempio la partecipazione a un seminario o a un ciclo di seminari, la frequenza di laboratori didattici, lo svolgimento di project work, stage aggiuntivo, eccetera.

Come per ogni altra attività a scelta, è necessario che anche queste non costituiscano un duplicato di conoscenze e competenze già acquisite dallo studente.

Quelle elencate in questa pagina sono le iniziative extracurriculari che sono state approvate dalla Commissione didattica e quindi consentono a chi vi partecipa l'acquisizione dei CFU specificati, alle condizioni riportate nelle pagine di dettaglio di ciascuna iniziativa.

Si ricorda in proposito che:
- tutte queste iniziative richiedono, per l'acquisizione dei relativi CFU, il superamento di una prova di verifica delle competenze acquisite, secondo le indicazioni contenute nella sezione "Modalità d'esame" della singola attività;
- lo studente è tenuto a inserire nel proprio piano degli studi l'attività prescelta e a iscriversi all'appello appositamente creato per la verbalizzazione, la cui data viene stabilita dal docente di riferimento e pubblicata nella sezione "Modalità d'esame" della singola attività.
 

COMPETENZE TRASVERSALI

 

Scopri i percorsi formativi promossi dal  Teaching and learning centre dell'Ateneo, destinati agli studenti iscritti ai corsi di laurea, volti alla promozione delle competenze trasversali: https://talc.univr.it/it/competenze-trasversali

 

CONTAMINATION LAB

Il Contamination Lab Verona (CLab Verona) è un percorso esperienziale con moduli dedicati all'innovazione e alla cultura d'impresa che offre la possibilità di lavorare in team con studenti e studentesse di tutti i corsi di studio per risolvere sfide lanciate da aziende ed enti. Il percorso permette di ricevere 6 CFU in ambito D o F. Scopri le sfide: https://www.univr.it/clabverona

 

ATTENZIONE: Per essere ammessi a sostenere una qualsiasi attività didattica, incluse quelle a scelta, è necessario essere iscritti all'anno di corso in cui essa viene offerta. Si raccomanda, pertanto, ai laureandi delle sessioni di dicembre e aprile di NON svolgere attività extracurriculari del nuovo anno accademico, cui loro non risultano iscritti, essendo tali sessioni di laurea con validità riferita all'anno accademico precedente. Quindi, per attività svolte in un anno accademico cui non si è iscritti, non si potrà dar luogo a riconoscimento di CFU.

Academic year:
Primo semestre (lauree) From 9/25/23 To 1/19/24
years Modules TAF Teacher
1° 2° 3° Thematic cycle of conferences on Women's "leadership": data, reflections and experiences D Martina Menon (Coordinator)
1° 2° 3° Educational laboratory on credit securitization D Michele De Mari (Coordinator)
Periodo generico From 10/1/23 To 5/31/24
years Modules TAF Teacher
Programming in Matlab D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° 3° Data Analysis Laboratory with R (Vicenza) D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° 3° Data Visualization Laboratory D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° 3° Python Laboratory D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° 3° Data Science Laboratory with SAP D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° 3° Advanced Excel Laboratory (Vicenza) D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° 3° Excel Laboratory (Vicenza) D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° 3° Plan your future D Paolo Roffia (Coordinator)
1° 2° 3° Plan your future D Paolo Roffia (Coordinator)
1° 2° 3° Programming in SAS D Marco Minozzo (Coordinator)
Secondo semestre (lauree magistrali) From 2/26/24 To 5/24/24
years Modules TAF Teacher
1° 2° Digital experiments in economics - 2023/2024 D Claudio Zoli (Coordinator)
1° 2° Topics in economics and ethics of artificial intelligence- 2023/2024 D Claudio Zoli (Coordinator)
1° 2° 3° The accountant as a business consultant D Riccardo Stacchezzini (Coordinator)
1° 2° 3° Key markets / business approach & business negotiations - 2023/2024 D Angelo Zago (Coordinator)
Secondo semestre (lauree) From 2/26/24 To 5/31/24
years Modules TAF Teacher
1° 2° 3° Soft skills coaching days (Vicenza) - 2023/2024 D Paola Signori (Coordinator)

Teaching code

4S008945

Credits

6

Language

Italian

Scientific Disciplinary Sector (SSD)

SECS-P/01 - ECONOMICS

Period

Secondo semestre (lauree) dal Feb 26, 2024 al May 31, 2024.

Courses Single

Authorized

Learning objectives

The aim of the course is to understand what digital platforms are and how they operate and what market equilibria emerge depending on the type of platform and the behavior of the participants. In particular, the student will be able to understand the strategies adopted by the platforms, often very distinct from those followed in more traditional contexts, and how these can influence the behavior of consumers and participating firms. Specific emphasis will be placed on the role of information asymmetries and market mechanisms to reduce them, such as the emergence of reputation and certification, as resolving mechanisms alternative to the regulator.

Prerequisites and basic notions

-

Program

Digital platforms controlled by Alibaba, Amazon, Facebook, Netflix, and Uber have transformed the way we do business and also people’s everyday lives. The course is about market intermediation and the role of digital platforms in favoring the interaction between buyers and sellers. It aims to understand the economic principles governing how these platforms operate. The presentation of case studies provides key concepts such as how platforms manage network effects and which price and non-price strategies platforms choose.
The course investigates other aspects related to digital platforms, such as the interdependences between digital and traditional labor markets, new perspectives on regulation and competition law, discrimination in online markets, gender issues in platform economics, and cross-country differences in the use of platforms.

Bibliography

Visualizza la bibliografia con Leganto, strumento che il Sistema Bibliotecario mette a disposizione per recuperare i testi in programma d'esame in modo semplice e innovativo.

Didactic methods

The course consists of lectures.

Learning assessment procedures

The exam includes a written examination in which the student is asked to answer open questions and multiple choice questions.

Students with disabilities or specific learning disorders (SLD), who intend to request the adaptation of the exam, must follow the instructions given HERE

Evaluation criteria

-

Criteria for the composition of the final grade

Students have the option to give a presentation on a topic related to the course, which can involve the analysis of a platform or the presentation of a scientific article. The presentation will be evaluated, and bonus points (ranging from 1 to 4 points) will be added to the final exam grade.

Exam language

Italiano

Sustainable Development Goals - SDGs

This initiative contributes to the achievement of the Sustainable Development Goals of the UN Agenda 2030. More information on sustainability