Studying at the University of Verona

Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.

Type D and Type F activities

This information is intended exclusively for students already enrolled in this course.
If you are a new student interested in enrolling, you can find information about the course of study on the course page:

Laurea in Economia Aziendale e Management - Enrollment from 2025/2026

Nei piani didattici di ciascun Corso di studio è previsto l’obbligo di conseguire un certo numero di crediti formativi mediante attività a scelta (chiamate anche "di tipologia D e F").

Oltre che in insegnamenti previsti nei piani didattici di altri corsi di studio e in certificazioni linguistiche o informatiche secondo quanto specificato nei regolamenti di ciascun corso, tali attività possono consistere anche in iniziative extracurriculari di contenuto vario, quali ad esempio la partecipazione a un seminario o a un ciclo di seminari, la frequenza di laboratori didattici, lo svolgimento di project work, stage aggiuntivo, eccetera.

Come per ogni altra attività a scelta, è necessario che anche queste non costituiscano un duplicato di conoscenze e competenze già acquisite dallo studente.

Quelle elencate in questa pagina sono le iniziative extracurriculari che sono state approvate dalla Commissione didattica e quindi consentono a chi vi partecipa l'acquisizione dei CFU specificati, alle condizioni riportate nelle pagine di dettaglio di ciascuna iniziativa.

Si ricorda in proposito che:
- tutte queste iniziative richiedono, per l'acquisizione dei relativi CFU, il superamento di una prova di verifica delle competenze acquisite, secondo le indicazioni contenute nella sezione "Modalità d'esame" della singola attività;
- lo studente è tenuto a inserire nel proprio piano degli studi l'attività prescelta e a iscriversi all'appello appositamente creato per la verbalizzazione, la cui data viene stabilita dal docente di riferimento e pubblicata nella sezione "Modalità d'esame" della singola attività.
 

COMPETENZE TRASVERSALI

 

Scopri i percorsi formativi promossi dal  Teaching and learning centre dell'Ateneo, destinati agli studenti iscritti ai corsi di laurea, volti alla promozione delle competenze trasversali: https://talc.univr.it/it/competenze-trasversali

 

CONTAMINATION LAB

Il Contamination Lab Verona (CLab Verona) è un percorso esperienziale con moduli dedicati all'innovazione e alla cultura d'impresa che offre la possibilità di lavorare in team con studenti e studentesse di tutti i corsi di studio per risolvere sfide lanciate da aziende ed enti. Il percorso permette di ricevere 6 CFU in ambito D o F. Scopri le sfide: https://www.univr.it/clabverona

 

ATTENZIONE: Per essere ammessi a sostenere una qualsiasi attività didattica, incluse quelle a scelta, è necessario essere iscritti all'anno di corso in cui essa viene offerta. Si raccomanda, pertanto, ai laureandi delle sessioni di dicembre e aprile di NON svolgere attività extracurriculari del nuovo anno accademico, cui loro non risultano iscritti, essendo tali sessioni di laurea con validità riferita all'anno accademico precedente. Quindi, per attività svolte in un anno accademico cui non si è iscritti, non si potrà dar luogo a riconoscimento di CFU.

Academic year:
Primo semestre (lauree) From 9/25/23 To 1/19/24
years Modules TAF Teacher
1° 2° 3° Thematic cycle of conferences on Women's "leadership": data, reflections and experiences D Martina Menon (Coordinator)
1° 2° 3° English for Business and Economics - Bachelor's Degrees D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° 3° Il festival del Futuro - 2023/2024 D Paola Signori (Coordinator)
1° 2° 3° Educational laboratory on credit securitization D Michele De Mari (Coordinator)
Periodo generico From 10/1/23 To 5/31/24
years Modules TAF Teacher
1° 2° 3° Data Analysis Laboratory with R (Verona) D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° 3° Data Visualization Laboratory D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° 3° Python Laboratory D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° 3° Data Science Laboratory with SAP D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° 3° Advanced Excel Laboratory (Verona) D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° 3° Excel Laboratory (Verona) D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° 3° Plan your future D Paolo Roffia (Coordinator)
1° 2° 3° Plan your future D Paolo Roffia (Coordinator)
1° 2° 3° Marketing plan D Fabio Cassia (Coordinator)
1° 2° 3° Programming in Matlab D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° 3° Programming in SAS D Marco Minozzo (Coordinator)
Secondo semestre (lauree magistrali) From 2/26/24 To 5/24/24
years Modules TAF Teacher
1° 2° 3° The accountant as a business consultant D Riccardo Stacchezzini (Coordinator)

Teaching code

4S00181

Coordinator

Alberto Roveda

Credits

9

Language

Italian

Scientific Disciplinary Sector (SSD)

SECS-S/06 - MATHEMATICAL METHODS OF ECONOMICS, FINANCE AND ACTUARIAL SCIENCES

Period

Primo semestre (lauree) dal Sep 25, 2023 al Jan 19, 2024.

Courses Single

Authorized

Learning objectives

The course provides students with a rigorous scientific language based on a logical-mathematical deductive reasoning; moreover, it aims to furnish some analytical tools and basic mathematical models to deal quantitatively with the treatment of economic and business problems. In particular, the course yields the classical arguments from Mathematical Analysis (differential and integral calculus, optimization) and Linear Algebra, which constitute an effective tool for analyzing economic and business phenomena. At the end of the lessons, the student will have to demonstrate that he has acquired the ability to critically review the concepts encountered in the course and to apply methods, tools and mathematical models.

Prerequisites and basic notions

The teaching prerequisites are:
1. Elements of logic;
2. elementary operations;
3. literal calculation;
4. radicals;
5. equations and inequalities;
6. elements of analytical geometry.

Program

1. Basic mathematical notions
2. One variable functions
3. Limits
4. Differential calculus
5. Integration theory
6. Numerical series
7. Vector spaces, transformations and matrices
8. Systems of linear equations
9. Several variables functions
The detailed program and further educational material are available in the course web page.

Bibliography

Visualizza la bibliografia con Leganto, strumento che il Sistema Bibliotecario mette a disposizione per recuperare i testi in programma d'esame in modo semplice e innovativo.

Didactic methods

The course includes 84 hours of lessons and exercises for a total of 9 ECTS.

Learning assessment procedures

The methods of ascertaining the exams aim at favoring the acquisition of reasoning and communication skills such as to ensure the ability to validly follow a master's degree course or to enter work contexts.
The exam includes:
1. Completion of multiple choice closed exercises available on the e-learnig page of the course. For those who will perform at least 75% of the exercises and who will obtain an average score of at least 75%, a bonus of 2 points will be awarded to be added to the score obtained in the test referred to in point 2; Carrying out of exercises given by the teacher during the course of various types (homeworks). Those who deliver all the exercises and obtain a positive score will be awarded a bonus of 1 point to be added to the score obtained in the test referred to in point 2;
2. Closed multiple choice written test. In particular, the multiple-choice questions are aimed at verifying the basic knowledge, above all practical, of the mathematical logic aspects presented during the lessons.
3. Compulsory oral test, which can be accessed if you pass the test in point 2, structured as follows: a. exercise (s) b. theoretical knowledge. An intermediate assessment test is foreseen (approximately in the middle of the semester). This test concerns the preliminary test (point 2) and focuses on the topics of the program dealt with up to that moment. The intermediate test is optional and is valid only for the winter exam session. Only those who have completed and passed the exercises on the e-learning site of the course and those given by the teacher up to that moment will be able to participate in the mid-term test.
The mid-term test is introduced to stimulate the student to systematically and diligently study the subject as the various topics are addressed and therefore to improve the learning process.

Students with disabilities or specific learning disorders (SLD), who intend to request the adaptation of the exam, must follow the instructions given HERE

Evaluation criteria

The evaluation of the oral exam is based on the following criteria:
- depth and breadth of knowledge acquired;
- language skills;
- ability to connect knowledge in a systemic form.

Criteria for the composition of the final grade

Test mark, possible bonuses, oral exam mark.

Exam language

Italiana