Studying at the University of Verona

Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.

Type D and Type F activities

Nei piani didattici di ciascun Corso di studio è previsto l’obbligo di conseguire un certo numero di crediti formativi mediante attività a scelta (chiamate anche "di tipologia D e F").

Oltre che in insegnamenti previsti nei piani didattici di altri corsi di studio e in certificazioni linguistiche o informatiche secondo quanto specificato nei regolamenti di ciascun corso, tali attività possono consistere anche in iniziative extracurriculari di contenuto vario, quali ad esempio la partecipazione a un seminario o a un ciclo di seminari, la frequenza di laboratori didattici, lo svolgimento di project work, stage aggiuntivo, eccetera.

Come per ogni altra attività a scelta, è necessario che anche queste non costituiscano un duplicato di conoscenze e competenze già acquisite dallo studente.

Quelle elencate in questa pagina sono le iniziative extracurriculari che sono state approvate dalla Commissione didattica e quindi consentono a chi vi partecipa l'acquisizione dei CFU specificati, alle condizioni riportate nelle pagine di dettaglio di ciascuna iniziativa.

Si ricorda in proposito che:
- tutte queste iniziative richiedono, per l'acquisizione dei relativi CFU, il superamento di una prova di verifica delle competenze acquisite, secondo le indicazioni contenute nella sezione "Modalità d'esame" della singola attività;
- lo studente è tenuto a inserire nel proprio piano degli studi l'attività prescelta e a iscriversi all'appello appositamente creato per la verbalizzazione, la cui data viene stabilita dal docente di riferimento e pubblicata nella sezione "Modalità d'esame" della singola attività.
 

COMPETENZE TRASVERSALI

 

Scopri i percorsi formativi promossi dal  Teaching and learning centre dell'Ateneo, destinati agli studenti iscritti ai corsi di laurea, volti alla promozione delle competenze trasversali: https://talc.univr.it/it/competenze-trasversali

 

CONTAMINATION LAB

Il Contamination Lab Verona (CLab Verona) è un percorso esperienziale con moduli dedicati all'innovazione e alla cultura d'impresa che offre la possibilità di lavorare in team con studenti e studentesse di tutti i corsi di studio per risolvere sfide lanciate da aziende ed enti. Il percorso permette di ricevere 6 CFU in ambito D o F. Scopri le sfide: https://www.univr.it/clabverona

 

ATTENZIONE: Per essere ammessi a sostenere una qualsiasi attività didattica, incluse quelle a scelta, è necessario essere iscritti all'anno di corso in cui essa viene offerta. Si raccomanda, pertanto, ai laureandi delle sessioni di dicembre e aprile di NON svolgere attività extracurriculari del nuovo anno accademico, cui loro non risultano iscritti, essendo tali sessioni di laurea con validità riferita all'anno accademico precedente. Quindi, per attività svolte in un anno accademico cui non si è iscritti, non si potrà dar luogo a riconoscimento di CFU.

Primo semestre (lauree) From 9/25/23 To 1/19/24
years Modules TAF Teacher
1° 2° 3° Thematic cycle of conferences on Women's "leadership": data, reflections and experiences D Martina Menon (Coordinator)
1° 2° 3° English for Business and Economics - Bachelor's Degrees D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° 3° Il festival del Futuro - 2023/2024 D Paola Signori (Coordinator)
1° 2° 3° Educational laboratory on credit securitization D Michele De Mari (Coordinator)
Periodo generico From 10/1/23 To 5/31/24
years Modules TAF Teacher
1° 2° 3° Data Analysis Laboratory with R (Verona) D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° 3° Data Visualization Laboratory D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° 3° Python Laboratory D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° 3° Data Science Laboratory with SAP D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° 3° Advanced Excel Laboratory (Verona) D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° 3° Excel Laboratory (Verona) D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° 3° Plan your future D Paolo Roffia (Coordinator)
1° 2° 3° Plan your future D Paolo Roffia (Coordinator)
1° 2° 3° Marketing plan D Fabio Cassia (Coordinator)
1° 2° 3° Programming in Matlab D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° 3° Programming in SAS D Marco Minozzo (Coordinator)
Secondo semestre (lauree magistrali) From 2/26/24 To 5/24/24
years Modules TAF Teacher
1° 2° 3° The accountant as a business consultant D Riccardo Stacchezzini (Coordinator)

Teaching code

4S00239

Credits

9

Language

Italian

Scientific Disciplinary Sector (SSD)

SECS-P/01 - ECONOMICS

Period

Primo semestre (lauree) dal Sep 25, 2023 al Jan 19, 2024.

Courses Single

Authorized

Learning objectives

The course aims to provide students with appropriate tools for understanding how firms and consumers take their decisions and how markets are organized, with particular emphasis on the concepts of optimization and equilibrium. Upon completing the course, the student must demonstrate to know the organization of the markets and the behavior of firms and consumers within such markets. The student will also be able to express judgments on the implications deriving from the economic agents’ choices and to compare the different market structures.

Prerequisites and basic notions

There is no mandatory requirement. Knowledge of basic concepts of mathematics is however appreciated.

Program

- Consumer Theory: budget constraint, preferences, utility, choice, demand, Slutsky equation, intertemporal choice, uncertainty, consumer's surplus, market demand, equilibrium
- Production Theory: technology, profit maximization, cost minimization, cost curves
- Market structure: perfect competition, monopoly, oligopoly
- Interaction: Nash equilibrium and game theory, exchange (Varian, Chapter 31).
Textbook (recommended): "Microeconomia" by Hal R. Varian, Cafoscarina, 2011.
Exercises can be found in many textbooks. An Italian textbook is: G.P. Cipriani & T. Fioroni, Esercizi di Microeconomia, Giappichelli, 2020.

Bibliography

Visualizza la bibliografia con Leganto, strumento che il Sistema Bibliotecario mette a disposizione per recuperare i testi in programma d'esame in modo semplice e innovativo.

Didactic methods

There are 56 hours of lessons and 24 hours of exercise classes. In addition, tutorials will be organized to assist students in carrying out the exercises.

Learning assessment procedures

The examination procedures are the same for attending, non-attending and Erasmus students.
There will be an intermediate written exam (about halfway through the semester). This exam focuses on the topics covered up to that point. It consists of a test of multiple-choice questions (some of which will take the form of exercises).
The mid-term exam is optional. The score of the mid-term exam will count 50% of the final score. The aim of the intermediate exam is to encourage the students to a systematic study.
The final exam follows the same procedures as the intermediate exam: it consists of a test of multiple-choice questions.

Students with disabilities or specific learning disorders (SLD), who intend to request the adaptation of the exam, must follow the instructions given HERE

Evaluation criteria

The exam questions will verify the student's ability to apply the knowledge acquired during the course. An exam example will be provided on the e-learning website of the course.

Criteria for the composition of the final grade

The overall grade will result from the sum of the evaluations of the single questions given in the written test. For students who take the partial exams, each of the two exams will receive equal weight in determining the overall grade.

Exam language

Italiano