Studying at the University of Verona
Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.
Type D and Type F activities
Nei piani didattici di ciascun Corso di studio è previsto l’obbligo di conseguire un certo numero di crediti formativi mediante attività a scelta (chiamate anche "di tipologia D e F").
Oltre che in insegnamenti previsti nei piani didattici di altri corsi di studio e in certificazioni linguistiche o informatiche secondo quanto specificato nei regolamenti di ciascun corso, tali attività possono consistere anche in iniziative extracurriculari di contenuto vario, quali ad esempio la partecipazione a un seminario o a un ciclo di seminari, la frequenza di laboratori didattici, lo svolgimento di project work, stage aggiuntivo, eccetera.
Come per ogni altra attività a scelta, è necessario che anche queste non costituiscano un duplicato di conoscenze e competenze già acquisite dallo studente.
Quelle elencate in questa pagina sono le iniziative extracurriculari che sono state approvate dalla Commissione didattica e quindi consentono a chi vi partecipa l'acquisizione dei CFU specificati, alle condizioni riportate nelle pagine di dettaglio di ciascuna iniziativa.
Si ricorda in proposito che:
- tutte queste iniziative richiedono, per l'acquisizione dei relativi CFU, il superamento di una prova di verifica delle competenze acquisite, secondo le indicazioni contenute nella sezione "Modalità d'esame" della singola attività;
- lo studente è tenuto a inserire nel proprio piano degli studi l'attività prescelta e a iscriversi all'appello appositamente creato per la verbalizzazione, la cui data viene stabilita dal docente di riferimento e pubblicata nella sezione "Modalità d'esame" della singola attività.
Scopri i percorsi formativi promossi dal Teaching and learning centre dell'Ateneo, destinati agli studenti iscritti ai corsi di laurea, volti alla promozione delle competenze trasversali: https://talc.univr.it/it/competenze-trasversali
CONTAMINATION LAB
Il Contamination Lab Verona (CLab Verona) è un percorso esperienziale con moduli dedicati all'innovazione e alla cultura d'impresa che offre la possibilità di lavorare in team con studenti e studentesse di tutti i corsi di studio per risolvere sfide lanciate da aziende ed enti. Il percorso permette di ricevere 6 CFU in ambito D o F. Scopri le sfide: https://www.univr.it/clabverona
ATTENZIONE: Per essere ammessi a sostenere una qualsiasi attività didattica, incluse quelle a scelta, è necessario essere iscritti all'anno di corso in cui essa viene offerta. Si raccomanda, pertanto, ai laureandi delle sessioni di dicembre e aprile di NON svolgere attività extracurriculari del nuovo anno accademico, cui loro non risultano iscritti, essendo tali sessioni di laurea con validità riferita all'anno accademico precedente. Quindi, per attività svolte in un anno accademico cui non si è iscritti, non si potrà dar luogo a riconoscimento di CFU.
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
1° 2° 3° | Thematic cycle of conferences on Women's "leadership": data, reflections and experiences | D |
Martina Menon
(Coordinator)
|
1° 2° 3° | English for Business and Economics - Bachelor's Degrees | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
1° 2° 3° | Il festival del Futuro - 2023/2024 | D |
Paola Signori
(Coordinator)
|
1° 2° 3° | Educational laboratory on credit securitization | D |
Michele De Mari
(Coordinator)
|
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
1° 2° 3° | Data Analysis Laboratory with R (Verona) | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
1° 2° 3° | Data Visualization Laboratory | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
1° 2° 3° | Python Laboratory | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
1° 2° 3° | Data Science Laboratory with SAP | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
1° 2° 3° | Advanced Excel Laboratory (Verona) | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
1° 2° 3° | Excel Laboratory (Verona) | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
1° 2° 3° | Plan your future | D |
Paolo Roffia
(Coordinator)
|
1° 2° 3° | Plan your future | D |
Paolo Roffia
(Coordinator)
|
1° 2° 3° | Marketing plan | D |
Fabio Cassia
(Coordinator)
|
1° 2° 3° | Programming in Matlab | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
1° 2° 3° | Programming in SAS | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
1° 2° 3° | The accountant as a business consultant | D |
Riccardo Stacchezzini
(Coordinator)
|
Management of agricultural food districts (2023/2024)
Teaching code
4S008959
Teacher
Coordinator
Credits
6
Language
Italian
Scientific Disciplinary Sector (SSD)
AGR/01 - AGRICULTURAL ECONOMICS AND RURAL APPRAISAL
Period
Secondo semestre (lauree) dal Feb 26, 2024 al May 31, 2024.
Courses Single
Authorized
Learning objectives
The course aims to analyse the main characteristics of the agri-food system, which represents one of the most important sectors of the economy in terms of production, employment and trade in Italy. It has the objective of encouraging understanding of decision-making and organizational processes in the context of agro-food chains and clusters. It will increase the knowledge on agro-food corporate and cooperative strategies in relation to the changes of the economic-social context and consumer expectations. At the end of the course, new skills will be acquired in knowing how to analyse the specific and most current dynamics of agri-food clusters, in particular in terms of innovation, sustainability, health, safety, tradition. Public and social purposes of agri-food clusters (for example in terms of environmental impact, nutrition and intellectual property rights) will be outlined.
Prerequisites and basic notions
No special knowledge is required
Program
The course is designed to introduce the typical contents of analysis and management of agro-food districts and consists of two main parts: 1) the theoretical approach of the districts and 2) the declination of the classic districts to the agro-industrial district The topics covered in The first strand can be traced back to: - Classical approach (Porter, Marshall, etc.) of the industrial district - Becattini's contribution to the study of the industrial district - The French school of Paniers de Biens Territorialisés - The UNIDO review of the theory of districts The topics covered within the second strand can be traced back to: - The evolution of the CAP: diachronic vision - Definition of the territory as the fulcrum of analysis of the agro-industrial district - Territorial marketing and terroir marketing: the role of certifications - Intra and cross-sectoral analysis of the district from an agribusiness point of view - Best-and worst-practices An excursion at the end of the course is envisaged for transfer the concepts learned to a local agro-industrial district.
Bibliography
Didactic methods
The course is carried out through a combination of lectures and classroom discussions based on the main topics of the course. Students will be asked to prepare short presentations and participate in class discussions based on previous reading on specific topics. Short presentations can be done in small groups. The teacher is available for advice on the topics.
Learning assessment procedures
The exam is composed as follows: a group presentation which contributes to determining 40% of the vote and a final written exam with multiple choice and open questions. The latter is equivalent to 60% of the final mark.
Evaluation criteria
The group presentation serves to evaluate the ability to understand the texts offered and the oral elaboration of the same. The final written exam verifies familiarity with the main notions learned during the course and the ability to transfer them to small case studies proposed by the teacher.
Criteria for the composition of the final grade
Teamwork (40%). Final written exam (60%).
Exam language
italiano