Studying at the University of Verona
Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.
Academic calendar
The academic calendar shows the deadlines and scheduled events that are relevant to students, teaching and technical-administrative staff of the University. Public holidays and University closures are also indicated. The academic year normally begins on 1 October each year and ends on 30 September of the following year.
Course calendar
The Academic Calendar sets out the degree programme lecture and exam timetables, as well as the relevant university closure dates..
Period | From | To |
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Primo semestre L | Sep 23, 2024 | Jan 10, 2025 |
Periodo generico | Oct 1, 2024 | May 31, 2025 |
Secondo semestre L | Feb 17, 2025 | May 30, 2025 |
Session | From | To |
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Sessione invernale L | Jan 13, 2025 | Feb 14, 2025 |
Sessione estiva L | Jun 3, 2025 | Jul 11, 2025 |
Sessione autunnale L | Aug 25, 2025 | Sep 19, 2025 |
Session | From | To |
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Sessione autunnale a.a. 2023/2024 | Dec 4, 2024 | Dec 6, 2024 |
Sessione invernale a.a. 2023/2024 | Apr 2, 2025 | Apr 4, 2025 |
Sessione estiva a.a. 2024/2025 | Sep 3, 2025 | Sep 5, 2025 |
Exam calendar
Exam dates and rounds are managed by the relevant Economics Teaching and Student Services Unit.
To view all the exam sessions available, please use the Exam dashboard on ESSE3.
If you forgot your login details or have problems logging in, please contact the relevant IT HelpDesk, or check the login details recovery web page.
Academic staff
Study Plan
The Study Plan includes all modules, teaching and learning activities that each student will need to undertake during their time at the University.
Please select your Study Plan based on your enrollment year.
1° Year
Modules | Credits | TAF | SSD |
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2° Year It will be activated in the A.Y. 2025/2026
Modules | Credits | TAF | SSD |
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3° Year It will be activated in the A.Y. 2026/2027
Modules | Credits | TAF | SSD |
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Modules | Credits | TAF | SSD |
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Modules | Credits | TAF | SSD |
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Modules | Credits | TAF | SSD |
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Modules | Credits | TAF | SSD |
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Legend | Type of training activity (TTA)
TAF (Type of Educational Activity) All courses and activities are classified into different types of educational activities, indicated by a letter.
Type D and Type F activities
Nei piani didattici di ciascun Corso di studio è previsto l’obbligo di conseguire un certo numero di crediti formativi mediante attività a scelta (chiamate anche "di tipologia D e F").
Oltre che in insegnamenti previsti nei piani didattici di altri corsi di studio e in certificazioni linguistiche o informatiche secondo quanto specificato nei regolamenti di ciascun corso, tali attività possono consistere anche in iniziative extracurriculari di contenuto vario, quali ad esempio la partecipazione a un seminario o a un ciclo di seminari, la frequenza di laboratori didattici, lo svolgimento di project work, stage aggiuntivo, eccetera.
Come per ogni altra attività a scelta, è necessario che anche queste non costituiscano un duplicato di conoscenze e competenze già acquisite dallo studente.
Quelle elencate in questa pagina sono le iniziative extracurriculari che sono state approvate dalla Commissione didattica e quindi consentono a chi vi partecipa l'acquisizione dei CFU specificati, alle condizioni riportate nelle pagine di dettaglio di ciascuna iniziativa.
Si ricorda in proposito che:
- tutte queste iniziative richiedono, per l'acquisizione dei relativi CFU, il superamento di una prova di verifica delle competenze acquisite, secondo le indicazioni contenute nella sezione "Modalità d'esame" della singola attività;
- lo studente è tenuto a inserire nel proprio piano degli studi l'attività prescelta e a iscriversi all'appello appositamente creato per la verbalizzazione, la cui data viene stabilita dal docente di riferimento e pubblicata nella sezione "Modalità d'esame" della singola attività.
Scopri i percorsi formativi promossi dal Teaching and learning centre dell'Ateneo, destinati agli studenti iscritti ai corsi di laurea, volti alla promozione delle competenze trasversali: https://talc.univr.it/it/competenze-trasversali
CONTAMINATION LAB
Il Contamination Lab Verona (CLab Verona) è un percorso esperienziale con moduli dedicati all'innovazione e alla cultura d'impresa che offre la possibilità di lavorare in team con studenti e studentesse di tutti i corsi di studio per risolvere sfide lanciate da aziende ed enti. Il percorso permette di ricevere 6 CFU in ambito D o F. Scopri le sfide: https://www.univr.it/it/clabverona
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ATTENZIONE: Per essere ammessi a sostenere una qualsiasi attività didattica, incluse quelle a scelta, è necessario essere iscritti all'anno di corso in cui essa viene offerta. Si raccomanda, pertanto, ai laureandi delle sessioni di dicembre e aprile di NON svolgere attività extracurriculari del nuovo anno accademico, cui loro non risultano iscritti, essendo tali sessioni di laurea con validità riferita all'anno accademico precedente. Quindi, per attività svolte in un anno accademico cui non si è iscritti, non si potrà dar luogo a riconoscimento di CFU.
years | Modules | TAF | Teacher |
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1° 2° 3° | English for Business and Economics - Bachelor's Degrees | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
years | Modules | TAF | Teacher |
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1° 2° 3° | Data Analysis Laboratory with R (Verona) | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
1° 2° 3° | Data Visualization Laboratory | D | Not yet assigned |
1° 2° 3° | Python Laboratory | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
1° 2° 3° | Data Science Laboratory with SAP | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
1° 2° 3° | Advanced Excel Laboratory (Verona) | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
1° 2° 3° | Excel Laboratory (Verona) | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
1° 2° 3° | Programming in Matlab | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
1° 2° 3° | Programming in SAS | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
years | Modules | TAF | Teacher |
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1° 2° 3° | French B1 | D | Not yet assigned |
1° 2° 3° | French B2 | D | Not yet assigned |
1° 2° 3° | English B2 | D | Not yet assigned |
1° 2° 3° | English C1 | D | Not yet assigned |
1° 2° 3° | Russian B1 | D | Not yet assigned |
1° 2° 3° | Russian B2 | D | Not yet assigned |
1° 2° 3° | Spanish B1 | D | Not yet assigned |
1° 2° 3° | Spanish B2 | D | Not yet assigned |
1° 2° 3° | German B1 | D | Not yet assigned |
1° 2° 3° | German B2 | D | Not yet assigned |
Business management (2024/2025)
Teaching code
4S00124
Teacher
Coordinator
Credits
9
Language
Italian
Scientific Disciplinary Sector (SSD)
SECS-P/08 - MANAGEMENT
Period
Secondo semestre L dal Feb 17, 2025 al May 30, 2025.
Courses Single
Authorized
Learning objectives
Within a general framework of consonant relationships among the company and its environment, this course aims at introducing students to the topics of business management and decision-making in order to increase firm's competitiveness. More in detail, it aims at delivering students the main concepts of company and management, company functions and decisions criteria and logic, not only in theoretical terms but also in terms of practical implications. By completion of the course, students will have the key-concepts needed to understand firm’s behavior and functioning; moreover, they will be able to devise relevant strategies both at company function level and at a company as a whole level.
Prerequisites and basic notions
As this is a basic course, teaching is not recommended for Erasmus students.
Program
The notion of enterprise The enterprise between goods and services The functions of the enterprise The entrepreneurial purposes The enterprise and the environmental context The legitimacy, social responsibility and sustainability of the enterprise The entrepreneur and the birth of the enterprise The factors of production The function of production and the choices of integration and decentralization of production The organizational structure and the management of people The values and business ethics Innovation and business creativity Overall and competitive business strategies Corporate decision-making processes The business plan and the business model The calculations of economic convenience: the problems of operational comparison The processes of technology transfer to the small business
Bibliography
Didactic methods
According to the rules currently in force during the semester, the activities carried out will be delivered in person, with the support of video-recorded lessons available on the Moodle platform on the page dedicated to the course. The teaching methods consist of lectures regarding the transmission of basic notions, key categories and fundamental application tools; in addition to this, forms of supplementary teaching are envisaged such as the viewing of corporate films and videos, the analysis of case studies, as well as the participation of scholars, entrepreneurs, managers and experts as privileged witnesses.
Learning assessment procedures
The exam consists of a written test with 6 open but specific questions, with a possibile exercise. The oral test (for those who have passed the written test) will be optional or at the teacher's discretion. The mid-term exam is not admitted for this course.
Evaluation criteria
The evaluation of the test will take into account the following criteria: - general view of the discipline - discipline-specific language - degree of in-depth study of individual topics - ability to connect topics (mental elasticity) - ability to apply concepts to reality, using examples
Criteria for the composition of the final grade
The final evaluation will take into account the score obtained in each of the questions in the written and in the eventual oral test
Exam language
italiano
Sustainable Development Goals - SDGs
This initiative contributes to the achievement of the Sustainable Development Goals of the UN Agenda 2030. More information on sustainabilityCareer prospects
Module/Programme news
News for students
There you will find information, resources and services useful during your time at the University (Student’s exam record, your study plan on ESSE3, Distance Learning courses, university email account, office forms, administrative procedures, etc.). You can log into MyUnivr with your GIA login details: only in this way will you be able to receive notification of all the notices from your teachers and your secretariat via email and also via the Univr app.
Graduation
Student mentoring
Internships
Gestione carriere
Linguistic training CLA
Student login and resources
Modalità di frequenza, erogazione della didattica e sedi
Le lezioni di tutti gli insegnamenti del corso di studio, così come le relative prove d’esame, si svolgono in presenza.
Peraltro, come ulteriore servizio agli studenti, è altresì previsto che tali lezioni siano registrate e che le registrazioni vengano messe a disposizione sui relativi moodle degli insegnamenti, salvo diversa comunicazione del singolo docente.
La frequenza non è obbligatoria.
Maggiori dettagli in merito all'obbligo di frequenza vengono riportati nel Regolamento del corso di studio disponibile alla voce Regolamenti nel menu Il Corso. Anche se il regolamento non prevede un obbligo specifico, verifica le indicazioni previste dal singolo docente per ciascun insegnamento o per eventuali laboratori e/o tirocinio.
È consentita l'iscrizione a tempo parziale. Per saperne di più consulta la pagina Possibilità di iscrizione Part time.
Le sedi di svolgimento delle lezioni e degli esami sono le seguenti