Studying at the University of Verona
Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.
Type D and Type F activities
This information is intended exclusively for students already enrolled in this course.If you are a new student interested in enrolling, you can find information about the course of study on the course page:
Laurea in Economia e commercio - Enrollment from 2025/2026Oltre che in insegnamenti previsti nei piani didattici di altri corsi di studio e in certificazioni linguistiche o informatiche secondo quanto specificato nei regolamenti di ciascun corso, tali attività possono consistere anche in iniziative extracurriculari di contenuto vario, quali ad esempio la partecipazione a un seminario o a un ciclo di seminari, la frequenza di laboratori didattici, lo svolgimento di project work, stage aggiuntivo, eccetera.
Come per ogni altra attività a scelta, è necessario che anche queste non costituiscano un duplicato di conoscenze e competenze già acquisite dallo studente.
Quelle elencate in questa pagina sono le iniziative extracurriculari che sono state approvate dal Consiglio della Scuola di Economia e Management e quindi consentono a chi vi partecipa l'acquisizione dei CFU specificati, alle condizioni riportate nelle pagine di dettaglio di ciascuna iniziativa.
Si ricorda in proposito che:
- tutte queste iniziative richiedono, per l'acquisizione dei relativi CFU, il superamento di una prova di verifica delle competenze acquisite, secondo le indicazioni contenute nella sezione "Modalità d'esame" della singola attività;
- lo studente è tenuto a inserire nel proprio piano degli studi l'attività prescelta e a iscriversi all'appello appositamente creato per la verbalizzazione, la cui data viene stabilita dal docente di riferimento e pubblicata nella sezione "Modalità d'esame" della singola attività.
COMPETENZE TRASVERSALI
Scopri i percorsi formativi promossi dal Teaching and learning centre dell'Ateneo, destinati agli studenti iscritti ai corsi di laurea, volti alla promozione delle competenze trasversali: https://talc.univr.it/it/competenze-trasversali
ATTENZIONE: Per essere ammessi a sostenere una qualsiasi attività didattica, inlcuse quelle a scelta, è necessario essere iscritti all'anno di corso in cui essa viene offerta. Si raccomanda, pertanto, ai laureandi delle sessioni di dicembre e aprile di NON svolgere attività extracurriculari del nuovo anno accademico, cui loro non risultano iscritti, essendo tali sessioni di laurea con validità riferita all'anno accademico precedente. Quindi, per attività svolte in un anno accademico cui non si è iscritti, non si potrà dar luogo a riconoscimento di CFU.
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
1° 2° | Marketing plan | D |
Virginia Vannucci
(Coordinator)
|
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
1° 2° | Internationalization and Sustainability. Friends or Enemies? | D |
Angelo Zago
(Coordinator)
|
1° 2° | Internationalization and Sustainability. Friends or Enemies? | D |
Angelo Zago
(Coordinator)
|
1° 2° | Internationalization and Sustainability. Friends or Enemies? | D |
Angelo Zago
(Coordinator)
|
1° 2° | Data Science Laboratory with SAP | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
1° 2° | Programming in Matlab | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
1° 2° | Programming in SAS | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
1° 2° | What paradigms beyond the pandemic? Individual vs. Society, Private vs. Public | D |
Federico Brunetti
(Coordinator)
|
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
1° 2° | Economics, financial statement and control of Italian healthcare and social care organizations | D |
Paolo Roffia
(Coordinator)
|
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
1° 2° | AN INTRODUCTION TO LATEX TYPESETTING SYSTEM | D |
Alberto Peretti
(Coordinator)
|
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
1° 2° | English for Business and Economics - Bachelor's Degrees | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
1° 2° | Data Analysis Laboratory with R (Verona) | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
1° 2° | Data Visualization Laboratory | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
1° 2° | Python Laboratory | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
1° 2° | Advanced Excel Laboratory (Verona) | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
1° 2° | Excel Laboratory (Verona) | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
1° 2° | Samsung Innovation Camp | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
Mathematics (2021/2022)
Teaching code
4S00181
Teacher
Coordinator
Credits
9
Language
Italian
Scientific Disciplinary Sector (SSD)
SECS-S/06 - MATHEMATICAL METHODS OF ECONOMICS, FINANCE AND ACTUARIAL SCIENCES
Period
primo semestre (lauree) dal Sep 20, 2021 al Jan 14, 2022.
Learning outcomes
The course has a dual purpose: first of all, to provide students with a rigorous scientific language based on a logical-mathematical deductive reasoning; in addition, the course aims to provide students with some analytical tools and basic mathematical models to deal with business-economical problems. The course yields the classical arguments from Mathematical Analysis and Linear Algebra. At the end of the lessons, the student will have to demonstrate that he has acquired the ability to critically review the mathematical concepts encountered in the course and to apply methods, tools and mathematical models.
Program
1. Basic mathematical notions
2. One variable functions
3. Limits
4. Differential calculus
5. Integration theory
6. Numerical series
7. Vector spaces, transformations and matrices
8. Systems of linear equations
9. Several variables functions
The detailed program and further educational material are available in the course web page.
Teaching supply
The course consists of 84 hour lectures and exercise lectures (equivalent to 9 credits).
Bibliography
Examination Methods
The exam is divided in two parts:
• a preliminary multiple-choice test aimed at ensuring the knowledge of basic notions as well as the ability to use formal mathematical language;
• a second part consisting in oral exam
In order to pass the exam students are asked to pass first a written close answer test. A minimum mark (12/20) is required at the written test to be admitted to the oral exam.
A second oral exam is then proposed, with one exercise and theoretical questions, in order to investigate the student's preparation on the theoretical part of the course; therefore, definitions, simple propositions, statements, proofs and insights of the main theorems may be required.
The intermedate test is scheduled with the intent that students tackle from the beginning the subject matter in a regular and systematic way. So they can get the advantage of passing one half of the exam. The intermediate test, in case of a failure, may also be useful to give important hints on what went wrong.