Studying at the University of Verona

Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.

Type D and Type F activities

Queste informazioni sono destinate esclusivamente agli studenti e alle studentesse già iscritti a questo corso.
Se sei un nuovo studente interessato all'immatricolazione, trovi le informazioni sul percorso di studi alla pagina del corso:

Laurea in Economia e commercio - Immatricolazione dal 2025/2026.

Nei piani didattici di ciascun Corso di studio è previsto l’obbligo di conseguire un certo numero di crediti formativi mediante attività a scelta (chiamate anche "di tipologia D e F").

Oltre che in insegnamenti previsti nei piani didattici di altri corsi di studio e in certificazioni linguistiche o informatiche secondo quanto specificato nei regolamenti di ciascun corso, tali attività possono consistere anche in iniziative extracurriculari di contenuto vario, quali ad esempio la partecipazione a un seminario o a un ciclo di seminari, la frequenza di laboratori didattici, lo svolgimento di project work, stage aggiuntivo, eccetera.

Come per ogni altra attività a scelta, è necessario che anche queste non costituiscano un duplicato di conoscenze e competenze già acquisite dallo studente.

Quelle elencate in questa pagina sono le iniziative extracurriculari che sono state approvate dalla Commissione didattica e quindi consentono a chi vi partecipa l'acquisizione dei CFU specificati, alle condizioni riportate nelle pagine di dettaglio di ciascuna iniziativa.

Si ricorda in proposito che:
- tutte queste iniziative richiedono, per l'acquisizione dei relativi CFU, il superamento di una prova di verifica delle competenze acquisite, secondo le indicazioni contenute nella sezione "Modalità d'esame" della singola attività;
- lo studente è tenuto a inserire nel proprio piano degli studi l'attività prescelta e a iscriversi all'appello appositamente creato per la verbalizzazione, la cui data viene stabilita dal docente di riferimento e pubblicata nella sezione "Modalità d'esame" della singola attività.

COMPETENZE TRASVERSALI

Scopri i percorsi formativi promossi dal Teaching and learning centre dell'Ateneo, destinati agli studenti iscritti ai corsi di laurea, volti alla promozione delle competenze trasversali: https://talc.univr.it/it/competenze-trasversali

CONTAMINATION LAB

Il Contamination Lab Verona (CLab Verona) è un percorso esperienziale con moduli dedicati all'innovazione e alla cultura d'impresa che offre la possibilità di lavorare in team con studenti e studentesse di tutti i corsi di studio per risolvere sfide lanciate da aziende ed enti. Il percorso permette di ricevere 6 CFU in ambito D o F. Scopri le sfide: https://www.univr.it/it/clabverona

----------------------------------------------------------------------

ATTENZIONE: Per essere ammessi a sostenere una qualsiasi attività didattica, incluse quelle a scelta, è necessario essere iscritti all'anno di corso in cui essa viene offerta. Si raccomanda, pertanto, ai laureandi delle sessioni di dicembre e aprile di NON svolgere attività extracurriculari del nuovo anno accademico, cui loro non risultano iscritti, essendo tali sessioni di laurea con validità riferita all'anno accademico precedente. Quindi, per attività svolte in un anno accademico cui non si è iscritti, non si potrà dar luogo a riconoscimento di CFU.

Academic year:
Primo semestre L From 9/23/24 To 1/10/25
years Modules TAF Teacher
1° 2° 3° B-education: Sound ideas D Cristina Florio (Coordinator)
1° 2° 3° B-education: Sound ideas D Cristina Florio (Coordinator)
1° 2° 3° Ciclo tematico di conferenze “Italia nel mondo” - 2024/2025 D Riccardo Stacchezzini (Coordinator)
1° 2° 3° English for Business and Economics - Bachelor's Degrees D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° 3° Ethical finance D Giorgio Mion (Coordinator)
1° 2° 3° Generative AI (Artificial Intelligence) for Business Communication D Massimo Melchiori (Coordinator)
Primo semestre LM From 9/30/24 To 12/23/24
years Modules TAF Teacher
1° 2° 3° Methods and tools for literature reviews D Cristina Florio (Coordinator)
Periodo generico From 10/1/24 To 5/31/25
years Modules TAF Teacher
1° 2° 3° Data Analysis Laboratory with R (Verona) D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° 3° Data Visualization Laboratory D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° 3° Python Laboratory D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° 3° Data Science Laboratory with SAP D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° 3° Advanced Excel Laboratory (Verona) D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° 3° Excel Laboratory (Verona) D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° 3° Methods and tools for empirical research in management D Nicola Cobelli (Coordinator)
1° 2° 3° Methods and tools for empirical research in management D Nicola Cobelli (Coordinator)
1° 2° 3° Plan your professional future D Paolo Roffia (Coordinator)
1° 2° 3° Plan your professional future D Paolo Roffia (Coordinator)
1° 2° 3° Marketing plan D Fabio Cassia (Coordinator)
1° 2° 3° Programming in Matlab D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° 3° Programming in SAS D Marco Minozzo (Coordinator)
Secondo semestre LM From 2/17/25 To 5/23/25
years Modules TAF Teacher
1° 2° 3° The business consultant accountant D Riccardo Stacchezzini (Coordinator)
List of courses with unassigned period
years Modules TAF Teacher
1° 2° 3° French B1 D Not yet assigned
1° 2° 3° French B2 D Not yet assigned
1° 2° 3° English B2 D Not yet assigned
1° 2° 3° English C1 D Not yet assigned
1° 2° 3° Russian B1 D Not yet assigned
1° 2° 3° Russian B2 D Not yet assigned
1° 2° 3° Spanish B1 D Not yet assigned
1° 2° 3° Spanish B2 D Not yet assigned
1° 2° 3° German B1 D Not yet assigned
1° 2° 3° German B2 D Not yet assigned

Teaching code

4S01951

Coordinator

Diego Lubian

Credits

9

Language

Italian

Scientific Disciplinary Sector (SSD)

SECS-P/05 - ECONOMETRICS

Period

Primo semestre L dal Sep 23, 2024 al Jan 10, 2025.

Courses Single

Authorized

Learning objectives

The course provides the main econometric tools to develop, based on the available data, an empirical analysis on the relationship between economic variables and to correctly interpret and use the results obtained. In fact, many economic decisions require quantitative answers to quantitative questions, and decisions based on empirical evidence are generally considered more helpful and effective.
The course uses a scientific language based on deductive reasoning. Technical aspects of econometrics, however, will be introduced only when necessary, whereas key attention will be given to the development of an intuitive comprehension of the material, in such a way to allow for an effective and creative use of the acquired knowledge.
At the end of the course the student is expected to (a) have critical skills with respect to empirical applications made by others and (b) be able to autonomously set up and run empirical analyses in the broad areas of economics and finance.

Prerequisites and basic notions

We require basic knowledge of calculus. The course material relies on prior knowledge of basic statistics and probability theory.

Program

1. INTRODUCTION (Stock-Watson, ch.2-3)
1.1. What is econometrics?
1.2. Probability
1.3. Statistics
2. REGRESSION ANALYSIS (Stock-Watson, ch.4-9)
2.1. Linear regressione with a single regressor and hypothesis testing
2.2. Linear regression with multiple regressions and hypothesis testing
2.3. Diagnostics of the regression model: specification, heteroskedasticity, autocorrelation
3. EXTENSIONS (Stock-Watson, ch.10-12)
3.1. Regression with instrumental variables
3.2. Regression with binary dependent variable
3.3 Regression with panel data

Bibliography

Visualizza la bibliografia con Leganto, strumento che il Sistema Bibliotecario mette a disposizione per recuperare i testi in programma d'esame in modo semplice e innovativo.

Didactic methods

This module is composed of 72 hours of frontal lectures. During the semester students will be given problem sets to attempt at home to encourage systematic studying and self-feedback. In addition, a designated tutor will present additional questions and empirical problems to equip students with knowledge of the software Gretl.

Learning assessment procedures

The exam is made of one written exam and one individual homework. In order to pass the exam, it is necessary to obtain a grade not below 18/30 in the written exam.
The written exam lasts two hours and covers the whole program of the module. It is possible to use a calculator, but neither notes nor other teaching material. Students have the option of taking the exam in two parts, the first one during the week of 7-11 November (dates to be confirmed), the second part during the first exam session in January. Details of the topics covered in the first half of the exam will be made available on Moodle in due course. The passing mark for the first part is set at 16/30.
The final grade is the average of the grades in the two parts.
The homework can be of two types (Homework 1 and Homework 2). Each student is free to choose either Homework 1 or Homework 2 but must deliver one of them. Once the deadline for delivery of Homework 2 has expired, it is possible to deliver Homework 1 only. The homework grade remains valid throughout the academic year.
Homework 1
The homework aims to develop critical skills with respect to empirical applications. Each student is free to choose one article from www.lavoce.info, www.voxeu.org/, www.ilsole24ore.com or other webiste, provided that it discusses an economic topic and makes use of data.
The homework consists in an essay of max. 2000 words, to be delivered to the address diego.lubian[at]univr.it within the day in which the exam is scheduled. The homework will pass through an antiplagiarism analysis by means of the Compilation software; it is advisable to make a personal preliminary analysis before submitting the homework.
The essay must be divided in sections in such a way to contain a) a reference to the chosen article (title, authors, link), b) a summary of the article, briefly describing its motivation, goal, methodology and results, and c) a critical comment on the methodology, also proposing alternative analyses and possible future developments. The essay must also report the word count.
Homework 2
The homework aims to develop analytical skills through personal data analysis in Gretl. Any student interested in this homework must write to the address diego.lubian[at]univr.it communicating name, surname and ID number. He or she will then receive a number, corresponding to the dataset to be used. The text of the homework will be made available at the end of the lectures; the solution must be delivered by email within the following three days.

Students with disabilities or specific learning disorders (SLD), who intend to request the adaptation of the exam, must follow the instructions given HERE

Evaluation criteria

To obtain full marks, students should show knowledge of the various econometric methodologies to understand and solve the diverse issues posed by regression models.

Criteria for the composition of the final grade

The final grade is given by the average of the grades in the essay and the homework, with 75% and 25% weights respectively.

Exam language

Italiano