Studying at the University of Verona
Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.
Academic calendar
The academic calendar shows the deadlines and scheduled events that are relevant to students, teaching and technical-administrative staff of the University. Public holidays and University closures are also indicated. The academic year normally begins on 1 October each year and ends on 30 September of the following year.
Course calendar
The Academic Calendar sets out the degree programme lecture and exam timetables, as well as the relevant university closure dates..
Period | From | To |
---|---|---|
Primo semestre (lauree) | Sep 25, 2023 | Jan 19, 2024 |
Periodo generico | Oct 1, 2023 | May 31, 2024 |
Secondo semestre (lauree) | Feb 26, 2024 | May 31, 2024 |
Session | From | To |
---|---|---|
Sessione invernale (lauree) | Jan 22, 2024 | Feb 23, 2024 |
Sessione estiva (lauree) | Jun 3, 2024 | Jul 12, 2024 |
Sessione autunnale (lauree) | Aug 26, 2024 | Sep 20, 2024 |
Session | From | To |
---|---|---|
Sessione autunnale a.a. 2022/2023 | Dec 5, 2023 | Dec 7, 2023 |
Sessione invernale a.a. 2022/2023 | Apr 3, 2024 | Apr 5, 2024 |
Sessione estiva a.a. 2023/2024 | Sep 4, 2024 | Sep 6, 2024 |
Exam calendar
Exam dates and rounds are managed by the relevant Economics Teaching and Student Services Unit.
To view all the exam sessions available, please use the Exam dashboard on ESSE3.
If you forgot your login details or have problems logging in, please contact the relevant IT HelpDesk, or check the login details recovery web page.
Academic staff
Rossi Francesca
francesca.rossi_02@univr.it 045 802 8098Study Plan
The Study Plan includes all modules, teaching and learning activities that each student will need to undertake during their time at the University.
Please select your Study Plan based on your enrollment year.
1° Year
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
2° Year activated in the A.Y. 2024/2025
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
3° Year It will be activated in the A.Y. 2025/2026
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Legend | Type of training activity (TTA)
TAF (Type of Educational Activity) All courses and activities are classified into different types of educational activities, indicated by a letter.
Type D and Type F activities
Nei piani didattici di ciascun Corso di studio è previsto l’obbligo di conseguire un certo numero di crediti formativi mediante attività a scelta (chiamate anche "di tipologia D e F").
Oltre che in insegnamenti previsti nei piani didattici di altri corsi di studio e in certificazioni linguistiche o informatiche secondo quanto specificato nei regolamenti di ciascun corso, tali attività possono consistere anche in iniziative extracurriculari di contenuto vario, quali ad esempio la partecipazione a un seminario o a un ciclo di seminari, la frequenza di laboratori didattici, lo svolgimento di project work, stage aggiuntivo, eccetera.
Come per ogni altra attività a scelta, è necessario che anche queste non costituiscano un duplicato di conoscenze e competenze già acquisite dallo studente.
Quelle elencate in questa pagina sono le iniziative extracurriculari che sono state approvate dalla Commissione didattica e quindi consentono a chi vi partecipa l'acquisizione dei CFU specificati, alle condizioni riportate nelle pagine di dettaglio di ciascuna iniziativa.
Si ricorda in proposito che:
- tutte queste iniziative richiedono, per l'acquisizione dei relativi CFU, il superamento di una prova di verifica delle competenze acquisite, secondo le indicazioni contenute nella sezione "Modalità d'esame" della singola attività;
- lo studente è tenuto a inserire nel proprio piano degli studi l'attività prescelta e a iscriversi all'appello appositamente creato per la verbalizzazione, la cui data viene stabilita dal docente di riferimento e pubblicata nella sezione "Modalità d'esame" della singola attività.
Scopri i percorsi formativi promossi dal Teaching and learning centre dell'Ateneo, destinati agli studenti iscritti ai corsi di laurea, volti alla promozione delle competenze trasversali: https://talc.univr.it/it/competenze-trasversali
CONTAMINATION LAB
Il Contamination Lab Verona (CLab Verona) è un percorso esperienziale con moduli dedicati all'innovazione e alla cultura d'impresa che offre la possibilità di lavorare in team con studenti e studentesse di tutti i corsi di studio per risolvere sfide lanciate da aziende ed enti. Il percorso permette di ricevere 6 CFU in ambito D o F. Scopri le sfide: https://www.univr.it/clabverona
ATTENZIONE: Per essere ammessi a sostenere una qualsiasi attività didattica, incluse quelle a scelta, è necessario essere iscritti all'anno di corso in cui essa viene offerta. Si raccomanda, pertanto, ai laureandi delle sessioni di dicembre e aprile di NON svolgere attività extracurriculari del nuovo anno accademico, cui loro non risultano iscritti, essendo tali sessioni di laurea con validità riferita all'anno accademico precedente. Quindi, per attività svolte in un anno accademico cui non si è iscritti, non si potrà dar luogo a riconoscimento di CFU.
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
1° 2° 3° | Thematic cycle of conferences on Women's "leadership": data, reflections and experiences | D |
Martina Menon
(Coordinator)
|
1° 2° 3° | English for Business and Economics - Bachelor's Degrees | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
1° 2° 3° | Educational laboratory on credit securitization | D |
Michele De Mari
(Coordinator)
|
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
1° 2° 3° | Data Analysis Laboratory with R (Verona) | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
1° 2° 3° | Data Visualization Laboratory | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
1° 2° 3° | Python Laboratory | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
1° 2° 3° | Data Science Laboratory with SAP | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
1° 2° 3° | Advanced Excel Laboratory (Verona) | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
1° 2° 3° | Excel Laboratory (Verona) | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
1° 2° 3° | Plan your future | D |
Paolo Roffia
(Coordinator)
|
1° 2° 3° | Programming in Matlab | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
1° 2° 3° | Programming in SAS | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
years | Modules | TAF | Teacher | |
---|---|---|---|---|
1° 2° | Digital experiments in economics - 2023/2024 | D |
Claudio Zoli
(Coordinator)
|
|
1° 2° | Topics in economics and ethics of artificial intelligence- 2023/2024 | D |
Claudio Zoli
(Coordinator)
|
|
1° 2° 3° | The accountant as a business consultant | D |
Riccardo Stacchezzini
(Coordinator)
|
Microeconomics (2024/2025)
Teaching code
4S00239
Teacher
Coordinator
Credits
9
Language
Italian
Scientific Disciplinary Sector (SSD)
SECS-P/01 - ECONOMICS
Period
Primo semestre L dal Sep 23, 2024 al Jan 10, 2025.
Courses Single
Authorized
Learning objectives
This unit should enable students to understand how firms and consumers take their decisions and how markets are organized. Recent developments in economic theory, useful to prepare students for applied economic courses, will also be presented. The teaching methods adopted consist of lectures and exercise classes. By the end of this course, students will know how to apply the toolbox of microeconomics to analyze markets and consumers’ and firms’ behavior.
Prerequisites and basic notions
There is no mandatory requirement. However, knowledge of basic mathematical concepts is required.
Program
Consumer choice
Production and costs
Perfect competition
Monopoly
Imperfect competition and strategic behaviour
General economic equilibrium
Decision-making with risk
Asymmetric information
Textbooks
either
H.R. Varian, Intermediate Microeconomics: A Modern Approach
or
D.A. Besanko & R.R. Braeutigam, Microeconomics
Exercises can be found in many textbooks. An Italian textbook is: G.P. Cipriani & T. Fioroni, Esercizi di Microeconomia, Giappichelli, 2020.
Bibliography
Didactic methods
There will be a total of 56 hours dedicated to lessons and an additional 24 hours allocated for practice sessions. Furthermore, we will be organizing tutoring sessions to provide students with guidance and support in completing their exercises. All presentation slides utilized during the classes, teaching materials employed in the exercises and tutoring, along with links to any recorded lessons, will be made available on the university's e-learning platform. Moreover, students will have the opportunity to actively engage by completing and submitting exercises directly through the e-learning platform.
Learning assessment procedures
The exam methods are identical for attending, non-attending and Erasmus students. The final exam is exclusively in written form and consists of exercises and theory questions also formulated through a multiple choice test. The test aims to verify knowledge of the different topics of the program, while the exercises aim to verify the methodological application of the knowledge acquired. In the evaluation of the multiple choice test, a negative score is assigned for each incorrect answer which makes the expected score null and void in the case of random answers. The exam is considered not passed if the test grade is less than 10/30. If it is higher than 10/30, the test grade is worth 30% of the test grade and the grade of the exercises and any open questions the remaining 70%. Students who attend the course will have the opportunity to access the intermediate test. Those who pass the intermediate test will be able to complete the examination with an exam that will only focus on the second part in the first session of the winter session. Furthermore, during the lessons and exercises, further exercises may be proposed to be carried out in the classroom or at home and these will also be taken into account for the attribution of any bonus points.
Evaluation criteria
In the multiple choice test the wrong answers are penalized and a null score is given for those not given. The penalty is such that the expected score from random answers is null. In the exercises carried out, the correctness of the procedure and the accuracy of the explanations (when requested) are also assessed.
Criteria for the composition of the final grade
Intermediate and final written test: 30% multiple choice tests and 70% exercises. Final grade: simple arithmetic mean of the two exams. Any additional bonus points for exercises carried out during the course.
Exam language
Italiano
Career prospects
Module/Programme news
News for students
There you will find information, resources and services useful during your time at the University (Student’s exam record, your study plan on ESSE3, Distance Learning courses, university email account, office forms, administrative procedures, etc.). You can log into MyUnivr with your GIA login details: only in this way will you be able to receive notification of all the notices from your teachers and your secretariat via email and also via the Univr app.
Modalità di frequenza, erogazione della didattica e sedi
Le lezioni di tutti gli insegnamenti del corso di studio, così come le relative prove d’esame, si svolgono in presenza.
Peraltro, come ulteriore servizio agli studenti, è altresì previsto che tali lezioni siano registrate e che le registrazioni vengano messe a disposizione sui relativi moodle degli insegnamenti, salvo diversa comunicazione del singolo docente.
La frequenza non è obbligatoria.
Maggiori dettagli in merito all'obbligo di frequenza vengono riportati nel Regolamento del corso di studio disponibile alla voce Regolamenti nel menu Il Corso. Anche se il regolamento non prevede un obbligo specifico, verifica le indicazioni previste dal singolo docente per ciascun insegnamento o per eventuali laboratori e/o tirocinio.
È consentita l'iscrizione a tempo parziale. Per saperne di più consulta la pagina Possibilità di iscrizione Part time.
Le sedi di svolgimento delle lezioni e degli esami sono le seguenti
Graduation
Student mentoring
Internships
The curriculum of the three-year degree courses (CdL) and master's degree courses (CdLM) in the economics area includes an internship as a compulsory training activity. Indeed, the internship is considered an appropriate tool for acquiring professional skills and abilities and for facilitating the choice of a future professional outlet that aligns with one's expectations, aptitudes, and aspirations. The student can acquire further competencies and interpersonal skills through practical experience in a work environment.