Studying at the University of Verona

Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.

Type D and Type F activities

This information is intended exclusively for students already enrolled in this course.
If you are a new student interested in enrolling, you can find information about the course of study on the course page:

Laurea in Economia e commercio - Enrollment from 2025/2026

Nei piani didattici di ciascun Corso di studio è previsto l’obbligo di conseguire un certo numero di crediti formativi mediante attività a scelta (chiamate anche "di tipologia D e F").

Oltre che in insegnamenti previsti nei piani didattici di altri corsi di studio e in certificazioni linguistiche o informatiche secondo quanto specificato nei regolamenti di ciascun corso, tali attività possono consistere anche in iniziative extracurriculari di contenuto vario, quali ad esempio la partecipazione a un seminario o a un ciclo di seminari, la frequenza di laboratori didattici, lo svolgimento di project work, stage aggiuntivo, eccetera.

Come per ogni altra attività a scelta, è necessario che anche queste non costituiscano un duplicato di conoscenze e competenze già acquisite dallo studente.

Quelle elencate in questa pagina sono le iniziative extracurriculari che sono state approvate dalla Commissione didattica e quindi consentono a chi vi partecipa l'acquisizione dei CFU specificati, alle condizioni riportate nelle pagine di dettaglio di ciascuna iniziativa.

Si ricorda in proposito che:
- tutte queste iniziative richiedono, per l'acquisizione dei relativi CFU, il superamento di una prova di verifica delle competenze acquisite, secondo le indicazioni contenute nella sezione "Modalità d'esame" della singola attività;
- lo studente è tenuto a inserire nel proprio piano degli studi l'attività prescelta e a iscriversi all'appello appositamente creato per la verbalizzazione, la cui data viene stabilita dal docente di riferimento e pubblicata nella sezione "Modalità d'esame" della singola attività.

COMPETENZE TRASVERSALI

Scopri i percorsi formativi promossi dal Teaching and learning centre dell'Ateneo, destinati agli studenti iscritti ai corsi di laurea, volti alla promozione delle competenze trasversali: https://talc.univr.it/it/competenze-trasversali

CONTAMINATION LAB

Il Contamination Lab Verona (CLab Verona) è un percorso esperienziale con moduli dedicati all'innovazione e alla cultura d'impresa che offre la possibilità di lavorare in team con studenti e studentesse di tutti i corsi di studio per risolvere sfide lanciate da aziende ed enti. Il percorso permette di ricevere 6 CFU in ambito D o F. Scopri le sfide: https://www.univr.it/it/clabverona

----------------------------------------------------------------------

ATTENZIONE: Per essere ammessi a sostenere una qualsiasi attività didattica, incluse quelle a scelta, è necessario essere iscritti all'anno di corso in cui essa viene offerta. Si raccomanda, pertanto, ai laureandi delle sessioni di dicembre e aprile di NON svolgere attività extracurriculari del nuovo anno accademico, cui loro non risultano iscritti, essendo tali sessioni di laurea con validità riferita all'anno accademico precedente. Quindi, per attività svolte in un anno accademico cui non si è iscritti, non si potrà dar luogo a riconoscimento di CFU.

Academic year:
Primo semestre L From 9/23/24 To 1/10/25
years Modules TAF Teacher
1° 2° 3° B-education: Sound ideas D Cristina Florio (Coordinator)
1° 2° 3° B-education: Sound ideas D Cristina Florio (Coordinator)
1° 2° 3° Ciclo tematico di conferenze “Italia nel mondo” - 2024/2025 D Riccardo Stacchezzini (Coordinator)
1° 2° 3° English for Business and Economics - Bachelor's Degrees D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° 3° Ethical finance D Giorgio Mion (Coordinator)
1° 2° 3° Generative AI (Artificial Intelligence) for Business Communication D Massimo Melchiori (Coordinator)
Primo semestre LM From 9/30/24 To 12/23/24
years Modules TAF Teacher
1° 2° 3° Methods and tools for literature reviews D Cristina Florio (Coordinator)
Periodo generico From 10/1/24 To 5/31/25
years Modules TAF Teacher
1° 2° 3° Data Analysis Laboratory with R (Verona) D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° 3° Data Visualization Laboratory D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° 3° Python Laboratory D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° 3° Data Science Laboratory with SAP D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° 3° Advanced Excel Laboratory (Verona) D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° 3° Excel Laboratory (Verona) D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° 3° Methods and tools for empirical research in management D Nicola Cobelli (Coordinator)
1° 2° 3° Methods and tools for empirical research in management D Nicola Cobelli (Coordinator)
1° 2° 3° Plan your professional future D Paolo Roffia (Coordinator)
1° 2° 3° Plan your professional future D Paolo Roffia (Coordinator)
1° 2° 3° Marketing plan D Fabio Cassia (Coordinator)
1° 2° 3° Programming in Matlab D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° 3° Programming in SAS D Marco Minozzo (Coordinator)
Secondo semestre LM From 2/17/25 To 5/23/25
years Modules TAF Teacher
1° 2° 3° The business consultant accountant D Riccardo Stacchezzini (Coordinator)
List of courses with unassigned period
years Modules TAF Teacher
1° 2° 3° French B1 D Not yet assigned
1° 2° 3° French B2 D Not yet assigned
1° 2° 3° English B2 D Not yet assigned
1° 2° 3° English C1 D Not yet assigned
1° 2° 3° Russian B1 D Not yet assigned
1° 2° 3° Russian B2 D Not yet assigned
1° 2° 3° Spanish B1 D Not yet assigned
1° 2° 3° Spanish B2 D Not yet assigned
1° 2° 3° German B1 D Not yet assigned
1° 2° 3° German B2 D Not yet assigned

Teaching code

4S00393

Coordinator

Cecilia Mancini

Credits

9

Language

Italian

Scientific Disciplinary Sector (SSD)

SECS-S/06 - MATHEMATICAL METHODS OF ECONOMICS, FINANCE AND ACTUARIAL SCIENCES

Period

Primo semestre L dal Sep 23, 2024 al Jan 10, 2025.

Courses Single

Authorized

Learning objectives

The objectives of the course are the introduction of the pillars of financial contracts and the quantitative method for their management, to be developed to the foundations of fixed income and portfolio management. The course will introduce the basic jargon in finance, as well as the main concepts underlying asset valuation and assessment of risk. At the same time, the course will develop quantitative methods, which will be useful for advanced courses in finance.
At the end of the course, the student is expected to be able to perform operations involving the financial instruments explained in class, and to understand the theoretical ideas illustrated in the course.
Basic knowledge of mathematics and statistics is strongly recommended.

Prerequisites and basic notions

General Mathematics (strongly recommended)

Program

1. Non random cash flows
1.1. The main financial regimes.
1.2. General theory of financial laws.
1.3. Interest rates and inflation.
1.4. Annuities, mortgages, and other compound financial transactions.
1.5. Criteria for the evaluation of certain financial cash flows.
2. Models for the Bond Market
2.1. Perfect markets. The no-arbitrage principle.
2.2. Term structure of interest rates
2.3. Valuation of spot and forward bonds.
2.4. Interest rate risk: duration, financial immunization, ALM
2.5. Contracts indexed to interest rates
3. Models for the Stock Market
3.1. Random financial assets. Return and risk.
3.2. Investment in two risky stocks.
3.3. Models for portfolio selection.
3.4. Stock valuation models.

Bibliography

Visualizza la bibliografia con Leganto, strumento che il Sistema Bibliotecario mette a disposizione per recuperare i testi in programma d'esame in modo semplice e innovativo.

Didactic methods

Lectures and exercises in the classroom. The course aims to introduce the main quantitative models for the analysis, evaluation and management of financial assets, and provides the fundamental elements for the quantitative study of the finance of bonds and shares. The student will have the opportunity to learn the terminology and concepts suitable for understanding and using the tools of financial mathematics. The critical ability to describe and develop the basic models of finance will be stimulated with particular attention to the management of the risk-return profile of a financial asset. At the same time, the course develops the main quantitative methodologies useful as a basis for participation in advanced finance courses.

Learning assessment procedures

Written test and possible oral test. The oral test is: - optional if the mark in the written test is greater than or equal to 20/30, - compulsory if the mark in the written test is between 15/30 and 19/30. The assessment is considered failed if the mark obtained in the written test is less than 15/30. During the test, the use of the course form and a calculator is permitted. It is not possible to consult other material or use computer equipment (pc, tablet, smartphone, smartwatch), otherwise the exam will be cancelled. An intermediate test is foreseen, carried out in the week fixed by the academic calendar (in which lessons are interrupted) with the same modalities as the written test of the exam. The intermediate test focuses on the topics covered up to the week preceding the test. The intermediate test is evaluated with a mark out of thirty. Its performance, if sufficient, gives the right to take a (reduced) written test to complete the exam, which fully replaces the written test.

Students with disabilities or specific learning disorders (SLD), who intend to request the adaptation of the exam, must follow the instructions given HERE

Evaluation criteria

The ability to solve the exercises, the knowledge of the basic definitions, the awareness of the relationships between basic concepts and financial interpretation will be considered fundamental.

Criteria for the composition of the final grade

Overall evaluation of the written and oral exam

Exam language

italiana