Studying at the University of Verona
Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.
Type D and Type F activities
Nei piani didattici di ciascun Corso di studio è previsto l’obbligo di conseguire un certo numero di crediti formativi mediante attività a scelta (chiamate anche "di tipologia D e F").
Oltre che in insegnamenti previsti nei piani didattici di altri corsi di studio e in certificazioni linguistiche o informatiche secondo quanto specificato nei regolamenti di ciascun corso, tali attività possono consistere anche in iniziative extracurriculari di contenuto vario, quali ad esempio la partecipazione a un seminario o a un ciclo di seminari, la frequenza di laboratori didattici, lo svolgimento di project work, stage aggiuntivo, eccetera.
Come per ogni altra attività a scelta, è necessario che anche queste non costituiscano un duplicato di conoscenze e competenze già acquisite dallo studente.
Quelle elencate in questa pagina sono le iniziative extracurriculari che sono state approvate dalla Commissione didattica e quindi consentono a chi vi partecipa l'acquisizione dei CFU specificati, alle condizioni riportate nelle pagine di dettaglio di ciascuna iniziativa.
Si ricorda in proposito che:
- tutte queste iniziative richiedono, per l'acquisizione dei relativi CFU, il superamento di una prova di verifica delle competenze acquisite, secondo le indicazioni contenute nella sezione "Modalità d'esame" della singola attività;
- lo studente è tenuto a inserire nel proprio piano degli studi l'attività prescelta e a iscriversi all'appello appositamente creato per la verbalizzazione, la cui data viene stabilita dal docente di riferimento e pubblicata nella sezione "Modalità d'esame" della singola attività.
Scopri i percorsi formativi promossi dal Teaching and learning centre dell'Ateneo, destinati agli studenti iscritti ai corsi di laurea, volti alla promozione delle competenze trasversali: https://talc.univr.it/it/competenze-trasversali
CONTAMINATION LAB
Il Contamination Lab Verona (CLab Verona) è un percorso esperienziale con moduli dedicati all'innovazione e alla cultura d'impresa che offre la possibilità di lavorare in team con studenti e studentesse di tutti i corsi di studio per risolvere sfide lanciate da aziende ed enti. Il percorso permette di ricevere 6 CFU in ambito D o F. Scopri le sfide: https://www.univr.it/it/clabverona
----------------------------------------------------------------------
ATTENZIONE: Per essere ammessi a sostenere una qualsiasi attività didattica, incluse quelle a scelta, è necessario essere iscritti all'anno di corso in cui essa viene offerta. Si raccomanda, pertanto, ai laureandi delle sessioni di dicembre e aprile di NON svolgere attività extracurriculari del nuovo anno accademico, cui loro non risultano iscritti, essendo tali sessioni di laurea con validità riferita all'anno accademico precedente. Quindi, per attività svolte in un anno accademico cui non si è iscritti, non si potrà dar luogo a riconoscimento di CFU.
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
1° 2° | B-education: Sound ideas | D |
Cristina Florio
(Coordinator)
|
1° 2° | B-education: Sound ideas | D |
Cristina Florio
(Coordinator)
|
1° 2° | Ciclo tematico di conferenze “Italia nel mondo” - 2024/2025 | D |
Riccardo Stacchezzini
(Coordinator)
|
1° 2° | Ethical finance | D |
Giorgio Mion
(Coordinator)
|
1° 2° | Generative AI (Artificial Intelligence) for Business Communication | D |
Massimo Melchiori
(Coordinator)
|
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
1° 2° | Elements of Financial Risk Management - 2024/2025 | D |
Claudio Zoli
(Coordinator)
|
1° 2° | Methods and tools for literature reviews | D |
Cristina Florio
(Coordinator)
|
1° 2° | Sustainable business model frameworks | D |
Vincenzo Riso
(Coordinator)
|
1° 2° | Topics in applied economics and finance - 2024/2025 | D |
Claudio Zoli
(Coordinator)
|
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
1° 2° | Data Analysis Laboratory with R (Verona) | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
1° 2° | Data Visualization Laboratory | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
1° 2° | Python Laboratory | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
1° 2° | Data Science Laboratory with SAP | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
1° 2° | Advanced Excel Laboratory (Verona) | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
1° 2° | Excel Laboratory (Verona) | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
1° 2° | Methods and tools for empirical research in management | D |
Nicola Cobelli
(Coordinator)
|
1° 2° | Methods and tools for empirical research in management | D |
Nicola Cobelli
(Coordinator)
|
1° 2° | Plan your professional future | D |
Paolo Roffia
(Coordinator)
|
1° 2° | Plan your professional future | D |
Paolo Roffia
(Coordinator)
|
1° 2° | Marketing plan | D |
Fabio Cassia
(Coordinator)
|
1° 2° | Programming in Matlab | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
1° 2° | Programming in SAS | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
1° 2° | Artificial Intelligence, AI and Business Operations: Methods and Techniques | D |
Lapo Mola
(Coordinator)
|
1° 2° | The business consultant accountant | D |
Riccardo Stacchezzini
(Coordinator)
|
1° 2° | Relational soft skills for professional presence | D |
Federico Brunetti
(Coordinator)
|
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
1° 2° | French B1 | D | Not yet assigned |
1° 2° | French B2 | D | Not yet assigned |
1° 2° | English C1 | D | Not yet assigned |
1° 2° | Russian B1 | D | Not yet assigned |
1° 2° | Russian B2 | D | Not yet assigned |
1° 2° | Spanish B1 | D | Not yet assigned |
1° 2° | Spanish B2 | D | Not yet assigned |
1° 2° | German B1 | D | Not yet assigned |
1° 2° | German B2 | D | Not yet assigned |
Time series and forecasting (2024/2025)
Teaching code
4S008977
Teacher
Coordinator
Credits
9
Language
English
Scientific Disciplinary Sector (SSD)
SECS-P/05 - ECONOMETRICS
Period
Secondo semestre LM dal Feb 17, 2025 al May 23, 2025.
Courses Single
Authorized
Learning objectives
The module aims to introduce students to time series analysis, in order to understand how economic phenomena evolve over time. It will present the main econometric tools used to make forecasts and assess their accuracy on economic and financial time series. The use of statistical and econometric professional packages will complement the study of theoretical concepts. At the end of the module, students will prove to be able to critically interpret dynamic models for the analysis and forecast of economic and financial variables, in response to real problems.
Prerequisites and basic notions
Knowledge of the following elementary topics is required:
- Calculus: derivatives, integrals, series
- Linear algebra: matrices, rank, systems of equations
- Descriptive and inferential statistics
Program
1. Introductory topics
Review of univariate and multivariate statistics
Joint, marginal and conditional density
Correlation versus Dependence
The multivariate Normal
Distributional properties of time-series
Non-normality tests
Serial correlation, Ljung-Box and Box-Pierce test statistics
Markov property
2. Stationary linear time-series models I
Weak and strong stationarity
White noise, random walk, random walk with trend
The autocovariance of a weakly stationary process
AR(1) model: conditions for stationarity, autocovariance and autocorrelation.
AR(2) model: vector representation, conditions for stationarity, autocovariance and autocorrelation.
3. Stationary linear time-series models II
The AR(p) model: vector representation, conditions for stationarity, autocovariance and autocorrelation
The Yule-Walker equations
MA(q) model: stationarity, autocovariance and autocorrelation
Invertibility of MA(1) and identification issues
ARMA(p,q) model: stationarity, autocovariance and autocorrelation
The Wold decomposition theorem
Short versus long memory processes
4. Estimation, Identification and Diagnostic
LLN and CLT for dependent process
Consistency and asymptotic normality of the sample mean and sample autocovariance
Yule-Walker estimation of AR(p) processes
OLS estimation of AR(p) process
Violation of strict exogeneity in time-series models
Maximum-likelihood estimation
MLE of sample mean and sample variance under normality
Asymptotic properties of MLE
Conditional Maximum-likelihood estimation
Exact and conditional likelihood estimation of the AR(1) model
Conditional likelihood estimation of the MA(1) model
Quasi-maximum likelihood
Partial autocorrelation and information criteria
Diagnostic
5. Forecasting
Loss functions and mean square error
Forecasting based on conditional expectations
Forecasting with AR, MA and ARMA models
Multistep ahead forecasts
Direct versus iterated forecasts
Density forecasts
Some remarks on non-linear time-series models and realized volatility
Bibliography
Didactic methods
The course aims to provide an overview of the main tools of time-series analysis, with a special emphasis on applications involving the forecast of economic, financial, and business data. The main topics of the course are introduced following a bottom-up approach, starting from motivational examples and discussing in a second step the methodology in rigorous form. Applications are illustrated using publicly available datasets and the MATLAB software.
Learning assessment procedures
The exam consists of a written exam and a homework that will be assigned at the end of the course.
Evaluation criteria
It is assessed the understanding of the main topics of the course, the capacity to communicate them in a rigourous form, as well as the ability to apply them in practice through the use of data.
Criteria for the composition of the final grade
70% written exam + 30% project
Exam language
Inglese/English