Studying at the University of Verona

Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.

Type D and Type F activities

Nei piani didattici di ciascun Corso di studio è previsto l’obbligo di conseguire un certo numero di crediti formativi mediante attività a scelta (chiamate anche "di tipologia D e F").

Oltre che in insegnamenti previsti nei piani didattici di altri corsi di studio e in certificazioni linguistiche o informatiche secondo quanto specificato nei regolamenti di ciascun corso, tali attività possono consistere anche in iniziative extracurriculari di contenuto vario, quali ad esempio la partecipazione a un seminario o a un ciclo di seminari, la frequenza di laboratori didattici, lo svolgimento di project work, stage aggiuntivo, eccetera.

Come per ogni altra attività a scelta, è necessario che anche queste non costituiscano un duplicato di conoscenze e competenze già acquisite dallo studente.

Quelle elencate in questa pagina sono le iniziative extracurriculari che sono state approvate dalla Commissione didattica e quindi consentono a chi vi partecipa l'acquisizione dei CFU specificati, alle condizioni riportate nelle pagine di dettaglio di ciascuna iniziativa.

Si ricorda in proposito che:
- tutte queste iniziative richiedono, per l'acquisizione dei relativi CFU, il superamento di una prova di verifica delle competenze acquisite, secondo le indicazioni contenute nella sezione "Modalità d'esame" della singola attività;
- lo studente è tenuto a inserire nel proprio piano degli studi l'attività prescelta e a iscriversi all'appello appositamente creato per la verbalizzazione, la cui data viene stabilita dal docente di riferimento e pubblicata nella sezione "Modalità d'esame" della singola attività.

COMPETENZE TRASVERSALI

Scopri i percorsi formativi promossi dal Teaching and learning centre dell'Ateneo, destinati agli studenti iscritti ai corsi di laurea, volti alla promozione delle competenze trasversali: https://talc.univr.it/it/competenze-trasversali

CONTAMINATION LAB

Il Contamination Lab Verona (CLab Verona) è un percorso esperienziale con moduli dedicati all'innovazione e alla cultura d'impresa che offre la possibilità di lavorare in team con studenti e studentesse di tutti i corsi di studio per risolvere sfide lanciate da aziende ed enti. Il percorso permette di ricevere 6 CFU in ambito D o F. Scopri le sfide: https://www.univr.it/it/clabverona

----------------------------------------------------------------------

ATTENZIONE: Per essere ammessi a sostenere una qualsiasi attività didattica, incluse quelle a scelta, è necessario essere iscritti all'anno di corso in cui essa viene offerta. Si raccomanda, pertanto, ai laureandi delle sessioni di dicembre e aprile di NON svolgere attività extracurriculari del nuovo anno accademico, cui loro non risultano iscritti, essendo tali sessioni di laurea con validità riferita all'anno accademico precedente. Quindi, per attività svolte in un anno accademico cui non si è iscritti, non si potrà dar luogo a riconoscimento di CFU.

Primo semestre L From 9/23/24 To 1/10/25
years Modules TAF Teacher
1° 2° B-education: Sound ideas D Cristina Florio (Coordinator)
1° 2° B-education: Sound ideas D Cristina Florio (Coordinator)
1° 2° Ciclo tematico di conferenze “Italia nel mondo” - 2024/2025 D Riccardo Stacchezzini (Coordinator)
1° 2° Ethical finance D Giorgio Mion (Coordinator)
1° 2° Generative AI (Artificial Intelligence) for Business Communication D Massimo Melchiori (Coordinator)
Primo semestre LM From 9/30/24 To 12/23/24
years Modules TAF Teacher
1° 2° Elements of Financial Risk Management - 2024/2025 D Claudio Zoli (Coordinator)
1° 2° Methods and tools for literature reviews D Cristina Florio (Coordinator)
1° 2° Sustainable business model frameworks D Vincenzo Riso (Coordinator)
1° 2° Topics in applied economics and finance - 2024/2025 D Claudio Zoli (Coordinator)
Periodo generico From 10/1/24 To 5/31/25
years Modules TAF Teacher
1° 2° Data Analysis Laboratory with R (Verona) D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° Data Visualization Laboratory D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° Python Laboratory D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° Data Science Laboratory with SAP D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° Advanced Excel Laboratory (Verona) D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° Excel Laboratory (Verona) D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° Methods and tools for empirical research in management D Nicola Cobelli (Coordinator)
1° 2° Methods and tools for empirical research in management D Nicola Cobelli (Coordinator)
1° 2° Plan your professional future D Paolo Roffia (Coordinator)
1° 2° Plan your professional future D Paolo Roffia (Coordinator)
1° 2° Marketing plan D Fabio Cassia (Coordinator)
1° 2° Programming in Matlab D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° Programming in SAS D Marco Minozzo (Coordinator)
Secondo semestre LM From 2/17/25 To 5/23/25
years Modules TAF Teacher
1° 2° Artificial Intelligence, AI and Business Operations: Methods and Techniques D Lapo Mola (Coordinator)
1° 2° The business consultant accountant D Riccardo Stacchezzini (Coordinator)
1° 2° Relational soft skills for professional presence D Federico Brunetti (Coordinator)
List of courses with unassigned period
years Modules TAF Teacher
1° 2° French B1 D Not yet assigned
1° 2° French B2 D Not yet assigned
1° 2° English C1 D Not yet assigned
1° 2° Russian B1 D Not yet assigned
1° 2° Russian B2 D Not yet assigned
1° 2° Spanish B1 D Not yet assigned
1° 2° Spanish B2 D Not yet assigned
1° 2° German B1 D Not yet assigned
1° 2° German B2 D Not yet assigned

Teaching code

4S008980

Credits

6

Coordinator

Andrea Xamo

Language

English en

Scientific Disciplinary Sector (SSD)

SECS-P/02 - ECONOMIC POLICY

Courses Single

Authorized

The teaching is organized as follows:

PARTE 2

Credits

3

Period

Secondo semestre LM

Academic staff

Andrea Xamo

PARTE 1

Credits

3

Period

Secondo semestre LM

Academic staff

Luigi Boggian

Learning objectives

The course examines environmental problems from an economic perspective and the nature of environmental policies and environmental policy debates. Students will examine environmental policy instruments in response to environmental problems in theory and with real world examples. At the end of the course students should be able to assess strengths and weaknesses of alternative policy instruments and understand the basis for selecting among alternative instruments to resolve specific environmental problems. Students will gain the ability to apply economic principals to real-world environmental problems, to design environmental policy instruments and assess their effectiveness. Students will also gain soft skills by working in teams and presenting case studies.

Prerequisites and basic notions

Prospective students should be familiar with the concepts seen in the course of Microeconomics (Advanced) and are expected to be able to solve simple microeconomics models. Knowledge of public sector economics and statistical methods is appreciated but not mandatory.

Program

The course is organized in two parts. The first part of the course provides students with the theoretical foundations of environmental economics, starting from the fundamental concepts of welfare economics (Pareto optimality, welfare theorems, social welfare). The theory of public goods, externalities, and the solution given by the Coase theorem (property rights) are then addressed. This part concludes with the analysis of the intervention tools (Pigouvian taxes and subsidies). After these theoretical foundations, the topics of pollution control (accumulation of pollutants) and Cap and Trade programs (emission permits) are addressed.
The second part of the course deals with the valuation of goods - such as health and the environment - for which there is no market and, therefore, a reference price. The methods inspired by behavioural economics are first addressed: stated preferences (contingent valuation) and revealed preferences (hedonic prices). We then move on to the cost-benefit analysis (discounting, uncertainty, health valuation), and we conclude by dealing with the economics of natural resources (common goods, renewable and non-renewable resources).

Bibliography

Visualizza la bibliografia con Leganto, strumento che il Sistema Bibliotecario mette a disposizione per recuperare i testi in programma d'esame in modo semplice e innovativo.

Didactic methods

The course is primarily delivered through lectures. Students then present, in groups, academic articles that empirically apply the concepts introduced in class. A number of problem sets are also provided to support the students' independent work.

Learning assessment procedures

Students must take a closed-book final written exam, which assesses both their theoretical knowledge and their ability to critically apply it. This exam covers the topics seen in both parts of the course.

Students with disabilities or specific learning disorders (SLD), who intend to request the adaptation of the exam, must follow the instructions given HERE

Evaluation criteria

Students are assessed on the basis of group presentations, the final written exam, and an individual research proposal based on one of the topics covered during the course. Non-attending students are instead evaluated on the research proposal and the final exam. For non-attending students, the final exam contains additional questions which test knowledge of the topics discussed in the group presentations.

Criteria for the composition of the final grade

The final grade is based on the final exam results. Students may then write and submit a research proposal based on the topics covered in class, the grade for which is worth 50% of the overall grade. Class presentations are optional and give up to 3 bonus points on the final grade.

Exam language

Inglese (English)

Sustainable Development Goals - SDGs

This initiative contributes to the achievement of the Sustainable Development Goals of the UN Agenda 2030. More information on sustainability