Studying at the University of Verona
Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.
Type D and Type F activities
Nei piani didattici di ciascun Corso di studio è previsto l’obbligo di conseguire un certo numero di crediti formativi mediante attività a scelta (chiamate anche "di tipologia D e F").
Oltre che in insegnamenti previsti nei piani didattici di altri corsi di studio e in certificazioni linguistiche o informatiche secondo quanto specificato nei regolamenti di ciascun corso, tali attività possono consistere anche in iniziative extracurriculari di contenuto vario, quali ad esempio la partecipazione a un seminario o a un ciclo di seminari, la frequenza di laboratori didattici, lo svolgimento di project work, stage aggiuntivo, eccetera.
Come per ogni altra attività a scelta, è necessario che anche queste non costituiscano un duplicato di conoscenze e competenze già acquisite dallo studente.
Quelle elencate in questa pagina sono le iniziative extracurriculari che sono state approvate dalla Commissione didattica e quindi consentono a chi vi partecipa l'acquisizione dei CFU specificati, alle condizioni riportate nelle pagine di dettaglio di ciascuna iniziativa.
Si ricorda in proposito che:
- tutte queste iniziative richiedono, per l'acquisizione dei relativi CFU, il superamento di una prova di verifica delle competenze acquisite, secondo le indicazioni contenute nella sezione "Modalità d'esame" della singola attività;
- lo studente è tenuto a inserire nel proprio piano degli studi l'attività prescelta e a iscriversi all'appello appositamente creato per la verbalizzazione, la cui data viene stabilita dal docente di riferimento e pubblicata nella sezione "Modalità d'esame" della singola attività.
Scopri i percorsi formativi promossi dal Teaching and learning centre dell'Ateneo, destinati agli studenti iscritti ai corsi di laurea, volti alla promozione delle competenze trasversali: https://talc.univr.it/it/competenze-trasversali
CONTAMINATION LAB
Il Contamination Lab Verona (CLab Verona) è un percorso esperienziale con moduli dedicati all'innovazione e alla cultura d'impresa che offre la possibilità di lavorare in team con studenti e studentesse di tutti i corsi di studio per risolvere sfide lanciate da aziende ed enti. Il percorso permette di ricevere 6 CFU in ambito D o F. Scopri le sfide: https://www.univr.it/it/clabverona
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ATTENZIONE: Per essere ammessi a sostenere una qualsiasi attività didattica, incluse quelle a scelta, è necessario essere iscritti all'anno di corso in cui essa viene offerta. Si raccomanda, pertanto, ai laureandi delle sessioni di dicembre e aprile di NON svolgere attività extracurriculari del nuovo anno accademico, cui loro non risultano iscritti, essendo tali sessioni di laurea con validità riferita all'anno accademico precedente. Quindi, per attività svolte in un anno accademico cui non si è iscritti, non si potrà dar luogo a riconoscimento di CFU.
years | Modules | TAF | Teacher |
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1° 2° | B-education: Sound ideas | D |
Cristina Florio
(Coordinator)
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1° 2° | B-education: Sound ideas | D |
Cristina Florio
(Coordinator)
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1° 2° | Ciclo tematico di conferenze “Italia nel mondo” - 2024/2025 | D |
Riccardo Stacchezzini
(Coordinator)
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1° 2° | Ethical finance | D |
Giorgio Mion
(Coordinator)
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1° 2° | Generative AI (Artificial Intelligence) for Business Communication | D |
Massimo Melchiori
(Coordinator)
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years | Modules | TAF | Teacher |
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1° 2° | Elements of Financial Risk Management - 2024/2025 | D |
Claudio Zoli
(Coordinator)
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1° 2° | Methods and tools for literature reviews | D |
Cristina Florio
(Coordinator)
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1° 2° | Sustainable business model frameworks | D |
Vincenzo Riso
(Coordinator)
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1° 2° | Topics in applied economics and finance - 2024/2025 | D |
Claudio Zoli
(Coordinator)
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years | Modules | TAF | Teacher |
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1° 2° | Data Analysis Laboratory with R (Verona) | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
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1° 2° | Data Visualization Laboratory | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
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1° 2° | Python Laboratory | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
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1° 2° | Data Science Laboratory with SAP | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
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1° 2° | Advanced Excel Laboratory (Verona) | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
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1° 2° | Excel Laboratory (Verona) | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
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1° 2° | Methods and tools for empirical research in management | D |
Nicola Cobelli
(Coordinator)
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1° 2° | Methods and tools for empirical research in management | D |
Nicola Cobelli
(Coordinator)
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1° 2° | Plan your professional future | D |
Paolo Roffia
(Coordinator)
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1° 2° | Plan your professional future | D |
Paolo Roffia
(Coordinator)
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1° 2° | Marketing plan | D |
Fabio Cassia
(Coordinator)
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1° 2° | Programming in Matlab | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
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1° 2° | Programming in SAS | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
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years | Modules | TAF | Teacher |
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1° 2° | Artificial Intelligence, AI and Business Operations: Methods and Techniques | D |
Lapo Mola
(Coordinator)
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1° 2° | The business consultant accountant | D |
Riccardo Stacchezzini
(Coordinator)
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1° 2° | Relational soft skills for professional presence | D |
Federico Brunetti
(Coordinator)
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years | Modules | TAF | Teacher |
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1° 2° | French B1 | D | Not yet assigned |
1° 2° | French B2 | D | Not yet assigned |
1° 2° | English C1 | D | Not yet assigned |
1° 2° | Russian B1 | D | Not yet assigned |
1° 2° | Russian B2 | D | Not yet assigned |
1° 2° | Spanish B1 | D | Not yet assigned |
1° 2° | Spanish B2 | D | Not yet assigned |
1° 2° | German B1 | D | Not yet assigned |
1° 2° | German B2 | D | Not yet assigned |
Microeconomics (advanced) (2024/2025)
Teaching code
4S02460
Credits
12
Coordinator
Language
English
Courses Single
AuthorizedThe teaching is organized as follows:
Learning objectives
The course covers topics of consumer theory, production theory, and behavioral economics with a focus on social preferences and behavioral industrial organization. It is divided into two modules. The first module will analyze traditional economic models of individual decision-making, consumer behavior, and firm behavior. The second module will introduce concepts of behavioral economics and pay attention to alternative theories of individual choice behavior and industrial organization. Theoretical lectures will be complemented by practical exercise classes aiming at applying the concepts and methods developed during the course. At the end of the course, students should be able to i) understand the determinants of optimal consumers' and firms' choices, ii) use analytical and graphical tools to solve optimization problems, iii) apply orthodox and behavioral economic models for the analysis of markets structure and behavior, and iv) critically assess the implications of the different models for the analysis of individuals’ and firms’ choices.
Prerequisites and basic notions
There is no mandatory requirement. Knowledge of basic concepts of mathematics and game theory is however appreciated.
Bibliography
Criteria for the composition of the final grade
The overall grade is the sum of the points got from each exercise in the two parts. For students who will present an article to the class, the final grade will be determined as follows: 70% weight on final exam; 30% weight on presentation.