Studying at the University of Verona

Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.

Type D and Type F activities

This information is intended exclusively for students already enrolled in this course.
If you are a new student interested in enrolling, you can find information about the course of study on the course page:

Laurea magistrale in International Economics and Business - Enrollment from 2025/2026

Nei piani didattici di ciascun Corso di studio è previsto l’obbligo di conseguire un certo numero di crediti formativi mediante attività a scelta (chiamate anche "di tipologia D e F").

Oltre che in insegnamenti previsti nei piani didattici di altri corsi di studio e in certificazioni linguistiche o informatiche secondo quanto specificato nei regolamenti di ciascun corso, tali attività possono consistere anche in iniziative extracurriculari di contenuto vario, quali ad esempio la partecipazione a un seminario o a un ciclo di seminari, la frequenza di laboratori didattici, lo svolgimento di project work, stage aggiuntivo, eccetera.

Come per ogni altra attività a scelta, è necessario che anche queste non costituiscano un duplicato di conoscenze e competenze già acquisite dallo studente.

Quelle elencate in questa pagina sono le iniziative extracurriculari che sono state approvate dalla Commissione didattica e quindi consentono a chi vi partecipa l'acquisizione dei CFU specificati, alle condizioni riportate nelle pagine di dettaglio di ciascuna iniziativa.

Si ricorda in proposito che:
- tutte queste iniziative richiedono, per l'acquisizione dei relativi CFU, il superamento di una prova di verifica delle competenze acquisite, secondo le indicazioni contenute nella sezione "Modalità d'esame" della singola attività;
- lo studente è tenuto a inserire nel proprio piano degli studi l'attività prescelta e a iscriversi all'appello appositamente creato per la verbalizzazione, la cui data viene stabilita dal docente di riferimento e pubblicata nella sezione "Modalità d'esame" della singola attività.
 

COMPETENZE TRASVERSALI

 

Scopri i percorsi formativi promossi dal  Teaching and learning centre dell'Ateneo, destinati agli studenti iscritti ai corsi di laurea, volti alla promozione delle competenze trasversali: https://talc.univr.it/it/competenze-trasversali

 

CONTAMINATION LAB

Il Contamination Lab Verona (CLab Verona) è un percorso esperienziale con moduli dedicati all'innovazione e alla cultura d'impresa che offre la possibilità di lavorare in team con studenti e studentesse di tutti i corsi di studio per risolvere sfide lanciate da aziende ed enti. Il percorso permette di ricevere 6 CFU in ambito D o F. Scopri le sfide: https://www.univr.it/clabverona

 

ATTENZIONE: Per essere ammessi a sostenere una qualsiasi attività didattica, incluse quelle a scelta, è necessario essere iscritti all'anno di corso in cui essa viene offerta. Si raccomanda, pertanto, ai laureandi delle sessioni di dicembre e aprile di NON svolgere attività extracurriculari del nuovo anno accademico, cui loro non risultano iscritti, essendo tali sessioni di laurea con validità riferita all'anno accademico precedente. Quindi, per attività svolte in un anno accademico cui non si è iscritti, non si potrà dar luogo a riconoscimento di CFU.

Academic year:
Primo semestre (lauree) From 9/25/23 To 1/19/24
years Modules TAF Teacher
1° 2° Thematic cycle of conferences on Women's "leadership": data, reflections and experiences D Martina Menon (Coordinator)
1° 2° Educational laboratory on credit securitization D Michele De Mari (Coordinator)
Periodo generico From 10/1/23 To 5/31/24
years Modules TAF Teacher
1° 2° Data Analysis Laboratory with R (Vicenza) D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° Data Visualization Laboratory D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° Python Laboratory D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° Data Science Laboratory with SAP D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° Advanced Excel Laboratory (Vicenza) D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° Excel Laboratory (Vicenza) D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° Laboratory on research methods for business D Cristina Florio (Coordinator)
1° 2° Laboratory on research methods for business D Cristina Florio (Coordinator)
1° 2° Plan your future D Paolo Roffia (Coordinator)
1° 2° Plan your future D Paolo Roffia (Coordinator)
1° 2° Programming in Matlab D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° Programming in SAS D Marco Minozzo (Coordinator)
Primo semestre (lauree magistrali) From 10/2/23 To 12/22/23
years Modules TAF Teacher
1° 2° An introduction to multivariate statistical analysis using R - 2023/2024 D Diego Lubian (Coordinator)
1° 2° English for business and economics F Riccardo Fiorentini (Coordinator)
1° 2° Introduction to Java programming D Alessandro Gnoatto (Coordinator)
1° 2° Topics in applied economics and finance - 2023/2024 D Claudio Zoli (Coordinator)
Secondo semestre (lauree magistrali) From 2/26/24 To 5/24/24
years Modules TAF Teacher
1° 2° Digital experiments in economics - 2023/2024 D Claudio Zoli (Coordinator)
1° 2° The accountant as a business consultant D Riccardo Stacchezzini (Coordinator)
1° 2° Key markets / business approach & business negotiations - 2023/2024 D Angelo Zago (Coordinator)
1° 2° Professional communication for economics – 2023/2024 D Claudio Zoli (Coordinator)
1° 2° The why, the what and the how of structural equation modelling D Cristina Florio (Coordinator)
1° 2° Topics in economics and ethics of artificial intelligence- 2023/2024 D Claudio Zoli (Coordinator)
Secondo semestre (lauree) From 2/26/24 To 5/31/24
years Modules TAF Teacher
1° 2° Soft skills coaching days (Vicenza) - 2023/2024 D Paola Signori (Coordinator)

Teaching code

4S008983

Coordinator

Diego Lubian

Credits

9

Language

English en

Scientific Disciplinary Sector (SSD)

SECS-P/05 - ECONOMETRICS

Period

Primo semestre (lauree magistrali) dal Oct 2, 2023 al Dec 22, 2023.

Courses Single

Authorized

Learning objectives

Econometrics is the application of statistics and mathematics to economic and business data. In today’s world data are largely available and econometric techniques are crucially important to conducting reliable data analyses in private and public institutions. This course introduces students to regression methods for cross-sectional, time series, and panel data in order to analyze data in business and economics. After presenting the basic theoretical features of each method, the module will offer students the opportunity to practically implement estimation and hypothesis testing techniques in various empirical contexts. The main goal of the course is to provide students with a solid background in econometrics, to stimulate their abilities to apply such techniques on diverse datasets, and to enable them to critically analyze empirical studies in economics, business, and finance.

Prerequisites and basic notions

We require basic knowledge of calculus. The course material relies on prior knowledge of basic statistics and probability theory.

Program

The content of this module will be a balanced mixture of theoretical topics and their empirical application to real dataset. The practical applications involving the use of a statistics/econometrics software will be based on R.
The main topics will be as follow.
Simple linear regression model: model assumptions, ordinary least squares (OLS) and its statistical properties.
Multiple regression model: model assumptions, interpretation of estimates, multicollinearity.
Hypothesis testing: t-tests, F-tests and their distribution.
Dummy variables: definition of intercept and slope dummy variables, and interpretation of coefficients.
Heteroskedasticity: consequence of heteroscedasticity, robust standard errors, testing for heteroskedasticity.
Model misspecification: omitted variable bias, inclusion of irrelevant variables, non-linearity in the regressors.
Endogeneity and instrumental variables: random regressors, definition of endogeneity, instrumental variable estimator (IV), two stages least squares, measurement error, omitted variables and their IV solution, testing for endogeneity.
Simultaneous equations: identification problem, IV solution to simultaneity.
Binary dependent variables: linear probability model, interpretation of coefficients and limitation of this approach. Probit and Logit models.
Time series models: model assumptions, static models, distributed lag models.
Serial correlation: definition of serial correlation, consequences, robust standard errors, testing for serial correlation. Discussion on non stationary time series: consequences of non-stationarity and testing for unit roots.
Panel data analysis: definition of panel dataset, pooled OLS, analysis via differencing, fixed effect and random effects.

Bibliography

Visualizza la bibliografia con Leganto, strumento che il Sistema Bibliotecario mette a disposizione per recuperare i testi in programma d'esame in modo semplice e innovativo.

Didactic methods

Frontal lectures. During the module we will extensively use the software R to illustrate examples and carry out simple empirical analyses.

Learning assessment procedures

The exam will be a 2-hour written examination. Students will have to answer questions on theory and practice related to the whole program. In addition, students will be asked to carry out a small empirical application by working in groups. Details of the group project will be extensively discussed at the beginning of the course.

Students with disabilities or specific learning disorders (SLD), who intend to request the adaptation of the exam, must follow the instructions given HERE

Evaluation criteria

To obtain full marks, students should show knowledge of the various econometric methodologies to understand and solve the diverse issues posed by regression models.

Criteria for the composition of the final grade

The final grade will be a weighted average of the marks obtained in the written examination (75%) and in the group project (25%).

Exam language

Inglese