Studying at the University of Verona

Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.

Type D and Type F activities

This information is intended exclusively for students already enrolled in this course.
If you are a new student interested in enrolling, you can find information about the course of study on the course page:

Laurea magistrale in International Economics and Business - Enrollment from 2025/2026

Nei piani didattici di ciascun Corso di studio è previsto l’obbligo di conseguire un certo numero di crediti formativi mediante attività a scelta (chiamate anche "di tipologia D e F").

Oltre che in insegnamenti previsti nei piani didattici di altri corsi di studio e in certificazioni linguistiche o informatiche secondo quanto specificato nei regolamenti di ciascun corso, tali attività possono consistere anche in iniziative extracurriculari di contenuto vario, quali ad esempio la partecipazione a un seminario o a un ciclo di seminari, la frequenza di laboratori didattici, lo svolgimento di project work, stage aggiuntivo, eccetera.

Come per ogni altra attività a scelta, è necessario che anche queste non costituiscano un duplicato di conoscenze e competenze già acquisite dallo studente.

Quelle elencate in questa pagina sono le iniziative extracurriculari che sono state approvate dalla Commissione didattica e quindi consentono a chi vi partecipa l'acquisizione dei CFU specificati, alle condizioni riportate nelle pagine di dettaglio di ciascuna iniziativa.

Si ricorda in proposito che:
- tutte queste iniziative richiedono, per l'acquisizione dei relativi CFU, il superamento di una prova di verifica delle competenze acquisite, secondo le indicazioni contenute nella sezione "Modalità d'esame" della singola attività;
- lo studente è tenuto a inserire nel proprio piano degli studi l'attività prescelta e a iscriversi all'appello appositamente creato per la verbalizzazione, la cui data viene stabilita dal docente di riferimento e pubblicata nella sezione "Modalità d'esame" della singola attività.

COMPETENZE TRASVERSALI

Scopri i percorsi formativi promossi dal Teaching and learning centre dell'Ateneo, destinati agli studenti iscritti ai corsi di laurea, volti alla promozione delle competenze trasversali: https://talc.univr.it/it/competenze-trasversali

CONTAMINATION LAB

Il Contamination Lab Verona (CLab Verona) è un percorso esperienziale con moduli dedicati all'innovazione e alla cultura d'impresa che offre la possibilità di lavorare in team con studenti e studentesse di tutti i corsi di studio per risolvere sfide lanciate da aziende ed enti. Il percorso permette di ricevere 6 CFU in ambito D o F. Scopri le sfide: https://www.univr.it/it/clabverona

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ATTENZIONE: Per essere ammessi a sostenere una qualsiasi attività didattica, incluse quelle a scelta, è necessario essere iscritti all'anno di corso in cui essa viene offerta. Si raccomanda, pertanto, ai laureandi delle sessioni di dicembre e aprile di NON svolgere attività extracurriculari del nuovo anno accademico, cui loro non risultano iscritti, essendo tali sessioni di laurea con validità riferita all'anno accademico precedente. Quindi, per attività svolte in un anno accademico cui non si è iscritti, non si potrà dar luogo a riconoscimento di CFU.

Academic year:
Primo semestre L From 9/23/24 To 1/10/25
years Modules TAF Teacher
1° 2° B-education: Sound ideas D Cristina Florio (Coordinator)
1° 2° B-education: Sound ideas D Cristina Florio (Coordinator)
1° 2° Ciclo tematico di conferenze “Italia nel mondo” - 2024/2025 D Riccardo Stacchezzini (Coordinator)
1° 2° Ethical finance D Giorgio Mion (Coordinator)
1° 2° Generative AI (Artificial Intelligence) for Business Communication D Massimo Melchiori (Coordinator)
Primo semestre LM From 9/30/24 To 12/23/24
years Modules TAF Teacher
1° 2° Methods and tools for literature reviews D Cristina Florio (Coordinator)
1° 2° Sustainable business model frameworks D Vincenzo Riso (Coordinator)
1° 2° Topics in applied economics and finance - 2024/2025 D Claudio Zoli (Coordinator)
Periodo generico From 10/1/24 To 5/31/25
years Modules TAF Teacher
1° 2° Data Analysis Laboratory with R (Vicenza) D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° Data Visualization Laboratory D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° Python Laboratory D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° Data Science Laboratory with SAP D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° Advanced Excel Laboratory (Vicenza) D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° Excel Laboratory (Vicenza) D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° Methods and tools for empirical research in management D Nicola Cobelli (Coordinator)
1° 2° Methods and tools for empirical research in management D Nicola Cobelli (Coordinator)
1° 2° Plan your professional future D Paolo Roffia (Coordinator)
1° 2° Plan your professional future D Paolo Roffia (Coordinator)
1° 2° Marketing plan D Fabio Cassia (Coordinator)
1° 2° Programming in Matlab D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° Programming in SAS D Marco Minozzo (Coordinator)
Secondo semestre LM From 2/17/25 To 5/23/25
years Modules TAF Teacher
1° 2° Artificial Intelligence, AI and Business Operations: Methods and Techniques D Lapo Mola (Coordinator)
1° 2° The business consultant accountant D Riccardo Stacchezzini (Coordinator)
1° 2° Relational soft skills for professional presence D Federico Brunetti (Coordinator)
Secondo semestre L From 2/17/25 To 5/30/25
years Modules TAF Teacher
1° 2° Soft skills coaching days D Paola Signori (Coordinator)
List of courses with unassigned period
years Modules TAF Teacher
1° 2° French B1 D Not yet assigned
1° 2° French B2 D Not yet assigned
1° 2° English C1 D Not yet assigned
1° 2° Russian B1 D Not yet assigned
1° 2° Russian B2 D Not yet assigned
1° 2° Spanish B1 D Not yet assigned
1° 2° Spanish B2 D Not yet assigned
1° 2° German B1 D Not yet assigned
1° 2° German B2 D Not yet assigned

Teaching code

4S010379

Teacher

Angelo Zago

Coordinator

Angelo Zago

Credits

2

Also offered in courses:

Language

English en

Scientific Disciplinary Sector (SSD)

NN - -

Period

secondo semestre (lauree magistrali) dal Mar 1, 2021 al Jun 1, 2021.

Learning outcomes

At the end of this class, the student will know more about how to enter a developed (Japan) and an emerging market (India):
▪ Is it really necessary to be on these markets? Why?
▪ How to establish professional contacts for later distribution or manufacturing of goods or services locally.
▪ How to invest?
▪ How to choose a local partner: good or bad idea, or a must?
▪ How to share and to secure your know-how with your partners: local content.
▪ How to secure the financial revenues.
▪ How does China influence these markets?
Proposed special competences:
▪ Have a good sense of difficulties linked to Asian business cultures.
▪ Be aware of new environmental risks.
▪ Approach of geopolitical risk analysis.
▪ Acquire some skills needed as a Manager dealing with Indian and Japanese local administrations.
▪ Improve English and Hinglish proficiency while learning about Indian many cultures and Japanese Markets.

Program

A short study of local culture and indigenous behavior [“Indigenous and Cultural Psychology: Understanding People in Context (International and Cultural Psychology)” by Uichol Kim, Kuo-Shu Yang and Kwang-Kuo Hwang (Eds.)], helps student to understand some deep differences between western and eastern cultures, in particular Italian culture.
To succeed in an international environment, a global vision and an understanding of the complexity of the international playing field is required. Geopolitics and local cultures shape the milieu in which companies exist and operate and international managers must understand the uncertainty of international relations on Asian markets, especially post Covid 19.
This course aims to provide some requisite skills useful when analyzing the entry into a new foreign market. It considers both a developed and an emerging market. It highlights the opportunities and challenges to do business in India and Japan in post Covid economy framework.
Teaching Methodology will include:
- Lecture of press articles, given bibliography, web sites to visit, in-class group work, case studies, group assignments and interactive class activities, example of Italian companies already actives in these countries.
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Periodo di svolgimento: Lezioni nel periodo 18-29 ottobre 2021
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Destinatari: Studenti del CdLM in IEB; il corso è però aperto anche agli studenti di altri CdLM, fino ad un massimo di 40 partecipanti.

Examination Methods

Students will be asked to read relevant material before the beginning of the course. They will have to actively participate in class discussions and work. They will have to work in groups and each group will have to prepare a project in which they have to explain how a firm may enter a specific market, either developed or emerging.
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Data proposta per l’appello verbalizzante: 10 gennaio 2022
Impegno orario richiesto: 50 ore

Students with disabilities or specific learning disorders (SLD), who intend to request the adaptation of the exam, must follow the instructions given HERE