Training and Research

PhD Programme Courses/classes - 2024/2025

This page shows the PhD course's training activities for the academic year 2024/2025. Further activities will be added during the year. Please check regularly for updates!

Instructions for teachers: lesson management

Alla ricerca di Valdo di Lione

Credits: 0,5

Language: Italian

Teacher:  Denis Lotti, Gian Paolo Romagnani, Maria Clara Rossi, tiziana franco

Worlds of Fashion: Themes and Actors

Credits: 4

Language: Italiano

Teacher:  Alessandra Zamperini

Lezioni Dottorandi

Credits: 10

Language: Italian

Teacher:  Federico Giusfredi, Emanuela Gamberoni

Come si scrive un articolo scientifico

Credits: 4

Language: Italian

Teacher:  Federico Giusfredi

Theater festivals in the Twentieth century: intersections, dialogues and encounters (1950-1990)

Credits: 7

Language: Italiano e inglese.

Teacher:  Simona Brunetti

La continuità dell'esporre. Allestimenti ai Musei Civici di Verona

Credits: 1

Language: Italian

Teacher:  Dario Donetti

Come studiare la storia di una minoranza religiosa: la nuova Storia dei valdesi

Credits: 1

Language: italiano

Teacher:  Gian Paolo Romagnani

Ad fontes. Seminario permanente sullo studio delle fonti per la storia religiosa e del cristianesimo

Credits: 6

Language: Italian

Teacher:  Mariaclara Rossi

Stacchi e strappi III edizione

Credits: 4

Language: Italian

Teacher:  Monica Molteni

Call them, if you want, Graphic novels. Italian comics in the New Millennium

Credits: 5

Language: Italiano.

Teacher:  Simona Brunetti

Dove va la storiografia del Novecento?

Credits: 1

Language: Italian

Teacher:  Gian Paolo Romagnani

Pyrrhus' Legacy: Mobility, Socio-Political Interactions, and Identity Formation in South Italy (3rd Century BCE)

Credits: 3

Language: Inglese

Teacher:  Edoardo Bianchi

A theatre organiser and playwright in Mantua at the court of Gonzaga: Gabriele Bertazzolo, author of Gonzaga, closing conference of the 2019 Joint Project, organized by Simona Brunetti

Credits: 1

Language: Italian

Teacher:  Nicola Pasqualicchio, Vincenzo Borghetti, Elena Zilotti, Simona Brunetti, Monica Cristini

Visita all'Opificio delle Pietre Dure in occasione del completamento del restauro della pala di Giovanni Bellini per Santa Maria degli Angeli in Murano

Credits: 2,6

Language: Italian

Teacher:  Giorgio Fossaluzza

Giornata di studi su Scrittura, lingua e società nel Mediterraneo Orientale antico

Credits: 2

Language: Italian

Teacher:  Federico Giusfredi

Mediterranean Multipolarity and Roman Unipolarity

Credits: 2

Language: Italiano

Teacher:  Edoardo Bianchi

L'illusione dell'Eurafrica: dall'utopia degli anni Trenta alla politica di cooperazione postcoloniale degli anni '50-'60

Credits: 1

Language: Italian

Teacher:  Prof. Monica Fioravanzo

Colors in Medieval Art. Theories, Matter, and Light from Suger to Grosseteste (1100–1250)

Credits: 1

Language: Italiano

Teacher:  Fabio Coden

Seminari di Storia antica: "Saperi tecnici, saperi economici"

Credits: 4

Language: Italian

Teacher:  Edoardo Bianchi, Sofia Piacentin

Donne nella società e nella politica. Biografie di donne protagoniste nel contesto europeo (1920-1990): scambi internazionali, fratture e continuità

Credits: 1,3

Language: Italian

Teacher:  Prof.ssa Monica Fioravanzo

I castelli della preghiera. Il monachesimo nel pieno medioevo (secoli X-XII)

Credits: 1

Language: Italian

Teacher:  Edoardo Ferrarini, Lorenzo Tommaso Saraceno

Aquileia, scavi (seminari metodologici e pratici)

Credits: 4

Language: Italian

Teacher:  Patrizia Basso

Architettura e tradizione antiquaria nella Verona di Scipione Maffei

Credits: 1

Language: Italian

Teacher:  Dario Donetti

Cividale del Friuli in the Lombard Age

Credits: 1

Language: Italiano.

Teacher:  Fabio Coden

Colonialismo e Vicino Oriente: politica e archeologia

Credits: 1

Language: Italian

Teacher:  Luigi Turri

Come si studia uno Stato di antico regime: il caso sabaudo

Credits: 1

Language: Italian

Teacher:  Gian Paolo Romagnani

Conference on the Paris Expo and Déco in Europe

Credits: 4

Language: italiano

Teacher:  Valerio Terraroli

Così belle, così vicine: viaggio insolito nelle città dell’Italia medievale

Credits: 1

Language: Italian

Teacher:  Simone Balossino, Attilio Stella

Dal dottorato alla professione. Gli ex dottorandi si raccontano

Credits: 1

Language: Italian

Dal dottorato alla professione. Gli ex dottorandi si raccontano: Andrea Tenca e il Museo Civico di Scienze Naturali di Verona

Credits: 1

Language: Italian

Dal dottorato alla professione. Gli ex dottorandi si raccontano: Fausta Picolli, funzionario del Museo di Castelvecchio

Credits: 1

Language: Italian

Esplorando il Po: insediamenti e commerci lungo il Po dall'età romana al Medioevo

Credits: 2

Language: Italian

Teacher:  Nicola Mancassola, Diana Sergeeva Dobreva

Francescanesimo e Minoritismo. Francesco e Antonio (verso i grandi centenari francescani)

Credits: 2

Language: Italian

Teacher:  Mariaclara Rossi

Geografia e quartieri

Credits: 1

Language: Italian

Teacher:  Emanuela Gamberoni

Geografia e società: metodi contemporanei

Credits: 1

Language: Italian

Teacher:  Emanuela Gamberoni

Geografia e società: questioni contemporanee

Credits: 1

Language: Italian

Teacher:  Emanuela Gamberoni

Giorgio Vasari. Il teatro delle virtù

Credits: 2

Language: Italian

Teacher:  Giorgio Fossaluzza

Giornata di studio sulla villa dei mosaici di Negrar

Credits: 1

Language: Italiano

Teacher:  Patrizia Basso

Gli spazi economici delle città adriatiche in età romana

Credits: 3

Language: Italian

Teacher:  Patrizia Basso

Grado in the early Christian period

Credits: 1

Language: Italiano.

Teacher:  Fabio Coden

Grado in età romana e tardoantica

Credits: 0,3

Language: Italian

Teacher:  Patrizia Basso

Il Cinquecento a Ferrara

Credits: 2,6

Language: Italian

Teacher:  Giorgio Fossaluzza

Il monastero femminile di Santa Croce alla Giudecca. Spazi, libri e immagini a Venezia tra medioevo ed età moderna

Credits: 1

Language: Italian

Teacher:  Tiziana Franco

Il Rinascimento a Brescia. Moretto Romanino Salvoldo

Credits: 2,6

Language: Italian

Teacher:  Giorgio Fossaluzza

Immaginazione, rappresentazione, mental maps

Credits: 1

Language: Italian

Teacher:  Emanuela Gamberoni

Incontri al museo: a confronto con Andrea Merlotti, direttore del Consorzio delle Residenze Sabaude

Credits: 1

Language: Italian

Teacher:  Gian Paolo Romagnani

Incontri al museo: a confronto con Irinia Artemieva, del Museo dell'Ermitage

Credits: 1

Language: Italian

Teacher:  Giorgio Fossaluzza

Incontri al museo: a confronto con Michele Lanzinger già presidente dell'Associazione Nazionale dei Musei Scientifici e membro del Consiglio direttivo dell'ICOM

Credits: 1

Language: Italian

Incontri al museo: a confronto con Mirella Serlorenzi, direttrice delle Terme di Caracalla, e di Marianna Bressani, della direzione generale dei musei

Credits: 1

Language: Italian

Teacher:  Patrizia Basso

Incontro con Gabriella Belli sul tema dei musei e delle mostre

Credits: 1

Language: Italian

Teacher:  Monica Molteni

Insegnare e praticare la storia del Mediterraneo

Credits: 1

Language: Italian

Management of cultural heritage images in the scientific and editorial trade

Credits: 1

Language: Italiano

La gestione delle immagini del patrimonio culturale in ambito scientifico ed editoriale

Credits: 1

Language: Italian

Teacher:  Andrea Brugnoli

La Gypsotheca Antonio Canova di Possagno

Credits: 1,3

Language: Italian

Teacher:  Giorgio Fossaluzza

La violenza domestica nel mondo romano: prospettive interdisciplinari

Credits: 3

Language: Italian

Teacher:  Sofia Piacentin

Leggere il medioevo

Credits: 6

Language: Italian

Le isole del rifugio. Venezia prima di Venezia

Credits: 1

Language: Italian

Teacher:  Fabio Saggioro, Marco Stoffella

L'eresia di un contadino. Storia di Pighino Baroni del feudo di Savignano (XVI sec.)

Credits: 1

Language: Italian

Teacher:  Gian Paolo Romagnani

Le royaume d’Italie de Louis II à Otton Ier (840-968). Histoire politique

Credits: 1

Language: Italian

Teacher:  Simone Balossino, Marco Stoffella

Maestri della storiografia: Gaetano Salvemini

Credits: 2

Language: Italian

Teacher:  Renato Camurri

Metodologia della ricerca storico-religiosa

Credits: 2

Language: Italian

Musei e media digitali

Credits: 2

Language: Italian

Teacher:  Giulia Adami, Monica Molteni

Orientalismo in Italia

Credits: 2

Language: Italian

Teacher:  Simonetta Ponchia

Origini e splendori della collezione Farnese nella Roma del XVI secolo

Credits: 2,6

Language: Italian

Teacher:  Giorgio Fossaluzza

Paesaggi polisemici. Tre lezioni di Archeologia del Paesaggio

Credits: 2

Language: Italian

Teacher:  Mara Gioia Migliavacca

Palazzo Grimani e Fondazione Querini Stampalia

Credits: 1,3

Language: Italian

Teacher:  Giorgio Fossaluzza

Prolusione di inizio anno accademico

Credits: 1

Language: Italian

Scrittura, lingua e società nel Mediterraneo Orientale antico

Credits: 2

Language: Italian

Teacher:  Federico Giusfredi

Seminario "Nicopolis ad Istum: la città della vittoria sul Danubio"

Credits: 1

Language: Italian

Teacher:  Diana Sergeeva Dobreva

Seminario su questioni di metodo storico

Credits: 1

Language: Italian

Teacher:  Gian Paolo Romagnani

Sessione di ricognizione e scavi, con seminari metodologici a Valli del Leno (Trento)

Credits: 12

Language: Italian

Teacher:  Mara Gioia Migliavacca

Sessione di scavi e seminari metodologici a Monte Palazzo (S. Tomio di Malo, Vicenza)

Credits: 12

Language: Italian

Teacher:  Mara Gioia Migliavacca

Sessione di scavi e seminari metodologici a Terranegra (Legnago, Verona)

Credits: 12

Language: Italian

Teacher:  Mara Gioia Migliavacca

Sguardi queer sul passato

Credits: 2

Language: Italian

Teacher:  Irene Salvo

Storia di una lunga amicizia. Seminario sul carteggio fra Carlo Dionisotti e Alessandro Galante Garrone

Credits: 1

Language: Italian

Teacher:  Gian Paolo Romagnani

Storia transnazionale e storia globale: problemi metodologici e casi di studio

Credits: 1

Language: Italian

Teacher:  Renato Camurri

Studi di storia religiosa ed ecclesiastica padovana (secoli XII-XV)

Credits: 1

Language: Italian

Teacher:  Mariaclara Rossi, Donato Gallo

The Geography of large-scale State Policies on Physical and Cultural Landscapes in Western Asia

Credits: 3

Language: Italian

Traffici e scritture mercantili tra Bergamo e il Garda. I registri di Bartolomeo Avvocati (1416-1439)

Credits: 1

Language: Italian

Teacher:  Edoardo Demo, Gian Maria Varanini

Tra storytelling e partecipazione: musei e mostre diffuse

Credits: 1

Language: Italian

Teacher:  Luca Bochicchio

Venezia e il mare nel XVIII secolo

Credits: 1

Language: Italian

A visit to the exhibition at the Palazzo Reale in Milan for the centenary of the Paris Expo and the declinations of Art Deco in Europe

Credits: 2

Language: italiano

Teacher:  Valerio Terraroli

Credits

5

Language

Italiano.

Class attendance

Free Choice

Location

VERONA

Learning objectives

The aim of the seminar is to analyse the current Italian situation and to contribute to the recognition of the dignity and autonomy of the language of comics-Grapich Novel.

Prerequisites and basic notions

None.

Program

Comics, which originated as a communicative medium at the same time as the cinema, have enjoyed growing success since the end of the 19th century, spanning several generations of readers who have also learned to read the world through talking clouds. First characterised as a comic cultural product, then as an action adventure and finally as a Graphic Novel, with this latest phase it seems to have reached the season of maturity and a completeness of language. The last few years mark the transition from the serial comic book, which was mainly distributed at newsstands, to the book format, which has allowed it to be published in bookshops or distributed on the Internet with the digital version. The comic book-GrapichNovel is more: it dialogues with, inspires and is inspired by cinema, television series, theatre, literature, music and, therefore, connotes itself in contemporary times as a transmedia medium. An expression of an avant-garde that dialogues as much with the elites as with the general public, as melodrama and cinema did and do, the Graphic Novel paradoxically has an advantage over other modern languages that require passive adherence: it asks the reader for active participation induced by the white space between one vignette and the next. A structural, indispensable gap that must be filled by the reader's creativity, otherwise the ‘text’ will not be understood. If this element has always characterised the comic strip, its expression in the Graphic Novels presents other and different characteristics, not always easy to delineate, but which connote its existence: the disappearance of seriality and especially of the long epics of popular heroes, in the light instead of a single episodicity or at any rate reduced to a dimension of a few albums; the pre-eminence of the Author, often of the complete Author who signs scripts and drawings together and who becomes, almost more than the title, a reference for the reader; the search for more complex graphic expedients, sometimes experimental, other times simplified towards almost naïve illustrations where the content, the story, intimism, reflection predominate. The legacy of the tradition of popular, serial, comic, action and adventure comics, long popularised through newsstands, and the ways or strategies through which this tradition can interact with the new distribution channels, the book format and that narrative form of romance that is originally Italian, remain to be assessed and explored. The aim of the seminar is the analysis of the current Italian situation and the ambition to contribute to the recognition of the dignity and autonomy of the language of the comic strip-GrapichNovel. On the afternoon of Thursday 21 November, a Preview, a round table discussion with the involvement of some of Verona's authors, is planned.
Partners of the initiative
University of Free Time of Negrar
Ilcorsaronero. Magazine of Salgarian Studies
Fumetto. Magazine of the National Association of Friends of Comics and Illustration
Fumo di China
Giovedì 21 novembre
Aula SMT 1
17.00 - 18.30
Anteprima
Tavola rotonda con gli autori di fumetto veronesi
Incontro informale con la cittadinanza per conoscere autrici e autori di fumetti e Graphic Novel del territorio veronese e per prepararci ai due giorni di convegno
Venerdì 22 novembre
Aula SMT 2
9.30 Saluti istituzionali
10.00-11.00
Lectio magistralis di Gianfranco Manfredi
modera Claudio Gallo
11.00-11.15 Pausa caffè
11.15-12.45 Prima sessione
Le radici nel romanzo
modera Simona Brunetti
11.15-11.45
Pier Luigi Gaspa
Il romance, storia d’azione d’avventura o di genere
11.45-12.15
Laura Scarpa
Identità variabili. Cambiamenti di contenuto e mercato nel Graphic Novel
12.15-12.45
Alessio Trabacchini (video)
Comics e Novel, una relazione tormentata
12.45-14.45 Pausa pranzo
14.45-15.45 Seconda Sessione
L’editoria che cambia
modera Fabrizio Foni
14.45-15.15
Antonio Serra
Strategie di adattamento. Le case editrice storiche e le generaliste scoprono il Graphic Novel
15.15-15.45
Giorgio Busi Rizzi
Carta, rete, tablet: il fumetto postdigitale
15.45-16.00 Pausa caffè
16.00-18.45 Terza Sessione
Percorsi narrativi del Graphic Novel
modera Federica Formiga
16.00-16.30
Alessia Mangiavillano
Tracciare nuove mappe: Il giornalismo a fumetti come lente decoloniale sui processi migratori
16.30-17.00
Nicola Pasqualicchio
È di scena il Graphic Novel
17.00-17.15 Pausa caffè
17.15-17.45
Davide Barzi
Dalla carta allo schermo: rielaborare il Graphic Novel per cinema e TV
17.45-18.15
Otto Gabos
Reperti di vite altre. La ricostruzione storica nel Graphic Novel biografico
18.15-18.45
Silvia Baroni
Graphic noir: quando la crime fiction diventa letteratura disegnata
Sabato 23 novembre
Aula SMT 2
9.30-10.30
Dialogo tra Matteo Rima e Paolo Bacilieri
10.30-11.00 Pausa caffè
11.00-12.30 Terza sessione
Questioni aperte e conclusioni
modera Andrea Campalto
11.00-11.30
Marco Pellitteri, Professore associato di media e comunicazione, Xi’an Jiaotong-Liverpool University (in collegamento)
I tanti livelli di comprensione e incomprensione transculturale dei fumetti giapponesi in Italia, 1962-2024
11.30-12.00
Denis Amadio
Webtoon e Manhwa: L’epica digitale che fa impazzire la Gen Z
12.00-12.30
Alessandro Scarsella
Fumetto: poetica e semiotica all'origini di un oggetto teorico

Bibliography

Visualizza la bibliografia con Leganto, strumento che il Sistema Bibliotecario mette a disposizione per recuperare i testi in programma d'esame in modo semplice e innovativo.

Didactic methods

Lectures and discussion at the end of each session.

Learning assessment procedures

Attendance check.

Students with disabilities or specific learning disorders (SLD), who intend to request the adaptation of the exam, must follow the instructions given HERE

Assessment

Attendance at sessions.

Criteria for the composition of the final grade

Approval.

Scheduled Lessons

When Classroom Teacher topics
Thursday 21 November 2024
16:00 - 19:00
Duration: 2:00 AM
Polo Santa Marta - SMT.01 [SMT.1 - terra] Simona Brunetti Anteprima.
Friday 22 November 2024
09:00 - 19:00
Duration: 10:00 AM
Polo Santa Marta - SMT.02 [SMT.2 - terra] Simona Brunetti Convegno.
Saturday 23 November 2024
09:00 - 13:00
Duration: 3:00 AM
Polo Santa Marta - SMT.02 [SMT.2 - terra] Simona Brunetti Convegno.

Sustainable Development Goals - SDGs

This initiative contributes to the achievement of the Sustainable Development Goals of the UN Agenda 2030. More information on sustainability

PhD school courses/classes - 2024/2025

Please note: Additional information will be added during the year. Currently missing information is labelled as “TBD” (i.e. To Be Determined).

1. PhD students must obtain a specified number of CFUs each year by attending teaching activities offered by the PhD School.
First and second year students must obtain 8 CFUs. Teaching activities ex DM 226/2021 provide 5 CFUs; free choice activities provide 3 CFUs.
Third year students must obtain 4 CFUs. Teaching activities ex DM 226/2021 provide 2 CFUs; free choice activities provide 2 CFUs.
More information regarding CFUs is found in the Handbook for PhD Students: https://www.univr.it/phd-vademecum

2. Registering for the courses is not required unless explicitly indicated; please consult the course information to verify whether registration is required or not. When registration is actually required, instructions will be sent well in advance. No confirmation e-mail will be sent after signing up. Please do not enquiry: if you entered the requested information, then registration was silently successful.

3. When Zoom links are not explicitly indicated, courses are delivered in presence only.

4. All information we have is published here. Please do not enquiry for missing information or Zoom links: if the information you need is not there, then it means that we don't have it yet. As soon as we get new information, we will promptly publish it on this page.

Summary of training activities

Teaching Activities ex DM 226/2021: Linguistic Activities

Teaching Activities ex DM 226/2021: Research management and Enhancement

Teaching Activities ex DM 226/2021: Statistics and Computer Sciences

Teaching Activities: Free choice

Course lessons
PhD Schools lessons

Loading...

Guidelines for PhD students

Below you will find the files that contain the Guidelines for PhD students and rules for the acquisition of ECTS credits (in Italian: "CFU") for the Academic Year 2023/2024.