Studying at the University of Verona
Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.
Academic calendar
The academic calendar shows the deadlines and scheduled events that are relevant to students, teaching and technical-administrative staff of the University. Public holidays and University closures are also indicated. The academic year normally begins on 1 October each year and ends on 30 September of the following year.
Course calendar
The Academic Calendar sets out the degree programme lecture and exam timetables, as well as the relevant university closure dates..
Period | From | To |
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primo semestre (lauree magistrali) | Oct 4, 2021 | Dec 17, 2021 |
secondo semestre (lauree magistrali) | Feb 21, 2022 | May 13, 2022 |
Session | From | To |
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sessione invernale | Jan 10, 2022 | Feb 18, 2022 |
sessione estiva | May 23, 2022 | Jul 8, 2022 |
sessione autunnale | Aug 22, 2022 | Sep 23, 2022 |
Session | From | To |
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sessione autunnale (validità a.a. 2020/2021) | Dec 6, 2021 | Dec 10, 2021 |
sessione invernale (validità a.a. 2020/2021) | Apr 6, 2022 | Apr 8, 2022 |
sessione estiva (validità a.a. 2021/2022) | Sep 5, 2022 | Sep 6, 2022 |
Exam calendar
Exam dates and rounds are managed by the relevant Economics Teaching and Student Services Unit.
To view all the exam sessions available, please use the Exam dashboard on ESSE3.
If you forgot your login details or have problems logging in, please contact the relevant IT HelpDesk, or check the login details recovery web page.
Academic staff
Santi Flavio
flavio.santi@univr.it 045 802 8239Vannucci Virginia
virginia.vannucci@univr.itStudy Plan
The Study Plan includes all modules, teaching and learning activities that each student will need to undertake during their time at the University.
Please select your Study Plan based on your enrollment year.
1° Year
Modules | Credits | TAF | SSD |
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2° Year activated in the A.Y. 2022/2023
Modules | Credits | TAF | SSD |
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Modules | Credits | TAF | SSD |
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Modules | Credits | TAF | SSD |
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Modules | Credits | TAF | SSD |
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Legend | Type of training activity (TTA)
TAF (Type of Educational Activity) All courses and activities are classified into different types of educational activities, indicated by a letter.
Type D and Type F activities
Nei piani didattici di ciascun Corso di studio è previsto l’obbligo di conseguire un certo numero di crediti formativi mediante attività a scelta (chiamate anche "di tipologia D e F").
Oltre che in insegnamenti previsti nei piani didattici di altri corsi di studio e in certificazioni linguistiche o informatiche secondo quanto specificato nei regolamenti di ciascun corso, tali attività possono consistere anche in iniziative extracurriculari di contenuto vario, quali ad esempio la partecipazione a un seminario o a un ciclo di seminari, la frequenza di laboratori didattici, lo svolgimento di project work, stage aggiuntivo, eccetera.
Come per ogni altra attività a scelta, è necessario che anche queste non costituiscano un duplicato di conoscenze e competenze già acquisite dallo studente.
Quelle elencate in questa pagina sono le iniziative extracurriculari che sono state approvate dal Consiglio della Scuola di Economia e Management e quindi consentono a chi vi partecipa l'acquisizione dei CFU specificati, alle condizioni riportate nelle pagine di dettaglio di ciascuna iniziativa.
Si ricorda in proposito che:
- tutte queste iniziative richiedono, per l'acquisizione dei relativi CFU, il superamento di una prova di verifica delle competenze acquisite, secondo le indicazioni contenute nella sezione "Modalità d'esame" della singola attività;
- lo studente è tenuto a inserire nel proprio piano degli studi l'attività prescelta e a iscriversi all'appello appositamente creato per la verbalizzazione, la cui data viene stabilita dal docente di riferimento e pubblicata nella sezione "Modalità d'esame" della singola attività.
COMPETENZE TRASVERSALI
Scopri i percorsi formativi promossi dal Teaching and learning centre dell'Ateneo, destinati agli studenti iscritti ai corsi di laurea, volti alla promozione delle competenze trasversali: https://talc.univr.it/it/competenze-trasversali
ATTENZIONE: Per essere ammessi a sostenere una qualsiasi attività didattica, inlcuse quelle a scelta, è necessario essere iscritti all'anno di corso in cui essa viene offerta. Si raccomanda, pertanto, ai laureandi delle sessioni di dicembre e aprile di NON svolgere attività extracurriculari del nuovo anno accademico, cui loro non risultano iscritti, essendo tali sessioni di laurea con validità riferita all'anno accademico precedente. Quindi, per attività svolte in un anno accademico cui non si è iscritti, non si potrà dar luogo a riconoscimento di CFU.
years | Modules | TAF | Teacher |
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1° | The fashion lab (1 ECTS) | D |
Caterina Fratea
(Coordinator)
|
1° | The fashion lab (2 ECTS) | D |
Caterina Fratea
(Coordinator)
|
1° | The fashion lab (3 ECTS) | D |
Caterina Fratea
(Coordinator)
|
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
1° | Marketing plan | D |
Virginia Vannucci
(Coordinator)
|
years | Modules | TAF | Teacher |
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1° | Internationalization and Sustainability. Friends or Enemies? | D |
Angelo Zago
(Coordinator)
|
1° | Internationalization and Sustainability. Friends or Enemies? | D |
Angelo Zago
(Coordinator)
|
1° | Internationalization and Sustainability. Friends or Enemies? | D |
Angelo Zago
(Coordinator)
|
1° | Data Analysis Laboratory with R (Verona) | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
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1° | Data Visualization Laboratory | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
1° | Python Laboratory | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
1° | Data Science Laboratory with SAP | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
1° | Advanced Excel Laboratory (Verona) | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
1° | Excel Laboratory (Verona) | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
1° | Programming in Matlab | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
1° | Programming in SAS | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
1° | Samsung Innovation Camp | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
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years | Modules | TAF | Teacher |
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1° | Business & Predictive Analytics for International Firms (with Excel Applications) - 2021/2022 | D |
Angelo Zago
(Coordinator)
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1° | What paradigms beyond the pandemic? Individual vs. Society, Private vs. Public | D |
Federico Brunetti
(Coordinator)
|
1° | Integrated Financial Planning | D |
Riccardo Stacchezzini
(Coordinator)
|
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
1° | The fashion lab (1 ECTS) | D |
Caterina Fratea
(Coordinator)
|
1° | The fashion lab (2 ECTS) | D |
Caterina Fratea
(Coordinator)
|
1° | The fashion lab (3 ECTS) | D |
Caterina Fratea
(Coordinator)
|
years | Modules | TAF | Teacher | |
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1° | La metodologia SEM applicata allo studio della relazione tra gestione del rischio e performance nelle PMI | D |
Cristina Florio
(Coordinator)
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1° 2° | Laboratory on research methods for business | D |
Cristina Florio
(Coordinator)
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years | Modules | TAF | Teacher |
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1° | How to Enter in a Foreign Market. Theory and Applications - 2021/2022 | D |
Angelo Zago
(Coordinator)
|
Economics of regulation and competition policy (2021/2022)
Teaching code
4S001449
Teacher
Coordinator
Credits
6
Language
Italian
Scientific Disciplinary Sector (SSD)
SECS-P/03 - PUBLIC ECONOMICS
Period
secondo semestre (lauree magistrali) dal Feb 21, 2022 al May 13, 2022.
Learning outcomes
The aim of the course is to provide students with rigorous economic tools for the analysis of competition and regulation policies. We will analyse and discuss the economic motivations underlying public intervention for regulation of markets with particular interest on the analysis of the main regulatory tools to promote competition for the markets. The main part of the course will focus on the analysis of auctions and procurement mechanisms. The analysis will be develloped from the theoretical point of view with attention to empirical evidence and study cases. At completion of the course, students should be able to: (i) Understand and evaluate critically the justifications for the public intervention in the regulation of markets and promotion of competition. (ii) Analyse and assess rigorously the economic implications of auction and procurement mechanisms for allocation of resources and contracts and for access to markets.
Program
The course involves 36 hours of lectures
The program is divided into threeparts.
Part I The economics of auctions and procurement:
- Introduction to the tools for the analysis of strategic interaction
- Applications to the analysis of auctions and procurement with particular attention to the analysis of public tenders
Part II Market regulation and tariffs
- Relation between market power, efficiency, social welfare and natural monopoly
- Economic analysis of regulatory mechanisms.
Textbooks and teaching materials:
Part of the teaching material will be indicated in class and will be taken from different textbooks and papers.
Teaching material will be taken also from these textbooks:
- Motta M. e Polo, M. (2005): Antitrust. Economia e politica della concorrenza. Il Mulino, Bologna.
- Muraro, G. e Valbonesi P. (2003): I servizi idrici tra mercato e regole. Carrocci, Roma.
A detailed outline of the course together with indications of additional teaching material, lecture notes, specimen exam questions and example of exercises will be made available on-line during the lectures period, on the University e-learning website.
Bibliography
Examination Methods
For the final assessment students should be able to demonstrate:
- Understanding and mastering of the relevant aspects of game theory and their application to the analysis of strategic behaviour of firms. In particular students should be able to apply these concepts to both numerical problems and case studies related to the definition of optimal pricing and quality strategies for firms in general auctions or procurement auctions.
- To be able to presenting their arguments rigorously in a limited amount of time by identifying and selecting the relevant aspects to focus on.
- To have acquired appropriate competence on the issues discussed in the module, so that to be able to apply the related concepts to the analysis of case studies.
Students could supplement the final assessment with the evaluation of a project work on specific topics of the course. The project work will include a presentation and the submission of an essay.
Career prospects
Module/Programme news
News for students
There you will find information, resources and services useful during your time at the University (Student’s exam record, your study plan on ESSE3, Distance Learning courses, university email account, office forms, administrative procedures, etc.). You can log into MyUnivr with your GIA login details: only in this way will you be able to receive notification of all the notices from your teachers and your secretariat via email and also via the Univr app.
Linguistic training CLA
Graduation
List of thesis proposals
theses proposals | Research area |
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PMI (SMES) and financial performance | MANAGEMENT OF ENTERPRISES - MANAGEMENT OF ENTERPRISES |
Corporate governance, financial performance and international business | Various topics |
Internships
Gestione carriere
Student login and resources
Modalità di frequenza, erogazione della didattica e sedi
Le lezioni di tutti gli insegnamenti del corso di studio, così come le relative prove d’esame, si svolgono in presenza.
Peraltro, come ulteriore servizio agli studenti, è altresì previsto che tali lezioni siano registrate e che le registrazioni vengano messe a disposizione sui relativi moodle degli insegnamenti, salvo diversa comunicazione del singolo docente.
La frequenza non è obbligatoria.
Maggiori dettagli in merito all'obbligo di frequenza vengono riportati nel Regolamento del corso di studio disponibile alla voce Regolamenti nel menu Il Corso. Anche se il regolamento non prevede un obbligo specifico, verifica le indicazioni previste dal singolo docente per ciascun insegnamento o per eventuali laboratori e/o tirocinio.
È consentita l'iscrizione a tempo parziale. Per saperne di più consulta la pagina Possibilità di iscrizione Part time.
Le sedi di svolgimento delle lezioni e degli esami sono le seguenti