Studying at the University of Verona
Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.
Study Plan
This information is intended exclusively for students already enrolled in this course.If you are a new student interested in enrolling, you can find information about the course of study on the course page:
Laurea magistrale in Scienze pedagogiche - Enrollment from 2025/2026The Study Plan includes all modules, teaching and learning activities that each student will need to undertake during their time at the University.
Please select your Study Plan based on your enrollment year.
1° Year
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
1 module among the following
1 module among the following
1 module among the following
2° Year activated in the A.Y. 2019/2020
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
1 module among the following
1 module among the following
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
1 module among the following
1 module among the following
1 module among the following
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
1 module among the following
1 module among the following
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Legend | Type of training activity (TTA)
TAF (Type of Educational Activity) All courses and activities are classified into different types of educational activities, indicated by a letter.
Problems of Contemporary Philosophy (2019/2020)
Teaching code
4S003374
Teacher
Coordinator
Credits
6
Language
Italian
Scientific Disciplinary Sector (SSD)
M-FIL/06 - HISTORY OF PHILOSOPHY
Period
Sem. 2B dal Apr 6, 2020 al May 30, 2020.
Learning outcomes
1. Conoscere nelle sue linee generali la filosofia del Novecento al fine di mettere in luce le questioni fondamentali e le tendenze dominanti del dibattito filosofico contemporaneo, tra cui l’intreccio del sapere filosofico con le tematiche delle scienze sociali e storiche.
2. Comprendere più a fondo il pensiero di Karl Popper e il suo decisivo contributo alla metodologia delle scienze sociali, oltre a prospettare soluzioni innovative nel campo socio-politico, persino in quello teologico e pedagogico.
3. Sviluppare la capacità di lettura e di corretta comprensione dei testi, affinando la terminologia espositiva, la capacità di argomentare e di interpretare in chiave esistenziale il significato teoretico dei testi.
4. Esercitare negli studenti l'attitudine a mettere in relazione le conoscenze acquisite con la propria esperienza personale.
Program
In the Name of Love. The West and/is violence.
Contemporary philosophy strongly beliefs in the equation between metaphysics and violence. Our time represents the desperate struggle to free Western civilization and mankind from the yoke of millennia-old structures that, claiming to manifest absolutely self-evident and "natural" laws, and abide by them, are actually arbitrarily founded on the brutal overwhelming of the other and the erasure of difference(s). Or is it really so? What if our time - present-day Western civilization, so respectful of difference(s) of all kind(s) - were just another episode in the long history violence, a subtler, hidden way of being violent under the pretext of love, and in its name? What if violence were the actual meaning of reality, its truest face?
Author | Title | Publishing house | Year | ISBN | Notes |
---|---|---|---|---|---|
Nietzsche | Genealogia della morale | Adelphi | 1992 | Solo la parte I. Va bene qualunque anno di edizione, purché il libro sia pubblicato dalla Adelphi. | |
Girard, René | Il capro espiatorio | Adelphi | 1999 | Parti da portare: capitoli 1, 2, 3, 9, 15. Va bene qualunque anno di edizione, purché il libro sia pubblicato dalla Adelphi. NOTA: TESTO IN ALTERNATIVA A "LA VIOLENZA E IL SACRO". | |
Nietzsche, Friedrich | La nascita della tragedia | Adelphi | 1977 | 9788845901997 | I paragrafi: 1, 2, 3, 4, 9. Va bene qualunque anno di edizione, purché il libro sia pubblicato dalla Adelphi. |
F. R. Girard | La violenza e il sacro | Adelphi | 2012 | Capitolo da portare: 1, 2, 3, 4, 6. Va bene qualunque anno di edizione, purché il libro sia pubblicato dalla Adelphi. NOTA: TESTO IN ALTERNATIVA AL "CAPRO ESPIATORIO". | |
Severino, Emanuele | Oltre il linguaggio | Adelphi | 1992 | Solo il capitolo "Violenza e salvezza". Va bene qualunque anno di edizione. | |
Severino, Emanuele | Téchne. Le radici della violenza | Rizzoli (BUR) | 2010 | Va bene qualunque anno di edizione. Solo il capitoli 2, 6 e 7. |
Examination Methods
The final examination consists of an oral discussion in order to ascertain students possess the knowledge and the abilities the course aims to teach. The vote will be expressed in /30.