Studying at the University of Verona

Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.

This information is intended exclusively for students already enrolled in this course.
If you are a new student interested in enrolling, you can find information about the course of study on the course page:

Laurea magistrale in Scienze pedagogiche - Enrollment from 2025/2026

The Study Plan includes all modules, teaching and learning activities that each student will need to undertake during their time at the University.
Please select your Study Plan based on your enrollment year.

Modules Credits TAF SSD
Between the years: 1°- 2°

Legend | Type of training activity (TTA)

TAF (Type of Educational Activity) All courses and activities are classified into different types of educational activities, indicated by a letter.




S Placements in companies, public or private institutions and professional associations

Teaching code

4S003374

Coordinator

Carlo Chiurco

Credits

6

Language

Italian

Scientific Disciplinary Sector (SSD)

M-FIL/06 - HISTORY OF PHILOSOPHY

Period

Sem. 2B dal Apr 6, 2020 al May 30, 2020.

Learning outcomes

1. Conoscere nelle sue linee generali la filosofia del Novecento al fine di mettere in luce le questioni fondamentali e le tendenze dominanti del dibattito filosofico contemporaneo, tra cui l’intreccio del sapere filosofico con le tematiche delle scienze sociali e storiche.
2. Comprendere più a fondo il pensiero di Karl Popper e il suo decisivo contributo alla metodologia delle scienze sociali, oltre a prospettare soluzioni innovative nel campo socio-politico, persino in quello teologico e pedagogico.
3. Sviluppare la capacità di lettura e di corretta comprensione dei testi, affinando la terminologia espositiva, la capacità di argomentare e di interpretare in chiave esistenziale il significato teoretico dei testi.
4. Esercitare negli studenti l'attitudine a mettere in relazione le conoscenze acquisite con la propria esperienza personale.

Program

In the Name of Love. The West and/is violence.

Contemporary philosophy strongly beliefs in the equation between metaphysics and violence. Our time represents the desperate struggle to free Western civilization and mankind from the yoke of millennia-old structures that, claiming to manifest absolutely self-evident and "natural" laws, and abide by them, are actually arbitrarily founded on the brutal overwhelming of the other and the erasure of difference(s). Or is it really so? What if our time - present-day Western civilization, so respectful of difference(s) of all kind(s) - were just another episode in the long history violence, a subtler, hidden way of being violent under the pretext of love, and in its name? What if violence were the actual meaning of reality, its truest face?

Reference texts
Author Title Publishing house Year ISBN Notes
Nietzsche Genealogia della morale Adelphi 1992 Solo la parte I. Va bene qualunque anno di edizione, purché il libro sia pubblicato dalla Adelphi.
Girard, René Il capro espiatorio Adelphi 1999 Parti da portare: capitoli 1, 2, 3, 9, 15. Va bene qualunque anno di edizione, purché il libro sia pubblicato dalla Adelphi. NOTA: TESTO IN ALTERNATIVA A "LA VIOLENZA E IL SACRO".
Nietzsche, Friedrich La nascita della tragedia Adelphi 1977 9788845901997 I paragrafi: 1, 2, 3, 4, 9. Va bene qualunque anno di edizione, purché il libro sia pubblicato dalla Adelphi.
F. R. Girard La violenza e il sacro Adelphi 2012 Capitolo da portare: 1, 2, 3, 4, 6. Va bene qualunque anno di edizione, purché il libro sia pubblicato dalla Adelphi. NOTA: TESTO IN ALTERNATIVA AL "CAPRO ESPIATORIO".
Severino, Emanuele Oltre il linguaggio Adelphi 1992 Solo il capitolo "Violenza e salvezza". Va bene qualunque anno di edizione.
Severino, Emanuele Téchne. Le radici della violenza Rizzoli (BUR) 2010 Va bene qualunque anno di edizione. Solo il capitoli 2, 6 e 7.

Examination Methods

The final examination consists of an oral discussion in order to ascertain students possess the knowledge and the abilities the course aims to teach. The vote will be expressed in /30.

Students with disabilities or specific learning disorders (SLD), who intend to request the adaptation of the exam, must follow the instructions given HERE