Studying at the University of Verona
Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.
Academic calendar
The academic calendar shows the deadlines and scheduled events that are relevant to students, teaching and technical-administrative staff of the University. Public holidays and University closures are also indicated. The academic year normally begins on 1 October each year and ends on 30 September of the following year.
Course calendar
The Academic Calendar sets out the degree programme lecture and exam timetables, as well as the relevant university closure dates..
For the year 2007/2008 No calendar yet available
Exam calendar
Exam dates and rounds are managed by the relevant Culture and Civilisation Teaching and Student Services Unit.
To view all the exam sessions available, please use the Exam dashboard on ESSE3.
If you forgot your login details or have problems logging in, please contact the relevant IT HelpDesk, or check the login details recovery web page.
Academic staff

Avezzu' Guido
Biggi Elena
Brusegan Rosanna

Chiecchi Giuseppe
Costanzo Fiammetta
Flaim Carmen
Marchiori Antonia

Mastrocinque Attilio
Nardi Maria Stella

Pasini Roberto
Penzo Gianni

Pozzo Riccardo
Prugni Gianmario
Reggiani Renato
Rossetti Maria Gabriella
Schiavo Piera
Sellan Giuliana
Tani Stefano
Study Plan
The Study Plan includes all modules, teaching and learning activities that each student will need to undertake during their time at the University. Please select your Study Plan based on your enrolment year.
In attesa che venga pubblicato il piano didattico 2007/2008, consulta il piano dell'anno accademico in corso al link
Legend | Type of training activity (TTA)
TAF (Type of Educational Activity) All courses and activities are classified into different types of educational activities, indicated by a letter.
Greek History (i+p) (2008/2009)
Teaching code
4S02149
Teacher
Credits
12
Also offered in courses:
- Ancient Greek History (i) of the course Bachelor’s degree in Humanities
- Greek History (i+p) of the course Bachelor's degree in Philosophy
- Ancient Greek History (i) of the course Bachelor’s degree in Cultural Heritage
- Ancient Greek History (i) of the course Degree in Arts and HUmanities
- Greek History (p) of the course Degree in Arts and HUmanities
- Ancient Greek History (i) of the course Degree in Philosophy
- Greek History (p) of the course Degree in Philosophy
- Ancient Greek History (i) of the course Degree in Cultural Assets
- Ancient Greek History (i) of the course Specialised degree in the History and Geography of Europe
- Greek History (p) of the course Specialised degree in the History and Geography of Europe
- Ancient Greek History (i) of the course Masters in Art History (until 2007-2008)
- Greek History (p) of the course Masters in Art History (until 2007-2008)
Language
Italian
Scientific Disciplinary Sector (SSD)
L-ANT/02 - GREEK HISTORY
Period
Secondo semestre dal Feb 23, 2009 al May 30, 2009.
Location
VERONA
Learning outcomes
Nella parte introduttiva del corso si propone un quadro sintetico delle principali vicende dei Greci nell’antichità, con attenzione al contesto geografico; l’evoluzione storica viene interpretata e valutata alla luce delle realizzazioni del popolo greco sul piano delle Istituzioni e del ruolo avuto nel bacino del Mediterraneo.
Nella parte progredita si analizzerà in modo monografico un aspetto della vicenda storica dei Greci, sulla base delle testimonianze antiche a noi giunte.
Program
Parte introduttiva
Prerequisiti: nessuno
Contenuto del corso:
Vicende, istituzioni e ruolo dei Greci nel Mediterraneo antico
Testi di riferimento:
C.BEARZOT, Manuale di storia greca, Bologna (Il Mulino), 2005
Metodi didattici: lezioni frontali di presentazione dei momenti principali della storia greca, con attenzione al problema metodologico del rapporto fra documentazione in nostro possesso e possibilità di ricostruzione storica.
Parte progredita
Prerequisiti: conoscenze di base di storia greca
Contenuto del corso:
Il dibattito dei Greci sulla migliore forma di governo
Testi di riferimento:
Una scelta di testimonianze di autori antichi (fornita in xerocopia durante il corso).
Appunti presi a lezione.
Almeno un libro fra i seguenti:
W.BURKERT, Da Omero ai Magi. La tradizione orientale nella cultura greca, Venezia (Saggi Marsilio) 1999
L.GERNET, Diritto e civiltà in Grecia antica, Firenze (La Nuova Italia Editrice-Biblioteca di cultura/Forme dell’antico) 2000
E.BALTRUSCH, Sparta, Bologna (Il Mulino – Universale Paperbacks 413) 2002
P.FUNKE, Atene nell’epoca classica, Bologna (Il Mulino – Universale Paperbacks 396) 2001
J.DE ROMILLY, La costruzione della verità in Tucidide, Firenze (La Nuova Italia Editrice - Biblioteca di cultura/Forme dell’antico) 1995
H.-J. GEHRKE, Alessandro Magno, Bologna (Il Mulino – Universale Paperbacks 417) 2002
Metodi didattici: lezioni frontali, durante le quali vengono presentati, tradotti e commentati passi di autore antico pertinenti al tema del corso e fondamentali per la sua comprensione.
Examination Methods
Parte introduttiva
colloquio orale, nel corso del quale si richiede agli studenti di mostrare appropriata conoscenza dello svolgimento della storia dei Greci dalle origini alla conquista romana; è necessaria anche una buona conoscenza della geografia politica del mondo antico, per cui è fondamentale l’uso di un Atlante storico.
Parte progredita
colloquio orale, nel corso del quale si richiede agli studenti di mostrare una conoscenza precisa della dinamica e dei legami storico-politici e socio-economici del fenomeno in oggetto, colto attraverso le testimonianze antiche opportunamente commentate, e di saper discutere in modo critico il saggio scelto per l’approfondimento personale.
Teaching materials e documents
-
font greco (octet-stream, it, 54 KB, 26/03/09)
-
Storia greca p 1 (pdf, it, 239 KB, 26/03/09)
-
Storia greca p 2 (pdf, it, 328 KB, 26/03/09)
Type D and Type F activities
Training offer to be defined
Career prospects
Module/Programme news
News for students
There you will find information, resources and services useful during your time at the University (Student’s exam record, your study plan on ESSE3, Distance Learning courses, university email account, office forms, administrative procedures, etc.). You can log into MyUnivr with your GIA login details: only in this way will you be able to receive notification of all the notices from your teachers and your secretariat via email and soon also via the Univr app.
Graduation
List of theses and work experience proposals
theses proposals | Research area |
---|---|
tesi di Glottologia, Storia comparata, Linguistica storica | ENGLISH LANGUAGE - Grammar and Syntax – Grammatik und Syntax |
tesi di Glottologia, Storia comparata, Linguistica storica | GERMANIC LANGUAGE - Dialectology - Dialektologie |
tesi di Glottologia, Storia comparata, Linguistica storica | HUMANITIES & SOCIAL STUDIES - HUMANITIES & SOCIAL STUDIES |
tesi di Glottologia, Storia comparata, Linguistica storica | Indo-European languages & literatures - Indo-European languages & literatures |
tesi di Glottologia, Storia comparata, Linguistica storica | LINGUISTICS - LINGUISTICS |
Stage | Research area |
---|---|
Lavorare in archivio | Various topics |
L'iter del libro in biblioteca | Various topics |
Gestione carriere
Linguistic training CLA
Student mentoring
Requisiti classi di abilitazione insegnamento
Requisiti necessari per accedere alle classi di abilitazione per l'insegnamento.
vedi allegato pdf
Inoltre, per informazioni sui 24 CFU nelle discipline antropo-psico-pedagogiche e nelle metodologie e tecnologie didattiche, si veda -> LINK
Attachments
Title | Info File |
---|---|
![]() |
307 KB, 30/11/21 |