Studying at the University of Verona
Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.
Study Plan
This information is intended exclusively for students already enrolled in this course.If you are a new student interested in enrolling, you can find information about the course of study on the course page:
Laurea in Lettere - Enrollment from 2025/2026The Study Plan includes all modules, teaching and learning activities that each student will need to undertake during their time at the University.
Please select your Study Plan based on your enrollment year.
The Study plan 2007/2008 will be available by May 2nd. While waiting for it to be published, consult the Study plan for the current academic year at the following link.
Legend | Type of training activity (TTA)
TAF (Type of Educational Activity) All courses and activities are classified into different types of educational activities, indicated by a letter.
Greek History (i+p) (2008/2009)
Teaching code
4S02149
Teacher
Credits
12
Also offered in courses:
- Ancient Greek History (i) of the course Bachelor’s degree in Humanities
- Greek History (i+p) of the course Bachelor's degree in Philosophy
- Ancient Greek History (i) of the course Bachelor’s degree in Cultural Heritage
- Ancient Greek History (i) of the course Degree in Arts and HUmanities
- Greek History (p) of the course Degree in Arts and HUmanities
- Ancient Greek History (i) of the course Degree in Philosophy
- Greek History (p) of the course Degree in Philosophy
- Ancient Greek History (i) of the course Degree in Cultural Assets
- Ancient Greek History (i) of the course Specialised degree in the History and Geography of Europe
- Greek History (p) of the course Specialised degree in the History and Geography of Europe
- Ancient Greek History (i) of the course Masters in Art History (until 2007-2008)
- Greek History (p) of the course Masters in Art History (until 2007-2008)
Language
Italian
Scientific Disciplinary Sector (SSD)
L-ANT/02 - GREEK HISTORY
Period
Secondo semestre dal Feb 23, 2009 al May 30, 2009.
Location
VERONA
Learning outcomes
Nella parte introduttiva del corso si propone un quadro sintetico delle principali vicende dei Greci nell’antichità, con attenzione al contesto geografico; l’evoluzione storica viene interpretata e valutata alla luce delle realizzazioni del popolo greco sul piano delle Istituzioni e del ruolo avuto nel bacino del Mediterraneo.
Nella parte progredita si analizzerà in modo monografico un aspetto della vicenda storica dei Greci, sulla base delle testimonianze antiche a noi giunte.
Program
Parte introduttiva
Prerequisiti: nessuno
Contenuto del corso:
Vicende, istituzioni e ruolo dei Greci nel Mediterraneo antico
Testi di riferimento:
C.BEARZOT, Manuale di storia greca, Bologna (Il Mulino), 2005
Metodi didattici: lezioni frontali di presentazione dei momenti principali della storia greca, con attenzione al problema metodologico del rapporto fra documentazione in nostro possesso e possibilità di ricostruzione storica.
Parte progredita
Prerequisiti: conoscenze di base di storia greca
Contenuto del corso:
Il dibattito dei Greci sulla migliore forma di governo
Testi di riferimento:
Una scelta di testimonianze di autori antichi (fornita in xerocopia durante il corso).
Appunti presi a lezione.
Almeno un libro fra i seguenti:
W.BURKERT, Da Omero ai Magi. La tradizione orientale nella cultura greca, Venezia (Saggi Marsilio) 1999
L.GERNET, Diritto e civiltà in Grecia antica, Firenze (La Nuova Italia Editrice-Biblioteca di cultura/Forme dell’antico) 2000
E.BALTRUSCH, Sparta, Bologna (Il Mulino – Universale Paperbacks 413) 2002
P.FUNKE, Atene nell’epoca classica, Bologna (Il Mulino – Universale Paperbacks 396) 2001
J.DE ROMILLY, La costruzione della verità in Tucidide, Firenze (La Nuova Italia Editrice - Biblioteca di cultura/Forme dell’antico) 1995
H.-J. GEHRKE, Alessandro Magno, Bologna (Il Mulino – Universale Paperbacks 417) 2002
Metodi didattici: lezioni frontali, durante le quali vengono presentati, tradotti e commentati passi di autore antico pertinenti al tema del corso e fondamentali per la sua comprensione.
Examination Methods
Parte introduttiva
colloquio orale, nel corso del quale si richiede agli studenti di mostrare appropriata conoscenza dello svolgimento della storia dei Greci dalle origini alla conquista romana; è necessaria anche una buona conoscenza della geografia politica del mondo antico, per cui è fondamentale l’uso di un Atlante storico.
Parte progredita
colloquio orale, nel corso del quale si richiede agli studenti di mostrare una conoscenza precisa della dinamica e dei legami storico-politici e socio-economici del fenomeno in oggetto, colto attraverso le testimonianze antiche opportunamente commentate, e di saper discutere in modo critico il saggio scelto per l’approfondimento personale.
Teaching materials e documents
-
font greco (octet-stream, it, 54 KB, 3/26/09)
-
Storia greca p 1 (pdf, it, 239 KB, 3/26/09)
-
Storia greca p 2 (pdf, it, 328 KB, 3/26/09)