Studying at the University of Verona

Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.

This information is intended exclusively for students already enrolled in this course.
If you are a new student interested in enrolling, you can find information about the course of study on the course page:

Laurea in Lettere - Enrollment from 2025/2026

The Study Plan includes all modules, teaching and learning activities that each student will need to undertake during their time at the University.
Please select your Study Plan based on your enrollment year.

CURRICULUM TIPO:

2° Year   activated in the A.Y. 2010/2011

ModulesCreditsTAFSSD
Un insegnamento a scelta tra i seguenti
Un insegnamento a scelta tra i seguenti, in relazione al percorso

3° Year   activated in the A.Y. 2011/2012

ModulesCreditsTAFSSD
Un insegnamento a scelta tra i seguenti
6
C
M-FIL/04
Un insegnamento a scelta tra i seguenti
Altre attivita' formative III anno
6
F
-
activated in the A.Y. 2010/2011
ModulesCreditsTAFSSD
Un insegnamento a scelta tra i seguenti
Un insegnamento a scelta tra i seguenti, in relazione al percorso
activated in the A.Y. 2011/2012
ModulesCreditsTAFSSD
Un insegnamento a scelta tra i seguenti
6
C
M-FIL/04
Un insegnamento a scelta tra i seguenti
Altre attivita' formative III anno
6
F
-

Legend | Type of training activity (TTA)

TAF (Type of Educational Activity) All courses and activities are classified into different types of educational activities, indicated by a letter.




S Placements in companies, public or private institutions and professional associations

iIntroductory
padvanced
mMasterful

Teaching code

2554N

Credits

3

Language

Italian

Scientific Disciplinary Sector (SSD)

- - -

Period

II semestre dal Feb 22, 2010 al Jun 5, 2010.

Location

VERONA

Learning outcomes

Le più recenti tendenze storiografiche hanno evidenziato l’esigenza di mettere in luce le vicende femminili, spesso lasciate in ombra, creando un continuo dialogo con la storia ‘maschile’, al fine di apprendere le dinamiche sociali ed istituzionali nella loro completezza. In questa cornice il corso intende esaminare i tempi e gli spazi di vita femminile nei principali ambiti della vita privata e della vita ‘pubblica’ dall’età romana a quella contemporanea. L’obiettivo è quello di mettere in evidenza i processi culturali e sociali che hanno portato alla costruzione dell’identità femminile, o meglio, delle identità femminili nelle epoche prese in esame e di tracciarne l’evoluzione.

Program

Bibliografia generale utilizzata per il corso

Cenerini F., La donna romana, Bologna, il Mulino, 2002 (2a edizione).
De Giorgio M. – Klapisch Zuber Ch. (a cura di), Storia del matrimonio, Roma - Bari, Laterza, 1996.
Duby G. – Perrot M., Storia delle donne in Occidente, Roma - Bari, Laterza, voll. 5
I. L’antichità, a cura di P. Schmitt Pantel (1990)
II. Il medioevo, a cura di Ch. Klapisch-Zuber (1990)
III. Dal Rinascimento all’età moderna, a cura di N. Zemon Davis - A. Farge (1991)
IV. L’Ottocento, a cura di G. Fraisse - M. Perrot (1991)
V. Il Novecento, a cura di F. Thébaud (1992)
Guerra E., Storia e cultura politica delle donne, Bologna, Archetipolibri, 2008.
Filippini N.M. (a cura di), Donne sulla scena pubblica: società e politica in Veneto tra Sette e Ottocento, Milano, FrancoAngeli, 2006.
Rossi-Doria A., A che punto è la storia delle donne?, Roma, Viella, 2003.
Scaraffia L. – Zarri G. (a cura di), Donne e fede. Santità e vita religiosa in Italia, Roma - Bari, Laterza, 1994.
Seidel Menchi S. – Jacobson Schutte A. – Kuehn T. (a cura di), Tempi e spazi di vita femminile tra medioevo ed età moderna, Bologna, il Mulino, 1999.
Zarri G. (a cura di), Il monachesimo femminile in Italia dall'alto medioevo al secolo XVII a confronto con l'oggi, Negarine di San Pietro in Cariano (Vr), Il segno, 1997.

Examination Methods

La verifica consiste in una prova scritta inerente ad un argomento trattato durante il corso.

Students with disabilities or specific learning disorders (SLD), who intend to request the adaptation of the exam, must follow the instructions given HERE