Studying at the University of Verona

Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.

This information is intended exclusively for students already enrolled in this course.
If you are a new student interested in enrolling, you can find information about the course of study on the course page:

Laurea in Scienze delle attività motorie e sportive - Enrollment from 2025/2026

The Study Plan includes all modules, teaching and learning activities that each student will need to undertake during their time at the University.
Please select your Study Plan based on your enrollment year.

CURRICULUM TIPO:

2° Year   activated in the A.Y. 2009/2010

ModulesCreditsTAFSSD
10
B/F
- ,M-EDF/02 ,M-PED/03
12
B/F
- ,M-EDF/02
8
B/F
- ,M-EDF/02

3° Year   activated in the A.Y. 2010/2011

ModulesCreditsTAFSSD
8
A/B
IUS/01 ,SECS-P/07
8
B/C
MED/04 ,MED/13 ,MED/41
7
A/C
SPS/07 ,SPS/08
activated in the A.Y. 2009/2010
ModulesCreditsTAFSSD
10
B/F
- ,M-EDF/02 ,M-PED/03
12
B/F
- ,M-EDF/02
8
B/F
- ,M-EDF/02
activated in the A.Y. 2010/2011
ModulesCreditsTAFSSD
8
A/B
IUS/01 ,SECS-P/07
8
B/C
MED/04 ,MED/13 ,MED/41
7
A/C
SPS/07 ,SPS/08
Modules Credits TAF SSD
Between the years: 1°- 2°- 3°
Insegnamenti a scelta dello studente da conseg. durante il I° II° III° anno per un totale di 3 cfu

Legend | Type of training activity (TTA)

TAF (Type of Educational Activity) All courses and activities are classified into different types of educational activities, indicated by a letter.




S Placements in companies, public or private institutions and professional associations

Teaching code

4S02426

Credits

9

Language

Italian

Location

VERONA

The teaching is organized as follows:

FISIOLOGIA GENERALE

Credits

6

Period

I quadrimestre, II quadrimestre

Location

VERONA

PSICOLOGIA GENERALE

Credits

3

Period

I quadrimestre, II quadrimestre

Location

VERONA

Academic staff

Massimo Girelli

Learning outcomes

alla fine del corso lo studente dovrà:
- conoscere la funzione dei diversi organi del corpo umano sulla base della fisiologia delle cellule che lo costituiscono;
- comprendere l'integrazione della fisiologia degli organi costituenti nel funzionamento complessivo degli apparati principali: cardio-circolatorio, respiratorio, escretore e digerente;
- possedere i meccanismi principali di regolazione (nervosa ed umorale) della funzione di organi e apparati;
-acquisire la terminologia di base della psicologia e conoscere le funzioni cognitive superiori.

Program

Il programma propone a grandi linee l’intera fisiologia dell’organismo umano e le basi psicologiche delle principali funzioni cognitive:
-Principi di biofisica e di fisiologia generale della cellula;
-Fisiologia del muscolo scheletrico;
-Caratteristiche fisico-chimiche del sangue;
-Fisiologia cardiovascolare;
-Fisiologia della respirazione;
-Fisiologia renale: filtrazione, riassorbimento, secrezione ed escrezione;
-Equilibrio idro-elettrolitico e regolazione dell’equilibrio acido-base
-Metabolismo e termoregolazione
-Fisiologia dell’apparato gastroenterico: motilità, secrezione ed assorbimento-digestione.
-Basi fisiologiche del sistema nervoso motorio, sensoriale e autonomo;
-Introduzione alla psicologia generale e alla sua terminologia;
-Basi psicologiche delle principali funzioni cognitive: Motivazione-Emozioni, Apprendimento, Memoria, Percezione, Attenzione, Intelligenza.

Examination Methods

Quiz con risposta a scelta multipla + eventuale colloquio orale

Students with disabilities or specific learning disorders (SLD), who intend to request the adaptation of the exam, must follow the instructions given HERE