Studying at the University of Verona
Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.
Study Plan
This information is intended exclusively for students already enrolled in this course.If you are a new student interested in enrolling, you can find information about the course of study on the course page:
Laurea magistrale in Scienze motorie preventive ed adattate - Enrollment from 2025/2026The Study Plan includes all modules, teaching and learning activities that each student will need to undertake during their time at the University.
Please select your Study Plan based on your enrollment year.
1° Year
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
2° Year activated in the A.Y. 2013/2014
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Legend | Type of training activity (TTA)
TAF (Type of Educational Activity) All courses and activities are classified into different types of educational activities, indicated by a letter.
Psychology of the years of grouth (2012/2013)
Teaching code
4S000168
Teacher
Coordinator
Credits
3
Also offered in courses:
- Psychology of the years of grouth of the course Master's degree in Sport Science and Physical Performance
Language
Italian
Scientific Disciplinary Sector (SSD)
M-PSI/04 - DEVELOPMENTAL AND EDUCATIONAL PSYCHOLOGY
Period
II Semestre dal Mar 4, 2013 al May 31, 2013.
Learning outcomes
Il corso si propone di fornire conoscenze di base e strumenti concettuali e metodologici per la comprensione dei principali processi di sviluppo dell’essere umano (fisico, motorio, percettivo, cognitivo, emotivo, sociale, comunicativo-linguistico).
In particolare, intende promuovere la riflessione sull’interazione tra fattori personali e fattori contestuali nello sviluppo lungo l’intero arco di vita (dall’infanzia alla senilità) in rapporto ai processi di apprendimento, motivazione e sviluppo emotivo e cognitivo.
Program
I processi che caratterizzano le fasi e gli ambiti evolutivi saranno presentati alla luce delle principali teorie dello sviluppo e saranno discussi i metodi di indagine più comunemente utilizzati per studiare lo sviluppo umano, oltre che le principali ricadute applicative di interesse per lo sport, la prestazione fisica e l’attività motoria preventiva ed adattata.
Temi principali:
- Lo studio dello sviluppo.
- Lo sviluppo fisico e motorio.
- Lo sviluppo percettivo.
- Lo sviluppo cognitivo.
- Lo sviluppo del linguaggio e della comunicazione.
- Lo sviluppo sociale.
- Lo sviluppo emotivo ed affettivo.
- Lo sviluppo lungo l’arco di vita: dall’infanzia alla senilità.
Testo consigliato per la preparazione dell'esame:
Camaioni, L., e Di Blasio, P. (2007). Psicologia dello sviluppo. Bologna: Il Mulino.
Examination Methods
L’esame consiste in una verifica scritta sul programma svolto con domande a scelta multipla.
Teaching materials e documents
-
Presentazione_corso (pdf, it, 123 KB, 3/11/13)
-
Programma Psicologia dell'età evolutiva A.A. 2012-2013 (pdf, it, 36 KB, 11/22/12)