Studying at the University of Verona
Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.
Academic calendar
The academic calendar shows the deadlines and scheduled events that are relevant to students, teaching and technical-administrative staff of the University. Public holidays and University closures are also indicated. The academic year normally begins on 1 October each year and ends on 30 September of the following year.
Course calendar
The Academic Calendar sets out the degree programme lecture and exam timetables, as well as the relevant university closure dates..
For the year 2018/2019 No calendar yet available
Exam calendar
Exam dates and rounds are managed by the relevant Medicine Teaching and Student Services Unit.
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Academic staff
Cunico Laura
laura.cunico@univr.itNegrin Rolando
segreteria.pneumo@ulssvicenza.it 0444/753634Study Plan
The Study Plan includes all modules, teaching and learning activities that each student will need to undertake during their time at the University. Please select your Study Plan based on your enrolment year.
Modules | Credits | TAF | SSD |
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Modules | Credits | TAF | SSD |
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Modules | Credits | TAF | SSD |
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1° Year
Modules | Credits | TAF | SSD |
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2° Year
Modules | Credits | TAF | SSD |
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3° Year
Modules | Credits | TAF | SSD |
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Legend | Type of training activity (TTA)
TAF (Type of Educational Activity) All courses and activities are classified into different types of educational activities, indicated by a letter.
ADVANCED METHODOLOGIES IN NEUROLOGICAL PHYSIOTHERAPY (2019/2020)
The teaching is organized as follows:
Learning outcomes
Fornire conoscenze di base riguardanti la riabilitazione neurologica e la neuropsicologia clinica, le strategie di trattamento riabilitativo delle neurolesioni e delle malattie neurodegenerative (basate anche su tecnologie innovative quali l’analisi del movimento e la robotica) nonché dei disordini cognitivi.
MODULO: RIABILITAZIONE NEUROLOGICA Acquisire gli elementi per la comprensione dell’impatto delle patologie neurologiche sulla vita di relazione e partecipazione della persona, dell’importanza e necessità di un approccio olistico e interdisciplinare del team. Conoscere le alterazioni funzionali correlate agli eventi morbosi del Sistema Nervoso, conoscere i concetti di Atto motorio, comportamento e il concetto di neuroplasticità come presupposto del recupero funzionale. Conoscere e correlare i segni e sintomi alle patologie del Sistema Nervoso Centrale e Sistema Nervoso Periferico.
MODULO: STRATEGIE AVANZATE IN FISIOTERAPIA NELLE NEUROLESIONI E NELLE MALATTIE NEURODEGENERATIVE Analizzare criticamente, sotto il profilo storico e scientifico, le diverse teorie della riabilitazione che hanno condotto a diversi approcci riabilitativi. Conoscere i principi alla base dell’esame neuroriabilitativo; correlare le conoscenze teoriche con i dati che emergono dall’osservazione e dalla valutazione a carico dei vari sistemi funzionali del paziente. Conoscere e saper utilizzare le metodologie per la valutazione del paziente con problematiche neurologiche. Saper condurre la valutazione fisioterapica e programmare il trattamento in malattie neurologiche (es. Malattia di Parkinson, SLA, Sclerosi Multipla …) integrando agli esercizi terapeutici specifici la riflessione su possibili modifiche dei fattori ambientali e su strategie specifiche di educazione terapeutica nelle situazioni persistenti o degenerative.
MODULO: METODOLOGIA DELLA FISIOTERAPIA NEI DISORDINI DELLE FUNZIONI COGNITIVE Conoscere la metodologia di valutazione e trattamento delle principali disfunzioni cognitive di interesse fisioterapico (es. eminattenzione, emisomatoagnosia, aprassie….) e saper costruire o adattare l’esercizio terapeutico. Saper valutare l’impatto delle alterazioni delle funzioni mentali (es. stato di vigilanza, attenzione, memoria, ….) nel processo fisioterapico e adattarlo conseguentemente. Conoscere gli aspetti generali delle possibili alterazioni del linguaggio e della comunicazione in ambito neurologico e realizzare una efficace integrazione con il logopedista.
MODULO: NEUROPSICOLOGIA CLINICA Permettere l'apprendimento dei principi di base dei processi cognitivi correlandoli alle loro basi neurali. In particolare il modulo fornirà l’opportunità di analizzare alcuni comportamenti alterati di pazienti affetti da lesioni del sistema nervoso centrale e correlarli ai dati di imaging.
MODULO: ROBOTICA E ANALISI DEL MOVIMENTO IN FISIOTERAPIA Fornire conoscenze riguardanti l’applicazione in ambito riabilitativo di tecnologie innovative basate su dispositivi elettromeccanici e robotici per l’arto superiore ed inferiore. Conoscere i principi di utilizzo ed impiego in ambito riabilitativo di dispositivi per l’analisi dei parametri spazio-temporali, cinetici e cinematici del movimento basati sull’utilizzo di polielettromiografia di superficie e motion capture.
Program
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MM: NEUROPSICOLOGIA CLINICA
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- Introduction to the course - Deficit of attention and Neglect - The disorders of body representation - Deficit of memory - Deficit of language - Disesecutive syndromes
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MM: STRATEGIE AVANZATE IN FISIOTERAPIA NELLE NEUROLESIONI E NELLE MALATTIE NEURODEGENERATIVE
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MM: METODOLOGIA DELLA FISIOTERAPIA NEI DISORDINI DELLE FUNZIONI COGNITIVE
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General aspects of neuropsychological rehabilitation: cerebral plasticiy, the theories of intelligent, the educational aspects of rehabilitation - Deficit of attention - Neglect - The disorders of body representation - Disorders of emotional behavioural
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MM: ROBOTICA E ANALISI DEL MOVIMENTO IN FISIOTERAPIA
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1st part: Electromechanical Technologies fro rehabilitation (5h) - Electromechanical and robotic devices for rehabilitation: definitions, clinical rationale, history and evolution - examples of commercial devices and their use in daily clinical routine 2nd part: Technologies for movement analysis (5h) - movement analysis: definitions, clinical rationale, history and evolution of movement analysis in clinical environment - biomechanical measures of clinical interest, measuring methodologies - clinical movement analysis of the lower and upper limb: analogies, differences and critical aspects - examples and clinical case studies
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MM: RIABILITAZIONE NEUROLOGICA
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Physiopathology and rehabilitation of sensorimotor dysfunctions resulting from cerebrovascular, inflammatory and traumatic lesions of the central nervous system. Physiopathology and rehabilitation of sensorimotor dysfunctions resulting from lesions of the peripheral nervous system. Physiopathology of motor and non-motor dysfunctions in neurodegenerative diseases. Functional recovery after CNS and Peripheral lesions, and neuroplasticity.
Bibliography
Author | Title | Publishing house | Year | ISBN | Notes |
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Sandrini, Dattola | Compendio di Neuroriabilitazione - Dai quadri clinici alla presa in carico della disabilita' | ||||
Giorgio Sandrini, Roberto Dattola | Compendio di Neuroriabilitazione | Verduci editore | 2012 | 88-7620-861-5 | |
FitzGerald | Neuroanatomia con riferimenti funzionali e clinici | Edra | 2016 | ||
Perry J. | Analisi del movimento | 2005 | |||
Colombo - Sanguineti | Rehabilitation Robotics | Elsevier | 2018 |
Examination Methods
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MM: NEUROPSICOLOGIA CLINICA
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Written exam on the whole program, with open questions. The student will be asked to respond correctly to at least three of the four questions.
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MM: STRATEGIE AVANZATE IN FISIOTERAPIA NELLE NEUROLESIONI E NELLE MALATTIE NEURODEGENERATIVE
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MM: METODOLOGIA DELLA FISIOTERAPIA NEI DISORDINI DELLE FUNZIONI COGNITIVE
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Written exam on the whole program, with open questions. The student will be asked to respond correctly to at least three of the four questions.
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MM: ROBOTICA E ANALISI DEL MOVIMENTO IN FISIOTERAPIA
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Written exam with open and/or multiple choice questions
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MM: RIABILITAZIONE NEUROLOGICA
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Written exam in which the student will have to show in-depth knowledge on the topics covered by the program.
Career prospects
Module/Programme news
News for students
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Further services
I servizi e le attività di orientamento sono pensati per fornire alle future matricole gli strumenti e le informazioni che consentano loro di compiere una scelta consapevole del corso di studi universitario.