Studying at the University of Verona

Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.

A.A. 2020/2021

Academic calendar

The academic calendar shows the deadlines and scheduled events that are relevant to students, teaching and technical-administrative staff of the University. Public holidays and University closures are also indicated. The academic year normally begins on 1 October each year and ends on 30 September of the following year.

Academic calendar

Course calendar

The Academic Calendar sets out the degree programme lecture and exam timetables, as well as the relevant university closure dates..

Definition of lesson periods
Period From To
INF LE 1° ANNO 1° SEM Oct 8, 2020 Dec 18, 2020
INF LE 2° ANNO 1° SEM Oct 19, 2020 Dec 18, 2020
INF LE 1° ANNO 2° SEM Feb 1, 2021 Apr 13, 2021
INF LE 3° ANNO 1° SEM Feb 8, 2021 Apr 16, 2021
INF LE 2° ANNO 2° SEM Apr 26, 2021 Jun 30, 2021
INF LE 3° ANNO 2° SEM May 10, 2021 Jun 30, 2021
Exam sessions
Session From To
INF LE - sessione invernale 1° e 2° anno Jan 7, 2021 Jan 29, 2021
INF LE - sessione invernale 3° anno Apr 19, 2021 May 7, 2021
INF LE - sessione estiva Jul 1, 2021 Jul 30, 2021
INF LE - sessione autunnale Sep 1, 2021 Sep 30, 2021
Degree sessions
Session From To
SESSIONE AUTUNNALE Oct 1, 2021 Nov 30, 2021
SESSIONE PRIMAVERILE Mar 1, 2022 Apr 30, 2022
Holidays
Period From To
FESTIVITA' OGNISSANTI Nov 1, 2020 Nov 1, 2020
FESTIVITA' IMMACOLATA CONCEZIONE Dec 8, 2020 Dec 8, 2020
VACANZE DI NATALE Dec 24, 2020 Jan 3, 2021
VACANZE DI PASQUA Apr 4, 2021 Apr 5, 2021
FESTIVITA' DELLA LIBERAZIONE Apr 25, 2021 Apr 25, 2021
FESTIVITA' DEL LAVORO May 1, 2021 May 1, 2021
Other Periods
Description Period From To
INF LE - tirocinio 3° anno 1^ esp INF LE - tirocinio 3° anno 1^ esp Oct 19, 2020 Dec 18, 2020
INF LE - tirocinio 3° anno 2^ esp INF LE - tirocinio 3° anno 2^ esp Jan 7, 2021 Feb 5, 2021
INF LE - tirocinio 2° anno 1^ esp INF LE - tirocinio 2° anno 1^ esp Feb 5, 2021 Mar 10, 2021
INF LE - tirocinio 2° anno 2^ esp INF LE - tirocinio 2° anno 2^ esp Mar 15, 2021 Apr 23, 2021
INF LE - tirocinio 1° anno 1^ esp INF LE - tirocinio 1° anno 1^ esp Apr 14, 2021 May 20, 2021
INF LE - tirocinio 1° anno 2^ esp INF LE - tirocinio 1° anno 2^ esp May 24, 2021 Jun 30, 2021
INF LE - tirocinio 3° anno 3^ esp INF LE - tirocinio 3° anno 3^ esp Jul 1, 2021 Aug 4, 2021
INF LE - tirocinio 2° anno 3^ esp INF LE - tirocinio 2° anno 3^ esp Aug 2, 2021 Aug 27, 2021
INF LE - tirocinio 2° anno 4^ esp INF LE - tirocinio 2° anno 4^ esp Sep 3, 2021 Oct 6, 2021
INF LE - tirocinio 3° anno 4^ esp INF LE - tirocinio 3° anno 4^ esp Sep 27, 2021 Nov 5, 2021

Exam calendar

Exam dates and rounds are managed by the relevant Medicine Teaching and Student Services Unit.
To view all the exam sessions available, please use the Exam dashboard on ESSE3.
If you forgot your login details or have problems logging in, please contact the relevant IT HelpDesk, or check the login details recovery web page.

Exam calendar

Should you have any doubts or questions, please check the Enrolment FAQs

Academic staff

A B C D F G I L M P R S T V Z

Bertini Giuseppe

giuseppe.bertini@univr.it 045-802-7682

Bertoldo Francesco

francesco.bertoldo@univr.it +39 045 812 6485

Bisoffi Zeno

zeno.bisoffi@sacrocuore.it +390456013326

Boaretti Marzia

marzia.boaretti@univr.it 045 8027661

Bonetti Andrea

oncologia.medica.leg@aulsslegnago.it

Bortolotti Federica

federica.bortolotti@univr.it 045 8124618

Cafaro Daniela

daniela.cafaro@univr.it 0458128121

Canzan Federica

federica.canzan@univr.it 0458027253- 7288

Cecchini Maria Paola

mariapaola.cecchini@univr.it +39 045 802 7670

Cesaro Giulio

giulio.cesaro@aulsslegnago.it

Cunico Laura

laura.cunico@univr.it

Cuzzolin Laura

laura.cuzzolin@univr.it 0458027609

Dalle Carbonare Luca Giuseppe

luca.dallecarbonare@univr.it +39 045 812 6062

Fantin Francesco

francesco.fantin@univr.it +39 045 812 3577

Friso Simonetta

simonetta.friso@univr.it +39 045 812 6369

Laudanna Carlo

carlo.laudanna@univr.it 045-8027689

Liziero Luciano

luciano.liziero@univr.it 0429788181/85

Mariotto Sofia Giovanna

sofia.mariotto@univr.it 0458027167

Missaglia Anna

anna.missaglia@univr.it 0442622901

Pedrazzani Corrado

corrado.pedrazzani@univr.it +39 045 812 6719

Picelli Alessandro

alessandro.picelli@univr.it +39 045 8124573

Pietrobelli Angelo

angelo.pietrobelli@univr.it +39 045 812 7125

Poli Albino

albino.poli@univr.it 045 8027658

Ruzzenente Andrea

andrea.ruzzenente@univr.it +39 045 812 4464

Schweiger Vittorio

vittorio.schweiger@univr.it +39 045 812 4311

Scupoli Maria

mariateresa.scupoli@univr.it 045-8027405 045-8128425

Siani Roberta

roberta.siani@univr.it 045 - 812 4996

Tollini Morena

morena.tollini@univr.it 0442/622137

Tosato Sarah

sarah.tosato@univr.it 045 8124441

Vecchini Eugenio

eugenio.vecchini@univr.it +39 045 812 3575 - 3553 - 3549

Verlato Giuseppe

giuseppe.verlato@univr.it 045 8027628

Zoico Elena

elena.zoico@univr.it +39 045 8122537

Zoppini Giacomo

giacomo.zoppini@univr.it +39 045 8123115

Study Plan

The Study Plan includes all modules, teaching and learning activities that each student will need to undertake during their time at the University. Please select your Study Plan based on your enrolment year.

ModulesCreditsTAFSSD
9
A/B
(BIO/14 ,MED/04 ,MED/09 ,MED/45)
7
A/B
(MED/07 ,MED/42 ,MED/44 ,MED/45)
2
E
(L-LIN/12)
ModulesCreditsTAFSSD
6
B
(BIO/14 ,MED/36 ,MED/45 ,MED/49)
8
B
(MED/09 ,MED/13 ,MED/26 ,MED/34 ,MED/45)
6
B/C
(MED/18 ,MED/33 ,MED/41 ,MED/45)
8
B
(MED/06 ,MED/09 ,MED/10 ,MED/11 ,MED/17 ,MED/45)
5
B
(MED/45 ,M-PSI/08)
ModulesCreditsTAFSSD
4
B
(MED/38 ,MED/40 ,MED/45 ,MED/47)
8
B
(MED/09 ,MED/18 ,MED/41 ,MED/45)
4
A/B
(MED/01 ,MED/45)
6
A/B
(MED/25 ,MED/45 ,M-PSI/01 ,SPS/07)
5
A/B
(IUS/07 ,MED/42 ,MED/45 ,SPS/07)
1
F
(L-LIN/12)
Final exam
7
E
-

1° Year

ModulesCreditsTAFSSD
9
A/B
(BIO/14 ,MED/04 ,MED/09 ,MED/45)
7
A/B
(MED/07 ,MED/42 ,MED/44 ,MED/45)
2
E
(L-LIN/12)

2° Year

ModulesCreditsTAFSSD
6
B
(BIO/14 ,MED/36 ,MED/45 ,MED/49)
8
B
(MED/09 ,MED/13 ,MED/26 ,MED/34 ,MED/45)
6
B/C
(MED/18 ,MED/33 ,MED/41 ,MED/45)
8
B
(MED/06 ,MED/09 ,MED/10 ,MED/11 ,MED/17 ,MED/45)
5
B
(MED/45 ,M-PSI/08)

3° Year

ModulesCreditsTAFSSD
4
B
(MED/38 ,MED/40 ,MED/45 ,MED/47)
8
B
(MED/09 ,MED/18 ,MED/41 ,MED/45)
4
A/B
(MED/01 ,MED/45)
6
A/B
(MED/25 ,MED/45 ,M-PSI/01 ,SPS/07)
5
A/B
(IUS/07 ,MED/42 ,MED/45 ,SPS/07)
1
F
(L-LIN/12)
Final exam
7
E
-

Legend | Type of training activity (TTA)

TAF (Type of Educational Activity) All courses and activities are classified into different types of educational activities, indicated by a letter.




SPlacements in companies, public or private institutions and professional associations

Teaching code

4S000089

Credits

4

The teaching is organized as follows:

Biochimica

Credits

2

Period

INF LE 1° ANNO 1° SEM

Academic staff

Sofia Giovanna Mariotto

Biologia applicata

Credits

2

Period

INF LE 1° ANNO 1° SEM

Academic staff

Maria Scupoli

Program

------------------------
MM: BIOCHIMICA
------------------------
-Constitutive elements of the living matter: polymeric structure of the biological macromolecules Organic chemistry notions: carbon atom properties; hybrid orbitals; organic compounds classification: functional groups; hydrocarbons; alcohols, ethers, thiols, amines, aldehydes and ketones; carboxylic acids, esters, anhydrides. - Structure and function of proteins: amino acids; peptide bond; structural levels of proteins; fibrous proteins and globular proteins; hemoglobin and myoglobin; hemoglobin variants; classification, function and regulation of enzymes. - Bioenergetics: metabolism, chemical transformations in the cell; thermodynamics; ATP as energy exchanger; oxidation/reductions. - Structure and metabolism of carbohydrates; mono- and disaccharides; polysaccharides; glycolysis and its regulation; gluconeogenesis; penthose phosphate pathway; structure, function and metabolism of glycogen. - AcetylCoA. Citric acid cycle; electron transport chain and oxidative phosphorylation; ATP synthesis. - Structure and metabolism of lipids: structural lipids and biological membranes; lipids transport; lipids digestion and fatty acids beta-oxidation; hints on fatty acids biosynthesis - Amino acid metabolism; transamination and oxidative deamination; urea cycle; metabolism of the carbon chain. The frontal teaching is the exclusive method adopted in this course.
------------------------
MM: BIOLOGIA APPLICATA
------------------------
Synthetic program General characteristics of living organisms. - Life macromolecules: DNA, RNA, proteins. - Cell structure and function: general characteristics, separation of subcellular components. Plasma membrane, cytoplasm, nucleus. - The molecular basis of hereditary information. DNA characteristics, Watson and Crick model. DNA replication. - Gene expression. Genetic code, transcription, translation. Gene expression regulation. - Genetics. Composition of the genome. - Mutations: types and effects. Spontaneous mutations. Mutagenesis by chemical and physical agents. - Genome Organization. - Chromatin: composition and structure. - Chromosomes: structural patterns, karyotype, anomalies. - The cell cycle. Mitosis - Sexual and meiosis reproduction. Gametogenesis. Meiotic Errors: Aneuploids. The gene dosage and inactivation of the X chromosome, the determination of sex in the embryo. - Genetics. Transmission of hereditary characters, Mendel's laws. Genotype and phenotype, autosomal and sex-related inheritance. Interpretation and discussion of genealogical trees. Genetics of blood groups. Methods of transmission of genetic diseases in humans, calculation of risks. Molecular Diagnosis.

Examination Methods

------------------------
MM: BIOCHIMICA
------------------------
To pass the Biochemistry module test the students must demonstrate an appropriate understanding of the basic concepts of biochemistry, from biological macromolecules to metabolic transformations. Furthermore, they must show the capability to expose their reasoning in a critical and precise manner and using an appropriate scientific language. The exam consists of a written test, structured as follows: - 16 multiple choice questions. - 2 open questions, to be briefly answered in a limited space The final score will be expressed in thirty's (/30). The examination will be validated with a minimum score of 18/30.
------------------------
MM: BIOLOGIA APPLICATA
------------------------
The assessment of learning outcomes envisages a written test to ensure knowledge of the topics under consideration. The written test potentially covers all the topics listed in the program. It is articulated in groups of question related to the main themes of the course (life macromolecules, cell biology, cell interactions, genetic information flow, mendelian inheritance, human genetics). Items are formulated as multiple answer questions and open answer questions. The answer to each item requires knowledge of biological terminology, ability to interpret genealogy trees, ability to systematically connect knowledge of biology and genetic molecules, ability to describe and exemplify biological structures. The examination will be validated with a minimum score of 18/30. The overall evaluation of the answers to the questions is expressed in thirty/30. To help the student to understand the contents and the formulation of the items, the examination tests submitted in the previous year will be discussed in the classroom with the students.

Bibliografia

Reference texts
Author Title Publishing house Year ISBN Notes
Reece Urry Cain Wasserman Minorsky Jackson Campbell Biologia e Genetica (Edizione 1) Pearson 2015 9788865189320
Bertoldi, Colombo, Magni, Marin, Palestini Chimica e Biochimica EdiSES 2015 978-88-7959-878-1
Bonaldo, Crisafulli, D'Angelo, Francolini, Grimaudo, Rinaldi, Riva, Romanelli Elementi di Biologia e Genetica EdiSES 2019
Sadava, Hillis, Craig Heller, Hacker Elementi di Biologia e Genetica (Edizione 5) Zanichelli 2019
David L Nelson, Michael M Cox Introduzione alla Biochimica del Lehninger Zanichelli 2018
P.C. CHAMPE, R.A. HAEVEY, D.R. FERRIER Le basi della biochimica Zanichelli 2015

Type D and Type F activities

Modules not yet included

Career prospects


Module/Programme news

News for students

There you will find information, resources and services useful during your time at the University (Student’s exam record, your study plan on ESSE3, Distance Learning courses, university email account, office forms, administrative procedures, etc.). You can log into MyUnivr with your GIA login details.

Orario lezioni

Carissime Studentesse,

Carissimi Studenti,

di seguito un promemoria relativo alle modalità di erogazione della didattica per il corso di studio A.A. 2021-2022 in Infermieristica (triennale) e Scienze Infermieristiche ed Ostetriche (LM).

Il 29 giugno 2021 il Senato Accademico ed il Consiglio di Amministrazione hanno approvato le Linee guida per l’erogazione della didattica dei corsi di studio A.A. 2021-2022, che prevedono il graduale ritorno all’erogazione della didattica in presenza (previa verifica GREEN PASS) affiancato da organizzazione logistica, modalità̀, metodologie e tecnologie didattiche già̀ adottate dallo scorso anno.

In considerazione della peculiarità del corso professionalizzante, che prevede la presenza obbligatoria sia per le lezioni frontali che numerosi laboratori pratici in presenza, si ricorda che non sarà possibile ottenere la frequenza richiesta solamente con la frequenza streaming o tramite lezioni registrate. La gestione delle presenze in aula/streaming verrà quindi garantita dai coordinatori, in un piano di presenze che dovrà essere seguito dallo studente.

Nei giorni in cui i coordinatori proporranno allo studente la frequenza in streaming si sottolinea l’importanza di avere il video acceso ed una postura ed un abbigliamento consono alla lezione universitaria. In mancanza di questi elementi, la frequenza non verrà conteggiata.  La registrazione della lezione non potrà considerarsi come sostitutiva ma come elemento di supporto didattico. Non varrà quindi come frequenza.

Sperando che, anche grazie all’importantissima campagna vaccinale in corso, si possa tornare quanto prima ad una situazione pre-COVID-19, vi auguro buon lavoro!

In fede

Prof. Paolo F Fabene

Attachments

Title Info File
Doc_Univr_pdf Calendario lezioni 1° anno 1° sem. 116 KB, 23/11/21 
Doc_Univr_pdf Calendario lezioni 2° anno 1° sem. 123 KB, 15/11/21 
Doc_Univr_pdf Calendario lezioni 3° anno 1° sem. 85 KB, 22/11/21 

Guida ai programmi degli insegnamenti

Guida ai programmi degli insegnamenti

Attachments

Title Info File
Doc_Univr_pdf Guida ai programmi degli insegnamenti 1598 KB, 08/11/21 
Doc_Univr_pdf Guida ai programmi degli insegnamenti - inglese 1310 KB, 02/09/21 

Graduation

Attachments

Title Info File
Doc_Univr_pdf date 1^ sessione 2020/2021 243 KB, 24/09/21 
Doc_Univr_pdf scadenziario 1^ sessione 2020/2021 179 KB, 24/09/21 

Gestione carriere


Tirocinio professionalizzante

Finalità del Tirocinio
Le attività di tirocinio sono finalizzate a far acquisire allo studente competenze specifiche previste dal profilo professionale. Per conseguire tali finalità formative, si possono attivare convenzioni con strutture, che rispondano ai requisiti di idoneità per attività, dotazione di servizi e strutture.  
I 60 crediti minimi riservati al tirocinio sono da intendersi come impegno complessivo necessario allo studente per raggiungere le competenze professionali “core” previste dal rispettivo profilo professionale. 
Il tirocinio professionale comprende:
  • sessioni tutoriali che preparano lo studente all’esperienza;
  • esercitazioni e simulazioni in cui si sviluppano le abilità tecniche, relazionali e metodologiche in situazione protetta prima o durante la sperimentazione nei contesti reali;
  • esperienze dirette sul campo con supervisione;
  • sessioni tutoriali e feedback costanti;
  • compiti didattici, elaborati e approfondimenti scritti specifici e mandati di studio guidato.
 La valutazione delle competenze acquisite in tirocinio.
Le esperienze di tirocinio devono essere progettate, valutate e documentate nel percorso dello studente. Durante ogni esperienza di tirocinio lo studente riceve valutazioni formative sui suoi progressi sia attraverso colloqui e schede di valutazione.
Al termine di ciascun anno di corso viene effettuata una valutazione sommativa (certificativa) per accertare i livelli raggiunti dallo studente nello sviluppo delle competenze professionali attese. La valutazione viene effettuata da una Commissione presieduta dal Coordinatore della Didattica Professionale (CDP), e composta da almeno un docente e da un Tutor professionale. Tale valutazione è la sintesi delle valutazioni formative, via via, documentate durante l’anno di corso, il profitto raggiunto negli elaborati scritti e le performance delle abilità tecniche assistenziali e relazionali dimostrate all’esame di tirocinio che può essere realizzato con esami simulati, colloqui, prove scritte applicative.
L’esame annuale di tirocinio prevede un unico appello per anno accademico, salvo particolari situazioni per le quali la commissione didattica potrà concedere un appello straordinario.
La valutazione sommativa del tirocinio sarà espressa e registrata nella carriera in trentesimi in base al livello di raggiungimento degli obiettivi. Le modalità di registrazione del voto di profitto sono:
  1. “assente”  pre-iscritto che non ha frequentato alcuna esperienza di tirocinio;
  2. “ritirato” sospensione durante il tirocinio per problemi di salute, gravidanza o per motivazioni personali;
  3. “insufficiente” non raggiungimento del livello atteso negli obiettivi formativi (anche se lo studente ha sospeso la frequenza al tirocinio o non sostenuto l’esame finale).
 Prerequisiti di accesso al tirocinio.
Il Coordinatore della Didattica Professionale (CDP), ammette alla frequenza dell’esperienza di tirocinio previsto per l’anno di corso, gli studenti che hanno frequentato regolarmente:
  • le attività teoriche, in particolare gli insegnamenti delle discipline professionali dell’anno in corso e dell’anno precedente
  •  laboratori professionali ritenuti propedeutici al tirocinio
Ulteriori dettagli sono disciplinati dal Regolamento del corso di studio 
Per maggiori informazioni consultare la pagina del servizio 

Linee guida per riconoscimento cfu

Lo studente che intende chiedere il riconoscimento di moduli o insegnamenti pregressi dovrà presentare domanda, entro il 30 novembre dell’anno accademico in corso, seguendo le indicazioni indicate al link seguente: https://www.univr.it/it/i-nostri-servizi/segreterie-studenti/gestione-carriere-studenti-medicina-e-chirurgia/riconoscimento-crediti-acquisiti-da-una-carriera-pregressa-medicina

Attachments

Title Info File
Doc_Univr_pdf linee guida per riconoscimento cfu 295 KB, 09/11/21 

Further services

I servizi e le attività di orientamento sono pensati per fornire alle future matricole gli strumenti e le informazioni che consentano loro di compiere una scelta consapevole del corso di studi universitario.