Studying at the University of Verona

Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.

The Study Plan includes all modules, teaching and learning activities that each student will need to undertake during their time at the University.
Please select your Study Plan based on your enrollment year.

3° Year  activated in the A.Y. 2020/2021

ModulesCreditsTAFSSD
4
B
IUS/07 ,MED/42 ,MED/43
8
A/B/C
MED/09 ,MED/34 ,MED/50 ,M-PSI/08
Prova finale
7
E
-

Legend | Type of training activity (TTA)

TAF (Type of Educational Activity) All courses and activities are classified into different types of educational activities, indicated by a letter.




S Placements in companies, public or private institutions and professional associations

Teaching code

4S000188

Credits

6

Language

Italian

The teaching is organized as follows:

LOGOPEDIA DEI DISTURBI DELLA VOCE

Credits

2

Period

LOGO 3^ anno - 2^semestre

Academic staff

Stefania Brotto

PATOLOGIE OTORINOLARINGOIATRICHE

Credits

2

Period

LOGO 3^ anno - 2^semestre

Academic staff

Daniele Marchioni

FONIATRIA E MALATTIE DELLA VOCE

Credits

2

Period

LOGO 3^ anno - 2^semestre

Learning outcomes

MODULO FONIATRIA E MALATTIE DELLA VOCE Obiettivi formativi: Il Corso mira a fornire allo studente le conoscenze sulle principali patologie della voce, sulle loro caratteristiche di alterazione vocale, in modo da essere in grado di programmare un piano terapeutico riabilitativo specifico.

MODULO LOGOPEDIA DEI DISTURBI DELLA VOCE Obiettivi formativi: 1) fornire i criteri di scelta relativi alla valutazione e alla terapia logopedica, con particolare attenzione alle evidenze 2) fornire la metodologia di valutazione: percettiva, oggettiva, soggettiva 3) fornire le tecniche e metodologie riabilitative, con particolare attenzione a quelle fondate sulle evidenze

MODULO PATOLOGIE OTORINOLARINGOIATRICHE Obiettivi formativi: Fornire allo studente i fondamenti delle conoscenze e delle competenze necessarie per la comprensione degli atti diagnostico-terapeutici di pertinenza otorinolaringoiatrica di livello generale. Al termine del corso lo studente deve possedere conoscenze, per quanto di sua competenza, relative al campo della fisiopatologia e clinica delle principali patologie otorinolaringoiatriche, conoscere i fondamenti di semeiotica funzionale e strumentale, nonché della metodologia e terapia in otorinolaringoiatria, specialmente per le patologie con carattere d’urgenza. Deve infine possedere delle nozioni sulle principali tecniche chirurgiche utilizzate quotidianamente nel campo otorinolaringoiatrico.

Program

------------------------ MM: LOGOPEDIA DEI DISTURBI DELLA VOCE ------------------------ Voice Definition and Function 
- Notions of Euphony, Dysphonia and Dysody  - Voice Parameters - Phonation Physiology: Phonation Theories - Postural and Respiratory Evaluation - Laryngeal Palpation and Manipulation - Instrumental Diagnostic Evaluation
- Speech Therapy, Evaluation Protocols - Voice Profile - Voice Disorders Self-Assessment - VHI - Laryngologic and Rehabilitative Diagnosis - Dysphonia Classification - Non-organic and Psychogenic Dysphonia - Organic Dysphonia - Logopedic Take in Charge - Voice Disorders Counseling - Posture and Voice - Rules of Voice Hygiene - Holistic Methods - An Overview on Artistic Voice: singers and actors - Child Dysphonia: Evalutation, Diagnosis and Treatment 
- Speech therapy in major surgery results 
- Laryngectomy rehabilitation Didactic methods Classroom lessons include frontal lectures (supported by slides), exercises and clinical case evaluations. Exam bibliography: 1) Frontal Lecture Slides 2) F. Fussi, M. Gilardone, Clinica della voce, Ed. Libreria Cortina, 2009 3) Disturbi della voce in età evolutiva
- A. Borragan et altri, Il Metodo Propriocettivo Elastico (PROEL) nella terapia vocale, Acta Phoniatrica Latina, Vol. XXX,
n.1, 2008, Ed. La Garangola, Padova
- 4) R. Mazzocchi, Le disfonie infantili: una proposta terapeutica. Ed. Mazzocchi, 2013
 5) S. Magnani, Le disfonie psicogene (ebook, 2018) 6) M. Rossi, P. Andretta, S. Brotto, Profilo Vocale, ed. Omega, Torino
- 7) O. Schindler (a cura di), “La voce. Fisiologia, patologia, clinica e terapia” ed. Piccin, Padova, 2010 (Chap. 6, 9, 10, 11, 23, 29, 30, 40, 41, 42, 45,49, 50)
 In addition to compulsory texts, students may refer to the following texts for more detailed background information: Il mio quaderno della voce, ed. Del Cerro, Tirrenia, 2005
 Acta Phoniatrica Latina, La valutazione dei risultati del trattamento logopedico delle disfonie. Il protocollo Sifel, vol. 24, fasc. 1-2 , 2002 ed. La Garangola, Padova.
 Accornero, Balbuzie, stato dell’arte e intervento logopedico, ed. Minerva Medica, 2010
 Acta Phoniatrica Latina Balbuzie-update vol.30 fasc 2-3, 2008, Ed La Garangola, Padova, pp. 260-319.
 S. Calva, M. Nervo, G. Brondino, Il rilassamento infantile: tecniche comportamentali; ed. Omega, Torino, 1983
 A. Cimmino, R. Sperandeo, Il counseling nella terapia logopedica, SiPGI, 2009
 M. Di Pietro, l’ABC delle mie emozioni, vol. 4-7, 8-13, ed. Erikson
 F. Fussi, S. Magnani, Lo spartito logopedico, Ed. Omega, Torino, 2003
 F. Fussi, E. Turlà, Il trattamento delle disfonie: una prospettiva per il metodo Estill VoiceCraft, Ed. Omega, Torino, 2008 pp. 101-139
 F. Fussi, S. Magnani, L'arte vocale, Omega ed. 1994 S. Magnani, Il bambino e la sua voce, ed. F. Angeli, Milano, 2007 S. Magnani, “ Curare la voce. Diagnosi e terapia dei disturbi della voce”, Ed. F. Angeli, 2006 S. Magnani, F. Fussi; “Ascoltare la voce” itinerario percettivo alla scoperta della qualità della voce, Ed. F. Angeli, 2008 W. De Colle, “Voce e computer”. Analisi acustica del segnale verbale (il sistema CSL-MDVP), Ed. Omega, 2001 Linee guida per la pratica clinica Disfonia (SINTESI) 2009 Traduzione di A Schindler, D. Ginocchio, O. Schindler, Schwarz SR, Cohen SM, Dailey SH, Rosenfeld RM, Deusch ES, Gillespie B et al.
 K. Verdolini Abbott, La voce in risonanza (LMRVT), Ph.D., CCC-SLP- University of Pittsburgh ------------------------ MM: PATOLOGIE OTORINOLARINGOIATRICHE ------------------------ ------------------------ MM: FONIATRIA E MALATTIE DELLA VOCE ------------------------ Concept of euphony and dysphonia The physiology of the vocal tract Posture and voice The management of cost-diaphragmatic breathing The classification of dysphonia: congenital, acquired, organic and disfunctional dysphonia Congenital dysphonia: laryngomalacia, congenital glottic diafragm cri du chat, laryngeal papillomatosis in childhood, vergeture and sulcus, epidermoid cysts Acquired dysphonia. Organic: laryngitis, nodules, polyps, ritentional cysts, laringocele, submucosal hemorragy, laryngeal paralysis and neurological trouble. The cancer of the larynx: voice and swallowing rehabilitation after partial and total laryngectomy. Acquired dysphonia. Functional: hypokinetic and hyperkinetic dysphonia, vocal problem of children, disorders of the mutational voice, psychogenic dysphonia. Instrumental semiotics for the evaluation of voice disorders: fiberoptic laryngoscopy, laryngeal stroboscopy, electroacoustic parameters: spectrogram, MDVP, vocalgram

Bibliography

Reference texts
Author Title Publishing house Year ISBN Notes
Oskar Schindler “La voce. Fisiologia patologia clinica e terapia” omega 2010

Examination Methods

------------------------
MM: LOGOPEDIA DEI DISTURBI DELLA VOCE
------------------------
Assessment modality: Oral examination Professor’s Contact Information: Telephone 3406587920 e-mail: stefania.brotto@gmail.com - stefania.brotto@univr.it Office hours: By appointment, before or after lessons hours
------------------------
MM: PATOLOGIE OTORINOLARINGOIATRICHE
------------------------

------------------------
MM: FONIATRIA E MALATTIE DELLA VOCE
------------------------
The exam consists of a written test based on open-ended questions. In response questions, it is required the ability to match the synthesis and clarity. Each of the open questions is evaluated from 0 to 10 points, according to: a) relevance of the answer b) ability to synthesize c) properties of language

Students with disabilities or specific learning disorders (SLD), who intend to request the adaptation of the exam, must follow the instructions given HERE