Studiare

In questa sezione è possibile reperire le informazioni riguardanti l'organizzazione pratica del corso, lo svolgimento delle attività didattiche, le opportunità formative e i contatti utili durante tutto il percorso di studi, fino al conseguimento del titolo finale.

Il piano didattico è l'elenco degli insegnamenti e delle altre attività formative che devono essere sostenute nel corso della propria carriera universitaria.
Selezionare il piano didattico in base all'anno accademico di iscrizione.

Legenda | Tipo Attività Formativa (TAF)

TAF (Tipologia Attività Formativa) Tutti gli insegnamenti e le attività sono classificate in diversi tipi di attività formativa, indicati da una lettera.




S Stage e tirocini presso imprese, enti pubblici o privati, ordini professionali

Codice insegnamento

4S000206

Crediti

8

Coordinatore

Rocco Micciolo

Lingua di erogazione

Italiano

L'insegnamento è organizzato come segue:

Obiettivi formativi

The main objective of the course is to provide the basic knowledge for the use of the main operating systems and their applications and to acquire the fundamental notions and the statistical methodology useful for identifying, understanding and interpreting biomedical phenomena and for the statistical analysis of data at order to plan and carry out an epidemiological study. APPLIED INFORMATICS MODULE Training objectives: Creation and management of a database through the Excel program with the aim of identifying the statistical analyzes most suited to the type of variables and the field of study. Use of indicators and tools for descriptive and bivariate statistical analysis with Excel. Basic epidemiology knowledge. MODULE METHODOLOGY OF RESEARCH APPLIED TO PSYCHIATRY Training objectives: The objectives of the course are to provide students with the tools to understand: 1) what is research in the social-health field; 2) what types of research can be done in psychiatry; 3) what is epidemiological research; 4) what kind of research interests the psychiatric rehabilitation therapist; 5) which tools are needed to find the scientific information useful for professional updating; 6) how to evaluate the quality of research and scientific studies; At the end of the course, the student will have experienced, through work in small groups, planning and carrying out an epidemiological study. MODULE METHODOLOGY OF EPIDEMIOLOGICAL RESEARCH Educational objectives: The course aims to provide the main basic methodological elements of epidemiology that can help the student in understanding the frequency, distribution and causes of diseases. MEDICAL STATISTICAL MODULE Training objectives: The course covers the fundamental concepts of medical statistics, in particular descriptive statistics, and an introduction to inferential statistics, concepts of hypothesis testing and confidence intervals. At the end of the course students should be able to: • describe the data, by means of measures of central tendency and variability; • interpret and communicate appropriately information regarding a group of experimental or patient units, collected in the context of clinical or epidemiological research in relation to biomedical phenomena; • knowing how to construct and interpret a graphic representation of the collected data; • understand the fundamentals of statistical inference to a) correctly interpret the meaning of the confidence intervals of a parameter (average, proportion); b) understand the use and interpret the level of significance (p-value); • being able to read and interpret the statistical results present in the medical literature. Although formulas and computational methods are also presented, particular attention will be paid to data interpretation

Bibliografia

Testi di riferimento
Autore Titolo Casa editrice Anno ISBN Note
Amaddeo F. & Grigoletti L. Epidemiologia della Psichiatria Territoriale Pacini Editore SpA - Pisa 2012 978-88-6315-433-7
Tansella M. Epidemiologia e psichiatria clinica. In Trattato Italiano di Psichiatria, Vol. 1, 2a ed. (a cura di G.B. Cassano et al.), pp. 151-166. Masson: Milano 1999
Amaddeo F., Bonizzato P., Tansella M. I costi delle malattie mentali e la valutazione economica dell'assistenza psichiatrica. In Trattato Italiano di Psichiatria, Vol. 3, 2a ed. (a cura di G.B. Cassano et al.), pp. 3743-3762. Masson: Milano 1999
Verlato G, Zanolin ME Esercizi di Statistica Medica, Informatica ed Epidemiologia Libreria Cortina Editrice, Verona 2000
Glantz SA Statistica per Discipline Biomediche (Edizione 6) McGraw-Hill 2007 9788838639258
Dancey CP, Reidy JG, Rowe R Statistica per le scienze mediche Piccin Nuova Libraria S.p.A. 2016 978-88-299-2765-4