Formazione e ricerca

Attività Formative della Scuola di Dottorato - 2023/2024

Please note: Additional information will be added during the year. Currently missing information is labelled as “TBD” (i.e. To Be Determined).

1. PhD students must obtain a specified number of CFUs each year by attending teaching activities offered by the PhD School.
First and second year students must obtain 8 CFUs. Teaching activities ex DM 226/2021 provide 5 CFUs; free choice activities provide 3 CFUs.
Third year students must obtain 4 CFUs. Teaching activities ex DM 226/2021 provide 2 CFUs; free choice activities provide 2 CFUs.
More information regarding CFUs is found in the Handbook for PhD Students: https://www.univr.it/phd-vademecum

2. Registering for the courses is not required unless explicitly indicated; please consult the course information to verify whether registration is required or not. When registration is actually required, no confirmation e-mail will be sent after signing up. Please do not enquiry: if you entered the requested information, then registration was silently successful.

3. When Zoom links are not explicitly indicated, courses are delivered in presence only.

4. All information we have is published here. Please do not enquiry for missing information or Zoom links: as soon as we get new information, we will promptly publish it on this page.

Teaching Activities ex DM 226/2021: Linguistic Activities

Teaching Activities ex DM 226/2021: Research management and Enhancement

Teaching Activities ex DM 226/2021: Statistics and Computer Sciences

Teaching Activities: Free choice

Crediti

1

Lingua di erogazione

English

Frequenza alle lezioni

Scelta Libera

Obiettivi di apprendimento

The following topics will be covered: formulation of the review question, searching of literature, quality assessment of studies, data extraction, flow-chart of article selection process, according to PRISMA rules.

Prerequisiti e nozioni di base

Sono richieste conoscenze di base di Matematica e Statistica.

Programma

Intervallo di confidenza e precisione di una stima. Calcolo della numerosità campionaria necessaria per raggiungere una determinata precisione della stima.
Beta (probabilità di errore del II tipo) e potenza di un test statistico. Calcolo della numerosità necessaria per raggiungere un’adeguata potenza statistica per confrontare medie di due campioni dipendenti o indipendenti, o le proporzioni di due campioni indipendenti.

Modalità didattiche

Le lezioni avranno luogo nell’Aula d’Informatica. Il calcolo della Potenza statistica sarà effettuato utilizzando dei file Excel o del software statistico (Stata e R-commander). I partecipanti saranno incoraggiati a portare dei problemi di calcolo della numerosità campionaria, che verranno usati come esempi nell’ambito delle lezioni.

Modalità di verifica dell'apprendimento

L'esame sarà scritto. Gli studenti dovranno risolvere un problema di calcolo della numerosità campionaria.

Le/gli studentesse/studenti con disabilità o disturbi specifici di apprendimento (DSA), che intendano richiedere l'adattamento della prova d'esame, devono seguire le indicazioni riportate QUI

Valutazione

CRITERI DI VALUTAZIONE
Si valuterà non solo l’acquisizione di conoscenze statistiche ma anche la capacità di utilizzarle in modo critico per risolvere problemi sanitari.

Criteri di composizione del voto finale

La valutazione finale è espressa in 30esimi e l'esame risulta superato con un punteggio uguale o superiore a 18/30.

Lezioni Programmate

Quando Aula Docente Argomenti
mercoledì 22 maggio 2024
14:00 - 18:00
Durata: 04:00
Aula d'Informatica della Piastra Odontoiatrica. https://univr.zoom.us/j/94331181144?pwd=b1hxSVVvKzBsWUlDWkE0bTllV0tzQT09 Giuseppe Verlato Correctly formulating review questions. Selecting appropriate keywords and searching electronic databases. Assessing study quality through the Jadad score for experimental studies and the NOS score for observational studies. Summarizing the article selection process through a flow-chart.