The programme

Learning outcomes

Il Master si pone come obiettivo principale di formare e valorizzare la figura professionale dell’HR Change Agent (HRCA), chiamato a sviluppare nelle organizzazioni un mindset e una cultura orientati allo smart working inteso come opportunità di innovazione. All’interno di un unico profilo si fondono due specifiche funzioni:
da un lato l’HRCA si configura come “esperto di processi cognitivi”, capace di sostenere gli individui nell’attivazione di processi decisionali, al riparo da bias cognitivi e resistenze psicologiche al cambiamento. Parallelamente, riveste il ruolo di "esperto nella ristrutturazione dei tradizionali processi organizzativi", con l’obiettivo di promuovere l’adozione di modalità di lavoro caratterizzate da alta flessibilità, utilizzo evoluto di tecnologie digitali, ri-organizzazione proattiva e funzionale degli spazi di lavoro.
Le conoscenze teoriche e gli strumenti operativi acquisiti durante la formazione, consentiranno al/alla professionista di erogare interventi tipici della funzione HR:
- progettare e implementare efficaci strategie di cambiamento dei comportamenti lavorativi dei collaboratori e delle collaboratrici, ristrutturandone opportunamente lo “spazio cognitivo” di scelta;
- promuovere l’adozione di metodi, strumenti e best practice per il lavoro agile;
- accompagnare le persone verso il cambiamento culturale ed organizzativo, finalizzato a coniugare le esigenze di performance e produttività con quelle del benessere individuale, di gruppo e di comunità;
- ristrutturare in chiave “smart” ruoli, dinamiche e processi lavorativi (leadership digitale, team virtuali, flessibilità dei processi);
- progettare, organizzare e modificare il setting di lavoro (work-space design) per ottimizzare le prestazioni e la sicurezza degli e-worker;
- definire policy di smart working coerenti con le esigenze e caratteristiche delle organizzazioni e in linea con le più recenti normative giuridiche e contrattuali;
- sviluppare e applicare strumenti qualitativi e quantitativi di monitoraggio e valutazione dei processi di implementazione di modalità di lavoro agile;
- valorizzare il capitale umano attraverso politiche di promozione del benessere organizzativo finalizzate al contrasto e alla prevenzione dei
principali rischi psico-sociali (techno-stress, digital burnout);
- promuovere il processo di auto-orientamento e apprendimento continuo degli smart worker;
- mettere a punto interventi formativi interni all’organizzazione per rafforzare le competenze digitali degli e-worker;
- creare le opportunità per un’efficace integrazione tra vita lavorativa e privata (work-life integration).

Professional profiles and employment and professional opportunities

Il Master concorre alla formazione e valorizzazione della figura professionale di HR Change Agent (HRCA) attraverso l’articolazione di un percorso teorico-pratico in grado di fornire strumenti concettuali e operativi essenziali per supportare individui e  organizzazioni nei processi di transizione verso forme di lavoro smart (remote working). Al termine del Corso, il/la professionista potrà operare in contesti organizzativi, aziendali e/o istituzionali per creare condizioni favorevoli all’introduzione e adozione di modalità di lavoro agile nella direzione della costruzione di organizzazioni sempre più “smart”.
L’expertise dell’HRCA si esplicita, in prevalenza:
(a) nell’analisi e riprogettazione del lavoro, anche dal punto di vista ergonomico;
(b) nella considerazione dei processi cognitivi ed emotivi coinvolti nelle performance e nelle relazioni di lavoro;
(c) nell’assessment delle skill e nello sviluppo di competenze e apprendimenti lavorativi;
(d) nell’analisi dei fattori di ostacolo alle performance efficaci e sicure;
(e) nella valutazione delle fonti e dei processi di insoddisfazione e disagio lavorativo;
(f) nella progettazione di azioni finalizzate a ridurre i più comuni rischi psico-sociali e le condizioni di insicurezza.
Entrando più nel dettaglio, la proposta formativa favorisce lo sviluppo di competenze specialistiche del profilo di HRCA:
- individuazione e implementazione di strategie di contrasto ai principali bias cognitivi (status-quo bias, authority bias, conformity bias, etc.), tipici dei processi di innovazione;
- attuazione di un readiness assessment finalizzato a indagare la prontezza delle organizzazioni al cambiamento;
- pianificazione, implementazione, monitoraggio del processo di smart working in funzione della più recente normativa di riferimento, delle caratteristiche dell’organizzazione e delle risorse umane, economiche, strumentali di cui la stessa dispone;
- progettazione e ridisegno degli spazi di lavoro e delle policy interne all’organizzazione;
- ristrutturazione di ruoli, dinamiche e processi organizzativi in chiave “smart”: leadership digitale e team virtuali;
- definizione e attuazione di strategie per l’empowerment e la promozione del benessere degli e-worker.
Il Master è rivolto a quanti già rivestono funzioni HR o occupano posizioni di responsabilità di funzione o progetto e intendono rafforzare la propria managerialità attraverso lo sviluppo di competenze di gestione dei cambiamenti organizzativi connessi al passaggio a modalità di organizzazione agile. Al contempo, ne potranno beneficiare coloro che ambiscono ad esercitare tale ruolo nell’ambito della gestione delle risorse umane con competenze specifiche nella progettazione e implementazione di  interventi di change e innovation management. L’HR Change Agent potrà̀ trovare collocazione in organizzazioni pubbliche e private, produttive e di servizi, profit e non profit, con funzioni di responsabilità̀ oppure di collaborazione ad elevato profilo, in regime libero-professionale o di dipendenza.



Teaching contacts details

prof. Andrea Ceschi
e-mail: andrea.ceschi@univr.it
dott.ssa Marija Gostimir
e-mail: marija.gostimir@univr.it

The Italian University system

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First-cycle degrees: Bachelor’s degree programme

First-cycle degrees are aimed at enabling students to achieve a command of general scientific methods and content, and to acquire specific professional knowledge.
Admission requirements: secondary school diploma after completing 13 years of study in total and passing the relevant State examination, or equivalent foreign qualification; admission may be subject to further assessment.
Duration: three years.
Graduation: in order to obtain the degree, it is necessary to gain at least 180 CFU; doing an internship and preparing a dissertation/thesis may also be required. Upon completion of a Bachelor’s degree, graduates may continue their studies by enrolling in a Master’s degree or other second-cycle degree programmes and courses.
Academic title: upon completion of a Bachelor’s degree (Laurea), graduates are awarded the title of “Dottore”.

Second-cycle degrees: Master’s degree

Second-cycle degrees aim to provide students with an advanced training and knowledge to take on highly-skilled roles.
Admission requirements: applicants must hold a Bachelor’s degree, or a foreign equivalent qualification; curricular admission requirements for each course may vary depending on each University.
Duration: two years.
Graduation: in order to obtain the degree, it is necessary to gain at least 120 CFU, as well as preparing and presenting a dissertation/thesis.
Academic title: upon completion of a Master’s degree (Laurea Magistrale), graduates are awarded the title of “Dottore magistrale”. Single cycle/Combined Bachelor+Master’s degrees
Some courses (Medicine and Surgery, Veterinary Medicine, Dentistry and Dental Prosthetics, Pharmacy and Industrial Pharmacy, Architecture and Building Engineering-Architecture, Law, Primary Education) are offered as Single cycle/Combined Bachelor+Master’s degrees (Corsi di Laurea Magistrale a Ciclo Unico).
Admission requirements: applicants must hold a secondary school diploma or equivalent foreign qualification; admission is subject to passing an admission test.
Duration: five years (six years and 360 CFU for Medicine and Surgery, and Dentistry and Dental Prosthetics).
Graduation: in order to obtain the degree, it is necessary to gain at least 300 CFU, as well as preparing and presenting a dissertation/thesis. Upon completion of a Single-cycle degree, graduates may continue their studies by applying for a PhD programme (Dottorato di Ricerca) or other third-cycle courses.
Academic title: upon completion of a Master’s degree (Laurea Magistrale), graduates are awarded the title of “Dottore magistrale”.

Third-cycle degrees

PhD programmes: these courses enable students to gain reliable methodologies for advanced scientific research through innovative methodologies and new technologies, and generally include internships abroad and lab activities at research laboratories. Graduates wishing to apply for a PhD programme must have a Master’s degree (or a foreign equivalent qualification) and pass an open competition; PhD programmes have a minimum duration of three years. In order to complete the programme, students must produce a research thesis/dissertation and present it at a final examination.
Academic title: upon completion of a PhD programme, students are awarded the title of “Dottore di ricerca”, or “PhD”.
Postgraduate specialisation courses: these are third-cycle courses aimed at enabling students to develop advanced knowledge and highly-specialised skills, such as in the medical, clinical and surgical fields. To be admitted to these courses, applicants must have a Master’s degree (or a foreign equivalent qualification) and pass an open competition. Postgraduate specialisation courses may last from two (120 CFU) to 6 years (360 CFU) depending on the type. Academic title: upon completion of this programme, graduates are awarded a “Diploma di Specializzazione”.

Professional Master’s programme

1st-level Professional Master’s programmes: these courses enable students to further enhance their scientific knowledge and professional skills. In order to apply, applicants must have a Bachelor’s degree, or foreign equivalent qualification. The minimum duration is one year (60 CFU). Please note that completing this course will not provide you with direct access to a PhD programme (Dottorato di Ricerca), or other third-cycle courses, as these courses are run and managed by each University at the local level. Upon completion of this programme, students are awarded a “Master universitario di primo livello”.
2nd-level Professional Master’s programmes: these courses enable students to further enhance their scientific knowledge and professional skills. In order to apply, applicants must have a Master’s degree, or foreign equivalent qualification. The minimum duration is one year (60 CFU). Please note that completing this course will not provide you with direct access to a PhD programme (Dottorato di Ricerca), or other third-cycle courses, as these courses are run and managed by each University at the local level. Upon completion of this programme, students are awarded a “Master universitario di secondo livello”.

Other useful things

Crediti Formativi Universitari (CFU/ECTS credits): Italian university courses are based on the CFU system. 1 CFU is equal to 25 hours of study. The average annual academic workload for a full-time student is generally assumed to be 60 CFU. CFU and ECTS credits serve the same purpose and generally have the same value.
Degree class: Bachelor's and Master's degree programmes that have the same learning objectives and activities are grouped into “degree classes". The educational content of each programme is set autonomously by each university; however, universities are required to include certain educational activities (and the corresponding number of CFU credits) set at the national level. These requirements are established in relation to each degree class. Degrees in the same class have the same legal value.
Double/Joint degrees: the Italian universities may establish degree programmes in partnership with other Italian or foreign universities. Upon completion of these courses, graduates are awarded a joint or double/multiple degree, one from each Partner University.

Why Verona