The programme

Learning outcomes

Al termine del percorso i/le partecipanti saranno in grado di:
• prevenire e gestire ‘stressor’ e dinamiche che potrebbero intaccare l’equilibrio lavorativo e psico-fisico attraverso la promozione di
attività di recovery e di sani momenti di distacco psicologico dal lavoro;
• attingere a strategie di coping e resilienza tenendo in considerazione le proprie caratteristiche personali, la propria storia e le esperienze pregresse;
• elaborare strategie per una più efficace gestione del tempo di lavoro: definire un piano d'azione, rispettare tempi e scadenze, limitare gli imprevisti;
• pianificare i compiti tramite strumenti come le "to-do list", ovvero liste di azione che riassumono i passi da seguire per completare l’attività in questione, con lo scopo di delineare e definire una gestione proficua del proprio tempo;
• monitorare le attività per creare un ciclo di autovalutazione che permetta di limitare le influenze esterne e canalizzare le proprie risorse verso il perseguimento dei risultati.

Professional profiles and employment and professional opportunities

Le organizzazioni odierne, caratterizzate da frequenti e veloci cambiamenti, richiedono livelli sempre più elevati di adattabilità e flessibilità per contrastare lo stress scaturito da richieste lavorative spesso percepite come eccessive. Ritmi di lavoro concitati, mansioni ripetitive e poco stimolanti, ruoli poco chiari, relazioni conflittuali, sono soltanto alcuni esempi di ‘stressor’ organizzativi. Molto ampio è anche lo spettro delle possibili conseguenze dello stress cronico. Si va da esperienze di tensione emotiva temporanea, a stati d’ansia; da reazioni quali rabbia e frustrazione a possibili effetti a lungo termine quale la perdita del senso di auto-efficacia. L’intensità e la gravità delle reazioni allo stress lavoro-correlato dipendono anche dalla capacità e possibilità della persona di mettere in atto strategie, da un lato, di fronteggiamento (coping) delle situazioni critiche e, dall’altro, di recupero (recovery).
Alla luce di questa premessa, il Corso di formazione continua mira a far acquisire e potenziare le competenze necessarie per fronteggiare le situazioni stressanti, prevenire e mitigare la percezione di sovraccarico lavorativo e contribuire, conseguentemente, al raggiungimento degli obiettivi lavorativi ed organizzativi.
Entrando più nello specifico, durante la formazione, i/le partecipanti avranno modo di sperimentare il modello di processo GRRR (Grinta, Resilienza e strategie di Recupero) che, secondo la letteratura
scientifica, è in grado di innescare processi virtuosi quali l’orientamento agli obiettivi, la conservazione delle risorse personali e una gestione ottimale delle proprie energie.
Nella fattispecie, la grinta contribuisce in maniera attiva al raggiungimento degli obiettivi professionali a lungo termine ed è determinata da passione e perseveranza orientate allo scopo.
La resilienza designa la capacità di adattarsi al meglio al contesto per affrontare e superare le difficoltà senza arrendersi davanti ad eventi negativi, riuscendo a farne motivo di sviluppo personale e
professionale.
Infine, l’ultimo costrutto del modello, riguarda le strategie di recupero, fondamentali per ridurre la tensione e i livelli di stress accumulati nel tempo. Il distacco psicologico dal lavoro è una di queste strategie finalizzate all’evitamento della cosiddetta ‘cognizione perseverativa’, ovvero di quelle modalità di pensiero ricorsivo e inconcludente quali preoccupazione, rimuginio e ruminazione.
Ulteriore obiettivo del Corso è di far raggiungere ai/alle partecipanti uno stato di consapevolezza riguardo alle proprie capacità di pianificazione, gestione e organizzazione del tempo e degli ostacoli che più frequentemente sono percepiti come limitanti allo svolgimento dell’attività professionale.
I/Le partecipanti del Corso di formazione continua potranno prendere parte al laboratorio esperienziale “Self- care@Work” per apprendere e sperimentare strategie di gestione dello stress e di promozione del benessere personale e lavorativo.
Il Corso è rivolto a psicologi, counselor, coach, manager, professionisti, formatori, insegnanti e in generale a tutti coloro che presentano l’esigenza professionale o personale di apprendere strategie di fronteggiamento dello stress per gestire in maniera maggiormente efficiente il proprio tempo e per conciliare l’attività lavorativa con sani momenti di recupero.



The Italian University system

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First-cycle degrees: Bachelor’s degree programme

First-cycle degrees are aimed at enabling students to achieve a command of general scientific methods and content, and to acquire specific professional knowledge.
Admission requirements: secondary school diploma after completing 13 years of study in total and passing the relevant State examination, or equivalent foreign qualification; admission may be subject to further assessment.
Duration: three years.
Graduation: in order to obtain the degree, it is necessary to gain at least 180 CFU; doing an internship and preparing a dissertation/thesis may also be required. Upon completion of a Bachelor’s degree, graduates may continue their studies by enrolling in a Master’s degree or other second-cycle degree programmes and courses.
Academic title: upon completion of a Bachelor’s degree (Laurea), graduates are awarded the title of “Dottore”.

Second-cycle degrees: Master’s degree

Second-cycle degrees aim to provide students with an advanced training and knowledge to take on highly-skilled roles.
Admission requirements: applicants must hold a Bachelor’s degree, or a foreign equivalent qualification; curricular admission requirements for each course may vary depending on each University.
Duration: two years.
Graduation: in order to obtain the degree, it is necessary to gain at least 120 CFU, as well as preparing and presenting a dissertation/thesis.
Academic title: upon completion of a Master’s degree (Laurea Magistrale), graduates are awarded the title of “Dottore magistrale”. Single cycle/Combined Bachelor+Master’s degrees
Some courses (Medicine and Surgery, Veterinary Medicine, Dentistry and Dental Prosthetics, Pharmacy and Industrial Pharmacy, Architecture and Building Engineering-Architecture, Law, Primary Education) are offered as Single cycle/Combined Bachelor+Master’s degrees (Corsi di Laurea Magistrale a Ciclo Unico).
Admission requirements: applicants must hold a secondary school diploma or equivalent foreign qualification; admission is subject to passing an admission test.
Duration: five years (six years and 360 CFU for Medicine and Surgery, and Dentistry and Dental Prosthetics).
Graduation: in order to obtain the degree, it is necessary to gain at least 300 CFU, as well as preparing and presenting a dissertation/thesis. Upon completion of a Single-cycle degree, graduates may continue their studies by applying for a PhD programme (Dottorato di Ricerca) or other third-cycle courses.
Academic title: upon completion of a Master’s degree (Laurea Magistrale), graduates are awarded the title of “Dottore magistrale”.

Third-cycle degrees

PhD programmes: these courses enable students to gain reliable methodologies for advanced scientific research through innovative methodologies and new technologies, and generally include internships abroad and lab activities at research laboratories. Graduates wishing to apply for a PhD programme must have a Master’s degree (or a foreign equivalent qualification) and pass an open competition; PhD programmes have a minimum duration of three years. In order to complete the programme, students must produce a research thesis/dissertation and present it at a final examination.
Academic title: upon completion of a PhD programme, students are awarded the title of “Dottore di ricerca”, or “PhD”.
Postgraduate specialisation courses: these are third-cycle courses aimed at enabling students to develop advanced knowledge and highly-specialised skills, such as in the medical, clinical and surgical fields. To be admitted to these courses, applicants must have a Master’s degree (or a foreign equivalent qualification) and pass an open competition. Postgraduate specialisation courses may last from two (120 CFU) to 6 years (360 CFU) depending on the type. Academic title: upon completion of this programme, graduates are awarded a “Diploma di Specializzazione”.

Professional Master’s programme

1st-level Professional Master’s programmes: these courses enable students to further enhance their scientific knowledge and professional skills. In order to apply, applicants must have a Bachelor’s degree, or foreign equivalent qualification. The minimum duration is one year (60 CFU). Please note that completing this course will not provide you with direct access to a PhD programme (Dottorato di Ricerca), or other third-cycle courses, as these courses are run and managed by each University at the local level. Upon completion of this programme, students are awarded a “Master universitario di primo livello”.
2nd-level Professional Master’s programmes: these courses enable students to further enhance their scientific knowledge and professional skills. In order to apply, applicants must have a Master’s degree, or foreign equivalent qualification. The minimum duration is one year (60 CFU). Please note that completing this course will not provide you with direct access to a PhD programme (Dottorato di Ricerca), or other third-cycle courses, as these courses are run and managed by each University at the local level. Upon completion of this programme, students are awarded a “Master universitario di secondo livello”.

Other useful things

Crediti Formativi Universitari (CFU/ECTS credits): Italian university courses are based on the CFU system. 1 CFU is equal to 25 hours of study. The average annual academic workload for a full-time student is generally assumed to be 60 CFU. CFU and ECTS credits serve the same purpose and generally have the same value.
Degree class: Bachelor's and Master's degree programmes that have the same learning objectives and activities are grouped into “degree classes". The educational content of each programme is set autonomously by each university; however, universities are required to include certain educational activities (and the corresponding number of CFU credits) set at the national level. These requirements are established in relation to each degree class. Degrees in the same class have the same legal value.
Double/Joint degrees: the Italian universities may establish degree programmes in partnership with other Italian or foreign universities. Upon completion of these courses, graduates are awarded a joint or double/multiple degree, one from each Partner University.

Why Verona