The programme

Here you can find an overview of the degree programme, including information on its organisation and regulations, as well as a number of useful information. In addition, this section includes an overview of the University’s Quality Assurance system and the Student Orientation services available to prospective students, to help them choose the right course for them.

Student orientation services

The new website of the Student Orientation Office, with new form and content, is the result of a long process aimed at providing a better and more comprehensive service to its many users. Users are mostly secondary school pupils approaching the University for the first time, and schools' University Orientation Services which organise activities to assist their pupils in post-school choices. Making a decision means choosing the best alternative to satisfy one's expectations, preferences and aspirations. 
 
More details: www.univr.it/orientamento (italian page)

Sportello telefonico: dal lunedì al venerdì, dalle ore 9:00 alle 13:00.

Find out more

Il Corso di laurea magistrale Management delle attività sportive innovative e sostenibili intende fornire avanzate conoscenze e competenze nella progettazione e gestione delle attività sportive, oltre che nella gestione di imprese/organizzazioni/enti collegati al mondo dello sport, con competenze legate alla gestione dell’innovazione e sostenibilità, nonché al coordinamento degli eventi e delle organizzazioni sportive.
In particolare il Corso intende focalizzarsi sulle ‘attività sportive innovative e sostenibili’, volendo promuovere una visione innovativa di pratica sportiva e discipline sportive (ad esempio sport emergenti e progetti multisport) in linea con le moderne competenze di ambito motorio, sportivo e gestionale, atte a coinvolgere ampi target di potenziali utenti. Inoltre, i temi del benessere, dello sviluppo sociale e del rapporto con l’ambiente stanno diventando fattori chiave nell’ampliamento dell’offerta sportiva che il Corso intende promuovere in ottica di specializzazione dei servizi da parte delle strutture sportive, dei preparatori sportivi e degli organizzatori di eventi sportivi.
Di conseguenza il Corso andrà a creare conoscenze e competenze volte a gestire in modo innovativo e sostenibile le attività sportive, gli impianti, i progetti di sport business e la gestione degli eventi legati allo sport business.
Il Corso si contraddistingue per una impostazione multidisciplinare. Pertanto la/il laureata/o acquisirà conoscenze gestionali e organizzative nell’ambito manageriale-economico-aziendale, giuridico, finanziario e tecnico-sportivo in ottica di gestione integrata dello sport business. Per queste finalità il corso prevede che, al termine del biennio, la/il Laureata/o Magistrale sappia:
• Progettare, organizzare e gestire le diverse tipologie di servizi e strutture per lo sport e le attività motorie, con particolare riferimento ai temi dell’innovazione e della sostenibilità;
• Svolgere funzioni di direzione, programmazione e coordinamento presso organizzazioni operanti nel settore dello sport e delle attività motorie, valorizzando gli sport emergenti, le specificità territoriali e i diversi bisogni dei target di riferimento;
• Organizzare e gestire eventi sportivi, in ottica di innovazione e sostenibilità, valorizzando le caratteristiche e peculiarità dei territori di riferimento;
• Gestire, in un'ottica manageriale-economico-aziendale, le diverse tipologie di organizzazioni operanti nel settore dello sport e delle attività motorie;
• Svolgere attività di progettazione, coordinamento e direzione presso aziende che forniscono strumenti, tecnologie, beni e servizi per la pratica sportiva.

Al primo anno, saranno acquisite conoscenze e competenze in ambito motorio-sportivo, manageriale-economico-aziendale, giuridico, psico-sociologico, finanziario e di sostenibilità.
Al secondo anno, saranno acquisite ulteriori conoscenze in ambito motorio-sportivo, manageriale-economico-aziendale, giuridico e finanziario.
Le attività formative prevedono sia lezioni didattiche frontali, sia approcci didattici innovativi, basati in particolare su lezioni interattive grazie all’utilizzo di nuove tecnologie, lavori di gruppo per l’analisi di problematiche specifiche o la discussione di casi aziendali, esercitazioni, attività laboratoriali, contributi da parte di docenti ed esperti internazionali.
A integrazione delle lezioni, il Corso fornisce attività formative volte a sviluppare ulteriori conoscenze e abilità (ad esempio, linguistiche e informatiche) e prevede lo svolgimento di un tirocinio, durante il quale studenti e studentesse avranno modo di sviluppare la capacità di applicare le conoscenze acquisite nel Corso di studi. Completa il percorso una prova finale.

PROFILI PROFESSIONALI

SPORT MANAGER

Funzione in un contesto di lavoro
L’articolo 41 del decreto legislativo n.36 del 28.02.2021 riconosce la figura dello sport manager e identifica esplicitamente la classe di laurea LM-47 quale requisito propedeutico per lo svolgimento dell’attività professionale di sport manager, indicando quali oggetti dell’attività professionale: la programmazione e la gestione degli impianti sportivi nonché la conduzione e la gestione delle strutture pubbliche e private dove si svolgono attività motorie, anche ludico ricreative. La funzione di uno sport manager in un contesto di lavoro può quindi essere delineata come segue:
- Gestione strategico-operativa di una organizzazione sportiva
- gestione degli impianti sportivi
- analisi competitiva di una organizzazione sportiva
- gestione economico-finanziaria di una organizzazione sportiva
- gestione delle risorse umane e degli atleti
- gestione di un piano di marketing di una organizzazione sportiva
- metodi e didattiche delle attività sportive e motorie
- applicazione di conoscenze giuridiche in ambito privato e amministrativo
- gestione della sostenibilità e innovazione nello sport

Competenze associate alla funzione
La/Il laureata/o sarà in grado di applicare strumenti strategici, operativi e analitici di gestione manageriale-economico-aziendale, sapendo conoscere e valorizzare gli aspetti caratteristici di un’organizzazione sportiva e degli impianti sportivi. La/Il laureata/o saprà in particolare applicare strumenti strategici, operativi e analitici della finanza, del marketing e di ambito giuridico con specifico riferimento al settore dello sport. Sarà in grado di declinare le sfide della digital innovation nel settore sportive con l’adozione di strumenti digitali. Sarà in grado di progettare approcci di management e progetti sportivi profilati per valorizzare le precise implicazioni dello sport per la salute e il benessere a livello sociale.
La/Il laureata/o avrà competenze specifiche sul tema dell’innovazione nell’ambito delle discipline sportive con particolari approcci strategici e operativi in tema di impatto ambientale e sostenibilità.

Sbocchi occupazionali
In linea con la recente figura dello ‘sport manager’, la/il laureata/o potrà dirigere palestre, centri sportivi ed enti similari pubblici e privati. Un ulteriore sbocco professionale è quello correlato all’attività di consulenza per le imprese e gli enti operanti nell’industria dello sport.
Sarà quindi in grado di operare come libero professionista o lavoratore dipendente presso:
- Federazioni, leghe, associazioni e società sportive; società di gestione di impianti e centri sportivi;
- Società di consulenza operanti in ambito sportivo;
- Enti pubblici e associazioni territoriali o settoriali;
- Aziende connesse e/o correlate al settore sportivo (es. imprese che forniscono strumenti, tecnologie, beni e servizi per la pratica sportiva).

RESPONSABILE GESTIONE EVENTI SPORTIVI E COMUNICAZIONE

Funzione in un contesto di lavoro
In linea con il decreto legislativo n.36 del 28.02.2021, che riconosce la figura dello sport manager e identifica esplicitamente la classe di laurea LM-47 quale requisito propedeutico per lo svolgimento dell’attività professionale di sport manager, si identifica lo sbocco occupazionale di sport manager per professionisti e consulenti operanti nel mondo specifico della comunicazione, gestione eventi e consulenza alle organizzazioni sportive, indicando quali oggetti dell’attività professionale la gestione dei piani di comunicazione, degli eventi, del fundraising per le organizzazioni sportive pubbliche e private e per l’organizzazione di eventi. La funzione di uno sport manager in un contesto di lavoro può quindi essere delineata come segue:
- Pianificazione e gestione di un evento sportivo
- gestione e implementazione di un piano di marketing management per i diversi bisogni delle diverse organizzazioni sportive
- gestione di piani di comunicazione per le organizzazioni sportive o team di atleti
- digital marketing per le organizzazioni sportive o team di atleti
- fundraising per le organizzazioni sportive e eventi sportivi
- gestione integrata degli eventi sportivi
- gestione della sostenibilità e innovazione nello sport
- progettazione e gestione degli eventi in coerenza con le caratteristiche del territorio e in ottica di destination management
- gestione e valorizzazione delle discipline sportive innovative

Competenze associate alla funzione
La/Il laureata/o sarà in grado di applicare strumenti strategici, operativi e analitici specifici per l’organizzazione e gestione di eventi sportivi, in particolare i piani di management, di marketing, di comunicazione, di digital marketing e di fundraising, con una forte caratterizzazione sui temi dell’innovazione nell’ambito degli eventi e delle discipline sportive, e con specifici approcci strategici e operativi in tema di impatto ambientale e sostenibilità.

Sbocchi occupazionali
La/Il laureata/o potrà organizzare e gestire eventi e manifestazioni sportive pubbliche e private e sarà in grado di operare come libero professionista o lavoratore dipendente presso:
- Agenzie e società di organizzazioni di eventi;
- Imprese di servizi turistico-sportivi, agenzie che sponsorizzano lo sport;
- Imprese di beni o servizi interessate all’event marketing come strumento di promozione e comunicazione
- Società di consulenza operanti nella comunicazione.

MANAGER (TEAM MANAGER) DI ATLETI E/O SQUADRE DI ATLET

Funzione in un contesto di lavoro
- Gestione di un team sportivo.
- Applicazione di conoscenze e competenze giuridiche e contrattuali in ambito privato e amministrativo in relazione allo status degli atleti (Under 18, professionisti e/o dilettanti).
- Applicazione di conoscenze e competenze psicologico-relazionali in relazione alle diverse tipologie di team (Under 18, professionisti e/o dilettanti).
- Pianificazione e gestione di programmi tecnici e agonistici di atleti e/o gruppi/squadre (stagioni sportive e partecipazione a calendari gare).
- Pianificazione e gestione di programmi stagionali e delle carriere degli atleti e/o dei gruppi/squadre.

Le laureate e i laureati del CdS potranno dirigere team sportivi a vari livelli (agonistici, dilettantistici, del tempo libero) con competenze organizzative, gestionali e relazionali, avendo conoscenze e competenze giuridiche approfondite specifiche per il comparto dello sport. La/Il laureata/o potrà pianificare, organizzare e gestire la partecipazione a eventi e manifestazioni sportive.

Competenze associate alla funzione
La/Il laureata/o sarà in grado di sviluppare piani strategici e operativi specifici per lo sviluppo di piani e programmi tecnici e agonistici per atleti di diverse categorie, sapendo sviluppare e implementare adeguati approcci di gestione sotto il profilo giuridico, psicologico-relazionale e gestionale di singoli atleti e/o di gruppi o squadre, sapendo applicare i principi di gestione finanziaria, di comunicazione, di gestione delle relazioni socio-psicologiche in coerenza con le norme giuridiche e contrattuali di riferimento per il comparto sportivo.

Sbocchi occupazionali
La/Il laureata/o sarà in grado di operare come libero professionista o lavoratore dipendente presso:
- Federazioni, leghe, associazioni e società sportive, gruppi sportivi militari.
- Società operanti in ambito sportivo;
- Enti pubblici e associazioni territoriali o settoriali;
- Agenzie e società di organizzazioni di eventi.



Quality Assurance

The quality of a degree programme is the extent to which it achieves its educational objectives and meets the quality requirements of the educational activities offered, which are determined in line with the needs and expectations of students and representatives of the world of work.

This programme has adopted a teaching Quality Assurance system in line with the University’s quality assurance guidelines and based on the e ANVUR national quality assurance guidelines, by carrying out the following activities:
  • periodic consultations with representatives of the world of work to assess the adequacy of the cultural and professional profiles offered in their courses;
  • design of educational contents and planning of resources;
  • organisation of educational activities and teaching services;
  • monitoring the effectiveness of teaching and planning measures to improve teaching and services;
  • provision of complete and up-to-date information on its website, relating to the programme (professional roles, expected learning outcomes, learning activities).
The above activities are scheduled and interrelated, based on the PDCA principles (Plan, Do, Check, Act).
schema_qualita

In a Quality Assurance system, students play a fundamental role: each student can play their part by participating in the Quality Assurance groups of their degree programme and in the Faculty-Student Joint Committees or, more simply, by taking part in the Student Survey on teaching, or questionnaires. It’s in this context that specific workshops for student representatives (‘Laboratori di rappresentanza attiva’) are periodically made available to students by the University and the University’s Quality Assurance Board. To find out more, please see the relevant section.

Il sistema di valutazione universitario e il ruolo dello studente

by Prof. Graziano Pravadelli: a lecture recorded on the occasion of the January 2021 workshop for student representatives.

QA bodies

QA in degree programmes

QA activities

Degree Programme description and regulations

symbol pdf-document

Not yet available

The Degree programme teaching regulations, published on june/july set out the organisational aspects of the degree programme, in line with the University’s teaching regulations. It includes general information about the programme, links to the relevant module web pages and specifies the administrative aspects.

Other Rules

To view other regulations of interest refer to the section: Statute and regulations

The Italian University system

schema_qualita

First-cycle degrees: Bachelor’s degree programme

First-cycle degrees are aimed at enabling students to achieve a command of general scientific methods and content, and to acquire specific professional knowledge.
Admission requirements: secondary school diploma after completing 13 years of study in total and passing the relevant State examination, or equivalent foreign qualification; admission may be subject to further assessment.
Duration: three years.
Graduation: in order to obtain the degree, it is necessary to gain at least 180 CFU; doing an internship and preparing a dissertation/thesis may also be required. Upon completion of a Bachelor’s degree, graduates may continue their studies by enrolling in a Master’s degree or other second-cycle degree programmes and courses.
Academic title: upon completion of a Bachelor’s degree (Laurea), graduates are awarded the title of “Dottore”.

Second-cycle degrees: Master’s degree

Second-cycle degrees aim to provide students with an advanced training and knowledge to take on highly-skilled roles.
Admission requirements: applicants must hold a Bachelor’s degree, or a foreign equivalent qualification; curricular admission requirements for each course may vary depending on each University.
Duration: two years.
Graduation: in order to obtain the degree, it is necessary to gain at least 120 CFU, as well as preparing and presenting a dissertation/thesis.
Academic title: upon completion of a Master’s degree (Laurea Magistrale), graduates are awarded the title of “Dottore magistrale”. Single cycle/Combined Bachelor+Master’s degrees
Some courses (Medicine and Surgery, Veterinary Medicine, Dentistry and Dental Prosthetics, Pharmacy and Industrial Pharmacy, Architecture and Building Engineering-Architecture, Law, Primary Education) are offered as Single cycle/Combined Bachelor+Master’s degrees (Corsi di Laurea Magistrale a Ciclo Unico).
Admission requirements: applicants must hold a secondary school diploma or equivalent foreign qualification; admission is subject to passing an admission test.
Duration: five years (six years and 360 CFU for Medicine and Surgery, and Dentistry and Dental Prosthetics).
Graduation: in order to obtain the degree, it is necessary to gain at least 300 CFU, as well as preparing and presenting a dissertation/thesis. Upon completion of a Single-cycle degree, graduates may continue their studies by applying for a PhD programme (Dottorato di Ricerca) or other third-cycle courses.
Academic title: upon completion of a Master’s degree (Laurea Magistrale), graduates are awarded the title of “Dottore magistrale”.

Third-cycle degrees

PhD programmes: these courses enable students to gain reliable methodologies for advanced scientific research through innovative methodologies and new technologies, and generally include internships abroad and lab activities at research laboratories. Graduates wishing to apply for a PhD programme must have a Master’s degree (or a foreign equivalent qualification) and pass an open competition; PhD programmes have a minimum duration of three years. In order to complete the programme, students must produce a research thesis/dissertation and present it at a final examination.
Academic title: upon completion of a PhD programme, students are awarded the title of “Dottore di ricerca”, or “PhD”.
Postgraduate specialisation courses: these are third-cycle courses aimed at enabling students to develop advanced knowledge and highly-specialised skills, such as in the medical, clinical and surgical fields. To be admitted to these courses, applicants must have a Master’s degree (or a foreign equivalent qualification) and pass an open competition. Postgraduate specialisation courses may last from two (120 CFU) to 6 years (360 CFU) depending on the type. Academic title: upon completion of this programme, graduates are awarded a “Diploma di Specializzazione”.

Professional Master’s programme

1st-level Professional Master’s programmes: these courses enable students to further enhance their scientific knowledge and professional skills. In order to apply, applicants must have a Bachelor’s degree, or foreign equivalent qualification. The minimum duration is one year (60 CFU). Please note that completing this course will not provide you with direct access to a PhD programme (Dottorato di Ricerca), or other third-cycle courses, as these courses are run and managed by each University at the local level. Upon completion of this programme, students are awarded a “Master universitario di primo livello”.
2nd-level Professional Master’s programmes: these courses enable students to further enhance their scientific knowledge and professional skills. In order to apply, applicants must have a Master’s degree, or foreign equivalent qualification. The minimum duration is one year (60 CFU). Please note that completing this course will not provide you with direct access to a PhD programme (Dottorato di Ricerca), or other third-cycle courses, as these courses are run and managed by each University at the local level. Upon completion of this programme, students are awarded a “Master universitario di secondo livello”.

Other useful things

Crediti Formativi Universitari (CFU/ECTS credits): Italian university courses are based on the CFU system. 1 CFU is equal to 25 hours of study. The average annual academic workload for a full-time student is generally assumed to be 60 CFU. CFU and ECTS credits serve the same purpose and generally have the same value.
Degree class: Bachelor's and Master's degree programmes that have the same learning objectives and activities are grouped into “degree classes". The educational content of each programme is set autonomously by each university; however, universities are required to include certain educational activities (and the corresponding number of CFU credits) set at the national level. These requirements are established in relation to each degree class. Degrees in the same class have the same legal value.
Double/Joint degrees: the Italian universities may establish degree programmes in partnership with other Italian or foreign universities. Upon completion of these courses, graduates are awarded a joint or double/multiple degree, one from each Partner University.

Why Verona