Studying at the University of Verona
Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.
Type D and Type F activities
This information is intended exclusively for students already enrolled in this course.If you are a new student interested in enrolling, you can find information about the course of study on the course page:
Laurea magistrale in Management delle attività sportive innovative e sostenibili - Enrollment from 2025/2026Nei piani didattici di ciascun Corso di studio è previsto l’obbligo di conseguire un certo numero di crediti formativi mediante attività a scelta (chiamate anche "di tipologia D e F").
Oltre che in insegnamenti previsti nei piani didattici di altri corsi di studio e in certificazioni linguistiche o informatiche secondo quanto specificato nei regolamenti di ciascun corso, tali attività possono consistere anche in iniziative extracurriculari di contenuto vario, quali ad esempio la partecipazione a un seminario o a un ciclo di seminari, la frequenza di laboratori didattici, lo svolgimento di project work, stage aggiuntivo, eccetera.
Come per ogni altra attività a scelta, è necessario che anche queste non costituiscano un duplicato di conoscenze e competenze già acquisite dallo studente.
Quelle elencate in questa pagina sono le iniziative extracurriculari che sono state approvate dalla Commissione didattica e quindi consentono a chi vi partecipa l'acquisizione dei CFU specificati, alle condizioni riportate nelle pagine di dettaglio di ciascuna iniziativa.
Si ricorda in proposito che:
- tutte queste iniziative richiedono, per l'acquisizione dei relativi CFU, il superamento di una prova di verifica delle competenze acquisite, secondo le indicazioni contenute nella sezione "Modalità d'esame" della singola attività;
- lo studente è tenuto a inserire nel proprio piano degli studi l'attività prescelta e a iscriversi all'appello appositamente creato per la verbalizzazione, la cui data viene stabilita dal docente di riferimento e pubblicata nella sezione "Modalità d'esame" della singola attività.
Scopri i percorsi formativi promossi dal Teaching and learning centre dell'Ateneo, destinati agli studenti iscritti ai corsi di laurea, volti alla promozione delle competenze trasversali: https://talc.univr.it/it/competenze-trasversali
CONTAMINATION LAB
Il Contamination Lab Verona (CLab Verona) è un percorso esperienziale con moduli dedicati all'innovazione e alla cultura d'impresa che offre la possibilità di lavorare in team con studenti e studentesse di tutti i corsi di studio per risolvere sfide lanciate da aziende ed enti. Il percorso permette di ricevere 6 CFU in ambito D o F. Scopri le sfide: https://www.univr.it/clabverona
ATTENZIONE: Per essere ammessi a sostenere una qualsiasi attività didattica, incluse quelle a scelta, è necessario essere iscritti all'anno di corso in cui essa viene offerta. Si raccomanda, pertanto, ai laureandi delle sessioni di dicembre e aprile di NON svolgere attività extracurriculari del nuovo anno accademico, cui loro non risultano iscritti, essendo tali sessioni di laurea con validità riferita all'anno accademico precedente. Quindi, per attività svolte in un anno accademico cui non si è iscritti, non si potrà dar luogo a riconoscimento di CFU.
years | Modules | TAF | Teacher | |
---|---|---|---|---|
1° | Thematic cycle of conferences on Women's "leadership": data, reflections and experiences | D |
Martina Menon
(Coordinator)
|
|
1° | Educational laboratory on credit securitization | D |
Michele De Mari
(Coordinator)
|
|
1° 2° | Il festival del Futuro - 2023/2024 | D |
Paola Signori
(Coordinator)
|
years | Modules | TAF | Teacher | |
---|---|---|---|---|
1° | Advanced Excel Laboratory (Vicenza) | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
|
1° | Excel Laboratory (Vicenza) | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
|
1° | Laboratory on research methods for business | D |
Cristina Florio
(Coordinator)
|
|
1° | Laboratory on research methods for business | D |
Cristina Florio
(Coordinator)
|
|
1° | Plan your future | D |
Paolo Roffia
(Coordinator)
|
|
1° | Plan your future | D |
Paolo Roffia
(Coordinator)
|
|
1° | Marketing plan | D |
Fabio Cassia
(Coordinator)
|
|
1° 2° | Data Analysis Laboratory with R (Vicenza) | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
|
1° 2° | Data Visualization Laboratory | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
|
1° 2° | Python Laboratory | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
|
1° 2° | Data Science Laboratory with SAP | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
|
1° 2° | Programming in Matlab | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
|
1° 2° | Programming in SAS | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
years | Modules | TAF | Teacher | |
---|---|---|---|---|
1° | Introduction to Java programming | D |
Alessandro Gnoatto
(Coordinator)
|
|
1° | Sustainable business model frameworks as an analysis tool: applications in the agrifood sector | D |
Vincenzo Riso
(Coordinator)
|
|
1° 2° | Experience 3 Days as a Manager | D |
Nicola Cobelli
(Coordinator)
|
years | Modules | TAF | Teacher | |
---|---|---|---|---|
1° | The why, the what and the how of structural equation modelling | D |
Cristina Florio
(Coordinator)
|
|
1° 2° | Digital experiments in economics - 2023/2024 | D |
Claudio Zoli
(Coordinator)
|
|
1° 2° | The accountant as a business consultant | D |
Riccardo Stacchezzini
(Coordinator)
|
|
1° 2° | Key markets / business approach & business negotiations - 2023/2024 | D |
Angelo Zago
(Coordinator)
|
|
1° 2° | Professional communication for economics – 2023/2024 | D |
Claudio Zoli
(Coordinator)
|
|
1° 2° | Relational soft skills for professional presence | D | Not yet assigned | |
1° 2° | Topics in economics and ethics of artificial intelligence- 2023/2024 | D |
Claudio Zoli
(Coordinator)
|
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
1° 2° | Soft skills coaching days (Vicenza) - 2023/2024 | D |
Paola Signori
(Coordinator)
|
Sports organization for sport performance (2023/2024)
Teaching code
4S011623
Academic staff
Coordinator
Credits
12
Language
Italian
Scientific Disciplinary Sector (SSD)
M-EDF/02 - SPORT SCIENCES AND METHODOLOGY
Period
Secondo semestre (lauree magistrali) dal Feb 26, 2024 al May 24, 2024.
Courses Single
Authorized
Learning objectives
The objective of the course is to provide students with advanced knowledge on official EU and Italian documents of the organization and management of associations - races - championships - circuits – events. The student will also achieve the skills necessary to develop projects, promotion and management programmes.
Prerequisites and basic notions
The student is required to have basic knowledge of training planning, acute and chronic adaptive responses to training and internal and external load monitoring systems
Program
The course is divided into two modules, and as many teachers develop on issues relating to planning and organisation:
- of the life, activities and profession of an athlete or sports team
- of small, medium and large-impact sporting events
- on management and development of a sports facility
The topics related to the planning of an athlete's training sessions, their management, their functional evaluation and characterisation and their monitoring will be addressed, the problems associated with the planning of an event with particular attention to relations with federations and public administrations. Topics related to environmental sustainability and safety will be touched upon.
Finally, the topic of financing a project and/or event through a public tender will be discussed, the problems related to the submission of the application, concrete cases addressed and a hypothetical case designed
Bibliography
Didactic methods
The lessons will take place according to three different methods:
- frontal activity of a content nature
- group/classroom design activity, guided by the teacher
- Individual or group design activity is to be carried out at home.
Testimonial interventions are foreseen in the classroom who will participate in the planning activities.
Learning assessment procedures
The exam is divided into two parts:
- group/individual work
- written exam with open/closed answers on the contents of the course
Evaluation criteria
The final grade will be made up of the average grade acquired in the grant project work, which is mandatory and to be completed at home, and the result of the written test taken during the exam session.
There are also optional additional bonus points for other individual and group work completed in the classroom or at home. These projects are optional for taking the exam.
Criteria for the composition of the final grade
50% obligatory project grant
50% outcome of the written test with open/closed answers
+ any bonus voting points obtainable on non-obligatory project works
Exam language
italiano