The programme

Here you can find an overview of the degree programme, including information on its organisation and regulations, as well as a number of useful information. In addition, this section includes an overview of the University’s Quality Assurance system and the Student Orientation services available to prospective students, to help them choose the right course for them.

The new website of the Student Orientation Office, with new form and content, is the result of a long process aimed at providing a better and more comprehensive service to its many users. Users are mostly secondary school pupils approaching the University for the first time, and schools' University Orientation Services which organise activities to assist their pupils in post-school choices. Making a decision means choosing the best alternative to satisfy one's expectations, preferences and aspirations. 
 
More details: www.univr.it/orientamento (italian page)

Sportello telefonico: dal lunedì al venerdì, dalle ore 9:00 alle 13:00.

Find out more
Il corso di laurea magistrale in Biology for Translational Research and Precision Medicine presenta insegnamenti orientati in modo specifico alla biomedicina di precisione, con l’obiettivo di formare biologi con conoscenze integrate e multiscala della biologia, fondamentali per una visione d’insieme trasversale ed interdisciplinare adatta alle sfide della medicina personalizzata. Per questo, il percorso formativo è specifico, con alcuni insegnamenti a scelta e permette di coniugare e applicare gli avanzamenti della ricerca di base alla realtà clinica, offrendo una preparazione approfondita che raccorda armonicamente la ricerca traslazionale con la medicina personalizzata.
Numerose ore di lezione sono dedicate all’attività di laboratorio, che non si limita alle tradizionali esercitazioni a supporto delle nozioni apprese durante le ore frontali, ma sotto la guida di docenti esperti, permette il pieno coinvolgimento dello studente nell’affrontare reali problematiche di biomedicina personalizzata e ricerca traslazionale. Queste attività permettono di acquisire, oltre alle competenze di ricerca scientifica di alto livello, alcune importanti competenze trasversali, tra cui la capacità di “problem solving” ed il lavoro di squadra.

Accanto agli insegnamenti in ambito scientifico di base e preclinico, il corso si contraddistingue per una intensa attività seminariale condotta da esperti provenienti dal mondo accademico e produttivo, e coinvolge attivamente le parti interessate, anche mediante lezioni in remoto, garantendo quindi agli studenti l’accesso a realtà produttive o laboratori di ricerca avanzati dislocati sul territorio nazionale ed internazionale ai quali è necessariamente limitato l’accesso in presenza. Nel corso dei due anni, gli studenti apprendono inoltre gli aspetti statistici ed etici delle sperimentazioni pre-cliniche e sviluppano competenze di economia e management dell’innovazione nella biomedicina e proprietà intellettuale.

Gli insegnamenti si articolano su un biennio con finalità didattiche differenziate:

- Il primo anno comprende attività caratterizzanti volte a fornire: i) solide basi molecolari, cellulari e fisiologiche delle patologie, con un approccio “multi-scala” che parte dall’analisi del ruolo biologico e delle proprietà delle singole biomolecole per giungere alla descrizione delle loro interazioni funzionali e patologiche, a livello di sistema; ii) le basi fisiche e le potenzialità dell’imaging multi-scala e delle sue applicazioni traslazionali; iii) le conoscenze di base sulle più innovative terapie cellulari e geniche, comprese le tecniche di genome editing; iv) solide conoscenze di biostatistica e degli approcci bioinformatici utili per l’analisi di dati complessi; v) i fondamenti della progettazione dell’esperimento scientifico in biomedicina, dalla scelta del modello di ricerca più adatto allo scopo alle implicazioni in termini di regolamentazione e bioetica;
Mediante attività didattiche affini vengono inoltre apprese le potenzialità dei più moderni approcci di indagine su larga scala (proteomica clinica, metabolomica, epigenomica, genomica).

- Il secondo anno prevede attività formative caratterizzanti che forniscono: i) gli elementi di modellazione molecolare e strutturale e di genomica computazionale, essenziali per la medicina di precisione; ii) le nozioni di base sulla biologia del tumore, con le specifiche caratteristiche metaboliche e gli approcci terapeutici personalizzati.
Inoltre, il percorso di studio prevede insegnamenti alternativi all’interno di un gruppo di attività caratterizzanti per sviluppare specifiche competenze negli ambiti: i) farmacologico e del drug discovery; ii) neurofisiologico/neurobiologico; iii) della medicina di laboratorio; iv) oncologico.
Infine, un gruppo di insegnamenti opzionali è previsto anche nelle attività affini, per approfondire la conoscenza degli aspetti preclinici in: i) neurobiologia dei sistemi e clinica; ii) oncologia di precisione.

L’attività di tirocinio, che costituisce un momento essenziale per la specifica formazione fornita dal corso di laurea, è svolta presso un laboratorio di
ricerca interno o esterno all’Ateneo, in Italia o all’estero.


PROFILI PROFESSIONALI

BIOLOGO SENIOR EPSERTO IN RICERCA TRASLAZIONALE

Funzione in un contesto di lavoro
Il laureato magistrale in Biology for Translational Research and Precision Medicine svolge funzioni di elevata responsabilità in tutti gli ambiti professionali in cui vengono richieste approfondite conoscenze nell’ambito della ricerca traslazionale e della biomedicina. Svolge attività di ricerca sperimentale di base e traslazionale in campo biomedico, clinico e/o sanitario, attività diagnostica avanzata orientata in particolare alla medicina di precisione. Svolge attività di progettazione e ricerca orientate allo sviluppo di prodotti di prevenzione, diagnosi e terapia nell’ambito della medicina di precisione e, più in generale, contribuisce alle attività di pianificazione e gestione di progetti di ricerca nazionali ed internazionali. Propone soluzioni innovative per il trasferimento di conoscenza e tecnologico negli ambiti della medicina di precisione e della ricerca traslazionale.

Competenze associate alla funzione
Il Biologo Senior con Laurea Magistrale in Biology for Translational Research and Precision Medicine possiede una solida preparazione teorica e sperimentale nel campo della ricerca biomedica e della biologia applicata alla medicina di precisione. Possiede le seguenti competenze specifiche:

- è in grado di progettare in autonomia un esperimento biologico con valenza traslazionale;
- è in grado di scegliere i modelli sperimentali più adeguati all’indagine dello specifico problema biomedico con un approccio multiscala che va dalle singole molecole, alle cellule, fino ai tessuti e all’individuo;
- ha le competenze per ottimizzare le sperimentazioni pre-cliniche in base alle caratteristiche specifiche dei gruppi di pazienti;
- conosce le più moderne tecnologie e tecniche bioinformatiche a supporto della medicina di precisione;
- conosce gli aspetti statistici ed etici della sperimentazione preclinica;
- possiede competenze di management dell’innovazione, degli affari regolatori e della proprietà intellettuale;
- conosce gli aspetti di gestione di un protocollo scientifico, dei processi di trasferimento tecnologico e dei risvolti bioetici;
- possiede elevate capacità di comunicazione trasversale con biologi e clinici, attitudine al lavoro di squadra e al continuo aggiornamento scientifico.

Sbocchi occupazionali
In base al DPR 328/01 i laureati potranno sostenere l'esame di stato per l'abilitazione all'esercizio della professione di biologo e conseguentemente ottenere l'iscrizione all'Ordine Nazionale dei Biologi (sezione A). Potranno inoltre accedere a Dottorati di Ricerca, Scuole di Specializzazione e Master di II livello.
Gli sbocchi occupazionali riguardano:
- Università ed Enti di Ricerca pubblici e privati
- Aziende ospedaliere
- Laboratori pubblici e privati di analisi biologiche, genetiche, controllo qualità, industrie farmaceutiche, biotecnologiche;
- Agenzie nel campo della comunicazione, diffusione e informazione scientifica, editoria scientifica di ambito biomedico;
- Libera professione in attività di consulenza in campo biomedico.


Quality Assurance

The quality of a degree programme is the extent to which it achieves its educational objectives and meets the quality requirements of the educational activities offered, which are determined in line with the needs and expectations of students and representatives of the world of work.

This programme has adopted a teaching Quality Assurance system in line with the University’s quality assurance guidelines and based on the e ANVUR national quality assurance guidelines, by carrying out the following activities:
  • periodic consultations with representatives of the world of work to assess the adequacy of the cultural and professional profiles offered in their courses;
  • design of educational contents and planning of resources;
  • organisation of educational activities and teaching services;
  • monitoring the effectiveness of teaching and planning measures to improve teaching and services;
  • provision of complete and up-to-date information on its website, relating to the programme (professional roles, expected learning outcomes, learning activities).
The above activities are scheduled and interrelated, based on the PDCA principles (Plan, Do, Check, Act).
schema_qualita

In a Quality Assurance system, students play a fundamental role: each student can play their part by participating in the Quality Assurance groups of their degree programme and in the Faculty-Student Joint Committees or, more simply, by taking part in the Student Survey on teaching, or questionnaires. It’s in this context that specific workshops for student representatives (‘Laboratori di rappresentanza attiva’) are periodically made available to students by the University and the University’s Quality Assurance Board. To find out more, please see the relevant section.

Il sistema di valutazione universitario e il ruolo dello studente

by Prof. Graziano Pravadelli: a lecture recorded on the occasion of the January 2021 workshop for student representatives.

QA bodies

QA in degree programmes

QA activities

Degree Programme description and regulations

symbol pdf-document

Not yet available

The Degree programme teaching regulations, published on june/july set out the organisational aspects of the degree programme, in line with the University’s teaching regulations. It includes general information about the programme, links to the relevant module web pages and specifies the administrative aspects.

Other Rules

To view other regulations of interest refer to the section: Statute and regulations

The Italian University system

schema_qualita

First-cycle degrees: Bachelor’s degree programme

First-cycle degrees are aimed at enabling students to achieve a command of general scientific methods and content, and to acquire specific professional knowledge.
Admission requirements: secondary school diploma after completing 13 years of study in total and passing the relevant State examination, or equivalent foreign qualification; admission may be subject to further assessment.
Duration: three years.
Graduation: in order to obtain the degree, it is necessary to gain at least 180 CFU; doing an internship and preparing a dissertation/thesis may also be required. Upon completion of a Bachelor’s degree, graduates may continue their studies by enrolling in a Master’s degree or other second-cycle degree programmes and courses.
Academic title: upon completion of a Bachelor’s degree (Laurea), graduates are awarded the title of “Dottore”.

Second-cycle degrees: Master’s degree

Second-cycle degrees aim to provide students with an advanced training and knowledge to take on highly-skilled roles.
Admission requirements: applicants must hold a Bachelor’s degree, or a foreign equivalent qualification; curricular admission requirements for each course may vary depending on each University.
Duration: two years.
Graduation: in order to obtain the degree, it is necessary to gain at least 120 CFU, as well as preparing and presenting a dissertation/thesis.
Academic title: upon completion of a Master’s degree (Laurea Magistrale), graduates are awarded the title of “Dottore magistrale”. Single cycle/Combined Bachelor+Master’s degrees
Some courses (Medicine and Surgery, Veterinary Medicine, Dentistry and Dental Prosthetics, Pharmacy and Industrial Pharmacy, Architecture and Building Engineering-Architecture, Law, Primary Education) are offered as Single cycle/Combined Bachelor+Master’s degrees (Corsi di Laurea Magistrale a Ciclo Unico).
Admission requirements: applicants must hold a secondary school diploma or equivalent foreign qualification; admission is subject to passing an admission test.
Duration: five years (six years and 360 CFU for Medicine and Surgery, and Dentistry and Dental Prosthetics).
Graduation: in order to obtain the degree, it is necessary to gain at least 300 CFU, as well as preparing and presenting a dissertation/thesis. Upon completion of a Single-cycle degree, graduates may continue their studies by applying for a PhD programme (Dottorato di Ricerca) or other third-cycle courses.
Academic title: upon completion of a Master’s degree (Laurea Magistrale), graduates are awarded the title of “Dottore magistrale”.

Third-cycle degrees

PhD programmes: these courses enable students to gain reliable methodologies for advanced scientific research through innovative methodologies and new technologies, and generally include internships abroad and lab activities at research laboratories. Graduates wishing to apply for a PhD programme must have a Master’s degree (or a foreign equivalent qualification) and pass an open competition; PhD programmes have a minimum duration of three years. In order to complete the programme, students must produce a research thesis/dissertation and present it at a final examination.
Academic title: upon completion of a PhD programme, students are awarded the title of “Dottore di ricerca”, or “PhD”.
Postgraduate specialisation courses: these are third-cycle courses aimed at enabling students to develop advanced knowledge and highly-specialised skills, such as in the medical, clinical and surgical fields. To be admitted to these courses, applicants must have a Master’s degree (or a foreign equivalent qualification) and pass an open competition. Postgraduate specialisation courses may last from two (120 CFU) to 6 years (360 CFU) depending on the type. Academic title: upon completion of this programme, graduates are awarded a “Diploma di Specializzazione”.

Professional Master’s programme

1st-level Professional Master’s programmes: these courses enable students to further enhance their scientific knowledge and professional skills. In order to apply, applicants must have a Bachelor’s degree, or foreign equivalent qualification. The minimum duration is one year (60 CFU). Please note that completing this course will not provide you with direct access to a PhD programme (Dottorato di Ricerca), or other third-cycle courses, as these courses are run and managed by each University at the local level. Upon completion of this programme, students are awarded a “Master universitario di primo livello”.
2nd-level Professional Master’s programmes: these courses enable students to further enhance their scientific knowledge and professional skills. In order to apply, applicants must have a Master’s degree, or foreign equivalent qualification. The minimum duration is one year (60 CFU). Please note that completing this course will not provide you with direct access to a PhD programme (Dottorato di Ricerca), or other third-cycle courses, as these courses are run and managed by each University at the local level. Upon completion of this programme, students are awarded a “Master universitario di secondo livello”.

Other useful things

Crediti Formativi Universitari (CFU/ECTS credits): Italian university courses are based on the CFU system. 1 CFU is equal to 25 hours of study. The average annual academic workload for a full-time student is generally assumed to be 60 CFU. CFU and ECTS credits serve the same purpose and generally have the same value.
Degree class: Bachelor's and Master's degree programmes that have the same learning objectives and activities are grouped into “degree classes". The educational content of each programme is set autonomously by each university; however, universities are required to include certain educational activities (and the corresponding number of CFU credits) set at the national level. These requirements are established in relation to each degree class. Degrees in the same class have the same legal value.
Double/Joint degrees: the Italian universities may establish degree programmes in partnership with other Italian or foreign universities. Upon completion of these courses, graduates are awarded a joint or double/multiple degree, one from each Partner University.

Why Verona