How to enrol

How to enroll

Has been published the new admission news for the academic year 2023/2024 containing all the information necessary for enrollment.

Type of Access
This is a limited-entry programme. See admission requirements.
Read the admission requirements

Available positions

Minimo 6
Massimo 20
Uditori no


Taxes and Contributions

Quota iscrizione al Corso: € 500,00 + € 16,00 di marca da bollo
€ 516,00 all’atto dell’immatricolazione.


Benefit and incentives available

Attendance Requirements
obbligatoria 70%

Post Graduate Enrollment Service
Servizio Master e Corsi di Perfezionamento e di aggiornamento professionale

How to enroll

Applicants must apply online as indicated below.
Opening and closing deadlines for applying are indicated in Annex 1.
Please note: the procedure indicated below must not be followed by those applying for the Consulenza del lavoro course, who will have to follow the instructions set out in Art. 7 of this Call.
Application procedure
Step 1. Log into the ESSE3 online platform available at: https://univr.esse3.cineca.it/Start.do
If you are applying for the first time, you must first register in the system with your SPID login details. If you already have a student profile, you can use either your SPID or your GIA login details.
If your GIA login details have expired and/or forgotten you should request the recovery of your login details following the instructions at: www.univr.it/recuperocredenziali or logging in with your
SPID login details.
Please note: to complete your registration, you will need to have a scanned copy of your ID card on hand.

If you already have a profile in the system as a teaching staff/external user (company), you will need to create a student profile. Please note that you’ll have to re-register in the system if your tax ID number (codice fiscale) is not associated with your existing profile. If your tax ID no. has already been associated with your existing profile, please contact the Postgraduate Study Office.

Step 2. Once logged in, select “Segreteria > Concorso di ammissione > Iscrizione concorsi di ammissione” from the menu, then the course of your interest to complete the procedure. Then complete all the mandatory fields.
Once the application procedure is complete, the system will issue a registration receipt with a summary of your details, and you will receive an email confirming that your application has been submitted.
Students with disabilities or Specific Learning Disorder (SLD)/learning disabilities may request auxiliary aids and services if the course they are applying for requires them to pass an admission test2.

For further information and support for completing the online application procedure, please contact the Postgraduate Study Office, i.e. the “U.O. Master e Corsi di Perfezionamento e aggiornamento professionale” (Phone: +39 045 8028530– email segreteria.master@ateneo.univr.it)

Corso di perfezionamento in GESTIONE DELLE IMPRESE FAMILIARI: Internazionalizzazione, digitalizzazione e industry 4.0

Other documents (calendar, ranking list, etc.)

None Published classification yet

Admission requirements

- Diploma di scuola superiore e almeno 1 anno di esperienza in attività lavorativa in impresa familiare;
- laurea triennale conseguita ai sensi del DM 270/2004 o del DM 509/1999;
- titolo di studio di durata almeno triennale, secondo gli ordinamenti previgenti;
- titolo rilasciato all’estero, riconosciuto idoneo in base alla normativa vigente.
L'accesso è subordinato alla valutazione del Comitato Scientifico del curriculum vitae del candidato.
Per gli studenti con titolo straniero è richiesta la conoscenza della lingua italiana pari al livello B1 da produrre all'atto della presentazione della domanda di iscrizione.


Evaluation criteria for admission

Valutazione titoli e curriculum vitae.
Il Comitato Scientifico valuterà tutte le candidature pervenute.
Saranno oggetto di valutazione:
- curriculum vitae;
- titoli;
- attività professionale e partecipazione alla vita aziendale;
- motivazione;
- ssito eventuale colloquio.
La selezione avverrà secondo i seguenti criteri (punteggio massimo 30/30):
- i diplomati verranno valutati in base ad altri titoli (max10 punti), le esperienze professionali e la motivazione (max 20 punti).
- laureati da non oltre 3 anni verranno valutati in base al percorso degli studi (max 20 punti), ad altri titoli (1 punto), le esperienze professionali e la motivazione (max 9 punti)
- laureati da oltre 3 anni saranno valutati in base al percorso degli studi (max 16 punti), ad altri titoli (ma 4 punti), le esperienze professionali e la motivazione (max 10 punti).


Benefit and incentives

Coloro che parteciperanno a tutti quattro corsi di perfezionamento e aggiornamento professionale erogati dall'Università sul tema della Gestione delle imprese familiari potranno usufruire di uno sconto pari a 400 euro sul corso di perfezionamento e aggiornamento professionale in GESTIONE DELLE IMPRESE FAMILIARI: Internazionalizzazione, digitalizzazione e industry 4.0 a.a. 2023/24.