The programme

Learning outcomes

Il Corso è dedicato ai docenti di lingua francese/spagnola/tedesca della Scuola Secondaria di Primo e Secondo Grado. I recenti aggiornamenti del Quadro Comune Europeo di Riferimento introdotti dal Volume Complementare (2020), così come lo scenario post-pandemico, rendono necessari nuovi approcci alla didattica delle lingue straniere che tengano conto dell’imprescindibile ruolo del digitale ma anche della realtà plurilingue e pluriculturale in cui siamo immersi e delle modalità attraverso le quali essa può diventare un punto di forza nell’apprendimento linguistico.
Il Corso si pone tre obiettivi:
(a) potenziare le competenze metodologiche dei docenti e promuovere l’impiego di risorse digitali, quali ad esempio i corpora, che hanno un ottimo potenziale nel favorire l’apprendimento linguistico;
(b) incrementare la consapevolezza rispetto all’importanza dello sviluppo delle competenze plurilingui e pluriculturali sia a livello trasversale che nella didattica delle singole lingue, tenendo conto non solo della compresenza di lingue diverse nel repertorio linguistico del apprendente, ma anche della variazione presente all’interno di ciascun idioma;
(c) sviluppare le competenze metalinguistiche dei docenti da applicare all’insegnamento della lingua straniera.

L’attività formativa si articolerà in tre momenti:
1. Una prima parte comune per i docenti di tutte e tre le lingue, in cui si affronteranno questioni metodologiche trasversali e verrà illustrata la possibilità di elaborare attività didattiche che coinvolgano le diverse lingue di studio degli apprendenti.
In questa prima parte è previsto anche un project work con un esperto di Wikipedia (6 ore di lezione, in italiano).
2. Una seconda parte, in cui i docenti si divideranno in gruppi a seconda della lingua di insegnamento: verranno trattati aspetti rilevanti nella didattica della specifica lingua, verranno offerti aggiornamenti metodologici e proposte risorse digitali per lo sviluppo di competenze linguistiche nella singola lingua (6 ore di lezione, nella lingua di insegnamento).
3. Una terza parte, comune, in cui i partecipanti illustreranno proposte didattiche così elaborate, o effettivamente testate in classe, che insistano sulle tematiche affrontate durante il corso.

La presentazione, in lingua italiana, verrà accompagnata da una discussione nell’ottica della condivisione di buone pratiche sia nella didattica della lingua specifica, sia a livello trasversale (4 ore).

Di seguito si propone un approfondimento tematico per le singole lingue straniere, oggetto della seconda parte del corso:

Francese. Circa la lingua francese, una particolare attenzione sarà posta sull’insegnamento del lessico attraverso l’utilizzo di risorse digitali. Verrà approfondita la questione della didattica del lessico per il FLE nelle sue dimensioni metalinguistica e culturale e saranno esplorate delle risorse legate alla didattica digitale, in particolare i corpora.
3 ore – Il lessico nel FLE tra competenze metalinguistiche e culturali

3 ore – Le competenze digitali per l’insegnamento del lessico Spagnolo.
Il Corso si propone di fornire strumenti e metodologie per l’insegnamento dello spagnolo, con particolare riferimento a due componenti essenziali: le diverse varietà dello spagnolo e l’importanza delle competenze lessicale e lessicografica nei processi di apprendimento. Un obiettivo essenziale del Corso è quello di promuovere un’attiva consapevolezza verso aspetti fondamentali dello spagnolo e la loro ricaduta nella didattica della lingua.
3 ore – Le varietà dello spagnolo nella didattica della lingua spagnola.
3 ore – Le competenze lessicale e lessicografica nella didattica della lingua spagnola.

Tedesco. La formazione si propone di fornire ai docenti spunti di riflessione e proposte operative che consentano di declinare i risultati della ricerca DaF nell’effettiva realtà scolastica, tenendo conto delle innovazioni introdotte dal Volume Complementare del QCER (2020) e di un approccio orientato all’azione.

3 ore – Le competenze plurilingui e pluriculturali nel DaF: riflessione metalinguistica a partire dalla comparazione, i diversi assi della variazione.

3 ore – Le competenze di mediazione: lo sviluppo di competenze linguistiche e strategiche (mediazione testuale, concettuale e comunicativa).

Professional profiles and employment and professional opportunities

Docenti di lingua francese/spagnola/tedesca in servizio presso la Scuola Secondaria di Primo e Secondo Grado.
Insegnamento delle lingue francese/spagnola/tedesco nella Scuola Secondaria italiana.



Teaching contacts details

prof.ssa Maria Francesca Bonadonna (lingua francese)
e-mail: mariafrancesca.bonadonna@univr.it
dott.ssa Sabrina Bertollo (lingua tedesca)
e-mail: sabrina.bertollo@univr.it
dott.ssa Dunia Hourani Martin (lingua spagnola)
e-mail: dunia.houranimartin@univr.it

The Italian University system

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First-cycle degrees: Bachelor’s degree programme

First-cycle degrees are aimed at enabling students to achieve a command of general scientific methods and content, and to acquire specific professional knowledge.
Admission requirements: secondary school diploma after completing 13 years of study in total and passing the relevant State examination, or equivalent foreign qualification; admission may be subject to further assessment.
Duration: three years.
Graduation: in order to obtain the degree, it is necessary to gain at least 180 CFU; doing an internship and preparing a dissertation/thesis may also be required. Upon completion of a Bachelor’s degree, graduates may continue their studies by enrolling in a Master’s degree or other second-cycle degree programmes and courses.
Academic title: upon completion of a Bachelor’s degree (Laurea), graduates are awarded the title of “Dottore”.

Second-cycle degrees: Master’s degree

Second-cycle degrees aim to provide students with an advanced training and knowledge to take on highly-skilled roles.
Admission requirements: applicants must hold a Bachelor’s degree, or a foreign equivalent qualification; curricular admission requirements for each course may vary depending on each University.
Duration: two years.
Graduation: in order to obtain the degree, it is necessary to gain at least 120 CFU, as well as preparing and presenting a dissertation/thesis.
Academic title: upon completion of a Master’s degree (Laurea Magistrale), graduates are awarded the title of “Dottore magistrale”. Single cycle/Combined Bachelor+Master’s degrees
Some courses (Medicine and Surgery, Veterinary Medicine, Dentistry and Dental Prosthetics, Pharmacy and Industrial Pharmacy, Architecture and Building Engineering-Architecture, Law, Primary Education) are offered as Single cycle/Combined Bachelor+Master’s degrees (Corsi di Laurea Magistrale a Ciclo Unico).
Admission requirements: applicants must hold a secondary school diploma or equivalent foreign qualification; admission is subject to passing an admission test.
Duration: five years (six years and 360 CFU for Medicine and Surgery, and Dentistry and Dental Prosthetics).
Graduation: in order to obtain the degree, it is necessary to gain at least 300 CFU, as well as preparing and presenting a dissertation/thesis. Upon completion of a Single-cycle degree, graduates may continue their studies by applying for a PhD programme (Dottorato di Ricerca) or other third-cycle courses.
Academic title: upon completion of a Master’s degree (Laurea Magistrale), graduates are awarded the title of “Dottore magistrale”.

Third-cycle degrees

PhD programmes: these courses enable students to gain reliable methodologies for advanced scientific research through innovative methodologies and new technologies, and generally include internships abroad and lab activities at research laboratories. Graduates wishing to apply for a PhD programme must have a Master’s degree (or a foreign equivalent qualification) and pass an open competition; PhD programmes have a minimum duration of three years. In order to complete the programme, students must produce a research thesis/dissertation and present it at a final examination.
Academic title: upon completion of a PhD programme, students are awarded the title of “Dottore di ricerca”, or “PhD”.
Postgraduate specialisation courses: these are third-cycle courses aimed at enabling students to develop advanced knowledge and highly-specialised skills, such as in the medical, clinical and surgical fields. To be admitted to these courses, applicants must have a Master’s degree (or a foreign equivalent qualification) and pass an open competition. Postgraduate specialisation courses may last from two (120 CFU) to 6 years (360 CFU) depending on the type. Academic title: upon completion of this programme, graduates are awarded a “Diploma di Specializzazione”.

Professional Master’s programme

1st-level Professional Master’s programmes: these courses enable students to further enhance their scientific knowledge and professional skills. In order to apply, applicants must have a Bachelor’s degree, or foreign equivalent qualification. The minimum duration is one year (60 CFU). Please note that completing this course will not provide you with direct access to a PhD programme (Dottorato di Ricerca), or other third-cycle courses, as these courses are run and managed by each University at the local level. Upon completion of this programme, students are awarded a “Master universitario di primo livello”.
2nd-level Professional Master’s programmes: these courses enable students to further enhance their scientific knowledge and professional skills. In order to apply, applicants must have a Master’s degree, or foreign equivalent qualification. The minimum duration is one year (60 CFU). Please note that completing this course will not provide you with direct access to a PhD programme (Dottorato di Ricerca), or other third-cycle courses, as these courses are run and managed by each University at the local level. Upon completion of this programme, students are awarded a “Master universitario di secondo livello”.

Other useful things

Crediti Formativi Universitari (CFU/ECTS credits): Italian university courses are based on the CFU system. 1 CFU is equal to 25 hours of study. The average annual academic workload for a full-time student is generally assumed to be 60 CFU. CFU and ECTS credits serve the same purpose and generally have the same value.
Degree class: Bachelor's and Master's degree programmes that have the same learning objectives and activities are grouped into “degree classes". The educational content of each programme is set autonomously by each university; however, universities are required to include certain educational activities (and the corresponding number of CFU credits) set at the national level. These requirements are established in relation to each degree class. Degrees in the same class have the same legal value.
Double/Joint degrees: the Italian universities may establish degree programmes in partnership with other Italian or foreign universities. Upon completion of these courses, graduates are awarded a joint or double/multiple degree, one from each Partner University.

Why Verona