Studying at the University of Verona

Study Plan

Your Study Plan includes all the learning activities you will undertake during your time at the University, such as modules, lab activities and practicals, seminars, project work, internships, as well as educational off-site visits, conferences and the final examination, or graduation.

Il conflitto coniugale: aspetti relazionali e giuridici 6 Credits

SSD:IUS/01

Detail of the Module+
La mediazione familiare 28 Credits

SSD:M-PED/01 ,M-PSI/08

Detail of the Module+
L’autoformazione e l’elaborazione dei vissuti 10 Credits

SSD:M-PED/01 ,M-PSI/08

Detail of the Module+
Nuove transizioni familiari 4 Credits

SSD:SPS/08

Detail of the Module+
Project work 6 Credits

SSD:-

Detail of the Module+
Stage 4 Credits

SSD:-

Detail of the Module+
Prova finale 2 Credits

SSD:-

Detail of the Module+

Teaching code

4S005053

Credits

2

Language

Italian

Scientific Disciplinary Sector (SSD)

M-PED/01 - PEDAGOGY, THEORIES OF EDUCATION AND SOCIAL EDUCATION

To show the organization of the course that includes this module, follow this link:  Course organization

Learning outcomes

Cultural goal:
The course aims to provide students with the basic theoretical knowledge of family mediation with mixed couples and families from non-European languages, religions and cultures

Educational Goals:
At the end of the course the student must be able to:
1) - Knowing how to situate from a geopolitical point of view, starting from their images of immigrant, foreign, family, maternity, paternity.
2) - Know the theoretical principles of Family Mediation with mixed and non-European couples

Program

Contents:
The theoretical part will be related to the realities of public and private family mediation services with non-European families and mixed couples, analyzing concrete situations involving children and their parents.

mandatory txts
Cima Rosanna, Abitare le diversità, Carocci 2005

Educational organization
Lessons are structured so that there is, in addition to the contribution from the teacher’s theoretical part, a thinking moment shared between students in order to build a knowledge starting from the interactions between theory and practices.

Reference texts
Author Title Publishing house Year ISBN Notes
Cima Rosanna Abitare le diversità. Abitare le diversità. Pratiche di mediazione culturale: un percorso fra territorio e istituzioni Carocci 2009

Examination Methods

The exam will be an oral interview with direct questions aimed to probe the rational study of the theories learned.

Students with disabilities or specific learning disorders (SLD), who intend to request the adaptation of the exam, must follow the instructions given HERE

Modalità di erogazione della didattica

A.A. 2023/2024
Mista. Sarà utilizzata la piattaforma Zoom, le lezioni previste a distanza saranno sincrone, con obbligo di telecamera accesa ai fini della verifica della presenza e del corretto svolgimento delle lezioni e dei lavori di gruppo.

A.A. 2022/2023
Le lezioni si svolgeranno in presenza.


Informazioni sullo stage

Lo stage si svolge presso enti e/o professionisti della relazione d’aiuto rivolta a diverse tipologie di intervento relative alla famiglia: mediatori familiari, counselor, avvocati, psicologi/psicoterapeuti, medici, insegnanti. Si svolge, inoltre, presso gli studi privati di consulenti, mediatori o avvocati, presso gli enti come comunità di tossicodipendenti, comunità per minori, case famiglia, aziende socio-sanitarie, aziende sanitarie, consultori, servizi per alcolismo, scuole, spazi neutri, cooperative sociali, case circondariali, centri servizi volontariato, servizi sociali territoriali in generale.


Project work, verifiche periodiche, prova finale

- Project Work: i/le partecipanti dovranno approfondire in forma scritta (attraverso gli strumenti e le competenze acquisiti durante il periodo di frequenza del Master) una tematica coerente con il percorso didattico-formativo-professionale del Master.
- Verifiche periodiche: secondo date concordate con i/le partecipanti, i tutor, la direttrice e alcuni docenti mediatori familiari si svolgono colloqui orali di verifica delle competenze e conoscenze acquisite su tematiche/tecniche/problematiche affrontati durante il percorso formativo. I colloqui, che si svolgono in plenaria, sono condotti da docenti mediatori familiari, dalla direttrice, alla presenza dei/del/della tutor.
- Tra le attività di monitoraggio, verifica e valutazione è previsto l'utilizzo del portfolio delle competenze, somministrato all'inizio del master, a metà e alla fine.
- Prova finale: discussione del Project Work. La prova si svolge alla presenza di una commissione composta da docenti del Comitato scientifico del Master.