Studying at the University of Verona
Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.
Academic calendar
The academic calendar shows the deadlines and scheduled events that are relevant to students, teaching and technical-administrative staff of the University. Public holidays and University closures are also indicated. The academic year normally begins on 1 October each year and ends on 30 September of the following year.
Course calendar
The Academic Calendar sets out the degree programme lecture and exam timetables, as well as the relevant university closure dates..
Period | From | To |
---|---|---|
Sem. 1A | Sep 27, 2021 | Nov 6, 2021 |
Sem. 1B | Nov 15, 2021 | Jan 12, 2022 |
Sem. 2A | Feb 14, 2022 | Mar 26, 2022 |
Sem. 2B | Apr 4, 2022 | Jun 4, 2022 |
Session | From | To |
---|---|---|
Sessione Invernale | Jan 10, 2022 | Feb 12, 2022 |
Sessione estiva | Jun 6, 2022 | Jul 23, 2022 |
Sessione autunnale | Aug 29, 2022 | Sep 24, 2022 |
Session | From | To |
---|---|---|
Sessione estiva | Jul 11, 2022 | Jul 16, 2022 |
Sessione autunnale | Nov 7, 2022 | Nov 12, 2022 |
Period | From | To |
---|---|---|
FESTIVITA' OGNISSANTI | Nov 1, 2021 | Nov 1, 2021 |
Festa dell'Immacolata | Dec 8, 2021 | Dec 8, 2021 |
Vacanze di Natale | Dec 25, 2021 | Jan 6, 2022 |
VACANZE DI PASQUA | Apr 15, 2022 | Apr 19, 2022 |
Festa della Liberazione | Apr 25, 2022 | Apr 25, 2022 |
FESTA DEL LAVORO | May 1, 2022 | May 1, 2022 |
Festività Santo Patrono di Verona | May 21, 2022 | May 21, 2022 |
Festa della Repubblica | Jun 2, 2022 | Jun 2, 2022 |
Vacanze estive | Aug 8, 2022 | Aug 15, 2022 |
Exam calendar
Exam dates and rounds are managed by the relevant Humanistic Studies Teaching and Student Services Unit.
To view all the exam sessions available, please use the Exam dashboard on ESSE3.
If you forgot your login details or have problems logging in, please contact the relevant IT HelpDesk, or check the login details recovery web page.
Academic staff
Study Plan
The Study Plan includes all modules, teaching and learning activities that each student will need to undertake during their time at the University. Please select your Study Plan based on your enrolment year.
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
1° Year
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
2° Year activated in the A.Y. 2022/2023
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
3° Year activated in the A.Y. 2023/2024
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Legend | Type of training activity (TTA)
TAF (Type of Educational Activity) All courses and activities are classified into different types of educational activities, indicated by a letter.
Type D and Type F activities
Una quota dei crediti corrispondenti all’attività formativa dell’intero triennio, determinata dal presente Regolamento in 12 CFU, è riservata alla scelta autonoma da parte della/o studente. Questa scelta può essere orientata sia verso corsi/esami non seguiti/sostenuti in precedenza, sia verso iterazioni di corsi/esami, sia ancora verso altre attività (tutorati, ulteriori competenze linguistiche, partecipazione a convegni o seminari), purché tutte preventivamente approvate dal Collegio Didattico e/o dalla Commissione Didattica del Dipartimento. Tra i 12 crediti dovrà comunque essere presente almeno un esame con voto. In conformità al dettato del D.M. 270/04 e alla luce delle raccomandazioni espresse dal D.M. 26 luglio 2007, capo 3 lettera n), la scelta, che non può essere predeterminata (fatto salvo quanto indicato per le iterazioni), deve comunque essere ispirata a coerenza col piano formativo della/del singola/o studente.
In caso di attività formative non rientranti nelle categorie previste, si dovrà fare richiesta di valutazione al Collegio Didattico di Filosofia fornendo adeguate motivazioni.
Altre informazioni sono reperibili nella Guida per i crediti liberi che è possibile trovare quì
COMPETENZE TRASVERSALI
Scopri i percorsi formativi promossi dal Teaching and learning centre dell'Ateneo, destinati agli studenti iscritti ai corsi di laurea, volti alla promozione delle competenze trasversali:
https://talc.univr.it/it/competenze-trasversali
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
1° 2° 3° | What paradigms beyond the pandemic? | D |
Paola Dal Toso
(Coordinatore)
|
1° 2° 3° | The contagion and the cure. The world after the virus | D |
Carlo Chiurco
(Coordinatore)
|
1° 2° 3° | The ethics and aesthetics of the image | D |
Gianluca Solla
(Coordinatore)
|
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
1° 2° 3° | What paradigms beyond the pandemic? | D |
Paola Dal Toso
(Coordinatore)
|
1° 2° 3° | The contagion and the cure. The world after the virus | D |
Carlo Chiurco
(Coordinatore)
|
1° 2° 3° | Laboratorio “Calendario di Memoria Civile – Giornata della Memoria” | D |
Olivia Guaraldo
(Coordinatore)
|
1° 2° 3° | Eros and Polis ”and“ In the name of Tiresias: Subjectivation, transit, sexuation | D |
Federico Leoni
(Coordinatore)
|
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
1° 2° 3° | Introduction to robotics for humanities students | D |
Paolo Fiorini
(Coordinatore)
|
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
1° 2° 3° | "Common world. 2022 Arendt Seminars | D |
Ilaria Possenti
(Coordinatore)
|
1° 2° 3° | Restorative Justice | D |
Cristina Lonardi
(Coordinatore)
|
1° 2° 3° | Group Psychology and the Analysis of the Ego, a hundred years later: social bond and new forms of subjectivation. | D |
Matteo Bonazzi
(Coordinatore)
|
1° 2° 3° | The contagion and the cure. The world after the virus | D |
Carlo Chiurco
(Coordinatore)
|
1° 2° 3° | Gnoseology and Metaphysics Workshop | D |
Davide Poggi
(Coordinatore)
|
1° 2° 3° | Eros and Polis ”and“ In the name of Tiresias: Subjectivation, transit, sexuation | D |
Federico Leoni
(Coordinatore)
|
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
1° 2° 3° | "Common world. 2022 Arendt Seminars | D |
Ilaria Possenti
(Coordinatore)
|
1° 2° 3° | Partecipated justice and reforms. The settlement of conflicts with people and for people | D |
Cristina Lonardi
(Coordinatore)
|
1° 2° 3° | Gnoseology and Metaphysics Workshop | D |
Davide Poggi
(Coordinatore)
|
1° 2° 3° | Eros and Polis ”and“ In the name of Tiresias: Subjectivation, transit, sexuation | D |
Federico Leoni
(Coordinatore)
|
Philosophical Hermeneutics (2023/2024)
Teaching code
4S00985
Teacher
Coordinatore
Credits
6
Language
Italian
Scientific Disciplinary Sector (SSD)
M-FIL/01 - THEORETICAL PHILOSOPHY
Period
Sem. 1A dal Sep 25, 2023 al Nov 4, 2023.
Courses Single
Authorized
Learning objectives
Hermeneutics
The principal aim of the course is to give an adequate understanding of what philosophical hermeneutics properly is. Hermeneutics is usually understood as the discipline and art of interpretation. This type of hermeneutics arises from the exegesis of sacred and humanistic texts, which follows the rediscovery of Greek civilization with the Italian Renaissance and the free reading of the Bible with the German Reformation. The theory of interpretation is a variety of philological and religious hermeneutics, it is a tool for understanding the written text and the dogmatic subjectivity. Instead, properly philosophical hermeneutics is not a theory of interpretation and has nothing to do with text and language. Philosophical hermeneutics was born in the twentieth century with Husserl - which defines phenomenology as a “hermeneutics of conscious life” – and with Heidegger, for whom the exercise of philosophy is a “hermeneutics of facticity”, i.e. the understanding existence has of itself. Such hermeneutics is not “interpretation” but “explication” and “unfolding” (Auslegung), i.e. spontaneous articulation of being, an event that precedes language and in which Being unfolds and participates in all possible ways of being.
At the end of the course, students will be able to follow the twisting paths of 20th century hermeneutics with greater awareness and agility, thus enhancing their knowledge of contemporary philosophical debate. They will have the capacity to autonomously comprehend texts and subjects addressed during the course, to employ a proper philosophical terminology, to communicate philosophical topics with specialists and non-specialists, and the ability to to continue studies at a MA level.
Program
Orosemiotica e catastrofe ermeneutica.
Il corso di quest’anno sarà dedicato ad alcune nuove frontiere del pensiero semiotico ed ermeneutico che possono essere raccolte sotto il nome di “orosemiotica” o “semiotica del confine”. Il programma si svilupperà a partire da un’analisi della nozione di “confine [boundary]” così come è stata formalizzata dal padre della semiotica contemporanea, Charles Sanders Peirce, discutendo successivamente la ripresa di questa nozione da parte del filosofo italiano Giovanni Maddalena e del matematico colombiano Fernando Zalamea. Nella seconda parte del corso verranno invece evidenziate le analogie tra la nozione di “orosemiotica" precedentemente discussa e la “teoria delle catastrofi” sviluppata negli anni Cinquanta e Sessanta dal grande matematico e filosofo francese René Thom. Thom suggerì infatti di impiegare la teoria topologica dei sistemi dinamici per modellare i mutamenti discontinui che si presentano con una certa frequenza nei fenomeni naturali ma anche nei fenomeni relativi alla semiosi e al significato, dedicando particolare attenzione al concetto di "confine".
La bibliografia è puramente indicativa, a lezione verranno indicate le pagine da studiare relative a ogni testo; alcuni testi sono facoltativi.
- N. Turrini, Polvere di senso. Morfologia dell'indeterminazione nel pragmatismo di C.S. Peirce (in pubblicazione).
- G. Maddalena, F. Zalamea, A New Analytic/Synthetic/Horotic Paradigm. From Mathematical Gesture to Synthetic/Horotic Reasoning, 2009 (articolo).
- G. Maddalena, Filosofia del gesto, Carocci, 2021.
- G. Maddalena, The philosophy of gesture : completing pragmatists' incomplete revolution, 2015.
- R. Fabbrichesi Leo, Sulle tracce del segno. Semiotica, faneroscopia e cosmologia nel pensiero di Charles S. Peirce, 1986.
- R. Thom, Prevedere non è spiegare, 2008.
- R. Thom, La teoria delle catastrofi, 1985.
- R. Thom, Morfologia del semiotico, 2006.
Bibliography
Learning assessment procedures
Per tutti gli studenti, frequentanti e non frequentanti, la prova consisterà in un esame orale che verterà sull’intero programma. In alternativa, è possibile sostenere l’esame attraverso la discussione di una tesina di 25000 battute, da consegnare almeno una settimana prima dell’appello scelto; l’argomento della tesina dovrà essere precedentemente discusso con il docente.
Gli studenti non frequentanti sono invitati a fissare un ricevimento con il docente per un colloquio orientativo in vista dell'esame.
Evaluation criteria
Per superare l’esame gli studenti dovranno dimostrare di:
- possedere una sufficiente padronanza dei temi, degli strumenti concettuali, dei percorsi riflessivi presentati dai testi in bibliografia d’esame;
- possedere la capacità di ripercorrere e rielaborare in maniera sufficientemente rigorosa e soggettivata i testi in bibliografia.
Sustainable Development Goals - SDGs
Questa iniziativa contribuisce al perseguimento degli Obiettivi di Sviluppo Sostenibile dell'Agenda 2030 dell'ONU.Maggiori informazioni su www.univr.it/sostenibilita
Career prospects
Module/Programme news
News for students
There you will find information, resources and services useful during your time at the University (Student’s exam record, your study plan on ESSE3, Distance Learning courses, university email account, office forms, administrative procedures, etc.). You can log into MyUnivr with your GIA login details: only in this way will you be able to receive notification of all the notices from your teachers and your secretariat via email and soon also via the Univr app.
Graduation
Attachments
Title | Info File |
---|---|
![]() |
104 KB, 25/05/23 |
List of theses and work experience proposals
Student mentoring
Linguistic training CLA
Practical information for students
Attachments
Title | Info File |
---|---|
![]() |
325 KB, 02/05/23 |
![]() |
212 KB, 02/05/23 |
![]() |
131 KB, 02/05/23 |