Studying at the University of Verona

Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.

This information is intended exclusively for students already enrolled in this course.
If you are a new student interested in enrolling, you can find information about the course of study on the course page:

Laurea in Scienze dell'educazione - Enrollment from 2025/2026

I 12 crediti liberi a scelta dello studente (ambito “D”) hanno lo scopo di offrire allo studente la possibilità di personalizzare il proprio percorso formativo permettendo di approfondire uno o più argomenti di particolare interesse legati al proprio percorso accademico.
Per garantire questo fine, si invitano gli studenti a rispettare le seguenti indicazioni per il completamento di tale ambito:

  •  almeno un’attività formativa erogata come esame universitario (con relativo voto in trentesimi) - è possibile scegliere fra i vari insegnamenti del proprio CdS non sostenuti in precedenza, anche quelli dell'altro curriculum, fra i vari insegnamenti degli altri CdS di I° livello afferenti al Dipartimento di Scienze Umane ed anche fra i vari insegnamenti dei CdS di I° livello ad accesso libero erogati dall'Ateneo di Verona;
  • massimo 6 cfu relativi a competenze linguistiche (oltre a quelli previsti dal PdS);
  • massimo 6 cfu relativi a competenze informatiche (oltre a quelli previsti dal PdS);
  • massimo 4 cfu di tirocinio, (oltre a quelli previsti dal PdS); 
  • massimo 6 cfu di attività laboratoriale/esercitazioni (compresi quelli previsti nei PdS per l’ambito) di regola viene riconosciuto 1 cfu ogni 25 ore di attività; 
  • massimo 6 cfu di attività seminariale/convegni/cicli di incontri/formative in genere (sia accreditata dal Dipartimento di Scienze Umane che extrauniversitaria) – di regola viene riconosciuto 1 cfu ogni 8 ore di partecipazione e/o 2 giornate salvo diversamente deliberato;
  • non vengono valutate attività svolte in Erasmus non inserite nei Learning Agreement.

 Altre informazioni sono reperibili nella Guida per i crediti liberi che è possibile trovare qui.

COMPETENZE TRASVERSALI
Scopri i percorsi formativi promossi dal  Teaching and learning centre dell'Ateneo, destinati agli studenti iscritti ai corsi di laurea, volti alla promozione delle competenze trasversali:
https://talc.univr.it/it/competenze-trasversali
 

 

Academic year:
Prima parte del primo semestre From 9/26/22 To 11/5/22
years Modules TAF Teacher
1° 2° 3° Conflict. Recognize, prevent, manage D Paola Dal Toso (Coordinator)
1° 2° 3° EXPOSED BODIES - Diotima seminar D Rosanna Cima (Coordinator)
1° 2° 3° The oppresso theater D Paola Dusi (Coordinator)
1° 2° 3° If bees are few. Pedagogy of movement D Rosanna Cima (Coordinator)
1° 2° 3° The 16 attitudes for a happy life D Paola Dusi (Coordinator)
1° 2° 3° Movement medicine D Paola Dusi (Coordinator)
1° 2° 3° X National Conference of the Italian Society of Applied Anthropology (SIAA) “Rethinking Sustainability through Applied Anthropology” D Stefania Pontrandolfo (Coordinator)
Seconda parte del primo semestre From 11/14/22 To 12/23/22
years Modules TAF Teacher
1° 2° 3° Conflict. Recognize, prevent, manage D Paola Dal Toso (Coordinator)
1° 2° 3° X National Conference of the Italian Society of Applied Anthropology (SIAA) “Rethinking Sustainability through Applied Anthropology” D Stefania Pontrandolfo (Coordinator)
Prima parte del secondo semestre From 2/13/23 To 3/30/23
years Modules TAF Teacher
1° 2° 3° Gnoseology and Metaphysics Workshop 2025 D Davide Poggi (Coordinator)
1° 2° 3° OMeGA - Horizons, Models and Assisted Parenting D Alessandra Cordiano (Coordinator)
1° 2° 3° Se le api sono poche-pedagogia del movimento (ed. 2023) D Rosanna Cima (Coordinator)
Seconda parte del secondo semestre From 4/11/23 To 5/27/23
years Modules TAF Teacher
1° 2° 3° Gnoseology and Metaphysics Workshop 2025 D Davide Poggi (Coordinator)
1° 2° 3° OMeGA - Horizons, Models and Assisted Parenting D Alessandra Cordiano (Coordinator)
1° 2° 3° University and DSA: Methods and strategies for studying and studying at university D Ivan Traina (Coordinator)

Teaching code

4S008116

Credits

9

Language

Italian

Erasmus students

Not available

The teaching is organized as follows:

Learning objectives

Knowledge and understanding

Module 1 - Educational planning in early childhood services.
1. Knowing and understanding the meaning and function of the design in early childhood education services, the different levels and the different theoretical-practical approaches related to educational planning in ECEC and in contexts involving young children and their families.
2. Understand what an educational project is, developing an adequate knowledge of the steps that characterize the design process as an essential tool for translating pedagogical models and theories into educational practices, starting with reading the needs and skills of children.
3. Knowing how to recognize and understand the different aspects and specific characteristics of design in early childhood education services.

Module 2 – Workshop.
Knowing and understanding how to design Early Childhood Education settings and activities through individual and group work.


Ability to apply knowledge and understanding

Module 1 - Educational design in early childhood services
1. Develop reflective and assessment skills regarding the analysis of the aims and essential aspects of the design dimension that guarantee pedagogical and organizational quality in educational services.
2. Develop planning skills regarding the phases, tools and different levels that characterize educational planning in early childhood educational contexts.

Module 2 - Design and evaluation workshop of early childhood education practices.
Knowing how to formulate, build and analyze educational projects, starting from the recognition of educational planning as a circular process that constantly intertwines the plans of observation, documentation and evaluation.

Bibliography

Visualizza la bibliografia con Leganto, strumento che il Sistema Bibliotecario mette a disposizione per recuperare i testi in programma d'esame in modo semplice e innovativo.