The programme

A.A. 2021/2022

Servizi di orientamento

The new site of the Study Orientation Office, with new form and content, is the result of a long project aiming to give a better and more complete service to its many users. Users are mostly secondary schools pupils approaching the university world for the first time and schools' University Orientation Services who organize activities to assist their pupils in post-school choices. "Making a decision means choosing the best alternative to satisfy one's expectations, preferences and aspirations".

More details: www.univr.it/orientamento (italian page)

VAI ALLA PAGINA

Course of study in brief

Degree programme annual factsheet (SUA-CdS)

As part of the Quality Assurance system, complete, updated and easily available information on objectives, study plan, resources used and results achieved for each degree programme is made available through the SUA-CdS - Scheda Unica Annuale del Corso di Studio (Degree programme annual factsheet). This includes an Overview and three public sections (Learning Objectives, Student Experience, Learning Outcomes) which together provide a wide range of information about each degree programme. The SUA-CdS also contains an administrative section (Administration and Quality Management) that is for internal use only.

The Degree programme annual factsheet (SUA-CdS), which is currently available only in Italian, is a valuable tool that can be used by the University to design, implement and reorganise, as well as to evaluate, each degree programme. However, the SUA-CdS factsheet is also useful for students, to help them choose the right programme of study.
 

  • Typology Corsi di laurea Magistrale
  • Duration 2  years
  • Possibility of part-time enrollment Yes
  • Access Limited-entry degree programme based on qualifications
  • Category LM-77
  • Site verona
  • Language of instruction Italian
  • Methods of teaching delivery Mixed
Il Corso si propone di formare un laureato magistrale con competenze qualificate nel campo del marketing e della comunicazione, spendibili nel contesto di entità imprenditoriali di natura privata o organizzazioni e istituzioni di natura pubblica.
Le aree di formazione e apprendimento sono:
- Marketing
- Territoriale
- Accounting
- Economica
- Sociologica
- Quantitativa
- Giuridica

Il percorso si articola in un primo anno comune a tutti gli studenti del CdLM e in un secondo anno differenziato in due curricula.
Il primo anno fornisce una base di conoscenze comune, con una equilibrata ripartizione delle materie tra le diverse aree di apprendimento.
Il curriculum Marketing d'Impresa è vocato all'inserimento nell'area del Marketing in realtà produttive di beni o servizi o all'esercizio di attività consulenziale.
Il curriculum Marketing Territoriale è volto a fornire le conoscenze utili per l'inserimento in realtà private o pubbliche dedicate allo sviluppo del territorio, nella sua configurazione di reti di relazioni sistemiche.

PROFILI PROFESSIONALI

ESPERTO DI MARKETING IN AMBITO AZIENDALE

Funzione in un contesto di lavoro: Il laureato in Marketing e Comunicazione d'Impresa - curriculum Marketing d'Impresa - si occupa, tanto in imprese di produzione di beni o servizi quanto in agenzie di comunicazione, dei processi connessi al rapporto tra impresa e mercato. In particolare, è in grado di gestire la definizione della corporate identity, il posizionamento del prodotto e/o del brand, l'implementazione del marketing mix, la progettazione e realizzazione della comunicazione aziendale, il miglioramento delle attività logistiche, l'esecuzione di ricerche e analisi di mercato, lo svolgimento delle attività di public relation, l'allestimento di un ufficio stampa, l'organizzazione di eventi. Competenze associate alla funzione: Il laureato è dotato di una solida impostazione culturale e di una appropriata visione d'insieme sulle quali si innestano gli indispensabili strumenti e metodi tecnico-specialistici, in modo tale da consentirgli di presidiare al meglio nelle sue diverse componenti l'interfaccia tra impresa e contesto esterno, in particolare di mercato. Nello specifico, tra l'altro, è in grado di redigere un Piano di Marketing e di Comunicazione, conosce il significato ed il funzionamento della corporate identity e reputation, sa ottimizzare le relazioni all'interno della catena di fornitura. È dotato di una forte attitudine al problem solving, nel quadro di una considerevole sensibilità all'ascolto delle istanze degli stakeholder, alla ricerca della soddisfazione del cliente e del benessere della collettività ed al rispetto dei principi etici. Sbocchi occupazionali: Product manager Brand manager Trade and retail manager Supply chain manager Customer relationship manager Marketing analyst Communication specialist Key

ESPERTO DI PROMOZIONE TERRITORIALE

Funzione in un contesto di lavoro: Il laureato in Marketing e Comunicazione d'Impresa - curriculum Marketing Territoriale - si occupa della costruzione delle relazioni tra i vari soggetti appartenenti al territorio di riferimento, della messa a fuoco della sua identità, della sua valorizzazione nonché della sua promozione sia a fini turistici, a fini di attrazione di investimenti produttivi e di assicurazione della qualità della vita dei residenti. In questo contesto interagisce con diverse competenze maturate nel campo dell'architettura, della tutela ambientale e della sociologia. In particolare il laureato con questo curriculum è in grado di valutare i punti di forza e debolezza di un territorio, di interagire con i settori produttivi portanti per diffonderne la conoscenza al di fuori dell'ambito specifico, di costruire il brand di un territorio e di diffonderlo, di produrre linee strategiche di sviluppo da proporre all'ente locale, di partecipare a valutazioni di sostenibilità ambientale, di costruire sistemi di comunicazione adatti a diffondere e sostenere lo sviluppo dei distretti produttivi locali, di comunicare il territorio in ambito internazionale, di elaborare progetti di turismo artistico, eno-gastronomico e d'affari, di agire con i soggetti pubblici preposti allo sviluppo del territorio e in particolare con le Fiere e le grandi infrastrutture di trasporto. Competenze associate alla funzione: Il laureato dispone delle conoscenze e delle competenze utili per comprendere, interpretare e “operativizzare” la nozione di territorio nelle sue componenti economiche, storiche, geografiche, architettoniche, culturali ed ambientali. Particolare attenzione il corso riserva ad una delle aree di eccellenza del territorio veronese per sostenere lo sviluppo della vocazione agro- alimentari e vitivinicole dell'area, con una spiccata sensibilità agli imprescindibili temi della sostenibilità ambientali ed ai legami che il settore rivela con lo sviluppo turistico locale in campo eno-gastromico. Il laureato dispone così di una competenza di linguaggio che gli consente di interagire con le professionalità che si esprimono nella ricerca della valorizzazione di un'area. Sbocchi occupazionali: Destination manager in imprese del settore turistico Analista di processi di sviluppo locale ed internazionale in enti preposti alla valorizzazione territoriale come enti locali, fiere, grandi infrastrutture di trasporto Consulente in tema di costruzione e comunicazione del brand di un territorio Consulente in tema di rilevazione della qualità della vita di un'area e di progettista dei processi di sviluppo possibili e sostenibili sulla base dello specifico tratto del territorio oggetto di analisi PROSECUZIONE DEGLI STUDI Funzione in un contesto di lavoro: Il laureato può proseguire gli studi nell'ambito di Master di II livello, Corsi di perfezionamento, nonché Dottorati di ricerca di ambito economico-aziendale.


Quality Assurance

The quality of a degree programme is the extent to which it achieves its educational objectives and meets the quality requirements of the educational activities offered, which are determined in line with the needs and expectations of students and representatives of the world of work.

This programme has adopted a teaching Quality Assurance system in line with the University’s quality assurance guidelines and based on the e ANVUR national quality assurance guidelines, by carrying out the following activities:
  • periodic consultations with representatives of the world of work to assess the adequacy of the cultural and professional profiles offered in their courses;
  • design of educational contents and planning of resources;
  • organisation of educational activities and teaching services;
  • monitoring the effectiveness of teaching and planning measures to improve teaching and services;
  • provision of complete and up-to-date information on its website, relating to the programme (professional roles, expected learning outcomes, learning activities).
The above activities are scheduled and interrelated, based on the PDCA principles (Plan, Do, Check, Act).
schema_qualita

In a Quality Assurance system, students play a fundamental role: each student can play their part by participating in the Quality Assurance groups of their degree programme and in the Faculty-Student Joint Committees or, more simply, by taking part in the Student Survey on teaching, or questionnaires. It’s in this context that specific workshops for student representatives (‘Laboratori di rappresentanza attiva’) are periodically made available to students by the University and the University’s Quality Assurance Board. To find out more, please see the relevant section.

Il sistema di valutazione universitario e il ruolo dello studente

by Prof. Graziano Pravadelli: a lecture recorded on the occasion of the January 2021 workshop for student representatives.

QA bodies

QA in degree programmes

QA activities

Description of the training course - Didactic regulations

The Degree programme teaching regulations set out the organisational aspects of the degree programme, in line with the University’s teaching regulations. The first part of the document includes general information about the programme, the second part includes links to the relevant module web pages, and the third part specifies the administrative aspects.

Other Regulations

To view other regulations of interest refer to the section: Statute and regulations

The Italian University system

schema_qualita

First-cycle degrees: Bachelor’s degree programme

First-cycle degrees are aimed at enabling students to achieve a command of general scientific methods and content, and to acquire specific professional knowledge.
Admission requirements: secondary school diploma after completing 13 years of study in total and passing the relevant State examination, or equivalent foreign qualification; admission may be subject to further assessment.
Duration: three years.
Graduation: in order to obtain the degree, it is necessary to gain at least 180 CFU; doing an internship and preparing a dissertation/thesis may also be required. Upon completion of a Bachelor’s degree, graduates may continue their studies by enrolling in a Master’s degree or other second-cycle degree programmes and courses.
Academic title: upon completion of a Bachelor’s degree (Laurea), graduates are awarded the title of “Dottore”.

Second-cycle degrees: Master’s degree

Second-cycle degrees aim to provide students with an advanced training and knowledge to take on highly-skilled roles.
Admission requirements: applicants must hold a Bachelor’s degree, or a foreign equivalent qualification; curricular admission requirements for each course may vary depending on each University.
Duration: two years.
Graduation: in order to obtain the degree, it is necessary to gain at least 120 CFU, as well as preparing and presenting a dissertation/thesis.
Academic title: upon completion of a Master’s degree (Laurea Magistrale), graduates are awarded the title of “Dottore magistrale”. Single cycle/Combined Bachelor+Master’s degrees
Some courses (Medicine and Surgery, Veterinary Medicine, Dentistry and Dental Prosthetics, Pharmacy and Industrial Pharmacy, Architecture and Building Engineering-Architecture, Law, Primary Education) are offered as Single cycle/Combined Bachelor+Master’s degrees (Corsi di Laurea Magistrale a Ciclo Unico).
Admission requirements: applicants must hold a secondary school diploma or equivalent foreign qualification; admission is subject to passing an admission test.
Duration: five years (six years and 360 CFU for Medicine and Surgery, and Dentistry and Dental Prosthetics).
Graduation: in order to obtain the degree, it is necessary to gain at least 300 CFU, as well as preparing and presenting a dissertation/thesis. Upon completion of a Single-cycle degree, graduates may continue their studies by applying for a PhD programme (Dottorato di Ricerca) or other third-cycle courses.
Academic title: upon completion of a Master’s degree (Laurea Magistrale), graduates are awarded the title of “Dottore magistrale”.

Third-cycle degrees

PhD programmes: these courses enable students to gain reliable methodologies for advanced scientific research through innovative methodologies and new technologies, and generally include internships abroad and lab activities at research laboratories. Graduates wishing to apply for a PhD programme must have a Master’s degree (or a foreign equivalent qualification) and pass an open competition; PhD programmes have a minimum duration of three years. In order to complete the programme, students must produce a research thesis/dissertation and present it at a final examination.
Academic title: upon completion of a PhD programme, students are awarded the title of “Dottore di ricerca”, or “PhD”.
Postgraduate specialisation courses: these are third-cycle courses aimed at enabling students to develop advanced knowledge and highly-specialised skills, such as in the medical, clinical and surgical fields. To be admitted to these courses, applicants must have a Master’s degree (or a foreign equivalent qualification) and pass an open competition. Postgraduate specialisation courses may last from two (120 CFU) to 6 years (360 CFU) depending on the type. Academic title: upon completion of this programme, graduates are awarded a “Diploma di Specializzazione”.

Professional Master’s programme

1st-level Professional Master’s programmes: these courses enable students to further enhance their scientific knowledge and professional skills. In order to apply, applicants must have a Bachelor’s degree, or foreign equivalent qualification. The minimum duration is one year (60 CFU). Please note that completing this course will not provide you with direct access to a PhD programme (Dottorato di Ricerca), or other third-cycle courses, as these courses are run and managed by each University at the local level. Upon completion of this programme, students are awarded a “Master universitario di primo livello”.
2nd-level Professional Master’s programmes: these courses enable students to further enhance their scientific knowledge and professional skills. In order to apply, applicants must have a Master’s degree, or foreign equivalent qualification. The minimum duration is one year (60 CFU). Please note that completing this course will not provide you with direct access to a PhD programme (Dottorato di Ricerca), or other third-cycle courses, as these courses are run and managed by each University at the local level. Upon completion of this programme, students are awarded a “Master universitario di secondo livello”.

Other useful things

Crediti Formativi Universitari (CFU/ECTS credits): Italian university courses are based on the CFU system. 1 CFU is equal to 25 hours of study. The average annual academic workload for a full-time student is generally assumed to be 60 CFU. CFU and ECTS credits serve the same purpose and generally have the same value.
Degree class: Bachelor's and Master's degree programmes that have the same learning objectives and activities are grouped into “degree classes". The educational content of each programme is set autonomously by each university; however, universities are required to include certain educational activities (and the corresponding number of CFU credits) set at the national level. These requirements are established in relation to each degree class. Degrees in the same class have the same legal value.
Double/Joint degrees: the Italian universities may establish degree programmes in partnership with other Italian or foreign universities. Upon completion of these courses, graduates are awarded a joint or double/multiple degree, one from each Partner University.

Why Verona