The programme
This section provides a comprehensive overview of the degree programme, including details on its structure, regulations, and additional resources. It also introduces the University’s Quality Assurance system and outlines the Student Orientation services available to prospective students, aimed at guiding them in selecting the most suitable course.
The newly updated Student Orientation Office website is designed to provide a more comprehensive and user-friendly service. The primary users are secondary school students exploring the University for the first time, along wiht0 high schools’ University Orientation Services which organise activities to assist graduating students in their post-diploma decisions. The orientation process helps prospective students plan and select the best options that align with their expectations, preferences, and aspirations.
More details: www.univr.it/orientamento (italian page)
Email servizio.orientamento@ateneo.univr.it
Telephone number 0458028000 (tasto 1)
Timetable
Sportello telefonico 0458028000 (tasto 1) : dal lunedì al venerdì, dalle ore 9:00 alle 13:00.
Find out moreCourse of study in brief
- Degree type Corsi di laurea Magistrale
- Duration 2 years
-
Part-time Study option available
Yes
- Admissions Limited-entry degree programme based on qualifications
-
Degree class
LM-16
-
Admitted to PA project 110 cum laude
Yes
- Administrative headquarters verona
- Locations for lessons and exams Map of the Locations
- Language Italian
La formazione dello studente è altresì volta a garantire un approccio interdisciplinare (statistico-matematico, aziendale, economico, giuridico) alle tematiche dell'intermediazione finanziaria.
Di particolare rilevanza sarà l'obiettivo di dotare il laureato di una solida base concettuale e di un rigore metodologico che gli consentano di comprendere le problematiche del settore e di proporre soluzioni adeguate e innovative in contesti fortemente dinamici.
Il corso intende, altresì, sviluppare negli studenti la capacità di proporre e applicare metodologie matematico-statistiche e strumenti innovativi in ambito finanziario e assicurativo e di valorizzare la componente informatica (linguaggi di programmazione, software, banche dati).
La preparazione fornita, il rigore metodologico trasmesso e la capacità di analisi e sintesi acquisite nelle materie caratterizzanti devono consentire al laureato di poter affrontare in modo adeguato il percorso della ricerca scientifica applicata in discipline economico-aziendali-quantitative, con indirizzo spiccatamente finanziario, sia in ambito universitario, sia nei centri di ricerca costituiti presso organismi internazionali e autorità di vigilanza.
Il percorso formativo si articola in un primo anno comune seguito da un secondo anno che consente di differenziare la laurea magistrale in più curricula, uno dei quali prevede insegnamenti obbligatori erogati in inglese.
In questa logica, il primo anno è dedicato ad insegnamenti di base e che riguardano principalmente gli strumenti e i mercati finanziari nella loro dimensione economico-gestionale, giuridica e quantitativa.
Il secondo anno, invece, prevede insegnamenti specializzati per i vari curriculum, dedicati all'approfondimento delle logiche gestionali degli intermediari creditizi ed assicurativi, e gli aspetti matematico-statistici per il pricing degli strumenti derivati e per il risk management.
PROFILI PROFESSIONALI
- SPECIALISTA NELLA GESTIONE ASSICURATIVA
- ANALISTA QUANTITATIVO DI PROBLEMI FINANZIARI, ASSICURATIVI ED ECONOMICI
- SPECIALISTA NELLA GESTIONE FINANZIARIA
- RESPONSABILE AREA FINANZA IN IMPRESE, ENTI E ORGANIZZAZIONI PRIVATE E PUBBLICHE, ANCHE INTERNAZIONALI
SPECIALISTA NELLA GESTIONE ASSICURATIVA
Funzione in un contesto di lavoro
Organizzazione e gestione dei processi aziendali di imprese di assicurazione e riassicurazione e conglomerati finanziari; Sistema di controlli interni in imprese di assicurazione e riassicurazione (Internal audit; risk management, compliance funzione attuariale; funzioni di business); Analisi mercati finanziari e ALM; Attuariato; Amministrazione e controlli.
Competenze associate alla funzione
Le competenze associate alle funzioni si basano sulla conoscenza dell’economia dell’assicurazione, della matematica attuariale, delle tecniche e modellistiche per la valutazione e la gestione dei rischi tecnico-attuariale e finanziari; della normativa che regola il settore assicurativo, dell’economia e tecnica dei mercati finanziari e monetari; delle tecniche e modellistiche per la valutazione degli strumenti finanziari; degli strumenti statistico econometrici per lo studio dei mercati finanziari e la gestione di portafoglio.
Sbocchi occupazionali
Lo sbocco professionale è rappresentato da imprese di assicurazione e riassicurazione, enti previdenziali, società di consulenza anche specializzate in ambito attuariale, Società di revisione, Autorità di vigilanza in ambito italiano ed europeo del settore finanziario. La vastità dei contenuti e la profondità dei metodi rendono il laureato adatto ad assumere, nella prospettiva di carriera, ruoli manageriali all’interno di tali imprese. I laureati magistrali in Banca e Finanza potranno anche accedere all’esame di Stato per l’abilitazione alla professione di Attuario, nonché operare in qualità di agente o broker di assicurazione, consulente finanziario abilitato (previo superamento degli esami di abilitazione richiesti per lo svolgimento di tali professioni), perito e liquidatore.
ANALISTA QUANTITATIVO DI PROBLEMI FINANZIARI, ASSICURATIVI ED ECONOMICI
Funzione in un contesto di lavoro
Queste figure professionali si occupano della costruzione e manutenzione di modelli matematici e statistico-econometrici per il prezzaggio, valutazione e gestione del rischio di prodotti finanziari o assicurativi nonché della loro implementazione tramite software o linguaggi di programmazione, tipicamente nel contesto di intermediari finanziari o assicurativi di dimensioni medio-grandi, enti di ricerca pubblici o privati.
Competenze associate alla funzione
I laureati acquisiscono conoscenze in ambito matematico-statistico ed economico-finanziario, sviluppando l’abilità di applicare le metodologie e gli strumenti propri della matematica applicata e delle discipline statistico-econometriche a contesti operativi finalizzati alla modellizzazione dei mercati finanziari e alla valutazione degli strumenti finanziari.
Sbocchi occupazionali
Imprese finanziarie (banche, assicurazioni società di gestione del risparmio, hedge fund, broker, agenzie di rating); software house; istituzioni pubbliche e agenzie di regolamentazione dei mercati; ricerca accademica; società di consulenza. La vastità dei contenuti e la profondità dei metodi rendono il laureato adatto ad assumere, nella prospettiva di carriera, ruoli manageriali all’interno di tali imprese. I laureati magistrali in Banca e Finanza potranno anche accedere all’esame di Stato per l’abilitazione alla professione di Attuario, nonché operare in qualità di agente o broker di assicurazione, consulente finanziario abilitato (previo superamento degli esami di abilitazione richiesti per lo svolgimento di tali professioni), perito e liquidatore.
SPECIALISTA NELLA GESTIONE FINANZIARIA
Funzione in un contesto di lavoro
Organizzazione e gestione dei processi aziendali di imprese bancarie e finanziarie; Sistema di controlli interni in imprese bancarie e finanziarie (Internal audit; risk management, compliance funzione attuariale; funzioni di business); Analisi mercati finanziari e ALM; Amministrazione e controlli.
Competenze associate alla funzione
Le competenze associate alle funzioni si basano sulla conoscenza dell’economia bancaria, private e corporate banking, della matematica finanziaria, delle tecniche e modellistiche per la valutazione e la gestione dei rischi finanziari; della normativa che regola il settore bancario e finanziario, dell’economia e tecnica dei mercati finanziari e monetari; delle tecniche e modellistiche per la valutazione degli strumenti finanziari; degli strumenti statistico econometrici per lo studio dei mercati finanziari e la gestione di portafoglio.
Sbocchi occupazionali
Lo sbocco professionale è rappresentato da imprese bancarie e finanziarie, società di consulenza, Società di revisione, Autorità di vigilanza in ambito italiano ed europeo del settore finanziario. La vastità dei contenuti e la profondità dei metodi rendono il laureato adatto ad assumere, nella prospettiva di carriera, ruoli manageriali all’interno di tali imprese. I laureati magistrali in Banca e Finanza potranno anche accedere all’esame di Stato per l’abilitazione alla professione di Attuario, nonché operare in qualità di agente o broker di assicurazione, consulente finanziario abilitato (previo superamento degli esami di abilitazione richiesti per lo svolgimento di tali professioni), perito e liquidatore.
RESPONSABILE AREA FINANZA IN IMPRESE, ENTI E ORGANIZZAZIONI PRIVATE E PUBBLICHE, ANCHE INTERNAZIONALI
Funzione in un contesto di lavoro
Queste figure professionali sono in grado di svolgere compiti sia operativi che manageriali in qualità di addetti all’area finanza e direttori finanziari (Chief Financial Officer, CFO) in imprese, istituzioni pubbliche, internazionali e/o non governative.
Competenze associate alla funzione
Acquisiscono conoscenze teoriche e strumenti operativi in ambito economico-finanziario, matematico-statistico, giuridico, della finanza aziendale, della ristrutturazione aziendale, sviluppando le capacità di amministrare la situazione patrimoniale e finanziaria, valutare i rischi finanziari e le migliori opportunità di investimento, gestire i rapporti con gli istituti di credito.
Sbocchi occupazionali
Lo sbocco professionale è rappresentato da imprese industriali e di servizi, istituzioni pubbliche, internazionali e/o non governative, società di consulenza. La vastità dei contenuti e la profondità dei metodi rendono il laureato adatto ad assumere, nella prospettiva di carriera, ruoli manageriali all’interno di tali imprese. I laureati magistrali in Banca e Finanza potranno anche accedere all’esame di Stato per l’abilitazione alla professione di Attuario, nonché operare in qualità di agente o broker di assicurazione, consulente finanziario abilitato (previo superamento degli esami di abilitazione richiesti per lo svolgimento di tali professioni), perito e liquidatore.
Governing bodies
Quality Assurance
The quality of a degree programme is the extent to which it achieves its educational objectives and meets the quality requirements of the educational activities offered, which are determined in line with the needs and expectations of students and representatives of the world of work.
- periodic consultations with representatives of the world of work to assess the adequacy of the cultural and professional profiles offered in their courses;
- design of educational contents and planning of resources;
- organisation of educational activities and teaching services;
- monitoring the effectiveness of teaching and planning measures to improve teaching and services;
- provision of complete and up-to-date information on its website, relating to the programme (professional roles, expected learning outcomes, learning activities).
In a Quality Assurance system, students play a fundamental role: each student can play their part by participating in the Quality Assurance groups of their degree programme and in the Faculty-Student Joint Committees or, more simply, by taking part in the Student Survey on teaching, or questionnaires. It’s in this context that specific workshops for student representatives (‘Laboratori di rappresentanza attiva’) are periodically made available to students by the University and the University’s Quality Assurance Board. To find out more, please see the relevant section.
Il sistema di valutazione universitario e il ruolo dello studente
by Prof. Graziano Pravadelli: a lecture recorded on the occasion of the January 2021 workshop for student representatives.
QA bodies
QA in degree programmes
QA activities
Degree Programme description and regulations
Not yet available
The Degree programme teaching regulations, published on june/july set out the organisational aspects of the degree programme, in line with the University’s teaching regulations. It includes general information about the programme, links to the relevant module web pages and specifies the administrative aspects.
Other Rules
The Italian University system
First-cycle degrees: Bachelor’s degree programme
First-cycle degrees are aimed at enabling students to achieve a command of general scientific methods and content, and to acquire specific professional knowledge.Admission requirements: secondary school diploma after completing 13 years of study in total and passing the relevant State examination, or equivalent foreign qualification; admission may be subject to further assessment.
Duration: three years.
Graduation: in order to obtain the degree, it is necessary to gain at least 180 CFU; doing an internship and preparing a dissertation/thesis may also be required. Upon completion of a Bachelor’s degree, graduates may continue their studies by enrolling in a Master’s degree or other second-cycle degree programmes and courses.
Academic title: upon completion of a Bachelor’s degree (Laurea), graduates are awarded the title of “Dottore”.
Second-cycle degrees: Master’s degree
Second-cycle degrees aim to provide students with an advanced training and knowledge to take on highly-skilled roles.Admission requirements: applicants must hold a Bachelor’s degree, or a foreign equivalent qualification; curricular admission requirements for each course may vary depending on each University.
Duration: two years.
Graduation: in order to obtain the degree, it is necessary to gain at least 120 CFU, as well as preparing and presenting a dissertation/thesis.
Academic title: upon completion of a Master’s degree (Laurea Magistrale), graduates are awarded the title of “Dottore magistrale”. Single cycle/Combined Bachelor+Master’s degrees
Some courses (Medicine and Surgery, Veterinary Medicine, Dentistry and Dental Prosthetics, Pharmacy and Industrial Pharmacy, Architecture and Building Engineering-Architecture, Law, Primary Education) are offered as Single cycle/Combined Bachelor+Master’s degrees (Corsi di Laurea Magistrale a Ciclo Unico).
Admission requirements: applicants must hold a secondary school diploma or equivalent foreign qualification; admission is subject to passing an admission test.
Duration: five years (six years and 360 CFU for Medicine and Surgery, and Dentistry and Dental Prosthetics).
Graduation: in order to obtain the degree, it is necessary to gain at least 300 CFU, as well as preparing and presenting a dissertation/thesis. Upon completion of a Single-cycle degree, graduates may continue their studies by applying for a PhD programme (Dottorato di Ricerca) or other third-cycle courses.
Academic title: upon completion of a Master’s degree (Laurea Magistrale), graduates are awarded the title of “Dottore magistrale”.
Third-cycle degrees
PhD programmes: these courses enable students to gain reliable methodologies for advanced scientific research through innovative methodologies and new technologies, and generally include internships abroad and lab activities at research laboratories. Graduates wishing to apply for a PhD programme must have a Master’s degree (or a foreign equivalent qualification) and pass an open competition; PhD programmes have a minimum duration of three years. In order to complete the programme, students must produce a research thesis/dissertation and present it at a final examination.Academic title: upon completion of a PhD programme, students are awarded the title of “Dottore di ricerca”, or “PhD”.
Postgraduate specialisation courses: these are third-cycle courses aimed at enabling students to develop advanced knowledge and highly-specialised skills, such as in the medical, clinical and surgical fields. To be admitted to these courses, applicants must have a Master’s degree (or a foreign equivalent qualification) and pass an open competition. Postgraduate specialisation courses may last from two (120 CFU) to 6 years (360 CFU) depending on the type. Academic title: upon completion of this programme, graduates are awarded a “Diploma di Specializzazione”.
Professional Master’s programme
1st-level Professional Master’s programmes: these courses enable students to further enhance their scientific knowledge and professional skills. In order to apply, applicants must have a Bachelor’s degree, or foreign equivalent qualification. The minimum duration is one year (60 CFU). Please note that completing this course will not provide you with direct access to a PhD programme (Dottorato di Ricerca), or other third-cycle courses, as these courses are run and managed by each University at the local level. Upon completion of this programme, students are awarded a “Master universitario di primo livello”.2nd-level Professional Master’s programmes: these courses enable students to further enhance their scientific knowledge and professional skills. In order to apply, applicants must have a Master’s degree, or foreign equivalent qualification. The minimum duration is one year (60 CFU). Please note that completing this course will not provide you with direct access to a PhD programme (Dottorato di Ricerca), or other third-cycle courses, as these courses are run and managed by each University at the local level. Upon completion of this programme, students are awarded a “Master universitario di secondo livello”.
Other useful things
Crediti Formativi Universitari (CFU/ECTS credits): Italian university courses are based on the CFU system. 1 CFU is equal to 25 hours of study. The average annual academic workload for a full-time student is generally assumed to be 60 CFU. CFU and ECTS credits serve the same purpose and generally have the same value.Degree class: Bachelor's and Master's degree programmes that have the same learning objectives and activities are grouped into “degree classes". The educational content of each programme is set autonomously by each university; however, universities are required to include certain educational activities (and the corresponding number of CFU credits) set at the national level. These requirements are established in relation to each degree class. Degrees in the same class have the same legal value.
Double/Joint degrees: the Italian universities may establish degree programmes in partnership with other Italian or foreign universities. Upon completion of these courses, graduates are awarded a joint or double/multiple degree, one from each Partner University.