Studying at the University of Verona
Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.
Type D and Type F activities
• Un insegnamento previsto nell’elenco delle attività formative (TAF D) allegato al piano didattico del corso di laurea in Scienze dei servizi giuridici;
• Un insegnamento attivato nei Corsi di studi afferenti al Collegio di Giurisprudenza;
• Un laboratorio didattico attivato nei Corsi di studi afferenti al Collegio di Giurisprudenza;
• Un laboratorio didattico attivato nei Corsi di studi afferenti al Dipartimento di Scienze Giuridiche;
• Un insegnamento previsto dall’Offerta Formativa di Ateneo, non impartito nell’ambito dei corsi di studi afferenti al Collegio di Giurisprudenza: il riconoscimento dei crediti acquisiti sarà subordinato alla preventiva presentazione di coerenti programmi formativi valutati dalla Commissione istruttoria per la didattica e approvati dal Collegio didattico.
• Attività formative organizzate dai singoli docenti del Collegio di Giurisprudenza o del Dipartimento di Scienze Giuridiche: previa approvazione del Collegio ad esse verrà attribuito, dopo un’apposita verifica, un credito per ogni 6 ore di frequenza obbligatoria;
• Attività formative che implicano la partecipazione a convegni o seminari organizzati sotto il “logo” del Dipartimento di Scienze Giuridiche o dell’Ateneo: devono essere preventivamente approvate dal Collegio di Giurisprudenza indicando un docente di riferimento del Collegio di Giurisprudenza ovvero del Dipartimento di Scienze Giuridiche. Un credito per ogni giornata di convegno o di seminario si acquisisce dopo apposita verifica che dimostri l’avvenuta fruizione culturale del tema del convegno o del seminario.
Le attività che consentono l’acquisizione dei crediti riservati alle ulteriori attività formative (TAF F) sono le seguenti:
• Informatica (3 cfu)
• Stage;
• Un laboratorio didattico attivato nei Corsi di studi afferenti al Collegio di Giurisprudenza;
• Un laboratorio didattico attivato nei Corsi di studi afferenti al Dipartimento di Scienze Giuridiche.
Al link https://www.univr.it/it/i-nostri-servizi/segreterie-studenti/giurisprudenza#categdoc_7103 la modulistica per l'inserimento di attività non selezionabili in autonomia dallo studente in sede di compilazione del piano degli studi.
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
2° 3° | International arbitration law | D |
Annalisa Ciampi
(Coordinator)
|
2° 3° | Civil enforcement law | D |
Alberto Maria Tedoldi
(Coordinator)
|
2° 3° | Family Law | D |
Alessandra Cordiano
(Coordinator)
|
2° 3° | Ecclesiastical law | D |
Giuseppe Comotti
(Coordinator)
|
2° 3° | Economics, financial statement and control of Italian healthcare and social care organizations | D |
Paolo Roffia
(Coordinator)
|
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
2° 3° | Banking law | D |
Giovanni Meruzzi
(Coordinator)
|
2° 3° | CRISIS AND INSOLVENCY PROCEEDINGS LAW | D |
Alberto Maria Tedoldi
(Coordinator)
|
2° 3° | Company Economics | D |
Paolo Roffia
(Coordinator)
|
2° 3° | Economics and economic problems of the art market | D |
Cristina Spiller
(Coordinator)
|
2° 3° | International criminal law | D |
Lorenzo Picotti
(Coordinator)
|
2° 3° | Juvenile Law | D |
Silvana Strano
(Coordinator)
|
2° 3° | Legal Medicine | D |
Domenico De Leo
(Coordinator)
|
2° 3° | Sociology of law | D |
Daniele Velo Dalbrenta
(Coordinator)
|
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
2° 3° | Banking law | D |
Giovanni Meruzzi
(Coordinator)
|
2° 3° | CRISIS AND INSOLVENCY PROCEEDINGS LAW | D |
Alberto Maria Tedoldi
(Coordinator)
|
2° 3° | Company Economics | D |
Paolo Roffia
(Coordinator)
|
2° 3° | Economics and economic problems of the art market | D |
Cristina Spiller
(Coordinator)
|
2° 3° | International criminal law | D |
Lorenzo Picotti
(Coordinator)
|
2° 3° | Juvenile Law | D |
Silvana Strano
(Coordinator)
|
2° 3° | Legal Medicine | D |
Domenico De Leo
(Coordinator)
|
2° 3° | Sociology of law | D |
Daniele Velo Dalbrenta
(Coordinator)
|
Elements of legal history in the contemporary age (2016/2017)
Teaching code
4S000518
Teacher
Coordinator
Credits
9
Language
Italian
Scientific Disciplinary Sector (SSD)
IUS/19 - HISTORY OF MEDIEVAL AND MODERN LAW
Period
2° periodo di lezioni - aprile/maggio 2017, 2° periodo di lezioni - febbraio/aprile 2017
Learning outcomes
The course focuses, within an institutional perspective, on the history of law in the Contemporary Age - from the years following the Old Regime, to the late eighteenth century and up to the twentieth century. With reference to the legal field and sources, this period is marked by a profound renewal, encouraged by the French Revolution, with the advent of modern codes and with the rising of the liberal state. The course will also outline the evolution of the judiciary from the late eighteenth century to the twentieth century, highlighting the "transition" characterization of the twentieth century, towards a new legal postmodern order. The goal is to provide the necessary tools to understand the essential historical dimension of the law, through the comparison of positive technical knowledge with the one arising by the legal phenomenon that emerged in the recent past.
Program
CONTENTS OF THE COURSE:
- the political and philosophical attack on Ancien Régime and the crisis of the old legal system;
- Justice and Law between the Middle Ages and the Modern Age;
- eighteenth century consolidations and modern codifications;
- evolution of the modern concept of code;
- the French Civil Code of 1804 and the Austrian Civil Code of 1811;
- charters of rights and freedoms;
- modern constitutionalism ;
- constitutional experiences in Italy and Germany during the XXth century;
- the German Pandectists in the 19th century and the role of Roman Law;
- the birth and the development of the labour law;
- the social legislation between industrial revolution and fascism;
- the totalitarian legislation of fascism;
TEACHING METHODOLOGY
Lectures on the main topics of the subject matter to be integrated with the materials provided to the students by the teacher and available in the e-learning platform.
TEXTBOOKS
- Attending students
Notes from lessons and the following textbook:
- P. GROSSI, Mitologie giuridiche della modernità, Milano, Giuffrè, 2007 (III ed.).
- Non-attending students
Both of the following textbooks:
- P. GROSSI, Mitologie giuridiche della modernità, Milano, Giuffrè, 2007 (III ed.).
- P. GROSSI, Introduzione al Novecento giuridico, Roma-Bari, Laterza, 2011.
- P. ALVAZZI DEL FRATE, Giustizia e garanzie giurisdizionali. Appunti di storia degli ordinamenti giudiziari, Torino, Giappichelli, 2011.
Author | Title | Publishing house | Year | ISBN | Notes |
---|---|---|---|---|---|
P. Alvazzi Del Frate | Giustizia e garanzie giurisdizionali. Appunti di storia degli ordinamenti giudiziari | Giappichelli | 2011 | ||
P. Grossi | Introduzione al Novecento giuridico | Laterza | 2011 | ||
P. Grossi | Mitologie giuridiche della modernità (Edizione 3) | Giuffrè | 2007 |
Examination Methods
Written examination and oral exam. Students who successfully pass the written exam must take the oral exam. Marks are expressed in thirtieths.
Teaching materials e documents
-
PROGRAMMA - English (octet-stream, it, 12 KB, 7/28/16)
-
PROGRAMMA E TESTI CONSIGLIATI (msword, it, 26 KB, 8/1/16)